welke plantenvoeding


Ik zou er voor de zekerheid een zakje kaliumfosfaat bijdoen want vaak zegt men dat je kalium gelijk aan je nitraat moet zijn en met het toevoegen van de genoemde poeders zit je zo n 30% lager. Ik moet toegeven dat ik het zelf nooit heb gedaan maar ja men adviseert het vaak wel.
KaliumSulfaat!!
 
En toch krijg ik niet iedereen overtuigd om van de All-In-One voeding over te gaan op de poeders. Het zal wel aan mij liggen. :!
Ben sinds kort om.

En sinds ik het gebruik. Nu een week. Wereld van verschil.

Bak had een klap sinds de verhuizing. Daarna manen erbij.
Verhoudingen liepen scheef. Sturen op fosfaat met all in one ging niet meer.

Nu de hele mikmak van aquariumbemesting.
Nitraat, fosfaat, kalium, tenso.

De boel heeft nu echt een groeispurt. Veel meer zuurstof in het water. Daardoor ook betere waterkwaliteit.
Aquarium oogt ineens weer fris.
 
En toch krijg ik niet iedereen overtuigd om van de All-In-One voeding over te gaan op de poeders. Het zal wel aan mij liggen. :!
Hoeft toch niet die All-In-One voeding is een afkooksel van de Ei-methode die toch wel plantjes kon laten groeien.
Zelf ben ik ook wel voorstander om kaliumnitraat , kaliumfosfaat en sporenelementen in mijn eigen verhoudingen te kunnen doseren
 
Ben sinds kort om.

En sinds ik het gebruik. Nu een week. Wereld van verschil.

Bak had een klap sinds de verhuizing. Daarna manen erbij.
Verhoudingen liepen scheef. Sturen op fosfaat met all in one ging niet meer.

Nu de hele mikmak van aquariumbemesting.
Nitraat, fosfaat, kalium, tenso.

De boel heeft nu echt een groeispurt. Veel meer zuurstof in het water. Daardoor ook betere waterkwaliteit.
Aquarium oogt ineens weer fris.
Jij draaide toch op wat anders dan AIO?
 
Jij draaide toch op wat anders dan AIO?
Ik gebruikte all in one van festal.
Aangevuld met wat kleibollen.

Ik had ook sporen van festal. Maar die gebruikte ik al niet meer.
En deze was dus veel te oud geworden.
Gaf ook een soort waas in het water. Denk reactie met fosfaat.

Tenso geeft geen waas. Beter gestabiliseerd denk ik.
Viel mij ook op dat tenso niet roestbruin is, maar geel.
 
Ik lees hier over calculators? Ik hou altijd de mix aan zoals die geadviseerd wordt op de site en op de zakjes waar het spul in zit. Als start dosering is het goed de adviezen te volgen die ook weer gevonden kunnen worden op de site van aquariumbemesting.nl. Door goed te letten op mijn planten heb ik dus nu een uiteindelijke dosering gevonden die uiteraard afwijkt van het genoemde startpunt. Dit principe werkt heel eenvoudig en goed zonder calculators o.i.d. Over welke calculators gaat dit trouwens?
 
Ik lees hier over calculators? Ik hou altijd de mix aan zoals die geadviseerd wordt op de site en op de zakjes waar het spul in zit. Als start dosering is het goed de adviezen te volgen die ook weer gevonden kunnen worden op de site van aquariumbemesting.nl. Door goed te letten op mijn planten heb ik dus nu een uiteindelijke dosering gevonden die uiteraard afwijkt van het genoemde startpunt. Dit principe werkt heel eenvoudig en goed zonder calculators o.i.d. Over welke calculators gaat dit trouwens?
over een simpele waar je inhoud bak etc zegt.
 
op het moment kijk ik naar fosfaat, ik heb alsnog het gevoel dat poeders vrij lastig zijn en niet persee goedkoper. maar ik weet het nog niet helemaal.
 
Ik lees hier over calculators? Ik hou altijd de mix aan zoals die geadviseerd wordt op de site en op de zakjes waar het spul in zit. Als start dosering is het goed de adviezen te volgen die ook weer gevonden kunnen worden op de site van aquariumbemesting.nl. Door goed te letten op mijn planten heb ik dus nu een uiteindelijke dosering gevonden die uiteraard afwijkt van het genoemde startpunt. Dit principe werkt heel eenvoudig en goed zonder calculators o.i.d. Over welke calculators gaat dit trouwens?
Over de calculator op de website van AquariumBemesting.nl zelf. Het gaat hier om de EI-calculator. Hier worden de afmetingen van de bak of de inhoud in liters ingevuld, er worden nog enkele vragen gesteld en er wordt een kant en klaar schema gegenereerd. Ton heeft hierboven de link al gedeeld zag ik. Misschien eens interessant om naar te kijken? Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.

