Welke dieren kunnen er met nieuwe plantjes mee in het aquarium terechtkomen?


dvbs

Well-known member
Lid geworden
21 december 2019
Berichten
102
Gegroet,

Bestaat er een lijst van foto's waar je jongen of ongewenste gasten kan bekijken?

Heb nml gemerkt dat er iets in mijn bak zit na het aanbrengen van nieuwe planten. Had het de dag zelf ook al gezien maar zag er geen leven in. Leek mij eerder iets doods dat door de stroming wat bewoog. Vandaag echter opnieuw opgemerkt. Het is wit, "zwemt" eerder verticaal en lijkt haartjes te hebben. Is zo ongeveer 2 à 3 mm groot. (van zodra ik kan wordt het gefilmd) Het kan zich blijkbaar ook verstoppen of hechten aan planten; of het blijft ergens aan plakken..? Veelal is het niet te zien.

Nu besef ik dat het waarschijnlijk heel moeilijk is om op basis van het bovenstaande me verder te helpen. Daarom wil ik wel weten of er soms een lijst met foto's bestaat waar ik eens kan gaan kijken.

Alvast dank voor jullie reacties.

dvbs
 
Dank je Boris69 voor de snelle reactie.

Op het eerste zicht zou ik denken aan de Cyclops. (maar 100% zeker ben ik niet) Lijkt me dus allemaal niet zo gevaarlijk voor de toekomstige vissen. (oef :) )

groeten!

dvbs
 
Ow jullie zijn allemaal wel heel snel.

Dank voor de reacties!
 
Het is trouwens een goed idee om je planten voordat je ze plant in handwarm water goed te spoelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Lala lara

De verticale wormpje's die je beschrijft die herken ik,zie ze zelf ook nog zo nu en dan en de vissen pakken dit niet op in hun bek,wat het is,,? ik heb wel eens iets gehoord in de zin van opstartwormpje's maar of we het nu inderdaad over dezelfde hebben hou ik in het midden.Als we het over dezelfde hebben dan trillen deze wormpje's enorm en proberen het wateroppervlak te halen,en inderdaad ze kunnen zich onderweg naar boven,,ook hechten aan een plant.Dus vaak stijgen ze op van de lagere gedeelte's in het aquarium.

Verder denk ik niet dat er veel schadelijke organismen in ons aquarium kunnen voorkomen,tja als je in de zomer of nu nog cyclops vangt dan kunnen er wat vreemde beestje's bijzitten,vaak hydra's.
Ook heb ik eerder opgemerkt dat er hele kleine springstaarten op het wateroppervlak schaatsen,maar dat lijkt mij geen probleem,ik heb ze er nooit ingestopt.

Hoort allemaal een beetje bij "aquariuwater"wat op een gegeven moment zichzelf of door planten of andere/nieuwe vissen en een beetje nieuw water uit de winkel een nieuw en miniscuul leven laat zien.
 
Dag treb,

Het zou wel eens kunnen dat die trilde. Zal het eens in het oog houden. (als ik het nog eens opmerk)

Dus niets ondernemen voorlopig? (bak is pas 4 dagen geleden opgestart, dus er zitten nog geen vissen in...)
 
Nee helemaal niets ondernemen,laat 't maar lekker zijn gang gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Oké.

Fijne avond nog!
 
Andere tip trouwens om ongewenste medebewoners van je aquarium tegen te gaan is om je planten in-vitro te kopen. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Volgens mij zijn lang niet alle planten in vitro te koop.
 
Zeker niet alles; in-vitro is nog redelijk in opkomst. Tropica kweekt heel veel zelf en verkoopt dit (oa) in-vitro, maar daar zijn niet veel dealers van in NL.
 
Zeker niet alles; in-vitro is nog redelijk in opkomst. Tropica kweekt heel veel zelf en verkoopt dit (oa) in-vitro, maar daar zijn niet veel dealers van in NL.

Ja dat kan kloppen want bij de lfs hier is de keuze beperkt tot enkele soorten.
 
Ja dat kan kloppen want bij de lfs hier is de keuze beperkt tot enkele soorten.
Klopt, dichtstbijzijnde Tropica dealer voor jou zit in Steenwijk (azaqua). Meeste LFS kunnen wel plantjes op bestelling inkopen though, wellicht ook in-vitro.
 
Ik weet niet van welk ze hier worden verkocht maar in de winkel staat een apart rek met wat in vitro.
 
Even een update..

Deze ochtend (als het licht aanging) snel bewegende stippen op de ruit gezien. (1 mm groot)

Ik mag dus concluderen dat ik (ook?) met Planaria zit. :mad:
 
Nee is geen planaria, stipjes die snel bewegen zijn waarschijnlijk mosseldiertjes, planaria is een platworm
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Ow, dank om te corrigeren. Maar dat lijkt me erg moeilijk om te bestrijden...

Zal het eens verder opzoeken..
 
Ik had ook mosseldiertjes, heb toen de dwergcorydoras pygmeaus in de bak gedaan en in mum van tijd was ik van de mosseldiertjes af
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Dank je voor de tip. Momenteel zitten er enkel planten in de bak, dus Corydoras komen zeker in aanmerking.
 
