Wat is er nieuw

Welke planten heb ik?

Stef Meijer

Well-known member
Lid geworden
21 november 2021
Leeftijd
44
Zoals jullie weten heb ik in een opwelling een compleet klein aquarium overgekocht wat dus niet geheel de bedoeling was, maar het was zo extreem goedkoop dat ik het echt niet kon laten staan. Mijn plan was beginnen met 2/3 plantsoorten max op een ander bakje om te leren, maar nu heb ik dus diverse planten en heb echt geen idee wat het allemaal is. Zelf kan ik eindeloos gaan zoeken, maar er komt gewoon veel kennis en expertise bij kijken van het hoe of wat; dit ontbreekt mij dus. Graag zou ik dan ook van de kenners willen horen wat ik nu exact heb en ga zo goed mogelijk proberen om foto's te maken van de planten, helaas kan ik ze er niet even uit trekken voor een mooie foto op dit moment... En ik wil ook niet woelen in de bak.

De eerste plant (geef ook gerust een mening over de staat van de plant zelf en eventueel plaats/grond en snoei tips), is het kansloos om dit nog snel goed/mooi te krijgen dan gaat die er uit hoe spijtig het ook is.
IMG_2975.JPG

een echinodorus, ws een cultivar geen idee welke.

is een rozetplantje, je kunt oude bladeren wegsnoeien, maakt veel wortels en waardeert wat extra voeding in de bodem.

Is dat een red melon sword toevallig?

Bedankt @Akwarium , ik hoop echt dat het dan een Reni is omdat ik de kleur juist zo mooi vind, maar dacht dat het gewoon aan het doodgaan was 🙂 Ik ga het goed uitzoeken wat de plant nodig is want wil hem dan wel heel graag in top conditie krijgen.

Bladeren zijn iets spitser @Drup , dus denk het niet.

Plantje 2 (geef ook gerust een mening over de staat van de plant zelf en eventueel plaats/grond en snoei tips):
IMG_2987.JPG

Edit: Voor wat ik kan vinden is dit een:

Microsorum pteropus/ javavaren

Laatst bewerkt:
Plantje 2 (geef ook gerust een mening over de staat van de plant zelf en eventueel plaats/grond en snoei tips):
Bekijk bijlage 334633

Edit: Voor wat ik kan vinden is dit een:

Microsorum pteropus/ javavaren

Klopt!

Edit: is een sterk plantje met een wortelstok die boven het substraat moet worden gehouden. Anders gaat het dood. Je kan hem dus ook goed op hout ofzo zetten. Hij kan wel heel erg groot worden, zo'n 50cm meen ik. Ik heb er zelf ook veel en zodra ze groot beginnen te worden ga ik ze achterin het aquarium plaatsen. Ik weet niet hoe snel ze groeien.

Laatst bewerkt:
@Thdo Bedankt voor de info, handig om te weten.

@RobertDJ Mooie link Robert, hartelijk dank.

---

Weet iemand of je tijdelijk filter zakken kunt gebruiken om grond in te doen met een laagje substraat om planten tijdelijk te kweken/plaatsen? Als ik een leuke partij planten kan opkopen wil ik ze niet allemaal vast zetten en voor in mijn lopende bakje wil ik niet direct moeten poten zodat ik even kan wachten totdat alles compleet is voor mijn indeling van planten. Wil nu liever in 1 keer alles goed plaatsen ipv telkens moeten wroeten.

Plantje 3 (ik snap er niets van omdat het of doorgeschoten door teveel licht, of een hybride is geworden van iets wat mij niet mogelijk lijkt) het meest lelijke plantje wat ik heb als je het mij vraagt. Ik kan via plaatje's niets vinden wat het zou kunnen zijn en gooi hem straks maar in de planten kweekbak. Iemand enig idee wat dit is of wat ermee is gebeurt? Het groeit wel intens snel moet ik zeggen...

IMG_2990.jpg

PS: Tijdelijk kweekbakje's heb ik een oplossing voor inmiddels.

https://aquaforum.nl/threads/welke-voedingsbodem.175691/In dit draadje kan je lezen over tuinaarde gebruiken. Je kan het natuurlijk wel gebruiken als je je bak niet vol water zet, dus als je ze boven water kweekt.

