Welke led verlichting Juwel rio 125


Misschien was de retroleds van superfisch goedkoper geweest ongeveer 40-45 euro per lamp en je kunt ze dimmen met een controller van 25 euro pe rstuk.
 
Zoals eerder gemeld had ik ook de Retrolines besteld en zijn binnen. Ben uurtje bezig geweest om alles aan te sluiten en in te stellen op de controller. Op HVP website kun je, mocht je de instelbare controller nemen op later moment, alles downloaden via hun website.

Ik heb dan de instelbare 5 kanaals controller. Heb de "planten-versie" genomen en deze aangepast. Nu krijg ik mooie overgang van "maan" naar "zons opgang" naar "dag" en zo naar "zonsondergang" naar "maan".
Dit houd in dat witte leds (Daylight) snel eerst uitgaan waardoor een rode gloed blijft dan naar blauwe gloed als nacht (uiteindelijk op 5% sterkte) en bij zonsopkomst wordt het omgedraaid ofc.

Goldline versie zou sterker zijn dacht ik dan Retroline, maar is incl RGB, waardoor prijs ook hoger licht lijkt mij.
Bijde versies zijn wel 7000k en 4000k op 2:1 verhouding met RGB (Retroline apart).

Ik ben benieuwd of Goldline ook makkelijk aan te sluiten is.
 
Ik gebruik de HeliaLux met de smart controller boven mijn rio 180. Ik ben daar super tevreden over.
 
Ook met mijn JMB balken gebruik ik morgen- overdag en avondlicht.
Aqua1rood (1).jpg
Aqudag1 (2).jpg
Aqua (2).jpg

Mijn inrichting is nu trouwens anders.
 
Het is inderdaad goed om overwaarde te nemen. Dimmen kan altijd en e.e.a. wordt pas duur wanneer er weer iets nieuws besteld moet worden als er gekozen wordt voor een nieuwe inrichting. Goed plan dus!
Ja precies. Niets zo veranderlijk als de mens. Ik denk zelf dat ik voor deze bak, die ik nu heb, genoeg heb aan 1 Goldline lamp.
Mocht ik in de toekomst overgaan op bv een aquascape, met Co2 en zeer behoevende planten, dan kan ik altijd nog een retroline erbij kopen. En een controller.

Goedendag, ik heb de Juwel Helialux Spectrum en de Smart Controller, ben daar zeer tevreden mee, ik had de Juwel Multilux LED, maar dat was te intens en zoals eerder gemeld niet dimbaar

Nu mooi dimbaar (nu in het "dag" programma 80%) en een prachtige zons- opkomst en ondergang, geeft rust bij de vissen.

Prijs is inderdaad te hoog (€ 300,--), maar mooie balk en volledige integratie met je Juwel aquarium.
HI, dank je wel voor de info. Ik heb niet voor helialux gekozen. Eigenlijk omdat ik Juwel niet wil belonen voor hun waardeloze verlichting die ze in de bak hebben ingebouwd. Zij weten zelf echt wel dat kleurtoon en intensiteit niet okee is en hoopten erop dat men extra zouden uitgeven aan de helialux. Dan ben ik zeer eigenwijs en doe ik dat dus juist niet.
De Goldline is onderweg nu. Ik ben benieuwd.
 
Waardeloos.
Krijg net de HVP lamp binnen en deze past niet op mijn bestaande armatuur. Ik had er expres nog naar gevraagd en aangegeven welk systeem ik heb. Nee, ik had echt niks anders nodig, kan de lamp er zo in klikken.
Nou, dan mag hij mij vertellen hoe...
IMG_20191231_162938.jpg
IMG_20191231_162953.jpg
 
Als het goed is heb je er nieuwe dichtings ringen erbij besteld.Die moet je gebruiken.

En dan past die er gewoon tussen.

Mvg ronald
 
Als het goed is heb je er nieuwe dichtings ringen erbij besteld.Die moet je gebruiken.

En dan past die er gewoon tussen.