op het moment kijk ik naar fosfaat, ik heb alsnog het gevoel dat poeders vrij lastig zijn en niet persee goedkoper. maar ik weet het nog niet helemaal.
Ik ben zelf overgestapt van Easy-Life producten naar de poeders van AquariumBemesting.nl en mijn ervaring is dat dit echt een heel stuk goedkoper is. Door het toevoegen van CO2 aan mijn aquarium steeg de vraag naar plantenvoeding. Ik ben de dosering van Easy-Life Profito toen gaan opschroeven tot ik geen grote hoeveelheden algen meer in mijn bak had. De dosering werd toen dermate hoog dat ik overwoog om een 5 liter tank aan te schaffen. Ik ben blij dat ik dit niet gedaan heb en de poeders heb besteld. Nitraat en fosfaat voeg ik in zeer kleine hoeveelheid toe. De poeders zijn langer houdbaar dan vloeibaar dus kan ik hier langer mee doen.

Goed, ik wil je niet perse overtuigen. Maar ik probeer wel aan te geven dat ik de stap ook enigszins spannend vond. Ik heb er zelfs een topic over geopend uit onwetendheid. (Het betreffende topic: https://aquaforum.nl/threads/van-ea...rs-enkele-vragen-aquariumbemesting-nl.167580/ )Maar ik ben blij dat ik de stap een klein jaar geleden heb gemaakt. Het scheelt veel geld, ik heb meer controle over de bak en het is leuk om zelf je voeding aan te maken. Dit doe ik in de praktijk eens per maand en is een klusje van 5 minuten geworden. De poeders bestel ik het liefst per 12 maanden om te besparen op onnodige uitstoot in het transport.
 
Ik ken die calculator ook wel maar net als Ben doe ik het ook zoals op de zakjes is aangegeven. Opzich komt dat op hetzelfde neer en ik schrijf op de fles hoeveel ik moet gebruiken voor de zekerheid dus dat werkt makkelijk.
Ik koop nu de nitraat en fosfaat in grotere hoeveelheden en dan staat het niet op de zak namelijk.
 
Over deze denk ik,

Dank je wel, Ton. Maar dit blijkt niet geschikt voor mij. Ik doe niets met EI. Dat is te moeilijk voor mij denk ik. Ik hou het maar bij het kijken naar mijn plantjes waarbij ik exact en per dag doseer. Dan hoef ik niet te rekenen...
 
ik zie op de site dat ze zowel poeders hebben als kant en klaar, wat zijn hier de voor / nadelen van?
1611403237652.png
 
wat is overigens het verschil tussen de micro en de makro is het de bedoeling dat je beide toevoegt of 1 van de 2?
1611404051262.png
 
ik zie op de site dat ze zowel poeders hebben als kant en klaar, wat zijn hier de voor / nadelen van?
Bekijk bijlage 317235
Dit is de 'All-In-One' voeding. Je gooit dan gewoon een keer per week alle onderdelen van de plantenvoeding in je bak. De Marko elementen (o.a. Nitraat, Fosfaat) en de Micro elementen zitten dan samen in een fles. Het voordeel is dat je minder hoeft na te denken. Het nadeel is dat als je planten een onderdeel tekort komen (bijvoorbeeld nitraat) je het niet echt kunt bijsturen tenzij je het alsnog los gaat toevoegen. In mijn geval zit er 20 mg/l nitraat in het leidingwater. Als ik een All-In-One zou gebruiken zou ik veel te veel nitraat toevoegen en dat kan problemen voor planten en vissen opleveren. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan ook uit naar het zelf aanmaken van flessen voeding. Het klinkt ingewikkeld maar als je het drie keer hebt gedaan is het daarna een routine klusje van enkele minuten werk.
wat is overigens het verschil tussen de micro en de makro is het de bedoeling dat je beide toevoegt of 1 van de 2? Bekijk bijlage 317236
Een complete voeding voor planten bestaat uit Micro elementen en Makro elementen. In de All-In-One voeding zitten deze samen in een fles. Om een antwoord op je vraag te geven: het is de bedoeling dat je beiden toevoegt aan je aquariumwater voor een complete voeding. Er zitten vast meer nadelen aan dan ik hierboven beschrijf maar die kan ik zo niet opnoemen. Micro en Makro voeding dienen apart van elkaar gegeven te worden. Dus niet direct na elkaar. Maar daar moeten tenminste een aantal uren tussen zitten. Het liefst een dag volgens het schema. :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan