Welke filter/filters adviseren jullie mij?


MattiaScape

New member
Lid geworden
17 mei 2022
Berichten
4
Leeftijd
37
Hallo iedereen,

Ik heb besloten om een Juwel Rio 450 liter aquarium aan te schaffen.
Deze wil ik beplanten en er t.z.t. ook discussen in gaan houden.

De interne filter wil ik niet gaan gebruiken maar met externe filter/filters gaan werken.

Maar er zijn gewoon zo veel opties..

Ik zou graag 1 filter gebruiken maar vraag me af of de filtering en stroming dan wel afdoende is. Welke filter/filters zou ik moeten gebruiken?

Ben heel benieuwd of iemand me hier verder mee kan helpen.

Alvast dank!
 
je zou eens naar de Aquael ultramax 2000 kunnen kijken. Die zou groot genoeg moeten zijn om het in zijn eentje te redden. Heeft goede reviews kwa bouwkwaliteit, geluid, stroming etc. Heeft een voorfilter wat fijn is bij grote en dus zware filters...
 
je zou eens naar de Aquael ultramax 2000 kunnen kijken. Die zou groot genoeg moeten zijn om het in zijn eentje te redden. Heeft goede reviews kwa bouwkwaliteit, geluid, stroming etc. Heeft een voorfilter wat fijn is bij grote en dus zware filters...
Interessant! Ik heb hier nog niet van gehoord.. Ga me even goed verdiepen!! Thanks
 
Ben zelf heel erg blij met mijn Eheim 1200XLT. Heeft ook verwarming.

Kun je ook als 1200XL nemen, zonder verearming.
 
Ik heb ook de eheim 1200xl en heb er twee voorfilters van de amazon op zitten. Heel chill, schoonmaken is een eitje en de eheim hoeft vrijwel nooit open.
 
Op 450 zou ik zelf 2 filters op doen.

Bv jbl 1902 en een jbl 1502
Of eheim 1200xl en een jbl 1502
 
Eigenlijk een gevaarlijke vraag. Aangezien verschillen mensen een eigen eerdere aanschaf zullen verdedigen. Zelf ben ik daarvan een prima voorbeeld. Mijn keuze ligt bij JBL omdat de prijs/kwaiteit verhouding goed is en omdat ze meteen compleet geleverd worden.
 
Op mijn 440 liter zit een Eheim professional 600, en heeft ook een classic 600 opgezeten, maar daar zat een productiefout in.

Over de filtratie geen klachten, maar de meegeleverde slang is onvoldoende. Bij de professional kan je er van uitgaan dat je 3m extra 16/20 slang nodig hebt. De classic had lang genoeg slang, maar heb ik toch het een en ander bij noeten doen voor het was zoals ik het wilde.
 
Eigenlijk een gevaarlijke vraag. Aangezien verschillen mensen een eigen eerdere aanschaf zullen verdedigen. Zelf ben ik daarvan een prima voorbeeld. Mijn keuze ligt bij JBL omdat de prijs/kwaiteit verhouding goed is en omdat ze meteen compleet geleverd worden.
Ik vind de JBL er ook erg robuust en compleet uitzien. Heb zelf een Eheim professional 4+ 350. Op zich een prima filter, maar vooral de inlaat en uitlaat vielen me tegen. Ik heb toen een aparte installatie set gekocht. Dat werkt veel beter. Maar alles wat daar in zit lijkt bij de JBL standaard te zijn.

Wat wordt er eigenlijk voor filtermedia met die Cristalprofi Serie meegeleverd?
 
Eigenlijk een gevaarlijke vraag. Aangezien verschillen mensen een eigen eerdere aanschaf zullen verdedigen. Zelf ben ik daarvan een prima voorbeeld. Mijn keuze ligt bij JBL omdat de prijs/kwaiteit verhouding goed is en omdat ze meteen compleet geleverd worden.
De Eheim prof 4 serie komt ook compleet met filtermaterialen. Waaronder substrate pro.

Ik vind de JBL er ook erg robuust en compleet uitzien. Heb zelf een Eheim professional 4+ 350. Op zich een prima filter, maar vooral de inlaat en uitlaat vielen me tegen. Ik heb toen een aparte installatie set gekocht. Dat werkt veel beter. Maar alles wat daar in zit lijkt bij de JBL standaard te zijn.

Wat wordt er eigenlijk voor filtermedia met die Cristalprofi Serie meegeleverd?

JBL, schuim schuim schuim en heb ik al schuim gezegd.
 
De Eheim prof 4 serie komt ook compleet met filtermaterialen. Waaronder substrate pro.



JBL, schuim schuim schuim en heb ik al schuim gezegd.
Vroeger draaiden de meeste filters op spons/schuim en dat voldeed denk ik net zo goed als al die moderne materialen. Zelf heb ik ook grotendeels schuim en in 1 bak wat balletjes van ik denk JBL. Misschien moet je iets vaker de spons licht reinigen maar dat is ook niet zo n klus.
 
Ik vind de JBL er ook erg robuust en compleet uitzien. Heb zelf een Eheim professional 4+ 350. Op zich een prima filter, maar vooral de inlaat en uitlaat vielen me tegen. Ik heb toen een aparte installatie set gekocht. Dat werkt veel beter. Maar alles wat daar in zit lijkt bij de JBL standaard te zijn.

Wat wordt er eigenlijk voor filtermedia met die Cristalprofi Serie meegeleverd?

De Eheim prof 4 serie komt ook compleet met filtermaterialen. Waaronder substrate pro.



JBL, schuim schuim schuim en heb ik al schuim gezegd.
Je hebt inderdaad schuim gezegd maar je miste het biologische filtermateriaal.
 
JBL, schuim schuim schuim en heb ik al schuim gezegd.
Volgens JBL zelf is het bio filterschuim en bio filterkogels.

Dus ja, ik kan me voorstellen dat je je afvraagt of je al schuim had genoemd. :DD

 
Vroeger draaiden de meeste filters op spons/schuim en dat voldeed denk ik net zo goed als al die moderne materialen. Zelf heb ik ook grotendeels schuim en in 1 bak wat balletjes van ik denk JBL. Misschien moet je iets vaker de spons licht reinigen maar dat is ook niet zo n klus.
Dat klopt. Vroeger.

Schuim is ook een heel goed medium. Maar in een potfilter vind ik het te snel dichtslaan.
En om het weer goed doorstroombaar te maken, moet je het flink uitspoelen. En dan ben je ook veel bacteriën kwijt.
Bij harde poreuze media heb je dat niet.
Blijft langer zijn doorstroom behouden. En hoeft slechts licht gespoeld te worden.

Schuim komt echt heel goed tot zijn recht in een hmf of in de grote koi filters.
 
Ik stel voor dat schuimpatronen het vuil beter afvangen voor het/dan het poreuze materiaal. Al snap ik bovenstaand. Klopt mijn gedachte?
 
Dat klopt. Vroeger.

Schuim is ook een heel goed medium. Maar in een potfilter vind ik het te snel dichtslaan.
En om het weer goed doorstroombaar te maken, moet je het flink uitspoelen. En dan ben je ook veel bacteriën kwijt.
Bij harde poreuze media heb je dat niet.
Blijft langer zijn doorstroom behouden. En hoeft slechts licht gespoeld te worden.

Schuim komt echt heel goed tot zijn recht in een hmf of in de grote koi filters.
Ja, ik zit ook nog in dubio. Ik overweeg mijn biomech te vervangen door spons. Maar hoe groot de poriën, daar ben ik nog niet uit. Was ook benieuwd hoe snel het dichtslaat. Wat hebben jullie in de JBLs, qua dichtheid. En hoe snel slaat het dicht?
 
Ik heb de standaard sponzen bij de 1502 en eerst op de 125 liter de 902. Ik heb geen zware vervuilers als bewoners en hoef het amper te spoelen. Ik schat 3/4 maanden en dan spoel ik ze in aquariumwater. Heb ook een laagje filterwatten. Dat laatste vervang ik regelmatig.
 
Enig idee hoe grof/fijn die zijn? De standaard sponzen bij de Eheim professional zijn namelijk geen sponzen. :D
 
Enig idee hoe grof/fijn die zijn? De standaard sponzen bij de Eheim professional zijn namelijk geen sponzen. :D
Volgens mij heeft een Eheim 2073 een grof voorfilter/spons.

Voor beide merken is Deutsche gründlichkeit een belangrijk puntje.:cool:
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik zit ook nog in dubio. Ik overweeg mijn biomech te vervangen door spons. Maar hoe groot de poriën, daar ben ik nog niet uit. Was ook benieuwd hoe snel het dichtslaat. Wat hebben jullie in de JBLs, qua dichtheid. En hoe snel slaat het dicht?
Waarom wil je dat? Heb je er een probleem mee??

Als je het wilt vervangen, zou ik er siporax voor in de plaatst doen.
 