Mvg ronald
Nee, die heb ik niet. Ik heb expliciet vermeld welke armatuur ik heb en er is mij gezegd dat ik niets anders nodig had om het aan te sluiten.
Dus de lamp gaat terug. Ben echt teleurgesteld.
 
Nee, die heb ik niet. Ik heb expliciet vermeld welke armatuur ik heb en er is mij gezegd dat ik niets anders nodig had om het aan te sluiten.
Dus de lamp gaat terug. Ben echt teleurgesteld.
Die pinnetjes heb je niet nodig, hij blijft hangen in die witte doppen waarin je tl buis hangt
 
Maar het sluit niet goed af. Het rubber sluit niet goed aan op de lamp, waardoor er dus uiteindelijk vocht tussendoor zal gaan. Dan is straks m'n originele lichtkap naar de klote en dat is niet de bedoeling. Stel dat ik het ooit wil verkopen ofzo, of het bevalt niet of weet ik wat..
 
Maar het sluit niet goed af. Het rubber sluit niet goed aan op de lamp, waardoor er dus uiteindelijk vocht tussendoor zal gaan. Dan is straks m'n originele lichtkap naar de klote en dat is niet de bedoeling.

Dus de lamp hangt wel vast als je de doppen aandraait? Maar je vreest dat er vocht in de tl-aansluiting zal kruipen?
Kan je dan niet gewoon iets (stukje rubber, wat plastiekfolie,...) gebruiken om de ruimte op te vullen en de originele aansluiting te beschermen?

Of zie ik het fout en bedoel je iets anders?
 
Volgens.mij zij daarom.nieuwe doppen te bestellen bij die lampen.
Zodat ze wel waterdicht afsluiten

Mvg ronald
 
Volgens.mij zij daarom.nieuwe doppen te bestellen bij die lampen.
Zodat ze wel waterdicht afsluiten

Mvg ronald
Er zijn geen doppen bij te bestellen. Ik heb weer contact gezocht met hvp en hij geeft niet een optie om andere doppen te bestellen.

Wij hebben hier zelf wat siliconentape. Dit gaan we om de uiteinden van de HVP lamp doen zodat het rubber er uiteindelijk wel netjes op aansluit en er geen vochtschade ontstaat.
 
Toen de TL buizen erin zaten waren er toch ook doppen bij? Die doppen erop draaien en ze passen! In die doppen zitten overigens rubber randen die de zaak afsluiten en er dus geen vocht tussen kan komen. Eventueel een beetje vaseline (zuurvrij!) eraan.
 
Toen de TL buizen erin zaten waren er toch ook doppen bij? Die doppen erop draaien en ze passen! In die doppen zitten overigens rubber randen die de zaak afsluiten en er dus geen vocht tussen kan komen. Eventueel een beetje vaseline (zuurvrij!) eraan.
Ja, dat snap ik allemaal. Maar die doppen passen dus niet. Dat is nu juist het probleem. Er zit zoveel ruimte tussen het rubber en de lamp dat het niet goed afsluit.
 
Ja, dat snap ik allemaal. Maar die doppen passen dus niet. Dat is nu juist het probleem. Er zit zoveel ruimte tussen het rubber en de lamp dat het niet goed afsluit.
Dat lijkt heel vreemd! Producenten zullen zeker niet iets ontwikkelen wat opvoorhand al niet bruikbaar is.
Welke TL buizen zaten er oorspronkelijk in. Was dat misschien T8? Want dan ben je, dacht ik, adapterringen nodig.

 
Anyway, ik dacht de oplossing te hebben door wat siliconentape erom heen te doen om te zorgen voor een watervaste afsluiting.
Kwam er daarna achter dat ook de breedte van de lamp niet goed is. De lamp is gewoon te breed en past er niet tussen.
IMG_20200101_140138.jpg
IMG_20200101_140312.jpg
IMG_20200101_140315.jpg
IMG_20200101_140318.jpg
IMG_20200101_140140.jpg
IMG_20200101_140202.jpg
IMG_20200101_140209.jpg


Ben er helemaal klaar mee.
Lamp gaat terug. Nooit meer HVP voor mij.
Ik denk dat ik toch maar voor de Helialux moet gaan. Weet ik tenminste zeker dat het past.
 
