welke vissen bij honinggoerami


oke dat maak me niet zoveel uit maar gaat het wel me de vissen die ik er bij wel
 
Ik heb hier de hasbrosus zitten en die zwemmen voornamelijk op de boden, de pygmeaus hebben we ook en die zwemt wel door de hele bak.
Overigens zijn corydorasjes GEEN algeneters
 
heeft dat nadelen?
Je zult ze veel minder goed zien.

Ook zal de panda voer dat voor de honing gouramie's bestemd is maar naar beneden is gedwarreld op eten, dat voor is voor de habrosus naar alle waarschijnlijkheid te groot.
Niet dat de panda van dat naar beneden gedwarrelde voer kan leven, je zult ze ook moeten voeren, maar er zal minder op de bodem liggen te vergaan.
 
Dat vlokvoer is prima geschikt voor de hasbrosus, die vlokken zijn flexibel en passen zelfs in de bek van baby-hasbrosusjes,
wel is vlokvoer niet toereikend genoeg zoals Nicole al zegt en zal je gevarieerd moeten bijvoeren met dierlijk voer, op www.voervoorvis.nl staan diverse soorten dierlijke tabletten, die kan je aan de wand van je aquariumglas plakken en dan eten alle vissen ervan, ook de gouramies
 
kan iemand misschien een lijst maken met de voer die ik nodig heb ik denk aan om toch corydoras panda te halen
 
Ik denk dat iemand anders voor jou wel een lijstje zal maken, ik ben hierin niet zo thuis.

Ik heb niet het hele topic paraat, maar je weet dat je een nieuw aquarium minimaal 4 weken moet laten indraaien voordat er visjes in kunnen?
 
Is drie weken niet genoeg met safestart en aquasafe van tetra of minder
 
Is drie weken niet genoeg met safestart en aquasafe van tetra of minder
Nee, de nitrietpiek komt vaak in de derde week, dus 4 weken is veel veiliger.
Die dure middeltjes die jij noemt doen niet veel, misschien met een heel erg lage bezetting, maar ik zou het risico niet lopen.

Als je een paar keer per week een ietsiepietsie voer verkruimelt in de bak, komt de stikstofkringloop vanzelf op gang. Bijna voor niks, alleen wat kruimels voer.
 
voor een "beginner" zou ik niet aanraden om voor de 4e week al vissen toe te voegen, het kan maar zou het niet aanraden.
 
ik heb 4 verschillende voer in gedachten
vlokken 250 gram
granulaat 250 gram
Watervlooien (Daphnia) 250 gram
Rode Muggenlarven 250 gram
is dit goed voor mijn vissen
 
De hoeveelheden kunnen wel kleiner hoor, anders staat je voer veel te lang oud te worden.

Met de visjes die jij in gedachten hebt moet je een voer hebben met een hoog dierlijk aandeel.Dus geen voer dat voor algeneters geschikt is. Ook de cory eet voornamelijk dierlijk.

Om je een idee te geven van de hoeveelheden.

Voor mijn aquarium van ongeveer 238 liter heb ik een potje van 80 gram granulaat waar ik maaaaaaanden mee doe. Ik voer wel nog regelmatig diepvriesvoer.
Met een potje van 50 gram zou ik ook een behoorlijke tijd uitkomen.
 
De hoeveelheden kunnen wel kleiner hoor, anders staat je voer veel te lang oud te worden.

Met de visjes die jij in gedachten hebt moet je een voer hebben met een hoog dierlijk aandeel.Dus geen voer dat voor algeneters geschikt is. Ook de cory eet voornamelijk dierlijk.

Om je een idee te geven van de hoeveelheden.

Voor mijn aquarium van ongeveer 238 liter heb ik een potje van 80 gram granulaat waar ik maaaaaaanden mee doe. Ik voer wel nog regelmatig diepvriesvoer.
Met een potje van 50 gram zou ik ook een behoorlijke tijd uitkomen.
ik begrijp niet wat u bedoeld met dierlijk zijn rode muglarven geen dieren
 
ik begrijp niet wat u bedoeld met dierlijk zijn rode muglarven geen dieren
Jawel hoor, rode muggen zij ook dieren.
Maar de vlokken en het granulaat moeten ook speciaal voor vissen zijn die vooral dierlijk eten.

