Welke filter/filters adviseren jullie mij?


Nadeel is vaak dat je hier bij de lfs slecht onderdelen kan bijkopen mocht dat nodig zijn.
Dat klopt. maar 1 het is geen teken van kwaliteit als je regelmatig reserve onderdelen nodig hebt, en 2 als je al geluk hebt met een LFS in de buurt die uberhaupt reserve onderdelen heeft en dan ook nog van jouw model, dan heb je daar op zaterdagnamiddag nog helemaal geen fluit aan.
 
Dat klopt Tonio en als de lfs dicht is dan heb je een probleem maar goed de kans dat dit net dan gebeurt is natuurlijk beperkt en het is wel handig als je wel makkelijk onderdelen kan kopen als de winkel weer open is. Als dit niet of lastig verkrijgbaar is dan zal het al met al veel langer duren voor je het in huis hebt.
Daarom is het ook altijd beter om 2 filters op de bak te hebben of om 1 op reserve te hebben staan.
 
Dat klopt Tonio en als de lfs dicht is dan heb je een probleem maar goed de kans dat dit net dan gebeurt is natuurlijk beperkt en het is wel handig als je wel makkelijk onderdelen kan kopen als de winkel weer open is. Als dit niet of lastig verkrijgbaar is dan zal het al met al veel langer duren voor je het in huis hebt.
Daarom is het ook altijd beter om 2 filters op de bak te hebben of om 1 op reserve te hebben staan.
dat het verkrijgbaar is is wel nuttig ja. Maar als je echt zeker wilt zijn kun je zaken als asjes en o-ringen beter zelf op voorraad hebben liggen.
 
In mijn JBL filter (902 en 1502) zat in de onderste manden altijd syporax en altijd in het bovenste deel, voor- en het daaronder geklemde eindfilter, schuim. De sponzen werden gespoeld, het biologische deel behoofde maar zo eens per jaar gereinigd te worden. En dat heeft altijd perfect gewerkt.
 
Dat klopt. maar 1 het is geen teken van kwaliteit als je regelmatig reserve onderdelen nodig hebt, en 2 als je al geluk hebt met een LFS in de buurt die uberhaupt reserve onderdelen heeft en dan ook nog van jouw model, dan heb je daar op zaterdagnamiddag nog helemaal geen fluit aan.
Bijvoorbeeld van een JBL bij je zelden iets nodig maar het blijkt dat er wel veel Lfs bedrijven onderdelen hebben. In aantal hier in de buurt zelfs ook nog gebruikte onderdelen die nog prima zijn. Het dat is zelfs op een zaterdag namiddag, soms zelfs op zondagen, wel erg handig.
 
Het dat is zelfs op een zaterdag namiddag, soms zelfs op zondagen, wel erg handig.
Moet je hopen dat je geen panne krijgt op eerste Kerstdag;)
Nee geintje, soms is het handig om bv een rotor op reserve te hebben liggen of een reserve filter maar je helemaal indekken gaat toch niet lukken. Tegenwoordig zijn veel winkels ook op de zondag al open en dan kun je daar nog terecht.
 
Moet je hopen dat je geen panne krijgt op eerste Kerstdag;)
Nee geintje, soms is het handig om bv een rotor op reserve te hebben liggen of een reserve filter maar je helemaal indekken gaat toch niet lukken. Tegenwoordig zijn veel winkels ook op de zondag al open en dan kun je daar nog terecht.
Het ging er mij even om: Bepaalde merken hebben vaker onderdelen op voorraad dan andere minder bekende en/of minder gebruikte. De kans dat er vervanging voor JBL maar ook voor Eheim aanwezig is lijkt me groter dan bijvoorbeeld voor Oase.
 
Klopt helemaal Ben en de lfs hier heeft ook de onbekende merken niet op voorraad dus dan is de kans met een bekend merk groter om makkelijk onderdelen bij te krijgen.
Ik kies in de regel dan ook altijd voor een bekend merk waarvan ik weet dat de lfs deze heeft.
 
In mijn JBL filter (902 en 1502) zat in de onderste manden altijd syporax en altijd in het bovenste deel, voor- en het daaronder geklemde eindfilter, schuim. De sponzen werden gespoeld, het biologische deel behoofde maar zo eens per jaar gereinigd te worden. En dat heeft altijd perfect gewerkt.
Dat is interessant. Die siporax ziet er precies zo uit als Eheim mech. Maar mech wordt gezien als zuiver mechanisch medium en siporax als bio.
Maar als het dezelfde vorm heeft als mech dan neem ik aan dat het qua functie vergelijkbaar is met biomech. Al kan ik me wel voorstellen dat de doorstroming bij siporax beter werkt. Ik zal in elk geval nog even niet de biomech door spons vervangen.
 
Dat is interessant. Die siporax ziet er precies zo uit als Eheim mech. Maar mech wordt gezien als zuiver mechanisch medium en siporax als bio.
Maar als het dezelfde vorm heeft als mech dan neem ik aan dat het qua functie vergelijkbaar is met biomech. Al kan ik me wel voorstellen dat de doorstroming bij siporax beter werkt. Ik zal in elk geval nog even niet de biomech door spons vervangen.
Siporax is niet te vergelijken met mech of biomech.

Siporax is een uiterst poreus filtermedium.

Mech, dat zijn de klasieke klei (ceramische) buisjes. Welke als voorfilter dienen. En bieden ook ruimte voor bacterien die organisch vuil omzetten.

De biomech is daar een goedkoop aftreksel van. Doet hetzelfde als de klei buisjes. Maar is plastic.
Goedkoop en lichtgewicht. Schijnt ook te drijven. Dus vliegt overal heen. Wat het niet praktisch maakt.
 
Siporax is niet te vergelijken met mech of biomech.

Siporax is een uiterst poreus filtermedium.

Mech, dat zijn de klasieke klei (ceramische) buisjes. Welke als voorfilter dienen. En bieden ook ruimte voor bacterien die organisch vuil omzetten.

De biomech is daar een goedkoop aftreksel van. Doet hetzelfde als de klei buisjes. Maar is plastic.
Goedkoop en lichtgewicht. Schijnt ook te drijven. Dus vliegt overal heen. Wat het niet praktisch maakt.
Is mech dan beter dan spons?
 
Is mech dan beter dan spons?
Ik vind van wel.

Maar dat is meer omdat mech minder snel verzadigd is. En heel makkelijk uit te spoelen is.

Een dikke spons, vind ik lastig schoon te krijgen. Knijp me een ongeluk.

Maar ik denk dat ze hun functie wel even goed uitvoeren.
 
Siporax is niet te vergelijken met mech of biomech.

Siporax is een uiterst poreus filtermedium.

Mech, dat zijn de klasieke klei (ceramische) buisjes. Welke als voorfilter dienen. En bieden ook ruimte voor bacterien die organisch vuil omzetten.

De biomech is daar een goedkoop aftreksel van. Doet hetzelfde als de klei buisjes. Maar is plastic.
Goedkoop en lichtgewicht. Schijnt ook te drijven. Dus vliegt overal heen. Wat het niet praktisch maakt.
Nee, biomech zijn geen plastic pijpjes. Dat is mech pro. Biomech zijn een soort van kussentjes of hondenbrokken. Ziet er ook uit als iets keramisch
 
Nee, biomech zijn geen plastic pijpjes. Dat is mech pro. Biomech zijn een soort van kussentjes of hondenbrokken. Ziet er ook uit als iets keramisch
Je hebt gelijk. Dat is dat soort tussen medium.
Wat tussen de mech en de substrate pro zou moeten.
Ik heb ze hier ook nog ergens liggen.
Ik zie zelf het nut niet zo van dat tussen medium. Heb daarvoor in de plaats een extra bak siporax gebruikt.
 
Ik vind van wel.

Maar dat is meer omdat mech minder snel verzadigd is. En heel makkelijk uit te spoelen is.

Een dikke spons, vind ik lastig schoon te krijgen. Knijp me een ongeluk.

Maar ik denk dat ze hun functie wel even goed uitvoeren.
Maar waar is meer ruimte voor bacteriën? Sponzen of mechpro?
 
Ik had ook de indruk dat het water gelijkmatiger door een spons zou gaan dan door die hondenbrokken. Maar dat siporax ziet er op dat gebied ook goed uit.

Mij viel het deze week ook op dat doorstroming ook veel doet. Ik ben er vorige week niet aan toe gekomen om het filter schoon te maken. Maar ik had hem nog wel wat geknepen staan, dus ik heb hem in elk geval helemaal open gezet. Dan zie je toch duidelijk dat het water nog iets helderder wordt.
Dus ik kan me zou voorstellen dat naast de woonruimte ook de doorstroombaarheid een rol speelt.

Ik ga toch eens kijken wat siporax doet in mandje 2.
 

Terug
Bovenaan