Wat is er nieuw

Welke ph controller

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Susanne
  • Startdatum Startdatum
Coulibaly zei:
Beste is zo'n hervulbare diode te nemen en liefst 2. Om de 2 maanden wissel je dan eens van pen om, de andere plof je in speciale bewaarvloeistof.

Op die manier ga je de levensduur per pen gemakkelijk verdubbelen.

Zou graag horen hoe je aan deze wijsheid komt ? :S

Glaselektrode kan rustig enkele jaren achter elkaar gebruikt worden met af en toe een her kalibratie . Na 3 a 4 jaar de KCL oplossing in de pen vervangen en wederom kan de elektrode er weer enige jaren tegenaan. Het nut van 2 glaspennen ontgaat me dus volledig. Zou zelfs willen stellen dat de kans op verslechtering / beschadiging eerder toeneemt dan afneemt bij het afwisselend gebruiken van 2 glaselektrodes.

Andere optie is het gebruik van de goedkopere niet navulbare elektrodes.( hiermee geen ervaring) al dan niet uit China.

Mischien ook nog even een merken discussie starten 😛

Mvg
Kees
 
Tempest67 zei:
Zou graag horen hoe je aan deze wijsheid komt ? :S

Glaselektrode kan rustig enkele jaren achter elkaar gebruikt worden met af en toe een her kalibratie . Na 3 a 4 jaar de KCL oplossing in de pen vervangen en wederom kan de elektrode er weer enige jaren tegenaan. Het nut van 2 glaspennen ontgaat me dus volledig. Zou zelfs willen stellen dat de kans op verslechtering / beschadiging eerder toeneemt dan afneemt bij het afwisselend gebruiken van 2 glaselektrodes.

Andere optie is het gebruik van de goedkopere niet navulbare elektrodes.( hiermee geen ervaring) al dan niet uit China.

Mischien ook nog even een merken discussie starten 😛

Mvg
Kees

Van een chemisch analist die deze dingen ook professioneel gebruikt. Die mens is ook actief op dit forum en lijkt mij geen onnozelaar.

En waar haal jij de wijsheid vandaan dat ze eerder verslechteren?
 
Coulibaly zei:
Van een chemisch analist die deze dingen ook professioneel gebruikt..

Zeker eentje die heel ver doordraaid als het gaat om de chemie :sorry:
 
Wel goed lezen he. Kans op verslechtering / BESCHADIGING neemt toe.
Kans is namelijk groter dat een van beide beschadigd raakt (bijvoorbeeld door een val) dan wanneer je er slechts een zou hebben. Heb ik van een wiskundige die zeker geen onnozelaar is komt helaas niet op dit forum.

Ook dit helaas allemaal weer off topic :sorry:
omdat het over een ph controller ging.

Mvg
Kees
 
Tempest67 zei:
Wel goed lezen he. Kans op verslechtering / BESCHADIGING neemt toe.
Kans is namelijk groter dat een van beide beschadigd raakt (bijvoorbeeld door een val) dan wanneer je er slechts een zou hebben. Heb ik van een wiskundige die zeker geen onnozelaar is komt helaas niet op dit forum.

Ook dit helaas allemaal weer off topic :sorry:
omdat het over een ph controller ging.

Mvg
Kees

Je kan hem ook in de verpakking laten. Dan is de kans nog groter dat ie niet valt. Daar heb ik dan weer geen wiskundige voor nodig.

Wat is dit nu voor bullshit zeg.

Ondertussen vraag ik de chemie analist wel even of hij het hier persoonlijk kan komen verduidelijken.
 
@Tom zei:
Zeker eentje die heel ver doordraaid als het gaat om de chemie :sorry:

Waarom? Kan me voorstellen dat zo'n heren en dames professioneel met nog duurdere pennen werken. En als ze dan deskundig de levensduur kunnen verlengen, dan is dat goed voor hun portemonnee. Toch?

En ze zullen met hun achtergrond wel weten wat er allemaal in die bewaarvloeistof zit en weten welk positief effect die heeft op zo'n pen.
 
Ja, hetzelfde wat er bij ons in zit.

Oja, bij mij zit hij ook nog in de doos.
Als de oude het begeeft ,heb ik een reserve.
 
pH Elektrode HGK mit Keramik Diaphragma und Gel F�llung
Die gelgef�llten Elektoden sind f�r die Bereiche
Schwimmbad, Wasseraufbereitung und Laboranwendung
besonders geeignet.


Produkt Name: HGK-GEL-2 / HGK-GEL-2HD / HGK9-2FA (HD)
Schaftmaterial: Membranglas Typ A / A / F
Messbereich: 1 - 12 pH / 1- 12 pH / 0 - 10 pH
Temperatur: -15 - 80 �C / -15 - 80 �C / 0 - 70 �c
Druck: 0,6 bar / 3 bar / 3 bar
Diaphragma: Keramik
L�nge: 120 mm
Steckkopf GSA mit PG 13,5 f�r Industrieanwendung




Artikel Nummer: 0001.1301 / 0001.1302 / 0001.1303


En dit is hij.
695838_0_82_hgk.jpg
 
Bertus zei:
Mijn Voltcraft, ijk ik nooit na.

Vloeistof wat in het flesje zit, geeft al 7 aan.

Is het anders,doe ik er nieuw vloeistof 7 in. en controleer dat.

Op zich niet zo heel slim.

Puur theorethisch geeft een pH elektrode bij pH 7 een 0 mV aan signaal af.
Een electrode die dus stuk is, geeft ook 0 mv af.
Dus of je hebt een goede elektrode of een die stuk is.
Het beste is om ook de pH 4 buffer te testen.

Een optimale electrode geeft 59 mV verschil per pH eenheid.
Bij slechte elektrode wordt dit verschil minder. Dus de meting minder betrouwbaar.
 
@Tom zei:
Coulibaly zei:
Van een chemisch analist die deze dingen ook professioneel gebruikt..

Zeker eentje die heel ver doordraaid als het gaat om de chemie :sorry:

Valt eigenlijk best wel mee hoor!

Maar pH elektroden kunnen snel verslechteren bij verkeerd gebruik.

De onderkant van de elektroden is niet zomaar een 'glazen' bol.
Maar hierop zit een ion selectieve coating. Specifiek voor H+ ionen.

Het spreekt voor zich dat deze laag besmet kan worden. Hierdoor wordt de meting slechter.
De electrode wordt traag. En de slope (potentiaal verschil per pH eenheid = 59mV) wordt minder.
(demi) water is niet goed voor een electrode, het maakt de electrode lui.

Dus is het verstandig de elektrode regelmatig op te frissen door deze in een 3M KCl oplossing te bewaren.
Beter nog is een bewaaroplossing. Dit is 3M KCl met een regenerant erin.

Hierdoor verleng je de levensduur aanzienlijk.

Verder is het beter om een hervulbare elektrode te nemen. De vulling raakt besmet, en geeft dan geen goede waardes. Dus opnieuw vullen met 3M KCl.

Voor meer info:
http://www.deltaohm.nl/home/ph-meetprincipe-en-faq
 
biljoenblik zei:
Valt eigenlijk best wel mee hoor!

Ahh, gelukkig zijn er meer.. 😀


Zelf heb ik het eiken nooit vol kunnen houden en volg ik liever het natuurlijke proces.

Een kennis van mij heeft inmiddels z'n 3 probe binnen 3 jaar en die laat ook niks meer schakelen..
Gewoon zorgen voor de juiste reactoren en een goede afstelling.
 
Ik heb toch mijn bedenkingen bij mensen die halfslachtig of gewoonweg niet ijken of te lang een niet goedwerkende pH pen blijven gebruiken, omdat dit zo gezegd lekker goedkoop is.