Ik vind het trouwens top dat je zoveel vragen stelt en je goed voorbereidt!
 
Advies:

Voer van Dennerle schijnt heel goed voer te zijn, wellicht wat duurder maar produceert ook minder afvalstoffen.
 
sorry ik had verkeerd gekeken die gram is milliliter de gewichten komen nu
vlokken 40 gram
granulaat 140 gram
Watervlooien (Daphnia) 50 gram
rode muggenlarve 20 gram
EDIT: de vlokken en granulaat bevat ongeveer 50% dierlijk materiaal
Ik vind het trouwens top dat je zoveel vragen stelt en je goed voorbereidt!
dankuwel
 
ik heb drie stukken driftwood gehaald en in water gestopt zodat als ik me aquarium heb dit minder vies wordt weten jullie misschien een betere manier om dit hout schoon te maken
 
sorry ik had verkeerd gekeken die gram is milliliter de gewichten komen nu
vlokken 40 gram
granulaat 140 gram
Watervlooien (Daphnia) 50 gram
rode muggenlarve 20 gram
EDIT: de vlokken en granulaat bevat ongeveer 50% dierlijk materiaal

dankuwel

Vlokken 40 gram is prima, granulaat is ook prima maar als je nog minder kunt krijgen ook goed hoor. Watervlooien en muggenlarven is ook prima.
Welk voer merk heb je in gedachten?

ik heb drie stukken driftwood gehaald en in water gestopt zodat als ik me aquarium heb dit minder vies wordt weten jullie misschien een betere manier om dit hout schoon te maken

Hmmm driftwood, zijn best veel soorten hout die zo in de volksmond genoemd worden. Heb je een fotootje?
Wordt het water waar je het houdt in hebt gelegd erg bruin? Daar kun je eigenlijk niks aan doen. Vooral niet gaan koken of met kokend water overgieten. Dan verander je de structuur van het hout waardoor het eerder gaat rotten.

Als je het hout helemaal onder water hebt liggen is het sneller verzadigd met water, als ze boven blijven drijven, bijvoorbeeld een dikke steen erop leggen ;)
 
Hmmm driftwood, zijn best veel soorten hout die zo in de volksmond genoemd worden. Heb je een fotootje?
Wordt het water waar je het houdt in hebt gelegd erg bruin? Daar kun je eigenlijk niks aan doen. Vooral niet gaan koken of met kokend water overgieten. Dan verander je de structuur van het hout waardoor het eerder gaat rotten.

Als je het hout helemaal onder water hebt liggen is het sneller verzadigd met water, als ze boven blijven drijven, bijvoorbeeld een dikke steen erop leggen ;)
het bleef in het begin drijven en zonk al snel met veel bubbels, ja het is water is bruin geworden, ik ga kijken of ik een foto kan plaatsen
 
het bleef in het begin drijven en zonk al snel met veel bubbels, ja het is water is bruin geworden, ik ga kijken of ik een foto kan plaatsen
Dat bruin worden van het water kun je eigenlijk niks aan doen, het hout zal ook nog heel lang deze kleur (door tanine) blijven afgeven. Op zich is dat helemaal niet erg. Er zijn mensen die het water van hun bak bewust deze kleur geven omdat het zo natuurlijk staat. Je moet het wel mooi vinden natuurlijk.

Je kunt nu wel vaak het water waar het hout in ligt verversen, zodat je al zoveel mogelijk van die kleur uit je hout haalt.
 
