Welke vis? Welke zorg?


Er wordt gevraagd naar de voedingsbehoefte aan hout. Dus wat ik schreef is een directe reactie/aanvulling op jullie gesprek daarover.

Maar als het jouw kennis niet bevestigt, moet het uiteraard met de grond gelijkgemaakt worden. En dan moet er weer op de persoon gespeeld worden. Jammer.
 
Er wordt gevraagd naar de voedingsbehoefte aan hout. Dus wat ik schreef is een directe reactie/aanvulling op jullie gesprek daarover.

Maar als het jouw kennis niet bevestigt, moet het uiteraard met de grond gelijkgemaakt worden. En dan moet er weer op de persoon gespeeld worden. Jammer.
Nee was geen aanvulling want jij hebt het expleciet over houteters en dat is een heel andere groep dan de groeneters waar we het in dit topic over hebben
 
Jij beticht mij van het niet hebben van kennis, terwijl je 0,0 moeite doet om überhaupt de informatie (van een ander) die ik hier aandraag, te bekijken. Jouw conclusie stond al vast. What more can I say.
 
Jij beticht mij van het niet hebben van kennis, terwijl je 0,0 moeite doet om überhaupt de informatie (van een ander) die ik hier aandraag, te bekijken. Jouw conclusie stond al vast. What more can I say.
Enige bron die ik mij volledig op verlaat is planetcatfish.com alle andere bronnen neem ik niet eens de moeite te lezen omdat iedere noob van alles kan neerpennen in een document zonder ook maar enige onderbouwing of kennis (wat niet zegt dat die kennis er niet zou zijn maar er is teveel wildgroei op internep op dat gebied)
 
Ik kan jullie ook geen uurtje alleen online laten ;))

In mijn ogen zijn slobbers, slobbers en je heb zoveel verschillende soorten. Pleco slobber kom ik hier geregeld tegen en was gewoon benieuwd of deze ook hout nodig heeft Of hij nu hout eet of er wat vanaf eet wat deze nodig heeft zit mij wel goed. Je zal ook wel weer 100 verschillende pleco s hebben.

Maar wat ik nu begrijp is het niet zo simpel te stellen alle slobbers hebben een stuk hout nodig. Je heb dus hout etende slobbers en groente etende slobbers en ws. nog meer varianten. Jammer dat dit ook weer zo ingewikkeld is. Ik zal in zulke posten als het nodig is taggen of melden ws. heeft je slobber hout nodig maar geheel zeker is dit niet zoek maar even op google. Veel makkelijker en vrediger ;)
 
Gezellig hier!😅

Een hele hoop informatie weer, bedankt! Ik ga het even samenvatten in mijn logboekje (ik ben mezelf een spoedcursus tot vissenverzorger aan het geven).
Mijn Pleco zie ik regelmatig op het stuk kienhout zitten dat in mijn bak ligt dus volgens mij vind hij/zij dat wel lekker. Ik zal wat meer variëren met groente want dat blijft toch nummer 1. Die sluier geef ik nu twee keer per dag wat korrels, beetje op gevoel maar dat is echt een vuilnisbak, daar kan je alles aan geven volgens mij.😅
En wat vervuiling betreft, ik heb me erbij neergelegd dat het veel verversen blijft met die twee viezerikjes.
 
Ik ben het artikel aan het doorlezen, dus zal ik hier een korte weergave neerzetten. Het gaat hier om een interview. De vraagstelling is van Matt Clarke van Practical Fish Keeping Magazine, de antwoorden zijn van Donovan P. German van de Universiteit van California, Irvine,
( website https://german.bio.uci.edu/ )

Hij vertelt in dit artikel dat de enige geslachten binnen de orde Meervalachtigen ( Siluriformes) waarvan het eten van hout waargenomen is, twee geslachten ( genera) binnen de familie Loricariidae zijn, nl. de Panaque en de Hypostomus.
Het geslacht Hypostomus is redelijk groot met tenminste 30 soorten, en van deze soorten is alleen van soorten binnen de Hypostomus cochliodon-groep ( bestaande uit 7 soorten) bekend dat ze hout eten. De Panaque - familie bestaat uit 10 beschreven soorten, waarvan het grootste deel bestaat uit de Panaque nigrolineatus, en het kleine uit de Panaque maccus. Buiten deze soorten is er geen enkele vis die regelmatig hout eet.

Donovan P. German heeft zelf de Panaque nigrolineatus en de Perigoplychthys disjunctivis bestudeerd, en gekeken wat er gebeurde als ze alleen hout te eten kregen. Beide vissen verloren gewicht, maar gingen ook op hun reserves teren, waardoor hun gezondheid achteruit ging. De Panaque nigrolineatus, die in het wild ook hout eet, bleek dit wel te kunnen verteren, maar kan niet van hout alleen leven. Ze kunnen namelijk niet effectief cellulose verteren. Veel soorten waarvan je denkt dat ze hout eten, blijken in werkelijkheid algen te grazen, maar ook diatomeeen en kleine organismen die op en in het hout leven. Hij heeft waargenomen dat een Panaque nigrolineatus jarenlang van vergaan eikenhout at zonder daar last van te krijgen. Zowel de genoemde Hypostomus-soorten als de Panaque-soorten hebben speciaal gevormde tanden, waarmee ze in het hout kunnen graven, en kunnen voedingsstoffen ( onder meer koolstof) onttrekken aan de afbraakproducten van rottend hout.

Er zijn fabrikanten van visvoer begonnen met het toevoegen van Lignine aan voer voor Harnasmeervallen, maar volgens Donovan P. German is dit overbodig en zelfs niet gewenst. Lignine is namelijk een soort 'cement' in planten en bomen, dat ervoor zorgt dat cellulose en andere vezels met elkaar verbonden zijn. Het is zo slecht verteerbaar, dat zelfs koeien en stekelvarkens het niet kunnen verteren. Het maakt de voeding dus alleen maar slechter verteerbaar. Het is absoluut niet oplosbaar en wordt dus gebruikt als 'filler'. Als Lignine al afgebroken wordt, heeft dat proces zuurstof nodig. En de houtetende Harnasmeervallen zijn niet de soorten met darmademhaling, en dus hebben ze geen zuurstof in hun darmen die dat proces zou bespoedigen.

In het artikel staan nog een paar links naar wetenschappelijke artikelen. Ze zijn " open acces", dus gewoon voor iedereen toegankelijk.

DOI 10.1007/s00360-009-0381-1
DOI 10.1007/s00360-009-0383-z
 

Volgens deze expert zijn er maar enkele soorten die actief hout eten, en zelfs die verteren niet zozeer het hout zelf, maar voeden zich met micro-organismen die zich erop bevinden.
Zeer interessant artikel, @Gino88 . Dit wist ik ook niet, er wordt sowieso regelmatig nieuwe informatie gepubliceerd, er worden steeds nieuwe soorten ontdekt die al dan niet verwant zijn aan bestaande soorten, dus ik blijf alle nieuwe ontwikkelingen volgen...

Oh ja, een voor de duidelijkheid: Pterygoplychthys pardalis, Pterygoplychthys gibbiceps, Hypostomus plecostomus en Ancistrus eten dus geen hout... die grazen alleen, zoals hierboven beschreven.
 
Laatst bewerkt:
De komkommer blijft toch favoriet.😄


😄
 
Zeer interessant artikel, @Gino88 . Dit wist ik ook niet, er wordt sowieso regelmatig nieuwe informatie gepubliceerd, er worden steeds nieuwe soorten ontdekt die al dan niet verwant zijn aan bestaande soorten, dus ik blijf alle nieuwe ontwikkelingen volgen...

Oh ja, een voor de duidelijkheid: Pterygoplychthys pardalis, Pterygoplychthys gibbiceps, Hypostomus plecostomus en Ancistrus eten dus geen hout... die grazen alleen, zoals hierboven beschreven.

Ik heb uit dat artikel conclusies getrokken m.b.t. een deel van de voedselvoorraad die ik nog in de vriezer had liggen. ;) Ik moest de boel toch al opschonen...

(...) They don’t efficiently digest cellulose (in fact, no fish species has ever been shown to efficiently digest cellulose) or hemicellulose, which are the main constituents of wood. (...) So, to cut to the chase on this, it makes absolutely no sense to add lignin to fish feed. It is insoluble and is nothing more than “filler”, like sand, that is added to make more bulk. However, given the ability of lignin to covalently bond to carbohydrates, it could possibly reduce the digestibility of a food. So, it may be a detriment to fish to add this to food.


 

Terug
Bovenaan