Welke led verlichting Juwel rio 125

MsFelix

Well-known member
Lid geworden
4 november 2009
Berichten
4,219
Locatie
Rotterdam
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag andere verlichting boven mijn bak. Wat raden jullie aan?

Ik hoor dat Daytime geschikt zou zijn, maar ik snap niet zo goed wat ik nu precies allemaal nodig heb en hoeveel het gaat kosten dan.

Helialux spectrum is gemaakt voor mijn bak maar ik lees geen goede verhalen erover.
Zonsopgang en ondergang in te stellen via app en alles naar smaak aan te passen. Kosten 260 euro.

Sera heeft led balken en een controller, die in de bestaande armatuur geplaatst kan worden. Daarbij kan ook een controller gekocht worden. Zonsopgang en ondergang met beperkingen te reguleren, evenals wolken enz. Maar kleurtoon niet te kiezen. Kosten 180 euro voor alles.

JMB zie ik ook voorbij komen, maar ik snap geen snars van hun website. Ik zie niet echt goed waar ik nou een set kan samenstellen.

In het verleden heb ik led strips gehad van HVP, waar ik uiteindelijk niet heel tevreden over was. Toch net te weinig licht en leek in de loop der tijd ook minder te worden.

Wie heeft aanvulling, uitleg, advies?
 
Boven mijn Juwel Rio 180 met veel planten hangen drie JMB balken 90 cm. 27 Watt. In totaal zo'n 7600 lumen. Achterin hang een warmwitte balk met 5 rode leds. In het midden een koelwitte balk en voorin een koelwitte balk met 5 blauwe leds. Je kan hier een controller bijbestellen waarmee 5 dimtijden per dag zijn in te stellen. Zo'n controller is geschikt voor twee balken maar dat zou voor een Rio 125 ook voldoende zijn. Ik zou dan dezelfde balken nemen die ik achterin en voorin heb. Kijk eens bij de Community serie. Voor jouw bak zou je de, ik dacht 60 cm. moeten hebben maar er bestaat meen ik ook nog een 70 cm. lengte.

 
Oké, en dan betaal ik per balk zo'n 79 euro. X2 is 160. Wat kost de controller dan en wat heb ik nog meer nodig om dit in mijn bak te hangen? Kan het op de bestaande lichtbak, moet ik schroeven, lijmen? Past het in het oude armatuur? Enz
 
Twinstar 600E of 600S zijn top lichten voor een zeer redelijke prijs. Beide geven mooie rood tinten, de S iets meer de de E.
Deze lampen zijn geschikt voor een high tech bak plantenbak. Het is net wat voor planten je wilt en hoeveel licht je dus wilt.
 
Twinstar 600E of 600S zijn top lichten voor een zeer redelijke prijs. Beide geven mooie rood tinten, de S iets meer de de E.
Deze lampen zijn geschikt voor een high tech bak plantenbak. Het is net wat voor planten je wilt en hoeveel licht je dus wilt.
Geen high tech bak. Ook geen plantenbak. Gewoon een biotoop bak, Indisch archipel, met wat varens, Cyperus helferi en Cryptocoryne. Dus dit lijkt mij niet de beste keus.

'Ik hoor dat Daytime geschikt zou zijn, maar ik snap niet zo goed wat ik nu precies allemaal nodig heb en hoeveel het gaat kosten dan.'
Kan iemand mij nog eens uitleggen hoe het met die daytime zit? Je kunt hem helemaal op maat maken voor een juwel bak maar ik kom niet helemaal eruit wat me dat gaat kosten.

JMB had ik via de site navraag gedaan. Kost meer dan 300 euro en is daarmee veruit de duurste. Dat ga ik echt niet doen, dus die valt af.
 
Oké, en dan betaal ik per balk zo'n 79 euro. X2 is 160. Wat kost de controller dan en wat heb ik nog meer nodig om dit in mijn bak te hangen? Kan het op de bestaande lichtbak, moet ik schroeven, lijmen? Past het in het oude armatuur? Enz
Je bent nodig een controller, zie foto hieronder. Verlengkabels voor elke balk. en een voeding voldoende voor 2 balken van je keuze. Je kan ook rechtstreeks kontakt opnemen met JMB zij kunnen je heel precies adviseren.
Nee, Juwel zorgt er altijd voor dat alleen de eigen producten gebruikt kunnen worden. Ik heb daarvoor een aluminium balk van GHL gekocht maar ik hoorde gisteren van iemand die hier meldde dat ze die dingen niet meer verkopen. Dat lijkt raar want ze staan nog wel op hun site. Bij Daytime hebben ze dacht ik ook zoiets. Scroll even over onderstaande pagina.


Aluprofil3-e1438013825576.jpg
ALB-Option-BP-e1438014132127.jpg
 
Hier zijn de meningen over verdeeld, er zijn mensen die het met tevredenheid gebruiken maar er zijn toch een hoop maren...

- er moet redelijk geknutseld worden, iets dat je zelf aangaf niet graag te doen
-Leds zitten niet standaard op een heatsink, warmte afgifte is belangrijk voor langdurig goed functioneren
- waterdichtheid is vaak wat minder bij deze strips

Verder zelf geen ervaring met dit soort strips
 
Dan is een twinstar inderdaad niet handig. Wat is de reden dat je niet (meer) voor de juwel multilux kiest?
 
ik ben wel benieuwd waarom de juwel helialux spectrum slecht is ik gebruik hem zelf op mijn rio 240 gezelschapsbak en ben er dik tevreden mee,ik heb allemaal easy tot medium planten en de lamp draait op 70%. alles groeit en bloeit prima
 
Als het niet te ingewikkeld moet, dan kan je een EasyLED overwegen, 1 extra voeding erbij en 1 x TC-420.

Hoef je niets te prutsen, stekkers er in, verloop kabeltje aansluiten, programmeren en draaien. Alleen nog even nadenken over hoe je deze legt/hangt/monteert.

Maar als je voor Daytime gaat en op termijn een keer een andere bak neemt, dan hoef je alleen maar een nieuw stukje rails en evt. wat extra modules, dus tsja......... Het is ietsje, maar echt niet heel veel ingewikkelder, en mogelijk kan je bij aansluiten/aanleggen wat ondersteuning krijgen van iemand die dit met z'n ogen dicht ook nog kan :)
 
Zou toch 1 oog open houden maakt het een stuk makkelijker
images.png
:D :D
 
Dan is een twinstar inderdaad niet handig. Wat is de reden dat je niet (meer) voor de juwel multilux kiest?
De kleurtoon en de intensiteit van het licht.
Dat laatste is te sterk voor mijn bak en daardoor krijg ik algen, waaronder draadalg.
Helaas kun je multilux niet dimmen.

Ropje, ik lees wisselende verhalen. De 1 zegt te weinig rood in de lampen, de ander vind het prima. Ik hou van wat warmer licht, iets wat ik nu ook helaas niet heb.

Sschot, het is niet de bedoeling dat er ooit een andere bak komt. Ik ben van rio 300 naar 125 gegaan vanwege lichamelijke klachten. Het onderhoud van de grote bak was me teveel. Dus het blijft hierbij.

Flipper, jouw hele reactie wordt bij mij op dit moment ondergesneeuwd door een reclame van Google. Heel raar.
 
Geen high tech bak. Ook geen plantenbak. Gewoon een biotoop bak, Indisch archipel, met wat varens, Cyperus helferi en Cryptocoryne. Dus dit lijkt mij niet de beste keus.

'Ik hoor dat Daytime geschikt zou zijn, maar ik snap niet zo goed wat ik nu precies allemaal nodig heb en hoeveel het gaat kosten dan.'
Kan iemand mij nog eens uitleggen hoe het met die daytime zit? Je kunt hem helemaal op maat maken voor een juwel bak maar ik kom niet helemaal eruit wat me dat gaat kosten.