Dank voor de waarschuwing, maar dat is het plan hoor.

Nog een tweetal weken wachten...

Het zou dan een combinatie worden van Corydoras + vissen uit een vorige bak: Honinggoerami, garnalen, Neontetra's en dwerg algeneters. (is voor een 120l bakje.)

Naast mosseldiertjes zitten er dus ook al slakken in. (was een leuke plantenaanwinst :) ) Wat het andere ongewenste dier is (eerste posting). daar ben ik nog niet volledig uit.
 
Toch aan een paar (weliswaar slechte) fotootjes geraakt.. Het gaat om het langere witte harige ding aan het uiteinde van een uitstekende splinter op het hout. (links centraal)

(-het kan toch al een 4 à 5 mm zijn)
 

Bijlagen

  • Schermafdruk van MOV_1877.mp4 - 3.png
    Schermafdruk van MOV_1877.mp4 - 3.png
    224.1 KB · Weergaven: 112
  • Schermafdruk van MOV_1877.mp4 - 2.png
    Schermafdruk van MOV_1877.mp4 - 2.png
    232 KB · Weergaven: 114
  • Schermafdruk van MOV_1877.mp4 - 1.png
    Schermafdruk van MOV_1877.mp4 - 1.png
    267.3 KB · Weergaven: 106
  • Schermafdruk van MOV_1877.mp4.png
    Schermafdruk van MOV_1877.mp4.png
    267.3 KB · Weergaven: 111
Laatst bewerkt:
Ah ok, dankjewel. Angst was dus ongegrond.

Groeten,
dvbs
 
En toch... nog voor de eerste vis erin zou gegaan zijn, nu ook hydra... en witte wormpjes op het glas (maar die krijg ik helaas niet gefotografeerd) (Is dat nog normaal dat er zoveel ongedierte inzit?)

Er komt een kuur met Flubenol aan vrees ik. (De waterjuffer is er al uitgehaald.)

DSC_1905.JPG
DSC_1895.JPG
 
Ja dat is vrij normaal bij nieuwe aquaria, maar ook als je later weer plantjes bijplaatst kun je datzelfde probleem weer krijgen
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Dank voor jouw reactie. Vind het toch straf dat me dit voor het eerst overkomt na zo'n 35 jaar aquariums te hebben staan. Of de vissen moeten het voor me opgelost hebben, of heb het nooit opgemerkt. Fijn hobbietje hebben wij. :)
 
:)
 
Goedemorgen,

Nu heb ik twee weken Flubenol in de bak zitten. (en is het bijna tijd om een nieuwe dosis toe te voegen)

Helaas is een stuk van het decoratiemateriaal losgekomen én ben ik niet blij met de gebruikte bodem . Daarom ga ik kortelings helemaal opnieuw starten.

Raden jullie me aan om de kuur uit te doen vooraleer ik opnieuw begin? (dus nog 2 weken wachten? )
(Hydra heb ik al een week niet meer gezien. Waterjuffers ben ik ook niet meer tegengekomen. Enkel een paar heel kleine witte wormpjes én die mosseldiertjes zijn nog aanwezig.)
-Nu had ik gehoopt dat ook mijn slakken zouden dood zijn door het product. Maar dat lijkt niet het geval. Of moet ik daarvoor heel de kuur, dus een 4 tal weken de tijd hebben?

Extra vragen: Hoe gevaarlijk is Flubenol voor de mens? (een Lido 120 is tamelijk hoog en je komt al snel met de handen in het water - ik wil er niet aan denken dat ik ook maar iets binnenkrijg bij het afhevelen..)

Mits de slechte ervaring met een lichte bodem wil ik opnieuw naar grind gaan als bodem. Dan zouden er geen Corydoras in komen. Kennen jullie nog een visje dat zich tegoed doet aan mosseldiertjes?

Alvast dank voor jullie reacties.

Groeten,

dvbs
 
Laatst bewerkt:
Geen oplossing voor je huidige situatie.

Ivm meerdere keren beestjes bij nieuwe planten, ondanks goed afspoelen voor planten, zijn wij begonnen met een aluinbehandeling bij al onze nieuwe planten, voor ze de bak ingaan.

We verwijderen potjes en bijvoorbeeld loodjes, schuim en glaswol en laten de planten 3 dagen in een bak staan met aluin er in opgelost. Wij gebruiken daarvoor een theelepel met een beetje een kop op 4ltr water, goed opgelost.

Wel goed afspoelen voor ze de aluinbak in gaan. Ook na de behandeling voor ze het aquarium in gaan. Planten kunnen een klap krijgen van aluin, vooral vallisneria, maar hier is er niets van doodgegaan.
Sommige mensen gebruiken een hogere dosering gedurende een kortere tijd. Onze ervaring is dat dan wel de slakken doodgaan, maar niet de eitjes.

Sinds we dat doen hebben we geen slakken en wormen en andere beestjes meer gezien van nieuwe planten.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Nieuwe plantjes gedurende een aantal uur in spa rood plaatsen helpt ook goed tegen allerlei beestjes.
De plantjes vinden het hoge co2-gehalte zelfs leuk maar andere levende (ademende) wezens worden daar niet zo happy van...
 

Terug
Bovenaan