Welke scholenvis voor mijn aquarium?


Bubbelkruik 2.0

Well-known member
Lid geworden
10 november 2019
Berichten
338
Leeftijd
43
Hoi mensen,

Ik heb jullie hulp nodig om een mooie school voor mijn aquarium te vinden.

Ik ben van plan om maar 1 school vissen erin te doen met garnalen.

Ik heb een Juwel primo 110 (21x36x45)
Pomp:
met een JBL e 902 pomp
Met uitstroom gaten waarvan 2 naar het oppervlak gericht en de rest schuin naar beneden.
Verlichting:
NovoLux 80 LED lamp met 10.5 Watt verlichting (geleverd bij het aquarium)
SF Retroled collor (rood met wit)

Wat ik zoek:
Een rustige scholenvis die een aanvulling is op mijn aquascape.
Wat ik bij rustig bedoel is dat ik er niet kriegel van wil worden (dit wordt ik bijvoorbeeld van guppy gedrag), niet te schuw (dat ik ze niet enkel van veraf hoef te bewonderen) en ook onderling elkaar niet afmaken.

Over de kleur ben ik ook nog niet uit.
Momenteel heb ik gekleurde glassteentjes in mijn bak gedaan zodat ik een beter beeld krijg van wat zou passen, maar ook dat helpt mij nog niet echt.

Grote:
Klein!
Ze moeten niet even groot als mijn boom zijn, haha.

Momenteel heb ik de volgende lijst verzameld:
Puntius titteya – Sherry Barbeel
Tanichthys albonubes – Chinese Danio
Danio Choprae glowlight
Hemigrammus rodwayi – Goudtetra
Danio margaritatus – Rasbora Galaxy toei
Danio rerio – Zebrabarbeel
Microdevario kubotai – Smaragd Dwergrasbora
Paracheirodon simulans – Blauwe Neon
sundadanio axelrodi blue
inpaichthys kerri / Keizertetra blauw
Hyphessobrycon herbertaxelrodi – Zwarte Neon Tetra
Kardinaal tetra
Neon tetra

Andere opties verneem ik ook graag!

Mijn bak
11a3.jpg


Ik kom er alleen dus niet uit!
Hoop met jullie hulp de juiste keus te kunnen maken!
 
Allereerst.....schitterende bak. Persoonlijk zou ik alleen de gekleurde steentjes weghalen.
Rasbor's zijn in mijn optiek wel erg klein, die ga je amper zien. Wij hebben nu de marosatherina ladigesi en dat is een leuke vis, die het ook goed doet met de vuurgarnalen.
 
Wij zijn erg blij met onze ember tetra's.
Die zijn eigenlijk alles wat je vraagt denk ik.
Erg rustig maar wel zichtbaar. Makkelijk gezond te houden hier, wij hebben ze nu ruim 2,5 jaar zonder problemen.
En klein.

Chinese danio's zijn erg actief en doorlopend aanwezig.
 
ik zou voor een grote school kubotai gaan.
De meeste andere soorten worden te groot of zwemmen te veel voor je bakje. De galaxy's zijn me dan weer te schuchter voor je open inrichting.
 
Ik zou eerst kijken naar welke waterwaarden te realiseren zijn. En dan naar vissen. :thumbs:
 
Allereerst.....schitterende bak. Persoonlijk zou ik alleen de gekleurde steentjes weghalen.
Rasbor's zijn in mijn optiek wel erg klein, die ga je amper zien. Wij hebben nu de marosatherina ladigesi en dat is een leuke vis, die het ook goed doet met de vuurgarnalen.
De gekleurde steentjes liggen er enkel in zodat ik een beeld kan krijgen wat voor kleur vissen er mooi in zouden staan.
Bedankt voor je input!
Ik heb gegoogeld op de marosatherina ladigesi, zo te lezen hebben ze veel zwem ruimte nodig, wat ik in mijn bak niet heb en ze adviseren zout bij je water te doen wat ik niet wil.
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn erg blij met onze ember tetra's.
Die zijn eigenlijk alles wat je vraagt denk ik.
Erg rustig maar wel zichtbaar. Makkelijk gezond te houden hier, wij hebben ze nu ruim 2,5 jaar zonder problemen.
En klein.

Chinese danio's zijn erg actief en doorlopend aanwezig.
Bedankt! Ga me zeker in die verdiepen!

Ik zou eerst kijken naar welke waterwaarden te realiseren zijn. En dan naar vissen. :thumbs:
Ph 6,8/ 7,2
GH 7
Watertemperatuur 26 graden
 
Trigonostigma espei. Vrij rustige vis die redelijk schoolt en af en toe hebben ze een zenmoment waarbij ze allemaal rustig staat te staan (of zoiets). Makkelijke eters. Zitten hier eigenlijk wel in alle waterlagen, heb wel vrij veel drijvers dus dit kan wel van invloed zijn. Blijven gewoon zichtbaar als ik met mijn neus op het aquarium zit.
 
Zoveel vissen, zoveel keus!
Laten we beginnen met:

Welke kleur vissen?
Welke kleur vinden jullie dat voor de bak een aanvulling zou zijn?

Kleuren die mij aanstaan:
Blauw
Rood
Paars
Of wellicht juist weinig kleur.
 
Een grote school (~25?) Boraras brigittae misschien?
Ze zijn klein en rood, dus ze voldoen aan je eisen!
En ik vind het in ieder geval mooier dan een kleinere school van iets grotere vissen.
Mijn tweede keuze zou dan Paracheirodon simulans zijn, daar kan je ook een redelijk grote school van nemen.
 
Ik vind mijn vuurneons erg leuk maar die zijn meestal geen school. Maar in de winkel vind ik toch altijd weer die ordinaire neontetras erg mooi om te zien en die zijn volgens mij altijd een school.
 
Hoi mensen!
Ik ben druk bezig jullie opties te bekijken!
Ik zoek op de namen, ben me per vis aan het inlezen en filmpjes aan het bekijken.

Bedankt voor jullie input :thumbs:
 
ik zou voor een grote school kubotai gaan.
De meeste andere soorten worden te groot of zwemmen te veel voor je bakje. De galaxy's zijn me dan weer te schuchter voor je open inrichting.
Helemaal mee eens.
Dit is een erg leuk visje die qua gedrag precies wat te TS wil.
 
Trigonostigma espei. Vrij rustige vis die redelijk schoolt en af en toe hebben ze een zenmoment waarbij ze allemaal rustig staat te staan (of zoiets). Makkelijke eters. Zitten hier eigenlijk wel in alle waterlagen, heb wel vrij veel drijvers dus dit kan wel van invloed zijn. Blijven gewoon zichtbaar als ik met mijn neus op het aquarium zit.
Same here! Erg mooie vis om te zien. Maatr omdat je het niks vind, paar andere opties; linkjes onder de namen

- Paracheirodon simulans (valse of blauwe neon)
- rasbora kubotai
- rasbora
galaxy
Vaak wel wat duurder
- Boraras brigittae,
merah of
maculatus
- vuurzalm
(hyphessobrycon amandae)
Aan het oppervlak zijn de carnegiella strigate (gemarmerde bijlzalm) of bijvoorbeeld de wat meer
effen carnegiella marthae een leuke optie
Ook kun je kijken naar een klein schooltje epiplatys annulatus (ringbandsnoekje)
Hierbij is het verstandig of om 1 man met meerdere dames te doen of te gaan voor 3 of meer
mannen met een aantal dames. Dan is het machogedrag onderling bij de mannen wat meer
verdeeld. Met 2 zoeken ze elke keer elkaar op
Andere optie is het
halfsnavelbekje (dermogenys pusillus). Hier gemerkt dat ze een stuk
minder kwetsbaar zijn dan wat op internet staan
 
Same here! Erg mooie vis om te zien. Maatr omdat je het niks vind, paar andere opties; linkjes onder de namen

- Paracheirodon simulans (valse of blauwe neon)
- rasbora kubotai
- rasbora
galaxy
Vaak wel wat duurder
- Boraras brigittae,
merah of
maculatus
- vuurzalm
(hyphessobrycon amandae)
Aan het oppervlak zijn de carnegiella strigate (gemarmerde bijlzalm) of bijvoorbeeld de wat meer
effen carnegiella marthae een leuke optie
Ook kun je kijken naar een klein schooltje epiplatys annulatus (ringbandsnoekje)
Hierbij is het verstandig of om 1 man met meerdere dames te doen of te gaan voor 3 of meer
mannen met een aantal dames. Dan is het machogedrag onderling bij de mannen wat meer
verdeeld. Met 2 zoeken ze elke keer elkaar op
Andere optie is het
halfsnavelbekje (dermogenys pusillus). Hier gemerkt dat ze een stuk
minder kwetsbaar zijn dan wat op internet staan

Super bedankt voor je uitgebreide beschrijving en tips!
Prijs maakt mij niet uit.
Ik wil een enkele school, niet ook nog iets voor de bovenlaag, wel nog garnalen.
Wel ben ik me het volgende gaan beseffen:
Qua keuze ben ik wel gebonden aan mijn winkel of een winkel in de buurt, dit omdat ik natuurlijk niet ineens het volledige bestand toe kan/wil voegen.
Als ik ze van ver moet halen zou dat meerdere malen moeten en dat gaat mij (letterlijk) te ver zijn.

Gelukkig hebben ze hier in de buurt een ruime keus en de twee winkels waar ik uit kan kiezen hebben allebei ook verschillende soorten, dus moet goed komen
 
Qua keuze ben ik wel gebonden aan mijn winkel of een winkel in de buurt, dit omdat ik natuurlijk niet ineens het volledige bestand toe kan/wil voegen
Veel winkeliers kunnen op bestelling voor jou de vissen laten komen, dan kan je samen met de winkelier afspreken wanneer hij ze kan bestellen zodat jij ze daar ophaalt.
 
Veel winkeliers kunnen op bestelling voor jou de vissen laten komen, dan kan je samen met de winkelier afspreken wanneer hij ze kan bestellen zodat jij ze daar ophaalt.
Grote kans dat de winkels deze vissen bij www.ruinemans.com weghalen. Kijk eens wat er aan voorraad op de site staat, dit zouden ze dan moeten kunnen bestellen voor je. Wanneer je vissen wilt die niet op de site staan, kan het zijn dat je even geduld moet hebben en je buiten het seizoen zit
 
Grote kans dat de winkels deze vissen bij www.ruinemans.com weghalen. Kijk eens wat er aan voorraad op de site staat, dit zouden ze dan moeten kunnen bestellen voor je. Wanneer je vissen wilt die niet op de site staan, kan het zijn dat je even geduld moet hebben en je buiten het seizoen zit
Ze verkopen aan de PetsPlace bij mij om de hoek, maar mijn aquarium winkel staat er niet bij :S
 
Ik ben eruit!...... Bijna :juggle:
Het wordt niet spectaculair het wordt Kerri of Sherry :D
Inpaichthys kerri (blauwe koningszalm) of Puntius titteya (Sherry barbeel).

Waarom?
Om te beginnen is de Kerri een oude liefde van mij en telkens als ik in de winkel kom trek ik ernaar toe.
De Sherry is voor mij een nieuwe aantrekking waar ik ook telkens bij blijf staan als ik in de winkel kom.

Uiteraard is dat niet de enige rede!
Voor degene die mij van mijn vorige bakken nog kennen weten dat ik een maanliefhebber ben en nog vele andere vissen lief heb, dus ik kijk ook wat er in mijn huidige bak past.

Daarvoor heb ik al jullie opties en meer onderzocht.
Waar heb ik naar gekeken?
Spreekt de vis mij aan.
Is de vis druk.
Agressie level
Wat heeft de vis nodig qua inrichting/verlichting ed
Wat heeft de vis nodig aan waterwaarde.

Ik ga niet enkel voor "die vissen vind ik mooi, dus die moeten het maar goed doen met wat ik ze geef"
Mijn vorige bakken paste ik dan ook aan naar de vissen, nu zoek ik vissen die mijn bak zoals die is prettig vinden.

Vele opties vielen af omdat veel scholenvissen vrije zwemruimte nodig hebben, wat mijn bak niet heeft.
Andere vielen af omdat ik op video's en/of informatiepagina's las dat ze druk waren en of onvriendelijk naar elkaar konden zijn.

Zo bleven er nog een aantal opties over, waar ik me verder in ben gaan verdiepen, video's van ben gaan bekijken, ideale waterwaardes ben uit gaan zoeken ed.
Uiteraard kan je veel aanpassingen doen aan waterwaardes, ook daar heb ik me in verdiept, maar ideaal is om vissen te zoeken die blij zijn met hoe de bak is.

Dus daarom de Kerri of Sherry.
Om hier een keus uit te maken heb ik foto's uitgeprint en plak ik die op de ruit van het aquarium, tevens ga ik de komende tijd nog geregeld bij de winkel langs en me specifiek focussen op deze twee.
Hopelijk kom ik zo tot dé keus!

Voor welke zouden jullie gaan?
En hoeveel?
 
Beste mensen,

Inmiddels ben ik eruit!
Waar ik achter ben gekomen:
Hoeveel research je ook doet, welke vis je er op foto en info ook vind passen, je loopt de winkel binnen, je oog valt op een vis en...:smitten::smitten::smitten:...je bent verkocht!
Bedankt voor jullie reacties
Dit topic kan gesloten woorden.
 
Let wel een vis kan mee of tegen vallen als hij eenmaal aan je bak gewend is.
Meestal mee dat wel.

Ik heb vissen gehad die in de winkel veel mooier waren omdat er zonlicht recht op de bak stond.
Zo mooi zag ik ze nooit in mijn bak met hoofdzakelijk licht recht van boven.

De Microdevario kubotai die ik nu heb zijn nu met de zon op bak prachtig groen maar vanavond zie je het groen veel minder.
 
Let wel een vis kan mee of tegen vallen als hij eenmaal aan je bak gewend is.
Meestal mee dat wel.

Ik heb vissen gehad die in de winkel veel mooier waren omdat er zonlicht recht op de bak stond.
Zo mooi zag ik ze nooit in mijn bak met hoofdzakelijk licht recht van boven.

De Microdevario kubotai die ik nu heb zijn nu met de zon op bak prachtig groen maar vanavond zie je het groen veel minder.
Gaat goed komen!
Ze zitten nu in de zak in mijn bak te wennen zonder licht en daarin vind ik ze al prachtig :smitten:
 
Let wel een vis kan mee of tegen vallen als hij eenmaal aan je bak gewend is.
Meestal mee dat wel.

Ik heb vissen gehad die in de winkel veel mooier waren omdat er zonlicht recht op de bak stond.
Zo mooi zag ik ze nooit in mijn bak met hoofdzakelijk licht recht van boven.

De Microdevario kubotai die ik nu heb zijn nu met de zon op bak prachtig groen maar vanavond zie je het groen veel minder.
Heb je dan geen ADA Solar RGB oid boven je bak? :D
 
Mensen,

Schaamrood staat op mijn kaken :mad: hoe heb ik zo stom kunnen zijn :stom:
Welke black-out / verstandsverbijstering had ik :S

Gelukkig kwam mijn verstand op tijd terug, waardoor ik rechtsomkeer kon maken en de vissen terug kon brengen!
Ik schaam mij hier zo voor dat ik geeneens durf te zeggen welke vissen het waren :oops:

Wel kan ik zeggen dat ze, op de kleur na, in alles waren wat ik niet wilde!

Wel ben ik eruit welke het wel worden, de Inpaichthys kerri super blue en wellicht gemixt met de gewone kerri :thumbs:
 
Nu maak je ons nog wel veeeel nieuwsgieriger naar het verhaal;):)

En euhhh je weet toch dat iedereen fouten maakt he;)
 
Mensen,

Schaamrood staat op mijn kaken :mad: hoe heb ik zo stom kunnen zijn :stom:
Welke black-out / verstandsverbijstering had ik :S

Gelukkig kwam mijn verstand op tijd terug, waardoor ik rechtsomkeer kon maken en de vissen terug kon brengen!
Ik schaam mij hier zo voor dat ik geeneens durf te zeggen welke vissen het waren :oops:

Wel kan ik zeggen dat ze, op de kleur na, in alles waren wat ik niet wilde!

Wel ben ik eruit welke het wel worden, de Inpaichthys kerri super blue en wellicht gemixt met de gewone kerri :thumbs:
Schooltje blobvis? Mooie blauwkleur hoor
 

Terug
Bovenaan