Dat is wel vreemd, ik zou de foto's zonder de tape eens opsturen naar hvp en om een verklaring vragen . Ze zullen het toch zelf wel onderzocht hebben , het lijkt me dat ze dit zelf ook niet willen
 
Denk dat je de verkeerde maat hebt meet je led buis van juwel eens op
 
Dit is de maat die aangeraden werd door HVP, ik heb daarbij vermeld dat ik een Juwel Rio 125 bak heb met led verlichting.

Ik stuur dit terug en ben er wel redelijk klaar mee.
 
Dit is de maat die aangeraden werd door HVP, ik heb daarbij vermeld dat ik een Juwel Rio 125 bak heb met led verlichting.

Ik stuur dit terug en ben er wel redelijk klaar mee.
Tja blijft mensen werk maar klaar er mee is klaar er mee.
Retour afzender groot gelijk.
 
IMG_20200101_201938.jpg


Vraagje, ik heb van Ali nog 2 strips liggen.
Ik zit nu te kijken voor een controller hierbij maar kom er niet goed uit welke ik nou moet hebben. Zou het liefst willen instellen via telefoon.
Weet iemand hier welke controller ik hiervoor moet nemen op Aliexpress?
 
Welke T aansluiting heb je? Ik heb zelf T8 aansluiting waarbij een adapterring erbij moet om aan te sluiten. Voor Rio 125 zou je de Goldline of Retroline 590mm lamp moeten hebben volgens specificatie Juwel en HVP Aqua. Voor mijn Juwel rio 240 moest ik retroline nemen van 1047mm lampen die tussen de T aansluiting passen.

Mocht je T5 hebben, is een adapter ring niet nodig zeggen ze. Optioneel kun je ze ook op stabilisatie strips leggen.
 
Welke T aansluiting heb je? Ik heb zelf T8 aansluiting waarbij een adapterring erbij moet om aan te sluiten. Voor Rio 125 zou je de Goldline of Retroline 590mm lamp moeten hebben volgens specificatie Juwel en HVP Aqua. Voor mijn Juwel rio 240 moest ik retroline nemen van 1047mm lampen die tussen de T aansluiting passen.

Mocht je T5 hebben, is een adapter ring niet nodig zeggen ze. Optioneel kun je ze ook op stabilisatie strips leggen.
Uhm, ik wil niet zeuren, maar ik heb de Goldline dus net in huis, de 590 mm en die past niet. Zie laatste berichten.
 
Ben nu bezig met Kitelight verlichting. Zij hebben een systeem wat ik op de bestaande lampen kan vastklikken. Dit had ik eerder ook in mijn Rio 300 en was ideaal.
Ook is de prijs bij hen heel schappelijk.
 
De kogel is door de kerk. Ga vanmiddag bij Kitelight een rgbw lamp ophalen. Met WiFi controller voor zonsopgang en ondergang enz. Ik begin met 1 lamp en kijk of dat voldoende is.
Ik wil graag een donkerder sfeertje in de bak dus zou zomaar kunnen dat dit voldoende is.
Kosten slechts 120 euro. Zeer netjes voor met een wifi controller. En prima service, wat een aardige man.
 
Super!
Ik ben benieuwd naar je ervaring als je een tijdje deze lamp gebruikt
 
Hoe bevalt je verlichting nu?
Ik heb sinds januari ook een juwel rio 125 led. Niet tevreden over de standaard verlichting. Volgens mij hoort er ook een day (wit) en een nature (geel) lamp in te zitten, maar had ik 2x een day lamp. Planten groeiden voor geen meter.
Nu heb ik 2x een superfish retroled. Een combi voor en een bright achter.
Allen planten doen het goed. De cryptocoryne groeit goed en ziet er gezond uit. De polysperma moet ik wekelijks snoeien. Nu hoop ik dat de vallesneria groeit tot de oppervlakte. Met 2 combi lampen groeiden ze niet hoger dan 10 a 15 cm.
 

Terug
Bovenaan