Plantje 3 lijkt wel een beetje op een bolbitis.

Thx. Ik had het topic al een keer gelezen maar gebruik bodems van Colombo straks. Maar voor de draaiende bak ga ik voor planten die zo min mogelijk nodig zijn en tot nu toe wat ik over ga houden is geen voedingsbodem nodig. Voor mijn tweede bakje gaat het echt om de planten en alles wat erbij komt kijken, maar daar staat ook degelijk licht op en komt de CO2 ook op straks. Mijn draaiend bakje is niet echt veel nodig en moet low-tech blijven. Mijn doelstelling is ook om slechts een paar plant soorten over te houden en niet weet ik hoeveel soorten in de draaiende bak.

Het zou heel goed een bolbitis kunnen zijn, maar dan vermoedelijk doorgeschoten door teveel licht en een zware voedingsbodem waar alles in heeft gestaan. Nu ik wat leer over de planten denk ik dat de vorige eigenaar even te goed voor de planten wou zorgen (had ook een volle CO2 installatie staan) en die gebruikte ook een bodem van 3+cm met daarover weer een dikke cm grind. En dan vervolgens alle voedingsmiddelen en etc erbij. Alles wat ik ga overhouden is niets van dat alles nodig.

De laatste waarvan ik denk dat het familie is van de Anubias, soort blad heeft overeenkomst en de worstelstok ook wel. Het ziet er naar uit dat ook deze plant niet in de aarde hoort te zitten gezien het feit dat deze een beetje slijm op de wortels heeft en teken van verrotting geeft op die manier.

IMG_2991.JPG

De rest van mijn planten zijn niet meer interessant omdat ik met een paar soorten verder wil die goed bij elkaar passen, ik heb van de echinodorus nog twee soorten en die kan ik vast wel vinden via internet en anders maakt het voor nu direct weinig uit omdat de behoefte gelijkwaardig is op de eerste na die ik plaatste (lichtbehoefte ivm marmer rood/bruin). Java gaat op stenen vast komen en de Anubias gelijmd op een mooie manier zodat de wortels goed zichtbaar blijven onder het hout (vind ik mooi).

Plantje 3 (ik snap er niets van omdat het of doorgeschoten door teveel licht, of een hybride is geworden van iets wat mij niet mogelijk lijkt) het meest lelijke plantje wat ik heb als je het mij vraagt. Ik kan via plaatje's niets vinden wat het zou kunnen zijn en gooi hem straks maar in de planten kweekbak. Iemand enig idee wat dit is of wat ermee is gebeurt? Het groeit wel intens snel moet ik zeggen...

Bekijk bijlage 334673

PS: Tijdelijk kweekbakje's heb ik een oplossing voor inmiddels.
Dit lijkt me de vaantjesplant (Hygrophila difformis). Jouw plant is zich aan het aanpassen naar een leven onder water.
De meeste planten worden boven water gekweekt als moerasplant, en krijgen een heel ander uiterlijk als deze planten onder water worden geplant.
De Vaantjesplant is een makkelijke plant om te houden.
https://www.azaqua.nl/achtergrondplanten/hygrophila-difformis

De laatste waarvan ik denk dat het familie is van de Anubias, soort blad heeft overeenkomst en de worstelstok ook wel. Het ziet er naar uit dat ook deze plant niet in de aarde hoort te zitten gezien het feit dat deze een beetje slijm op de wortels heeft en teken van verrotting geeft op die manier.

De rest van mijn planten zijn niet meer interessant omdat ik met een paar soorten verder wil die goed bij elkaar passen, ik heb van de echinodorus nog twee soorten en die kan ik vast wel vinden via internet en anders maakt het voor nu direct weinig uit omdat de behoefte gelijkwaardig is op de eerste na die ik plaatste (lichtbehoefte ivm marmer rood/bruin). Java gaat op stenen vast komen en de Anubias gelijmd op een mooie manier zodat de wortels goed zichtbaar blijven onder het hout (vind ik mooi).
Dat is inderdaad een anubias

Met minder licht doet de Vaantjesplant het vaak moeilijk.

Ik denk dat ik ze ga stekken en wat hogerop ga plaatsen, zal straks wel even zien.

Ben benieuwd wat je net hebt gekocht.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan