Welke soort is het sterkste?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
647
Welke soort Sluierstaart is het sterkste?
Daarmee bedoel ik dat ze het minst snel hinder ondervinden van hun lijf, en/of kwalen die mogelijk gaan opspelen door hun bouw.

- Ranchu
- Moor/telescoop
- Ryukin
- Oranda

Er zijn vast meerdere soorten, maar het gaat mij specifiek om bovenstaande soorten.

@michelle1 Jij weet dacht ik aardig wat over ze.
Wat is jouw mening?

Alle andere mensen mogen uiteraard ook reageren.
 
Oei, heb je het over HQ sluier soorten in deze keuze?

Ze hebben allemaal hun eigen zwakke plekken. Het is ook afhankelijk wat je qua inrichting wil. Voer en omstandigheden zijn ook van invloed. Ik kan alleen naar eigen ervaring spreken want er zijn teveel verschillende meningen.

Een telescoop kun je het beste geen hout of andere tierelantijnen in aquarium hebben ivm de ogen. Vaak worden deze ook blind of hebben slecht zicht. Ik heb een hele mooie grote gehad en niets in aquarium maar toch ook een ernstig ongeluk met oog en dood :cry: Vermoedelijk filterpijpen/bevestiging.

Een black moor zonder telescoop ogen heel mooi en goed te doen. Maar black wil vaak van kleur veranderen. Hele leuke uitdrukking door het murmelend kopje.

Een Ranchu heeft een wen. Wen groei liever geen zand bodem ivm wenrot en kans wen groeit voor ogen of te zwaar. Geen rugvin. Ik heb een Ranchu die is super fit en goed en geen wen of zwem problemen. Gebruikt de dikke kop als botsauto dus ook oppassen met stapels stenen etc. Een stukje voer tussen de stenen gegarandeerd dat die stapel om gaat zeer fanatiek met die dikke kop.

Een Oranda is zwaar mijn favoriet qua uiterlijk. Men zegt het sterkste soort. Ook een wen dus de zelfde problemen als de Ranchu. Ik heb vele Oranda gehad maar allemaal dood dus ik ben het niet eens met het sterkste soort. Word over het algemeen indien HQ GROOT. Ik durf ze niet meer te kopen. Ook fanatiek met dikke kop overal tegen aan duwen.

Ryukin. Ook een sterker soort meent men. Gedrag is totaal anders dan andere soorten. Zijn erg alert en zwemmen ook veel boven in het aquarium ivm vreet patrouille. Kunnen erg smakken aan bovenlijn wat je duidelijk hoor dus geluidjes moet geen dingetje zijn. Door het korte lichaam en dikke hang buik kunnen ze onstabiel zijn met grondelen. Ze moeten echt rechtop de kop staan om te grondelen anders zit de buik in de weg. Ik heb er twee en beide onstabiel en kunnen uren op de rug en zij liggen. Waarom weet ik niet want ze kunnen ook gewoon zwemmen. Meeste soorten doen tukkies op bodem en deze drijven meer bovenin of midden.

Onder dit bericht een link naar mijn foto album met alle soorten die je beschrijf. De moor en grote telescoop is LFS, de latere telescoop is adoptievis LFS denk ik, de Ranchu een mazzeltje bij een koi centrum, Ryukin en Orandas in mijn foto album HQ sluiers.

HQ sluiers zijn moeilijk te verkrijgen en kosten 100 den euro per stuk. Koi centrum 50 euro. LFS weet ik niet meer maar denk 5 euro?

Volgens mij zijn de langere torpedo lichamen sterker dan de korte wat dikkere variant. Let ook op een torpedo haai en 1 bolle en/of blinde kan moeilijkheden geven met eten. De torpedo kaapt al het voer. Ik geef met de hand voer zodat ik kan zien wat iedereen binnen krijgt.

De meeste kiezen voor 1 soort omdat dit makkelijker is ivm gedrag en voer nijd. Niet dat ze elkaar afmaken voor voer maar grote snelle en fanatieke willen wel eens een collega een zwiep geven bij het voer. Ik vind juist verschillende soorten leuk maar dan moet je rekening houden met het voeren.
 
Laatst bewerkt:
Om het je nog wat makkelijker te maken. Al de soorten die je beschrijf heb je nog sub categorieen in. Short tail, broadtail, full moon etc.

@aquabelg en @roberto1983 heeft aquarium vol Oranda, @Erikdebrabander heeft Ryukin @Fish_huub ook Ryukin. Beide zoeken nog goed huisje voor sommige van hun vissen. Ranchu en de rest houders niet actief op forum zover ik weet.

Kijk hun foto albums erg leuk en heb je een idee.
 
Bedankt voor je reactie.
Ik zie geen link van je fotoalbum ;)
Ik bedoel HQ vissen, maar van dierenwinkel vissen ben ik ook wel benieuwd naar.

Oranda durf ik niet aan.
Ik vind ze mooi, maar denk wel gevoelig i.v.m de wen etc.
Zelfde voor de Ranchu.
Mijn favoriete soort,..maar vanwege de wen weet ik niet of ik dat durf.
Telescoopjes/moor vind ik schattig :)
Ryukins vind ik ook mooi, maar zij worden nogal lomp meende ik en die dikke buik zit ze in de weg denk ik?
 
Bedankt voor je reactie.
Ik zie geen link van je fotoalbum ;)
Ik bedoel HQ vissen, maar van dierenwinkel vissen ben ik ook wel benieuwd naar.

Oranda durf ik niet aan.
Ik vind ze mooi, maar denk wel gevoelig i.v.m de wen etc.
Zelfde voor de Ranchu.
Mijn favoriete soort,..maar vanwege de wen weet ik niet of ik dat durf.
Telescoopjes/moor vind ik schattig :)
Ryukins vind ik ook mooi, maar zij worden nogal lomp meende ik en die dikke buik zit ze in de weg denk ik?

Je ben toch nog aan het indraaien en ga eens een dagje naar voorschoten Fancy Fish store. Leuk uitje en daar zie je de meest mooie FGF. Dan kun je ook een beetje zien qua gedrag want hier zit toch ook wel verschil in. Hij heeft ook de jumbo s rond zwemmen en kun je een beetje incalculeren wat past in je aquarium. Een foto is leuk maar als je ze live zie zwemmen is toch wat anders. Er zijn soorten waar ik en jij nog nooit van gehoord hebben, die daar rond zwemmen. Eigenaar ook uiterst vriendelijk. Niet met het oog om meteen wat te kopen maar zo kun je beetje meer inzicht krijgen.

Mijn ervaring is ze hebben allemaal een dikke buik, de een wat meer dan de ander. Het gaat ook om de verhoudingen. Een dik, kort lijf met kleine/korte staart en vinnetjes die moeten heel wat peddelen om ergens te komen. Een lange staart en vinnen geeft ze wat meer speed/kracht.

Bij betta telt dat alles wat aan staarten en vinnen groot is, is zwaar en vermoeiend voor de vis maar dat telt niet bij sluiers. Hun lijf is ook veel groter en sterker en met een zwiep van een grote staart is deze sneller aan de overkant dan die korte peddeltjes. Natuurlijk alles wel in proportie gezien. Een mini lijf sluier en hele grote staart zal ook wat zwaar wezen.

Mijn hele dikke ryukin heeft hele korte buik en borstvinnen die is echt even onderweg om ergens te komen. Wel zo snugger om gebruik te maken van stroming dat dan weer wel.
 
Ik heb momenteel 3 Sluierstaarten die samenleven met 1 Ancistrus. Mijn Sluiers komen alledrie bij de LFS vandaan. Ik heb gemerkt dat je heel goed moet kijken naar de verhoudingen van een vis: vaak zijn de lijfjes te rond, waardoor er gezondheidsproblemen kunnen ontstaan.


Mijn Fantail heeft een torpedovormig lichaam, en is tot nu toe gezond. Ik heb haar inmiddels bijna 2 jaar.

Mijn Ryukin is niet van de HQ soort, dus niet extreem hoog. Maar ze is mooi, gezond en levendig.

Mijn Oranda heeft een wen, maar alles in verhouding, en ook een lijfje dat niet te kort is.
 
Laatst bewerkt:
Nog een aanvulling, ik moest even zoeken. Maar hier staan plaatjes over de anatomie en de afstamming van Sluiers in.

 

Terug
Bovenaan