Welke van de drie co2 systemen?


Zelf zou ik in geval van een diffuser kiezen voor een Intense bazooka.
Heb de Twinstar large al besteld maar gezien de geringe prijs op ali zal ik die bazooka ook eens laten komen. Kan ik eens testen wat fijner werkt.

Ik heb de co2 vandaag nu reeds 7 uur lopen op iets meer dan 60 bellen per minuut. De dropchecker is nog steeds blauw. Hoe lang duurt het normaal voordat deze groen begint te kleuren? Hoe lang moet ik ca. wachten voordat ik meer bellen ga doseren?

Opstelling is als volgt; (de bellen zijn wel iets te groot door het defecte diffuser wat er nu nog in hangt, maar de stroming is volgens mij redelijk in dat gebied)
IMG_8454.JPG
 
Ik heb de co2 vandaag nu reeds 7 uur lopen op iets meer dan 60 bellen per minuut. De dropchecker is nog steeds blauw. Hoe lang duurt het normaal voordat deze groen begint te kleuren? Hoe lang moet ik ca. wachten voordat ik meer bellen ga doseren?
De reactietijd van de vloeistof is meestal een uur of 2.
Maar voor een 100 liter zou ik het aantal bellen maar eens verdubbelen...
 
Hoeveel geld per liter/per dag/of hoe kost dat eigenlijk gemiddeld om een beetje fatsoenlijk co2 erin te hebben?
 
Hoeveel geld per liter/per dag/of hoe kost dat eigenlijk gemiddeld om een beetje fatsoenlijk co2 erin te hebben?
Voor een nieuwe installatie met 2kg fles, bellenteller, diffusor, slangen etc. moet je grofweg een 200 euro denken. Hoelang de 2kg fles meegaat in jouw bak is afhankelijk van het aantal bellen per minuut dat je toedient (en dat is weer afhankelijk van o.a. het aantal liters in de bak, maar ook bijv. de Kh).

Aangezien ik mijn fles nog niet zo lang heb kan ik ter indicatie alleen verwijzen naar uitlatingen van andere leden over de levensduur. Zo gaat een 500grams fles bij @Cornelius een maand of 5 mee bij een 40L bak en 10 werkuren. Het vullen van een 2kg fles kost bij mijn lokale gaswinkel €15 (€7,50 per kilo co2).
Als ik het een beetje met mijn 500 grams wegwerpflesje vergelijk denk ik een maand of 5 a 6
 
De reactietijd van de vloeistof is meestal een uur of 2.
Maar voor een 100 liter zou ik het aantal bellen maar eens verdubbelen...
Op de plantedbox website waar ik de drukregelaar had gekocht werd "1 bubbel per seconde voor een 100 liter aquarium" aangeraden. Deze regel klopt niet dan?

Verdubbelen is 120 bellen per minuut (2 per seconde) op 100 liter. Dat ga ik dan morgen eens proberen!
 
Ohja, en stel ik stel hem morgenvroeg om 10:00 uur in op 120 bellen per minuut, is er om 12:00 uur (2 uur later, dus de reactietijd van de vloeistof) dan meteen een groene dropchecker? Of heeft de co2 een dag ofzo nodig om helemaal op te lossen door de 100L?
 
Op de plantedbox website waar ik de drukregelaar had gekocht werd "1 bubbel per seconde voor een 100 liter aquarium" aangeraden. Deze regel klopt niet dan?
Het advies om zo 'weinig' toe te voegen heeft 2 redenen; de veiligheid voor de bewoners en de intensiteit van het licht. En daarbij bestaat er geen vast toepasbare formule voor het doseren van CO2.
Daarvoor zijn er teveel variabelen, want je hebt bijvoorbeeld te maken met welke manier je gebruikt van oplossen, de oppervlakte agitatie, de hardheid van je water, e.a.
Verdubbelen is 120 bellen per minuut (2 per seconde) op 100 liter. Dat ga ik dan morgen eens proberen!
Ik heb op mijn 25 literbakje al 50 bellen per minuut om er 30ppm CO2 erin te krijgen. Die verdubbeling is een ruwe inschatting. Houdt daarom heel goed de kleur van je DC in de gaten en, belangrijker nog, afwijkend gedrag van je bewoners!
ik stel hem morgenvroeg om 10:00 uur in op 120 bellen per minuut, is er om 12:00 uur (2 uur later, dus de reactietijd van de vloeistof) dan meteen een groene dropchecker? Of heeft de co2 een dag ofzo nodig om helemaal op te lossen door de 100L?
Ja, als je 2 uur van eerder start dan de belichting is een groene dropchecker het doel. Die 2 uur heb je gemiddeld nodig om je bak te verzadigen met CO2.
Leesvoer: CO2 voor beginners
 
Ohja, en stel ik stel hem morgenvroeg om 10:00 uur in op 120 bellen per minuut, is er om 12:00 uur (2 uur later, dus de reactietijd van de vloeistof) dan meteen een groene dropchecker? Of heeft de co2 een dag ofzo nodig om helemaal op te lossen door de 100L?
Reken maar op zo n 4 uur dat de checker nodig heeft minimaal. Ik moest op mn 125 liter destijds al 80 bellen toevoegen maar zoals Corne al zegt zal dit per bak verschillen.
 
Hoeveel geld per liter/per dag/of hoe kost dat eigenlijk gemiddeld om een beetje fatsoenlijk co2 erin te hebben?
Zo'n 23 mg/ltr. geldt in een beplantte bak als een goed CO2 level. Afhankelijk van de bak grootte, planten hoeveelheid en wat dies meer zij is goed uit te rekenen wat de kosten zijn voor je eigen spullen.
 
Dank je.
 
Wat het kost hangt ook sterk af van de prijs om te vullen. Bij de lfs betaal je soms wel 20-25 euro voor 2 kilo terwijl bij een industrieel gasleverancier nog geen 3 euro betaal per kilo.
 
Hallo allemaal,

Nogmaals bedankt voor alle tips met de co2. De installatie loopt nu bijna twee maanden perfect.

Wel is mij opgevallen dat de co2 diffusor een beetje onder de algen geraakt is. Nog niet zo erg dat er geen bellen meer doorheen komen maar zou hem graag eens preventief schoonmaken. Wat is de beste methode hiervoor?
 
Hallo allemaal,

Nogmaals bedankt voor alle tips met de co2. De installatie loopt nu bijna twee maanden perfect.

Wel is mij opgevallen dat de co2 diffusor een beetje onder de algen geraakt is. Nog niet zo erg dat er geen bellen meer doorheen komen maar zou hem graag eens preventief schoonmaken. Wat is de beste methode hiervoor?
In een (dun bleek) chloorbadje leggen. Wel goed naspoelen en nooit borstelen.
 
Je kan hem daarna nog even in water met een scheutje natuurazijn leggen want dat verdrijft de chloorresten.
 
De belletjes komen ook maar in 2 'stroompjes' uit de steen en niet over de hele steen gelijkwaardig zoals in de promo-filmpjes altijd zo mooi te zien is. Kan dit slijtage/ouderdom aan de steen zijn
er van uitgaande dat dit een luchtsteentje is.
bij weinig toevoer krijg je altijd maar 1 of 2 bellenspoortjes voor een flinke hoeveelheid bellen moer er meer druk op staan
echte fijne bellen krijg je niet met een steentje de bellen komen pas los als de opwaartse duk groter is als de hechting van de bel aan het steentje
 
er van uitgaande dat dit een luchtsteentje is.
bij weinig toevoer krijg je altijd maar 1 of 2 bellenspoortjes voor een flinke hoeveelheid bellen moer er meer druk op staan
echte fijne bellen krijg je niet met een steentje de bellen komen pas los als de opwaartse duk groter is als de hechting van de bel aan het steentje
Het gaat hier om een CO2 diffuser.
 
In een (dun bleek) chloorbadje leggen. Wel goed naspoelen en nooit borstelen.
Je kan hem daarna nog even in water met een scheutje natuurazijn leggen want dat verdrijft de chloorresten.

Bedankt dan ga ik dit eens proberen. Waar kan ik dit 'dun bleek' kopen? zie dat de plaatselijke supermarkt alleen dikbleek heeft.
 
Ik gebruikte ook dikke bleek . Hier verkoopt de AH ook de dunne niet.
 
Ik gebruikte ook dikke bleek . Hier verkoopt de AH ook de dunne niet.
Moet ik die dikke bleek nog verdunnen dan? of gewoon rechtstreeks erin leggen?

Hoe lang laat je die in het bleek en vervolgens in het natuurazijn liggen?
 
Moet ik die dikke bleek nog verdunnen dan? of gewoon rechtstreeks erin leggen?

Hoe lang laat je die in het bleek en vervolgens in het natuurazijn liggen?
Voor deze vragen roep ik even de hulp in van lid @biljoenblik want ik vraag het ook vaak even aan hem als ik het weer eens ben vergeten.
 
Had elders op internet gelezen dat enkel 30 minuten in natuurazijn leggen ook zou reinigen. Heb dit vandaag even geprobeerd en het werkt perfect!

Heb de diffusor gedurende de wekelijkse waterwissel in een bakje natuurazijn gelegd en daarna goed afgespoeld onder de kraan. Direct veel meer belletjes en de groene kleur was weg!
 
Dikke bleek of dunne maakt niet uit.
Liever de dunne, want dat gaat makkelijker in de gaatjes.

Waterstofperoxide kun je ook gebruiken.
 

Terug
Bovenaan