Ik zie best nog wat deeltjes
ronddwarrelen. Ik ben benieuwd of het met zo'n spons schoner wordt. En ik moest eigenlijk ook maandelijks wel de watten uitspoelen. Als je dan hoort dat anderen hun hele filter maanden lang met rust laten ga je je toch afvragen wat er nog mogelijk is.
Ik heb onlangs de mech pro vervangen door mech (van plastic naar keramisch). Dat lijkt ook al een aardig verschil te maken.
Gewoon interessant om eens te kijken wat het verschil is.
 
Ik zie best nog wat deeltjes
ronddwarrelen. Ik ben benieuwd of het met zo'n spons schoner wordt. En ik moest eigenlijk ook maandelijks wel de watten uitspoelen. Als je dan hoort dat anderen hun hele filter maanden lang met rust laten ga je je toch afvragen wat er nog mogelijk is.
Ik heb onlangs de mech pro vervangen door mech (van plastic naar keramisch). Dat lijkt ook al een aardig verschil te maken.
Gewoon interessant om eens te kijken wat het verschil is.
Ja, en dat is dus verkeerde info die ze geven. Ik ging ook twijfelen.
En wat bleek. Toen ik er specifiek naar vroeg. Ze laten het grootste deel van hun filter ongemoeid.
Maar ze doen de voorfilter en/of watten wekelijks/maandelijks.
Want dat is mechanisch filteren. En niet biologisch.
Dus dat noemen ze dan niet, als ze het over het filter hebben.

En zo komt er foute info in omloop.
 
Hmm, dat zou wel een hoop verklaren.
 
Dat klopt. Vroeger.

Schuim is ook een heel goed medium. Maar in een potfilter vind ik het te snel dichtslaan.
En om het weer goed doorstroombaar te maken, moet je het flink uitspoelen. En dan ben je ook veel bacteriën kwijt.
Bij harde poreuze media heb je dat niet.
Blijft langer zijn doorstroom behouden. En hoeft slechts licht gespoeld te worden.

Schuim komt echt heel goed tot zijn recht in een hmf of in de grote koi filters.
Dus jij hebt geen schuim/spons in je externe?
 
Ja, en dat is dus verkeerde info die ze geven. Ik ging ook twijfelen.
En wat bleek. Toen ik er specifiek naar vroeg. Ze laten het grootste deel van hun filter ongemoeid.
Maar ze doen de voorfilter en/of watten wekelijks/maandelijks.
Want dat is mechanisch filteren. En niet biologisch.
Dus dat noemen ze dan niet, als ze het over het filter hebben.

En zo komt er foute info in omloop.

Jups.

Ik gebruik ook een voorfilter die het mechanische werk op zich neemt en die maak ik iedere week schoon.
Het biologische filter, JBL e902, gevuld met Eheim substrat pro en siporax die open ik 1x in de maand om even te kijken, maar de laatste keer hoefde daar niets aan gedaan te worden.
Daar zit hooguit een heel klein beetje dwarrelend spul in, maar wel schoon.
 
je zou eens naar de Aquael ultramax 2000 kunnen kijken. Die zou groot genoeg moeten zijn om het in zijn eentje te redden. Heeft goede reviews kwa bouwkwaliteit, geluid, stroming etc. Heeft een voorfilter wat fijn is bij grote en dus zware filteen aantal revieuws gezien en ben eerlijk gezegd
Ik heb een aantal reviews gezien en ben verbaasd over de positieve reacties. (en de prijs..) Het gaat de Aqual Utramax 2000 worden!

Deze ga ik vullen met Seachem Matrix en Seachem Purigen.

Daarnaast zal ik de sponsen vervangen want die zijn dikker dan nodig en de nieuwe dunnere zullen meer ruimte overlaten voor de Seachem Matrix.

Super bedankt voor de tip!!

 
Niet dat ik je helemaal ongelijk geef hoor, maar dit pre-filter is wel echt minimaal.
Het filtert eigenlijk alleen het echt grove materiaal. En gezien deze pomp nogal een hoog debiet heeft, zal er ook nog redelijk veel in de onderste bak terecht komen.
En daar zit het probleem wat ik met de meeste filters heb: je moet het hele filter uit elkaar halen om onderin te komen om die filtersponzen schoon te maken.

Doe je dit vaak? Niet echt, maar het is (voor mij) toch steeds weer een gehannes.

Ik ben echt helemaal om v.w.b. een los pre-filter.
 
Ik heb de Ultramax 2000 nu een jaar op een RÍO 240 en ben zeer tevreden. Alles voelt heel degelijk. Voorfilter is gebruiksvriendelijk. Onafhankelijke slangaansluitingen is een grote plus. Opbrengst is hoog.
Heb hem via eBay nieuw gekocht voor dacht 160 euro.
 

Terug
Bovenaan