JMB had ik via de site navraag gedaan. Kost meer dan 300 euro en is daarmee veruit de duurste. Dat ga ik echt niet doen, dus die valt af.
Daytime is niet goedkoper vrees ik. Maar ik zou een mail sturen naar Azaqua en vertel wat je wensen zijn.
Het mooie van het daytime systeem is dat je het per module kan uitbreiden.
 
Als ik het goed begrijp wil je gewoon (led) licht boven je aquarium maar is het geen plantenbak en ook geen co2 en ook wil je dat het makkelijk te installeren en dimbaar is? Ik heb het gevoel dat we in dit topic veel te high-tec denken. Ik zou eigenlijk gewoon kiezen voor een 'retro' style achtige TL buis waar ledjes in zitten.

Zoals deze: https://www.hvpaqua.nl/nl/retroline-742mm-daylight.html
Daar heb je nog een voeding bij nodig. Ik zou hun gewoon eens een mail sturen met wat je wil en vragen of zij een pakket voor je kunnen maken.

Een is al genoeg boven je rio 125 gok ik, en indien dat toch niet zo is kun je er altijd nog een bij plaatsen.
 
Als ik het goed begrijp wil je gewoon (led) licht boven je aquarium maar is het geen plantenbak en ook geen co2 en ook wil je dat het makkelijk te installeren en dimbaar is? Ik heb het gevoel dat we in dit topic veel te high-tec denken. Ik zou eigenlijk gewoon kiezen voor een 'retro' style achtige TL buis waar ledjes in zitten.

Zoals deze: https://www.hvpaqua.nl/nl/retroline-742mm-daylight.html
Daar heb je nog een voeding bij nodig. Ik zou hun gewoon eens een mail sturen met wat je wil en vragen of zij een pakket voor je kunnen maken.

Een is al genoeg boven je rio 125 gok ik, en indien dat toch niet zo is kun je er altijd nog een bij plaatsen.
Klopt bijna.
Ik wil ook graag zonsopgang en zonsondergang kunnen nabootsen. Het licht moet ietwat roodachtig zijn, wat de vissen mooier laat uitkomen.
Ik zal HVP een bericht sturen om te kijken wat zij mij adviseren.
 

Iemand ervaring met sera x change tube met dimmer? Is de voordeligste en wat ik zie op dit filmpje staat mij eigenlijk wel aan..
 
Hier zijn de meningen over verdeeld, er zijn mensen die het met tevredenheid gebruiken maar er zijn toch een hoop maren...

- er moet redelijk geknutseld worden, iets dat je zelf aangaf niet graag te doen
-Leds zitten niet standaard op een heatsink, warmte afgifte is belangrijk voor langdurig goed functioneren
- waterdichtheid is vaak wat minder bij deze strips

Verder zelf geen ervaring met dit soort strips

Ik wel..... Deze site voor aquariumverlichting voorbij gaan, is mijn mening.
 
Ik heb het via Ali gekocht, het geknutsel gaat me goed af. De TC410 is goed. De strips 4 stuks zijn waterproof, en aangebracht op twee een stuk plastics kabelgoot. Het werk al 2 maanden goed. Ik was voor 75 euro klaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat ik er wel uit ben. Heb nu een aantal filmpjes gezien van de Sera x change verlichting en ben er enthousiast over.
Prijs en kwaliteit zijn prima en genoeg opties.
 
Voor jouw aquarium en wensen raad ik dan de 590MM Goldline icm een 590MM Retroline Daylight.



De goldline is voorzien van een voeding en mini controller, de retroline kan hier gewoon op aangesloten worden, alles is verder volledig plug en play, en kan bevestig worden in de bestaande lichtbalken. De minicontroller werkt zeer eenvoudig en is al volledig ingesteld, er hoeft alleen het soort schema te worden gekozen.

