welke eheimpomp


D

Deleted member 14272

Guest
Lees regelmatig over Eheim-filters dat deze soms dichtslibben,niet de gewenste cappaciteit geven en of andere problemen.

ik ga de vergelijking aan met de Ecco pro 130 (2032) en de vertrouwde 2217 classic.

Eheim heeft de laatste jaren het assortiment wat uitgebreid in ondermeer de nieuwe generatie filterpompen welke ondermeer ook een stroombesparing laten zien.

Zelf zou ik niet snel kiezen voor een Ecco pro 130,de 2032 omdat deze maar 5 Watt gebruikt en ik sorry vanuitgaat dat deze pomp niet sterk genoeg is voor mijn gevoel,de pomp geeft max 500 liter en heeft een inhoud van 3 liter.En hij kost om en nabij de 85-100 Euro.

De Eheim classic 2217 verbruikt 20 Watt,dit is op aquariumgebied gewoon weinig te noemen,een verwarming pakt op piekmomenten al de 200-300 Watt.
De Eheim 2217 (klassiek model) kost ongeveer 130-150 Euro al naar gelang waar we deze pomp op internet kunnen bestellen.En heeft een filtervollume van 6 liter.

En een Eheimpomp gaat volgens mij wel 20 Jaar mee,ja,we vernieuwen af en toe het asje ,maar goed een dergelijke pomp is een investering op lange termijn en dat vind je terug in de betrouwbaarheid.

Voor wat betreft Eheim pompen ga ik er gewoon vanuit dat elke verandering niet altijd en verbetering is,dat vind ik zelf.Dus kijk naar de vergelijking en misschien kunnen nieuwe hobbyisten hier iets mee,iets meer geld voor dubbele kwaliteit.
 
Ik heb erg goede ervaringen met de Eheim 2324.

De Eheim classic 2217 verbruikt 20 Watt,dit is op aquariumgebied gewoon weinig te noemen,een verwarming pakt op piekmomenten al de 200-300 Watt.
Dat is geen goede vergelijking. Een filter van 20W is fors.
 
Mafkees dat ben ik helaas niet met je eens,20 Watt is op aquariumgebied niets, in het verbruik van dan meegenomen andere stroomvragende attributen
 
Mafkees dat ben ik helaas niet met je eens,20 Watt is op aquariumgebied niets, in het verbruik van dan meegenomen andere stroomvragende attributen


Nou. daar zit je dan goed naast.

20 watt is veel voor een filter.
Zelfs met minder presteeren ze goed.
Is ook een potfilter.
 
Ik heb zelf een Eheim prof 3e 600 T gehad.
De rolls royce, de creme de la creme. NOT!

Heb nu een classic 600 Eheim 2217.

Het filter werkt beter. Geen manden waar water langs kan stromen.
De uitstroom is krachtiger door de 20 watt.
Je kunt alles zelf vervangen. Geen prime knop welke kan gaan lekken.

Het is niet voor niets dat de classic serie sinds de uitvinding in de jaren 60 nog steeds bestaad!!

Heb zelf dus de 2217 en de 2211. Super filters!

Heb ook een Eheim 2424 van mijn vorige bak. Ook een goed filter.
 
Bertus,die 20 Watt is per Uur.Dus een dergelijk filter draaid 50 uur alvorens er 1 Kilowatt is verbruikt,de Kilowatt prijs is toch nog redelijk beneden de Euro per 1000 Watt.gebruik.

De overige kosten van een Aquarium gaan volgens mij diverse keren over de kop bv.de verlichting/voer kosten van water etc.

Biljoenblik,ik gebruik de 2217 volgens mij ook al meer dan 15 jaar,die nieuwe generatie is niet echt in alle gevallen aan te bevelen toch,maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik ben meer voor bewezen kwaliteit in tegenstelling tot nieuw en niet naar tevredenheid,kwaliteit betaald zichzelf terug.
 
Snap niet waar jij nou je gelijk wilt halen? met een filter.
Ga jij nou ineens vertellen wat de kosten zijn?
Slaat nergens op.

Filters draaien 24 uur.
Verlichting gaat uit.
 
Een filter draait 24/7, verlichting en verwarming een stuk minder. Een zuinig filter levert je dus wel degelijk wat op en 20w is voor een Eheim of JBL veel, maar voor de grotere Fluvals weer vrij weinig. In ieder geval kun je voor de meeste bakken met minder toe en die Ecco Pros zijn prima filters met een erg laag verbruik.

Ik heb zelf overigens een 2275 (Prof 4+ 600) draaien en geen enkel probleem met mandjes of lekkende prime knoppen. Ding doet het met zijn 16w perfect en ik kan hem iedereen aanraden.
 
Bertus,met alle respect ik wil mijn gelijk niet halen het begin van dit topic ging meer over de betrouwbaarheid van Eheim pompen en dan vooral de vorige generatie-pompen.Ik kan je wel vertellen dat een Eheim 2217
iets minder dan 50 Eurocent per Dag ( 24 uur) kost Bertus,jou bakkie's koffie kosten per dag misschien meer dus waar hebben we het over en waarom merk ik een zekere boosheid,dat is niet mijn bedoeling hoor.

Ik ken jou niet persoonlijk en kan jou reacties vaak met een glimlach waarderen,maar vertel nu is in het kort waar jou bak(ken) op draaien,toch niet op luchtpompje's van 5 watt.
Ben benieuwd hoe het bij jou verloopt in samenhang met de energiekosten welke ik direct niet belangrijk vind omdat het een hobby is.

Nou beste Bertus,ga er is voor zitten.
 
We gaan nog even door,,even nog.

Lecturer is een filter van 16 Watt in jou visie er dan een waarvan je zegt,,een besparing ?. Scheelt maar 4 Watt.

Het ging mij in principe niet over de elektrakosten,die zitten in mijn hobby opgesloten,ik heb in mijn bioloog ook nog 2 Eheim dompelpompen draaien,zou niet weten wat deze gebruiken,echt niet dan zou ik even moeten kijken.
 
Tja, het is 20% zuiniger... Met de huidige kwh-prijs zit je dan op zo'n 7,5€ op jaarbasis, dus voor het geld hoeven de meesten van ons het inderdaad niet te doen. Ik ben alleen zo'n energiebesparingsnerd die alle beetjes vindt helpen en daarom kijk ik voor mijn bakken waar ik wat kan besparen.

Op verwarming is dat niet te doen, maar bij verlichting en filters valt wel het een en ander te halen. Vandaar dat ik de 2275 heb, dat was voor mijn 150cm bak de zuinigste die toen kon vinden. Daarvoor had ik een Lido 120 en daar had ik een 2034 op staan, die met 5w de bak prachtig schoon hield.

Verlichting is ook iets waar wel verbruik te besparen valt. Mijn bak wordt verlicht met 50w aan Daytime Matrix leds, maar bij andere leds had ik meer vermogen nodig gehad. Kan ik ook niet van op vakantie, maar ik vind het erg leuk dat mijn huidige bak minder stroom vraagt dan de Lido. :)
 
Mijn bakken draaien op eheim filters.

pomp in teil.jpg
Eheim 2222 en 2224..jpg
filters.jpg
filters.jpg
DSC_0001.JPG


1965.jpg


$_84.jpg


2228.jpg


Aqua pro..jpg
 
Ecco, s heb er 4,

2222, 3 x 2214, 1 x . 2226 5 x, plus nodige reserve materiaal.

Die groene, niet meer. gelijkrichting defect.

Aqua pr 1. is ook een prima filter.
 
Denk dat je in beginsel om goed te vergelijken moet kijken naar modellen met gelijke doorstroom en filter inhoud.

