Welke vis? Welke zorg?


Tja, in de dierenwinkel adviseren ze natuurlijk de standaard filter die bij een bak hoort, maar dan rekenen ze niet op extreme vervuilers zoals Goudvissen/Sluierstaarten en niet te vergeten Pleco's. Want, dat heb je inmiddels gemerkt, die kunnen er ook wat van! Het mooiste is een externe filter met voldoende capaciteit, minimaal tweemaal de grootte die je bij de bak zou verwachten. Extern is beter omdat er dan meer zwemruimte overblijft ( Zelf heb ik 2 interne Fluval U4 en een overheadsump maar mijn bak staat ingebouwd zonder uitbreidingsmogelijkheid). Het handigste is om twee filters te hebben, zodat je om beurten af en toe de sponzen uit kunt knijpen in een beetje oud aquariumwater. Dat doe ik af en toe, alleen als een filter wat minder loopt. Er zij verschillende goede externe filters in de handel, ik zie Eheim, JBL en Fluval langskomen als aanraders.
 
Ik ben jullie dankbaar voor al jullie advies.:)
Ik heb gister avond 80 procent verschoond van de oude bak, daarna rook ie niet echt meer. Nu kwam ik net beneden en begon het alweer te stinken dus heb ik opnieuw ververst. Ik heb gisteravond ook nog gelezen wat ik aan de kaamlaag kan doen dus ik ga vanmiddag na mijn werk een testset halen, wat hout en het grote aquarium klaarmaken om daar vanavond de vissen in over te zetten. Ik zal me even gaan verdiepen in een beter filter (heb me bij dit filter laten adviseren in de dierenwinkel). Welke raden jullie aan?
Bedankt Michelle1 voor je advies ik zal er op ten duur nog een sluier bijkopen.;)

Visjes hebben geluk dat jij nu voor ze zorg anders waren ze ws. al dood geweest :r

Als je naar LFS ga laat je niet van alles verkopen want er zijn er helaas veel die meer aan hun kassa denken dan aan jou of de visjes.

Koop geen test strips want die zijn niet zo betrouwbaar en als je iets koop beter dan maar meteen iets goeds.


Deze test zijn ook los te koop. In ieder geval de NH3 en NO2 nemen. Ik weet dat de colombo en JBL goed zijn van de rest weet ik niet.


Voor een filter zou je op MP kunnen kijken. Als je een extern filter heb kun je die vullen met van alles zodat je flink wat bacterieen heb om de vervuiling om te zetten. Met sluiers en algenslobbers is des te meer des te beter. Zoals @Giebeltje al aangeeft is het handigste 2 want dan kun je om de zoveel tijd 1 schoonmaken. Dan blijft de ander gewoon draaien met bacterieen. JBL 700 en 900 serie moet niet al teveel kosten op MP. Eentje met een intren filtertje zal voor 2 vissen wel even genoeg zijn en mocht je meer vissen willen dan kun je er later nog eentje bij zetten.
Dan heb je niet alle uitgaven in 1 keer.

De Eheim is ook prima maar ik weet niet welke series. Geen ervaring met EHEIM

Als je iets zie op MP kun je hier even bij filter gedeelte vragen hoeveel liter deze filtert per uur en of het een fijn filter is.

Succes vanavond en je visjes zullen vanavond erg blij zijn van de verhuizing. Ze kunnen even onder de indruk zijn van hun up grade dus niet schrikken als ze zich even rustig houden.
 
Super goed bezig!! Veel succes (en plezier!) vanavond met de verhuizing! Ik ben erg benieuwd hoe het je vissen zal bevallen!

Qua gedrag zijn ze wel lief voor elkaar, ze leven in vrede samen gelukkig, ook met voeren eten ze rustig naast elkaar.
Dat is mooi! Goed om te lezen.

Waarom ik het vraag; ik heb zelf een gibbiceps (is me verkocht als ancistrus) bij goudvissen gehad, en dat ging in het begin helemaal goed en vreedzaam, maar na anderhalf jaar ongeveer, begonnen er conflicten te ontstaan. De gibbiceps werd steeds groter, en werd daardoor uiteindelijk een concurrent voor de goudvis. Hij begon bezitterig te worden tijdens etenstijd, en uit te halen naar de goudvis. Ook werd hij territoriaal. Mijn goudvis is blind, en kon hem daardoor niet zien liggen (gibbi's kunnen heel goed heel stil blijven liggen) en kwam daardoor te dichtbij. De gibbi ging naar de goudvis uithalen, waardoor beide vissen erg veel stress kregen, en de goudvis heel veel uitgerukte schubben.
Moet ik gelijk bij zeggen, hij is nooit aan de goudvis gaan hangen of iets dergelijks. Het was echt puur het verdedigen/claimen van voedsel en eigen 'space'.
Nu is dit gewoon één specifiek ervaringsverhaal. Voor mij is het een reden om niet meer een combinatie van gibbi en goudvis/sluierstaart te maken. Maar, ik heb ook verhalen gehoord van situaties waarin het goed gaat samen (heb je uiteindelijk wel het probleem dat de gibbi te groot wordt, maar wel lief is voor de goudvissen/sluiers en andersom). Is gewoon iets om in de gaten te houden denk ik.
 
Hey allemaal, nou de kaamlaag heb ik van het wateroppervlak afgehaald en de visjes zijn verhuisd.😁 Ze hebben eerst 10 minuten in shock gezeten geloof ik maar nu zwemmen ze gewoon rond en ook de zand bodem word volgens mij erg gewaardeerd. Helaas heb ik geen hout kunnen scoren dus ik ga straks even op internet kijken voor hout en een extern filter. Bedankt alvast Giebeltje en Michelle1 voor de tips!
 

Bijlagen

  • 20210309_172656.mp4
    66.4 MB
Goed bezig :thumbs: !Als je op zoek bent naar hout: ik heb destijds voor mijn harnasmeervallen Mopanihout gekocht, en dat ligt nog steeds in mijn bak. Spiderwood is minder geschikt bij Sluierstaarten vanwege de vaak scherpe uitsteeksels. Vooral omdat je een Telescoopoog hebt, is het oppassen geblazen. Dat geldt overigens ook voor aquariumonderhoud: ik heb een Sera bodemzuiger met hevelklok. Daar kun je ten eerste gemakkelijk mee hevelen zonder zelf een slang een te moeten zuigen, en ten tweede voorkom je op die manier dat een Telescoopoog per ongeluk via het slanguiteinde een oog kwijtraakt.

mopanihout.jpg sera bodemzuiger.jpg
 
Goed bezig :thumbs: !Als je op zoek bent naar hout: ik heb destijds voor mijn harnasmeervallen Mopanihout gekocht, en dat ligt nog steeds in mijn bak. Spiderwood is minder geschikt bij Sluierstaarten vanwege de vaak scherpe uitsteeksels. Vooral omdat je een Telescoopoog hebt, is het oppassen geblazen. Dat geldt overigens ook voor aquariumonderhoud: ik heb een Sera bodemzuiger met hevelklok. Daar kun je ten eerste gemakkelijk mee hevelen zonder zelf een slang een te moeten zuigen, en ten tweede voorkom je op die manier dat een Telescoopoog per ongeluk via het slanguiteinde een oog kwijtraakt.

Bekijk bijlage 321048 Bekijk bijlage 321049
Ooh top dan ga ik daar even naar zoeken, echt bedankt voor alle info.😊
 
Hallo allemaal, ik hoop dat 1 van jullie mij kan vertellen welke vis dit is. Ik heb deze bak vorige week van mijn schoonouders overgenomen en er zit 1 telescoopoog sluierstaart in en de vis van de foto. En heeft deze vis dezelfde voeding nodig als de sluier of andere korrels?😬
Bekijk bijlage 320793Bekijk bijlage 320794Bekijk bijlage 320793Bekijk bijlage 320794
Het is een Pterygoplichthys pardalis. Deze kan in het wild tot 50 cm groot worden maar in aquaria tussen de 30 en 40 cm.
Worden ook erg vervuilend en kan op den duur (in de nacht bijvoorbeeld) je goudvis lastig vallen doordat je probeert de slijmlaag op te eten (vaak met hongerige exemplaren).
Ik heb niet heel het topic gelezen dus ik weet niet wat je er mee van plan bent maar voorlopig kan het nog wel in de 200 liter bak. Ook al houden ze niet echt van koud water.
Mooie upgrade voor je goudvis!
 

Misschien een mooie oplossing voor jullie beide. Heb je meteen een mooi groot filter erbij. Zul je wel nog een filter erbij moeten hebben ivm aantal vissen maar met je intrene filters erbij en verversen hou je dit nog wel even goed.
 
Het is een Pterygoplichthys pardalis. Deze kan in het wild tot 50 cm groot worden maar in aquaria tussen de 30 en 40 cm.
Worden ook erg vervuilend en kan op den duur (in de nacht bijvoorbeeld) je goudvis lastig vallen doordat je probeert de slijmlaag op te eten (vaak met hongerige exemplaren).
Ik heb niet heel het topic gelezen dus ik weet niet wat je er mee van plan bent maar voorlopig kan het nog wel in de 200 liter bak. Ook al houden ze niet echt van koud water.
Mooie upgrade voor je goudvis!
Ja daar ben ik ook sinds een week achter dat ie zo groot gaat worden.😅 Voorlopig laat ik hem even in het 1 meter aquarium totdat ik een betere oplossing heb. Ik vind het wel heel erg gezellig zo'n aquarium in huis dus misschien als ik dit aquarium goed kan onderhouden begin ik een twee meter tropische bak aan de andere kant van de woonkamer. En mocht dat niet lukken op korte termijn dan ga ik een ander huisje voor hem zoeken. De sluier is in ieder dik tevreden volgens mij.😄
 

Misschien een mooie oplossing voor jullie beide. Heb je meteen een mooi groot filter erbij. Zul je wel nog een filter erbij moeten hebben ivm aantal vissen maar met je intrene filters erbij en verversen hou je dit nog wel even goed.
Bedankt voor de tip! Ik zal hem een berichtje sturen via marktplaats.;)
 
lekker bezig! misschien leuk om een topic te maken in het goudvissen(fotoalbum) gedeelte?
Ga ik zeker doen! Het nieuwe filter is geïnstalleerd en er ligt een stuk kienhout in het aquarium. Alsnog bedankt voor alle tips. ;)
Ik heb alleen nog 1 vraagje, is het verstandig om een verwarming aan te schaffen? De temperatuur zakt 's nachts af naar 17 graden...
 
Voor de sluier hoeft het niet maar voor je andere weet ik niet maar ik denk dat die wel wat warmer moet gehouden worden.

Wel heb ik info over deze vis voor je gevonden. Staat alleen niet bij welke temperatuur hij nodig heeft :rolleyes: Is denk niet de handigste vis om bij de sluier te hebben gezien deze tukkies op de bodem doet. Als je beschadigingen aan de sluier zie dan weet je wie en wat de schuldige is.

 
Ja ze zijn niet de beste combi, met alles wat ik nu inmiddels weet had ik ze zelf ook niet gekocht samen. Maarja nu moet ik er het beste van maken. Ik heb wel besloten dat ik ga sparen voor een grotere tweede bak, zodat ik Sky kan overzetten. Devil is denk ik ook tegen het hout aan gezwommen want die heeft sinds vandaag een witte waas over zijn rechter oog. Hij zwemt sowieso overal tegenaan en slaapt op de bodem dus dat kan in de toekomst misschien ook niet meer goed samen met Sky. Maarja ik hoop dat ze het nog even volhouden met z'n, tweetjes.

@Giebeltje wel goed om te weten dat ze wel overleven met kamertemperatuur dan maak ik me iets minder zorgen.😉
 
Oei, ja telescopen zijn ook erg klunsig met zwemmen en die ogen zijn een zwak/teer punt bij ze. Mijn oude telescoop heeft het voor elkaar gekregen om 1 oog ernstig te verwonden in bare bottem. (geen bodem ) en geen inrichting.

Hou je water even spik en span en oog goed in de gaten houden dat het niet gaat infecteren. Meestal zie je dat de oogbol uit gaat puilen. Dus een uitpuiling op de uitpuiling als je begrijp wat ik bedoel :DD

Bijna allemaal worden blind maar redden zich verder prima met eten etc.

Dit is het begin van MTS ;)
 
Oohjeetje arme vis.:( Die ogen zijn ook superonhandig vooral als het ook niet de beste zwemmers zijn. Soms zit ik er wel eens naar te kijken en dan heb ik echt geen idee wat ie aan het doen is. Hij zwemt alsof ie dronken is. Naja ik houd dat oog en de water waardes maar even goed in de gaten dan.

Uh wat is MTS?:p
 
Hallo iedereen, fijne Pasen!

Ik heb even niks gepost, maar zeker wel meegelezen op forum. :giggle:
Ik had gehoopt jullie inmiddels voor te kunnen stellen aan een nieuwe sluier maar helaas is het filter daar denk ik nog niet klaar voor. Ik meet namelijk iedere paar dagen nitriet. Is dit normaal? Of gaat er iets fout? Ik noteer alles wat ik doe dus dat zal ik hieronder even delen zodat iemand misschien tips heeft.

14 maart
- Nieuw Extern filter indraaien (samen met oude interne filter)

18 maart
- Waterwaarden getest
1. Ammoniak - 0,0
2. Nitraat - 15
3. Nitriet - 0
4. Fosfaat - 0,2
5. PH - 8
6. KH - 6DH
7. GH - 10DH

23 maart
- Nitriet 1,5
- 50% waterwissel gedaan, toen was het nitriet 1
- kraanwater getest op nitriet en dat was 0

24 maart
- Nitriet 0,5
- 50% waterwissel gedaan
- Bodem onderhoud gedaan
- Interne filter verwijderd omdat ie verstopt leek te zijn
- Vandaag geen voer gegeven

25 maart
- Geen voer gegeven

26 maart
- Nitriet 0,5
- Korrels en komkommer gevoerd

28 maart
- Nitriet 0.5
- Geen voer gehad

29 maart
- Korrels en algentablet gevoerd

30 maart
- Korrels gevoerd

31 maart
- Nitriet 1
- Geen voer gehad

1 april
- Korrels gevoerd

2 april
- Korrels gevoerd

3 april
- Nitriet 1
- Komkommer gevoerd

4 april
- Korrels gevoerd

5 april
- Ammoniak 0
- Nitriet 1
- Bodemonderhoud gedaan
- 70% waterwissel gedaan

Is er iemand die weet hoe ik het wat stabieler kan krijgen of moet ik gewoon geduld hebben aangezien het filter pas drie weken draait?

Groetjes Bobbi, Devil en Sky
 
Sluiers zijn vervuilers en een filter indraaien duurt wel z on 3 a 4 weken mits je hier NIETS aan doe. Als je ondertussen ook wat uitspoel gaat het nog wat trager. Je heb ook het oude filter eruit gehaald is al met al kan ik me de nitriet wel voor stellen. Inderdaad verversen en geduld hebben. Je zult ook het voeren moeten gaan opvoeren dus dat filter moet meer gaan omzetten.

Hou rekening mee dat je opvoeren van voer en toevoegen 2e sluier er weer nitriet zal ontstaan. Je filter heeft zeg maar straks 100 bacties die de vervuiling van nu aan kan. Meer voeren en vuil moeten de bactie aantallen naar 200 groeien dat duurt ook weer even. Dus je zult nog even moeten gaan meten. Na een filter schoon spoel actie ook altijd meten. Op een gegeven moment weet je bepaalde gevolgen vanzelf.

Sluiers houden betekend verversen, verversen en altijd maar verversen :DD

Ik hoop niet dat je dit met emmertjes gezeul doe toch want er zijn best makkelijkere oplossingen om dit wat relaxter klusje van te maken.

Ik heb altijd flink wat zeoliet achter de hand. Dit is een goede optie om te gebruiken bij nitriet en/of ammonia problemen. In een waszak en hang ik voor de filteruitlaat maar je kunt het ook ergens anders leggen. Dit absorbeert NH2 en NH3/4. Nooit zout bij gebruiken in aquarium en andere stofjes zoals plantenvoeding, waterverbeteraars etc. absorbeert dit ook dus nutteloos om toe te voegen. Na een tijdje haal je de zeoliet er handje bij handje uit. Je kunt het dan renegeren met zout. (schoon maken en weer voor een volgende keer gebruiken) Met vakantie gooi ik het er ook in mocht er problemen komen met voer en of filter stuk ofzo. Is voor mij crisis management product. Sluiers vaak crisis toestanden ;)
 
Bedankt Michelle1 :giggle:

Ik blijf het vooral in de gaten houden en ik heb geduld. Hoeveel voer denk jij dat de beide vissen nodig hebben. Die pleco wil trouwens alleen maar groente en een tablet, die sluierstaartkorrels laat ie liggen.

En nee ik heb een slang die ik naar buiten kan leggen om de waterwissels te doen.😅 Hahaha ik hoopte dat het verversen wel minder zou worden maar ik begin te begrijpen dat dat met sluiers waarschijnlijk nooit voorbij gaat.
 
Voeren van sluiers zijn meningen over verdeelt.

Vele meningen. Jonge sluiers mag je meerder malen per dag wat geven. Zo hou je hun stofwisseling aan de gang en groei optimaal. Niet wat ze in 5 minuten op kunnen dan ben je per dag een potje kwijt. Beetje afhankelijk hoeveel keer je ze voer. Geef je ze 3 x wat meer of 6 x wat minder. Afwisseling met wat groente ook prima. gekookte doperwten, tuinbonen, spruit, bloemkool, brocolie. Diepvries even in bakje met water in magnetron kook erover. Erwten en tuinbonen pellen.

Sommige voeren minder in het kader van minder vervuiling en zodat ze wellicht wat kleiner blijven maar ikzelf vind dit geen argumenten.

De Pleco hen ik geen verstand van. Ik heb een ander soort van slobber die geef ik rauwe courgette, witlof, paprika, repashy, spirulina vlokken en algentabletten. Mijne hebben ook hout nodig voor hun spijsvertering maar jouwe weet ik niet. @Nicolientje-W heeft meer verstand van slobber soorten en hun dieet. @Giebeltje heeft ook een slobber maar weet nu even niet welk merk ;)

Leuk als je een foto album aanmaak om ons up too date te houden en we eerdaags een up date krijgen van je nieuweling :foto:Goed kijken bij aanschaf of sluier er goed uit ziet. Moet goed actief en nieuwschierig rond zwemmen en geen rafels aan vinnen/staarten hebben. Een scheur is niet zon probleem. oogjes moeten mooi in de kop liggen. Tenzij natuurlijk een telescoop

Succes en nog wat geduld toegewenst
 
@Giebeltje heeft ook een slobber maar weet nu even niet welk merk
Ik heb een Perigoplychthys pardalis gehad, en die at wel mee van wat de Sluiers aten. 's Avonds kreeg ze een paar algentabletten. Ze lustte ook rode muggenlarven maar op advies van mensen als @Nicolientje-W ben ik daar heel voorzichtig mee geworden. Tegelijk met Teuntje had ik Japie, een Ancistrus van een onbekende soort. Deze at mee van wat Teuntje kreeg. Tegenwoordig heb ik Bessie, een Ancistrus cf cirrhosus. Deze lust de Sluierkorrels graag, eet ook Repashy soilent green, algen- en spirulinatabletten, courgette en de enkele keer dat ik nog rode muggenlarven voer pakt ze die ook. Maar omdat Ancistrussen snel vervetten als ze te veel proteinen binnenkrijgen doe ik dat sporadisch. Ik merk wel dat alle Harnasmeervallen die ik heb gehad ook erg vervuilend zijn, net als de Sluiers. Dus ze tellen zeker mee als het om belasting van je waterwaarden gaat!
 
JE pleco is ook een echte groeneter dus dat is heel normaal datie alleen groenvoer wil, zoals hierboven al gezegd is: oppassen met muggenlarven en ander dierlijk voer daar krijgen algeneters bloat van en daar overlijden ze aan, uitleg: een algeneter kan geen/heel slecht dierlijk voer verteren en dat hoopt zich dan op in de darmen (ook algeneters hebben geen maag) en gaat vergassen en al en dat fenomeen heet bloat.
 
JE pleco is ook een echte groeneter dus dat is heel normaal datie alleen groenvoer wil, zoals hierboven al gezegd is: oppassen met muggenlarven en ander dierlijk voer daar krijgen algeneters bloat van en daar overlijden ze aan, uitleg: een algeneter kan geen/heel slecht dierlijk voer verteren en dat hoopt zich dan op in de darmen (ook algeneters hebben geen maag) en gaat vergassen en al en dat fenomeen heet bloat.
Hebben pleco s ook hout nodig voor hun spijsvertering?
 

Terug
Bovenaan