Welke buitenfilter?


Zelf ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste kant, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht naar onder gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt. Dit maakt extra stromingspompen veelal overbodig.

Wanneer je precies wilt zien hoe jouw stroming nu loopt is Easy Life Filter Medium een handig hulpmiddel. Het is een wit goedje wanneer je het in je bak gooit. Het laat dan even zien hoe je waterdistributie verloopt en verdwijnt dan.

Ik heb de spraybar nu net onder het wateroppervlak hangen,
ik zie het vuil mooi tegen de voorruit naar beneden komen richting de achterwand.
De blaadjes van de planten bewegen overal lichtjes,
van onderaf naar boven,dus de stroming gaat mooi over de bodem.
Mijn spraybar is 80cm maar als de biobox eruit gaat kan ik daar nog een stuk van 40cm bij doen,
dan gaat hij over de gehele achterwand,mijn bak is 123cm.
 
De filter draait nu enkele dagen probleemloos.
Ik heb overal een goede stroming in de bak maar ik heb het gevoel dat het net iets te fel is.
Het lijkt net of de vissen op sommige plekken zweven door de bak.
Het komt ook omdat die biobox nog mee draait en voor extra stroming zorgt.
Hier zit een 810l/uur pompje in,ik heb deze al half dicht gezet zodat er wat minder stroming uitkomt.
Mijn spaybar is 2 x 40cm en ieder stuk telt 13 gaatjes,
ik ga ervan uit eens de biobox eruit gaat is minder stroming,
en ik mijn spraybar kan verlengen van 80cm naar 120cm dat het wel goed zal zijn.
Als ik van 26 naar 39 gaatjes ga in de spraybar neemt de stroming toch af,niet?
 
Ja, als de gaatjes en de buis dezelfde maat blijven, verdeelt de druk naar die 39 en is de uitstroom per gat lager.
 
Ja, als de gaatjes en de buis dezelfde maat blijven, verdeelt de druk naar die 39 en is de uitstroom per gat lager.
Die gaatjes gaan juist hetzelfde zijn,
ik koop een extra uitstroomsetje zoals bij mijn filter zat en daar zit nog eens een spraybar van 2 x 40cm bij.
 
Soms kan het ook helpen om de spraybar wat anders te richten, bijvoorbeeld (gedeeltelijk) tegen het glas te laten blazen. Dan wordt de waterstroom afgeremd doordat het water niet direct weg kan en meer weerstand ondervindt.
 
Had vandaag tijdens het onderhoud van de bak het waterniveau onder de spraybar staan.
De gaatjes in mijn spraybar zijn lichtjes schuin geboord.
Het viel mij op dat de 1ste 2 gaatjes wel recht geboord zijn.
 

Bijlagen

  • 20221210_145630.jpg
    20221210_145630.jpg
    210.2 KB · Weergaven: 39
  • 20221210_145648.jpg
    20221210_145648.jpg
    158.8 KB · Weergaven: 45
  • 20221210_145810.jpg
    20221210_145810.jpg
    210.8 KB · Weergaven: 42
Had vandaag tijdens het onderhoud van de bak het waterniveau onder de spraybar staan.
De gaatjes in mijn spraybar zijn lichtjes schuin geboord.
Het viel mij op dat de 1ste 2 gaatjes wel recht geboord zijn.
Dat heb ik ook en ze allemaal gelijk boren is bijna niet te doen. De spraybar iets naar beneden laten spuiten onder een hoek van 30 graden is prima.
 
Dat heb ik ook en ze allemaal gelijk boren is bijna niet te doen. De spraybar iets naar beneden laten spuiten onder een hoek van 30 graden is prima.
Jawel, dat is prima te doen! Je moet met een dunne gloeiende spijker of beter nog een naald de plekken waar de gaatjes moeten komen de plekken vóórprikken. Die spijker of naald moet heel dun zijn, behoorlijk dunner als de te boren maat. En je moet voorprikken in dezelfde richting als je gaat boren.
 
Ondertussen draait de buitenfilter 3 weken,
de biobox hangt er ook nog bij.
Ik had gedacht deze nog een week in de bak te laten hangen en hem er dan uit te halen.
Zou mijn buitenfilter op 4 weken voldoende mee ingedraaid zijn?
Wat denken jullie?
Mijn bak draaide dus van midden oktober ergens en de buitenfilter is er 3 weken geleden ingekomen.
 
Ondertussen draait de buitenfilter 3 weken,
de biobox hangt er ook nog bij.
Ik had gedacht deze nog een week in de bak te laten hangen en hem er dan uit te halen.
Zou mijn buitenfilter op 4 weken voldoende mee ingedraaid zijn?
Wat denken jullie?
Mijn bak draaide dus van midden oktober ergens en de buitenfilter is er 3 weken geleden ingekomen.
Ik zou zeggen, gewoon wat langer samen laten werken. Je hebt dan extra filtervolume.
 
Ik zou zeggen, gewoon wat langer samen laten werken. Je hebt dan extra filtervolume.

zou hem ook nog een aantal weken laten meedraaien
Maar goed dat ik mijn vraag hier dan gesteld heb want ik ging er van uit dat 4 weken voldoende was.
Het maakt eigenlijk ook niks uit als ik hem er nog een aantal weken extra laat inhangen voor de zekerheid.
 

Terug
Bovenaan