Opzich hebben de meeste filters (sunsun uitgezonderd) een vergelijkbaar stroomverbruik bij ongeveer gelijke filters (qua flow en inhoud)
 
Daar heb je op zich wel een punt, maar ik kijk toch ook vooral naar het aantal liters dat een filter kan filteren. En dan valt me op dat Eheim qua verbruik lager zit dan de andere merken. Ik heb aan mijn 16w 2275 genoeg voor mijn +- 400 liter, terwijl ik daarvoor bij JBL naar de 20w 1502 toe moet.

Het verschil in verbruik komt uiteraard doordat de Eheim minder liters/uur pompt, maar qua filtervermogen maken ze elkaar niet veel en dan vind ik het wel interessant om te weten waar dat door komt.
 
Een pomp is zo simpel als 1+1.

Het opgenomen vermogen staat recht evenredig met de hoeveelheid water bij dezelfde hoogte die verpompt kan worden.

Waarom kan de ene 16 watt meer als de andere 16 watt??

Dat komt door de vulling. Meer vulling, meer weerstand, minder pomp volume.

Dus een krachtigere pomp behoud langer zijn flow.

Bij een classic MOET het water van onder naar boven DOOR het filter.
Het kan er niet stiekem langs. Dus meer vermogen nodig.

Bij mandjes filters heb je vaak meer flow, bij minder watt. Hoe kan dat??

Als het filter vervuilt, gaat het water stiekem LANGS de mandjes ipv er doorheen.
Dus soort van misleiding.
Ding blijft wel pompen, maar niet filteren.
 
Classic heeft ook mandjes ,hoor. 2213 of 2215.

Had er 1 over genomen voor weinig.
 
Zeer interessant topic waarvoor dank aan de topic starter.

Zoals ik in een ander topic al had aangegeven werk ik met 1grote filter op mijn grote bak namelijk een JBL e 1902.

Echt tevreden ben ik er toch niet over want het ding is niet echt krachtig volgens mij of ik zou er een wavemaker moeten bij plaatsen maar moet wel zeggen dat de uitstroom met een zuigmond is, wellicht als het met een spraybar is dat het dan wel het gewenste effect bekomt.

In ieder geval gaat deze filter weg gaan om plaats te maken voor 2 Eheim filters en ik had 2 x de 2275 in gedachten om op mijn 150cm bak te zetten maar nu zou deze filter niet zo fantastisch blijken te zijn en zou een ronde Eheim potfilter wel beter zijn (ik heb trouwens zo ene staan een 2217 weliswaar zonder inhoud.

Deze 2217 draaide op de bak bij de vorige eigenaar maar mijn gedacht is dat deze 2217 niet genoeg is als enige filter voor op deze Aquatlantis Fusion bak.

Zou het dan volstaan als ik enkel 1 x een 2275 aankoop en dan samen met de 2217 de bak laat filteren ?
 
Zeer interessant topic waarvoor dank aan de topic starter.

Zoals ik in een ander topic al had aangegeven werk ik met 1grote filter op mijn grote bak namelijk een JBL e 1902.

Echt tevreden ben ik er toch niet over want het ding is niet echt krachtig volgens mij of ik zou er een wavemaker moeten bij plaatsen maar moet wel zeggen dat de uitstroom met een zuigmond is, wellicht als het met een spraybar is dat het dan wel het gewenste effect bekomt.

In ieder geval gaat deze filter weg gaan om plaats te maken voor 2 Eheim filters en ik had 2 x de 2275 in gedachten om op mijn 150cm bak te zetten maar nu zou deze filter niet zo fantastisch blijken te zijn en zou een ronde Eheim potfilter wel beter zijn (ik heb trouwens zo ene staan een 2217 weliswaar zonder inhoud.

Deze 2217 draaide op de bak bij de vorige eigenaar maar mijn gedacht is dat deze 2217 niet genoeg is als enige filter voor op deze Aquatlantis Fusion bak.

Zou het dan volstaan als ik enkel 1 x een 2275 aankoop en dan samen met de 2217 de bak laat filteren ?


Johnny.

Als jij de jbl 1902 niet correct vind werken zou ik zeker geen Eheim 2275 nemen.
Zelfde opbouw met mandjes en drukknop.

Als je wat geld wilt besparen zou ik via marktplaats nog een mooie Eheim 2217 erbij kopen.
Deze kun je heel goedkoop en makkelijk zelf opknappen.
Heb ik ook gedaan.

Deze 2 filters zijn dan echt goed voor jou bak! Ik heb een 300 liter fusion met 1 Eheim 2217!
 
Een filter draait 24/7, verlichting en verwarming een stuk minder. Een zuinig filter levert je dus wel degelijk wat op en 20w is voor een Eheim of JBL veel, maar voor de grotere Fluvals weer vrij weinig. In ieder geval kun je voor de meeste bakken met minder toe en die Ecco Pros zijn prima filters met een erg laag verbruik.

Ik heb zelf overigens een 2275 (Prof 4+ 600) draaien en geen enkel probleem met mandjes of lekkende prime knoppen. Ding doet het met zijn 16w perfect en ik kan hem iedereen aanraden.
Zelf heb ik ook een JBL e 1501. Ook 20 Watt met een bruto pompcapaciteit van 1400 l/h. Pompinhoud is 12 liter. Ook een pomp dus die wel wat kan doen maar ook met een behoorlijk vermogen. JBL heeft ze dus ook. Ik gebruik ook de JBL e901 die een bruto debiet heeft van 900 l/h bij een vermogen van 11 Watt. Het pompvolume is 7,6 liter.
 
Ik heb ook een jbl pomp 1200 of 1400 liter (weet ik niet meer) gehad/gebruikt,wat een onding,,de mandje's moeten perfect in elkaar klikken anders past het pomphuis niet,een keer daardoor een lekkage gehad en was er gelijk klaar mee.
 
Een pomp is zo simpel als 1+1.

Het opgenomen vermogen staat recht evenredig met de hoeveelheid water bij dezelfde hoogte die verpompt kan worden.

Waarom kan de ene 16 watt meer als de andere 16 watt??

Dat komt door de vulling. Meer vulling, meer weerstand, minder pomp volume.

Dus een krachtigere pomp behoud langer zijn flow.

Bij een classic MOET het water van onder naar boven DOOR het filter.
Het kan er niet stiekem langs. Dus meer vermogen nodig.

Bij mandjes filters heb je vaak meer flow, bij minder watt. Hoe kan dat??

Als het filter vervuilt, gaat het water stiekem LANGS de mandjes ipv er doorheen.
Dus soort van misleiding.
Ding blijft wel pompen, maar niet filteren.
Of het water stiekem langs de mandjes gaat? Het zou best mogelijk kunnen zijn bij filters die ik niet ken. Bij JBL is dat in ieder geval niet mogelijk. Langs de mandjes is de (in-)stroming bij deze filters namelijk naar beneden. Het komt dóór de mandjes weer naar boven.
 
Kan me voorstellen dat water altijd een weg langs de mandjes weet te vinden, deze zitten namelijk ook niet waterdicht op elkaar gestapelt.

Maar of dat meteen een ramp is dat er een beetje water niet door de mandjes stroomt...
 
Of het water stiekem langs de mandjes gaat? Het zou best mogelijk zijn bij filters die ik niet ken. Bij JBL is dat in ieder geval niet mogelijk. Langs de mandjes is de (in-)stroming bij deze filters namelijk naar beneden. Het komt dóór de mandjes weer naar boven.

Dat hoop jij!

Heb het zelf getest en gezien. Bij de jbl e 1502.

CO2 kwam er er gelijk weer uit. Ging dus niet langs alle mandjes naar beneden. Maar bleef in de bovenste en zo naar de uitgang.

Als co2 dat doet, dan doet water dat ook. Is ook logisch, want zitten nergens rubberen afdichtingen tussen.

Dus de langs de mandjes (die zonder rubber op elkaar staan) gaat water naar beneden???
Denk dat de helft al bij het 2 mandje afslaat richting uitgang.

Eheim heeft tenminste nog een redelijke dichte buis in de hoek langs de mandjes. Wordt het iets moeilijker om gelijk rechtsomkeer te maken.
 
Trouwens een leuke test.

Plak de bodem van je onderste mandje eens dicht. Zet de boel in elkaar. Pomp vullen met water en aanzetten.

En wees verast hoeveel water er uit de uitstroom komt!
 
Dat hoop jij!

Heb het zelf getest en gezien. Bij de jbl e 1502.

CO2 kwam er er gelijk weer uit. Ging dus niet langs alle mandjes naar beneden. Maar bleef in de bovenste en zo naar de uitgang.

Als co2 dat doet, dan doet water dat ook. Is ook logisch, want zitten nergens rubberen afdichtingen tussen.

Dus de langs de mandjes (die zonder rubber op elkaar staan) gaat water naar beneden???
Denk dat de helft al bij het 2 mandje afslaat richting uitgang.

Eheim heeft tenminste nog een redelijke dichte buis in de hoek langs de mandjes. Wordt het iets moeilijker om gelijk rechtsomkeer te maken.
De mandjes hebben aan de beide afgevlakte zijkanten een ruimte open tussen mand en de buitenwand. Daar stroomt het water naar beneden. Dat er dan weer water of CO2, tegen de inlaat stroom in(!), naar boven gaat lijkt me sterk. Hoe kijk je trouwens in een werkende pomp?
 
Hadden ze die zeker apart gekocht.

El genoeg sponzen?
 
Hadden ze die zeker apart gekocht.

El genoeg sponzen?
Ik had de lege variant. Dus geen sponzen :p
Als je 35 euro erbij legt krijg je hem vol met blauwe sponzen een witte en wat eheim kraantjes.
 
Voor minder dan 35 euro heb je een enkele en dubbelle kraan
Marktplaats.
 
De mandjes hebben aan de beide afgevlakte zijkanten een ruimte open tussen mand en de buitenwand. Daar stroomt het water naar beneden. Dat er dan weer water of CO2, tegen de inlaat stroom in(!), naar boven gaat lijkt me sterk. Hoe kijk je trouwens in een werkende pomp?

Heb het zelf gezien dat de co2 er zo direct uitkomt. Als het echt via alle manden zou gaan, dan was het wel opgelost.

JohnP heeft dit met zijn jbl ook. Met de classic had hij dit ook niet.
 
Wat mij opvalt is dat Eheim de classic 2217 (1000L/U 6L filtervolume) aanprijst voor bakken tot 600 liter en de Eheim pro 4+ 350 (1050L/U 5L filtervolume) aanprijst voor bakken tot 350 liter. waar zit dat m in?
 
Denk in het mandjes verhaal dan, dat ze het ook weten bij de fabriek
 
Heb het zelf gezien dat de co2 er zo direct uitkomt. Als het echt via alle manden zou gaan, dan was het wel opgelost.

JohnP heeft dit met zijn jbl ook. Met de classic had hij dit ook niet.
Klopt inderdaad.
Wanneer een pomp goed is, en op een juiste manier werkt, heeft zo'n ding onderdruk. Wanneer er CO2 uitkomt is er iets mis met de pomp en werkt hij dus niet goed. Kennelijk heb jij, Marcel, een slechte pomp getroffen aangezien jij ooit al klaagde over het lawaai van een e1501. Maar ik snap nog steeds niet hoe jij de CO2 weg in de pomp kan volgen, en dus omschrijven, bij een dichte, werkende, pomp.
 

Terug
Bovenaan