Nu toch weer aan het twijfelen. Kreeg bovenstaand antwoord van HVP.

Wat is nu wijsheid?
Ik kan de Sera set online voor 114 euro kopen, de HVP is bij elkaar 180.
 
HVP, ik heb de goldline in actie gezien en dat zijn best mooie lampen.
Sera heb ik nog nooit werkend gezien maar ben persoonlijk niet zo weg van Sera en zeker niet van hun lampen
 
Weet iemand of je met de Goldline ook bewolking kunt nabootsen? Ik vind dit eigenlijk wel een toevoeging.
 
Ik zou denk ik gewoon met 1 goldline beginnen. Je kan daarna altijd nog een retroline daylight lamp toevoegen als je het te weinig vindt.
 
Hoi, ja dat zat ik ook te bedenken. Ik zou de lamp dan voorin de bak hangen. Dan krijg je achter een ietwat schemereffect, waardoor er nog meer diepte ontstaat.
 
Voor jouw aquarium en wensen raad ik dan de 590MM Goldline icm een 590MM Retroline Daylight.



De goldline is voorzien van een voeding en mini controller, de retroline kan hier gewoon op aangesloten worden, alles is verder volledig plug en play, en kan bevestig worden in de bestaande lichtbalken. De minicontroller werkt zeer eenvoudig en is al volledig ingesteld, er hoeft alleen het soort schema te worden gekozen.

Nu toch weer aan het twijfelen. Kreeg bovenstaand antwoord van HVP.

Wat is nu wijsheid?
Ik kan de Sera set online voor 114 euro kopen, de HVP is bij elkaar 180.

Soms moet je, ook als vrouw, gewoon een beslissing nemen. Met het risico dat je een foute neemt... But hey, that's life! ;)
 
:D Haha ja dat snap ik. Ik ben van de foute beslissingen. Wil wel proberen dit tot een minimum te beperken en dus doe ik eerst wat voorwerk.
Om vervolgens vaak alsnog het verkeerde besluit te nemen :D
 
Had net de knoop doorgehakt.
Ben voor HVP aqua gegaan. Maar niet via hun site. Vond hem elders goedkoper. Maar wel alleen de Goldline genomen, even kijken hoe dat is.

Waar ik dan na het bestellen achter kom, is dat je zelf niks kunt instellen. Alles voorgeprogrammeerd.
Ik zal voor de Amazone belichting gaan, maar helaas is in de nacht alles uit. Dus ik zit nog even te bedenken of dit het nu echt gaat worden.
 
Zojuist de bestelling bij HVP geannuleerd. Met aparte controller komt het voor mij toch weer op teveel geld uit.
Ik ga vanavond kijken bij Verduijn naar de Sera verlichting. Ik wil nogmaals zien welke instellingen er allemaal zijn.
Hvp heb ik ook eerder gehad, de strips. Daar was ik destijds niet heel erg tevreden over.
 
IMG_20191227_195947.jpg


Ik heb de Sera set gehaald net bij Verduijn, met de afspraak dat ik het terug mag brengen als het niet bevalt. Is eigenlijk altijd natuurlijk, maar toch ook even besproken dat dat kan en mag.
Wat zeggen deze aantal lumen over de lampen?
 
Bekijk bijlage 286013

Ik heb de Sera set gehaald net bij Verduijn, met de afspraak dat ik het terug mag brengen als het niet bevalt. Is eigenlijk altijd natuurlijk, maar toch ook even besproken dat dat kan en mag.
Wat zeggen deze aantal lumen over de lampen?

Dan kan je hier lezen.
 
Maar als ik online kijk, dan zie ik dat je 15 lumen per liter moet aanhouden. 15x125 liter is toch iets van 1875.
Dan heb ik hiermee toch weer veel te weinig lumen?
 
Terug
Bovenaan