Het is niet omdat je controller nog in staat is om een pH waarde te laten zien, dat daarom alles koek en ei is.

Een paar puntjes meer of minder na de komma, da's het einde van de wereld niet, maar het kan ook te veel gaan worden.

En de snelheid is weer een ander verhaal. Als ie door vervuiling trager begint te meten, dan ga je ook mogelijk te veel CO2 pompen in je bak. Dat kost dan ook weer geld en is mogelijk ook niet goed voor je vissen.

1 keer om de 1 � 2 maanden even ijken, wat een paar minuten van je drukbezette tijd kost en je kan weer wat geruster slapen.
 
Meestal krijg je uitwisseling tussen binnen en buiten de probe.
Daardoor wordt de probe minder gevoelig qua veldverschillen.
De controller neemt minder waar en gaat dus steeds minder toevoegen..

De ongewenste aantasting waar Marcel het over heeft, kun je beperken door de probe donker te houden in de bak..
 
Iemand onderstaande ph-controller in gebruik ? Is het wat? Ik weet dat hierdoor een magneetventiel hierdoor overbodig wordt.... met de voor- en nadelen ervan.

Wat is het regelbereik van deze controller (aangezien deze met ph 9.2 gekalibreerd moet worden)

zRjXplZLL7WF5COScNDEE2hzLOObxg1V.jpeg
 
Niwla zei:
Iemand onderstaande ph-controller in gebruik ? Is het wat? Ik weet dat hierdoor een magneetventiel hierdoor overbodig wordt.... met de voor- en nadelen ervan.

Wat is het regelbereik van deze controller (aangezien deze met ph 9.2 gekalibreerd moet worden)

C6yq0-OsJuDTnZ4zGiAap1t0AZJThhfW.jpeg

Ik heb die hier liggen, maar niet in gebruik. Da's de Seramic CO2 Control System.

Da's een oude van Sera, eentje van de 1ste generatie. Ze zitten ondertussen aan generatie 3.

Over het meetbereik moet je je geen zorgen maken, een gemiddeld aquarium kan ie wel aan. Meetbereik is tussen pH 2 en 12.

Wel zijn er 2 andere serieuze nadelen:
  • Er zijn wel meer controllers met een ingebouwd magneetventiel, maar de deze kan maar weinig druk verdragen en blaas je gemakkelijk op. Hij kan maar 1 bar verdragen. Da's echt weinig.
  • De in- en uitgang voor de CO2 slangen trek je zo stuk. Na een tijdje zitten die slangen muurvast, wil je die toch verwijderen van het toestel wees dan z��r voorzichtig.

Voor de rest werkt dat toestel evengoed als de nieuwerwetse controllers. Uiteindelijk is het vooral de kwaliteit van je pH pen die gaat bepalen hoe accuraat/snel je meting is.

De software in de controller beheert gewoon alles (weergave pH meting, ventiel open/dicht, ...), maar da's eerder een simpele taak.
 
Niwla zei:
Iemand onderstaande ph-controller in gebruik ? Is het wat? Ik weet dat hierdoor een magneetventiel hierdoor overbodig wordt.... met de voor- en nadelen ervan.

Wat is het regelbereik van deze controller (aangezien deze met ph 9.2 gekalibreerd moet worden)

tYugvujSgILTShWbNN7CykuKp5zJfQtR.jpeg
is het oude type
trouwens even een nieuw topic aanmaken hier over krijg je waarschijnlijk meer reacties
en wel zo netjes

groet

jaap
 
@Coulibaly: Bedankt voor je reactie. Ik spaar nog wel even door 😉

@flipper34: In dit topic worden diverse mogelijke Ph-controllers (en zelfs electrodes) besproken. Vandaar leek deze plek me wel gepast. Mocht ik dat verkeerd ingeschat hebben staat het een admin vrij dit te verwijderen/verplaatsen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan