welke vis is dit?


mijn visje lijkt precies op de tweede foto in jouw post.
Is hem dat dan?
 
Ik heb geen foto's geplaatst in m'n vorige post, dus ik weet niet zeker of bovengenoemde reactie voor mij bedoelt is. :D

Wanneer je de tweede foto bedoelt in m'n fotoalbum 'bergbeekbakjes' : Dat is een Hypergastromyzon humilis en lijkt niet op de foto's die jij plaatste (voor mij dan, voor iemand die nieuw is met dit soort vissen zullen ze allemaal wel op elkaar lijken :D)

Jij hebt een Pseudogastromyzon. Of het P. cheni of P. myersi is, laat ik nog maar even in het midden.
 
je zal gelijk hebben.

ik ben een leek
 
je zal gelijk hebben.

ik ben een leek

Er is niets mis met ergens een leek in zijn.
Ik ben ook op vele vlakken een leek, maar toevallig niet op het gebied van hillstreamloaches.

Mijn eerste reactie was misschien lichtelijk gefrustreerd, maar dat kwam door de reacties op je oorspronkelijke vraag.
Mensen gaan vissen proberen te identificeren terwijl ze zelf eigenlijk ook geen idee hebben.
Je zal toch het verschil tussen een Beaufortia, Sewellia, Gastromyzon, Pseudogastromyzon etc, etc. moeten kennen om antwoord te kunnen geven op je vraag.
Het zal allemaal met goede bedoelingen gebeuren, maar het brengt voor topicstarters vaak alleen maar verwarring.

Een tip bij identificeren: Kijk niet alleen naar kleurtjes en patroontjes.
Deze kunnen nogal vari�ren; Een jonge Gastromyzon viriosus heeft rechte strepen op het lichaam. Naarmate ze ouder worden verandert dat.(Dat geldt voor heel veel hillstreamloaches)

Ik plaats hieronder nog 2 linkjes.
Kun je zien of ze wat weg hebben van je nieuwe aanwinst.
(wel even op de foto klikken, zodat je alle foto's te zien krijgt)
http://www.seriouslyfish.com/species/pseudogastromyzon-myersi/

en de Hypergastromyzon humilis waar je hem wel op vond lijken.

http://www.seriouslyfish.com/species/hypergastromyzon-humilis/
 
Ik weet ook niets van die visjes,hoor.
Heb ze ook nog nooit gehad.

Zou ik ze nemen, ga ik mij eerst 14 dagn inlezen, voor ik ze zou nemen.
Gaat bij mij altijd 14 dagen bedenktijd over heen, dan beslis ik pas.


Bij de foto,s van John , zie je ook mooie zitten.
 
Van die planten heb ik helemaal geen verstand hoe dat je ze moet zetten, als ik plantjes koop zoek ik gelijk op hoe ze het beste kunnen gehouden worden en hoe ze moeten gepland worden ij het aquarium, ik doe dit meestal ook voor dat ik plantjes ga kopen.

Dit was even een tip die je ook kan uitvoeren, maar dit moet je zelf weten.
 
Dank je Kasja12 !

dat is duidelijke uitleg! ik zal eens een aantal weken wachten en dan probeerden betere foto's te maken om toch nog eens zeker te worden welke het nu is.

mijn reactie was misschien ook wat vinnig..dit kwam misschien omdat ik me al een beetje aangevallen voelde.
Niet alleen van jouw antwoord hoor.

Vaker op dit forum word er zo gedaan, ben er ook een tijdje door weggeweest. Maar goed! Vandaag weer een beter humeur en kan dan opbouwende kritiek beter aan! :)

Ik ga snel voor mijn bak zitten, ik heb sinds gister een hele mooie school citroen tetra's :D :D
(Hyphessobrycon pulchripinnis)
 
Henri legt keurig uit waar het al snel mis gaat:

Kajsa12 zei:
Een tip bij identificeren: Kijk niet alleen naar kleurtjes en patroontjes.
Deze kunnen nogal vari�ren; Een jonge Gastromyzon viriosus heeft rechte strepen op het lichaam. Naarmate ze ouder worden verandert dat.(Dat geldt voor heel veel hillstreamloaches)
��rst identificeer je genus aan de hand van een aantal kenmerken, daarn� ga je op grond van specifiekere kenmerken binnen dat genus de soort zoeken. En niet andersom.
 
Die kenmerken per genus heb ik proberen duidelijk te maken in een artikeltje hier op het forum een aantal jaartjes geleden.

Wil je weten tot welk genus je vis behoort, dan geeft de onderkant v/d vis (in het geval van hillstreamloaches) al veel geheimen prijs.

http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/familie_balitoridae.pdf

NB. Nadat het artikel is geschreven is de familie Balitoridae opgeplitst.
De buikschuivertjes die in het artikel ter sprake komen behoren nu tot de Gastromyzontidae( maar dat terzijde)
 
Seabait zei:
Is volgens mij geen Gastromyzon soortje want de Gastromyzons hebben een donkere basis kleur met lichtere tekeningen.

Dit is toch geen heel verkeerd punt?
 

Terug
Bovenaan