Drie is krap.
Zes ideaal

Sorry hoor, maar waar eindigen we straks, bij een aantal maanden ofzo? Een paar jaar geleden was 2 weken indraaien al genoeg en nu is het al 6?
Wat vele malen belangrijker is, is om je visbestand rustig op te bouwen. Dus beginnen met een paar vissen, minimaal 1 week en liever nog 2 wachten en dan weer een paar toevoegen enz. enz. Zes weken leeg laten indraaien heeft m.i. totaal geen zin. Bacteriën zullen zich pas gaan delen als er voldoende voedsel beschikbaar is en dan is er zonder enige vorm van belasting niet.
Het gaat om een biologisch evenwicht; elke keer als er bewoners bijkomen, moet de balans opnieuw gevonden worden. Doe je dat met een paar tegelijkertijd dan kan dit gemakkelijk bereikt worden. Laat je mensen eerst 6 weken wachten, waardoor ze zo ongeduldig geworden zijn dat ze gelijk veel vissen toevoegen, dan is de kans dat het misgaat vele malen groter.
 
dus op welke volgorde moeten mij vissen in de aquarium als hij is ingedraaid ik denk eerste goerami daar galaxy's en dan pas c.pandas
 
Ik denk het juist precies andersom :petjeaf:

Goerami (territorium vormer) als laatst.
 
ik ga denk ik vandaag mij aquarium kopen heb ik nog iets extra's nodig in het begin
 
ik ga denk ik vandaag mij aquarium kopen heb ik nog iets extra's nodig in het begin
  • Aquarium
  • Zand (+/- 7,5 kg voor een bak van 60 cm lang)
  • Filter
  • Verwarming (stel je in op 22-23 graden)
  • Voer om te verkruimelen voor het indraaien (vlokvoer werkt goed)
De verwarming instellen is nu wat lastig omdat de kamertemperatuur waarschijnlijk wat hoger ligt, dat moet je dus in de gaten houden als het weer wat koeler wordt.

Als je het aquarium zo ver hebt ingericht kun je al beginnen met indraaien.

Als je zaterdag voor 12 uur het plantenpakket dat je uitzocht bestelt, krijg je dat dinsdag geleverd (als PostNL meewerkt)
Die plantjes kun je er tijdens het indraaien al inzetten.

Het licht kun je vanaf het begin aan doen, maar start niet met teveel uren, ik zou zelf met uur maximaal beginnen.

Er is nog een artikel over het opstarten van het aquarium maar ik kan het zo gauw niet vinden. Daar zal later nog wel een ander mee komen.
 
  • Aquarium
  • Zand (+/- 7,5 kg voor een bak van 60 cm lang)
  • Filter
  • Verwarming (stel je in op 22-23 graden)
  • Voer om te verkruimelen voor het indraaien (vlokvoer werkt goed)
De verwarming instellen is nu wat lastig omdat de kamertemperatuur waarschijnlijk wat hoger ligt, dat moet je dus in de gaten houden als het weer wat koeler wordt.

Als je het aquarium zo ver hebt ingericht kun je al beginnen met indraaien.

Als je zaterdag voor 12 uur het plantenpakket dat je uitzocht bestelt, krijg je dat dinsdag geleverd (als PostNL meewerkt)
Die plantjes kun je er tijdens het indraaien al inzetten.

Het licht kun je vanaf het begin aan doen, maar start niet met teveel uren, ik zou zelf met uur maximaal beginnen.

Er is nog een artikel over het opstarten van het aquarium maar ik kan het zo gauw niet vinden. Daar zal later nog wel een ander mee komen.

  • aquarium komt vanavond
  • zand heb ik
  • filter bij aquarium
  • verwarming ook
  • voer ook
 
aquarium in elkaar gezet zand er in water er in filter aan nu wachten op planten
 
we zijn je vergeten te vertellen dat je nog een thermometer nodig hebt. Daar is met dit weer geen haast bij.

De verwarming mag je er al in hangen. Hoe warm is het nu bij jullie in huis? De verwarming moet op zo’n 22 graden zijn en als het bij jullie in huis warmer is mag die dus nog niet aan springen.

Ook mag je al een beetje voer verkruimelen zodat de goede bacteriën te eten hebben. Ietsiepietsie maar hoor.
II wrijf het tussen mijn vingers tot een soort stof. Zo weinig dat het niet op de bodem gaat liggen schimmelen.

Dat voer geven doe ik om een dag of 4.
 
Hallo ik heb nog een vraag kan je pauwooggrondels bij dit visbestand doen
 
Ik laat het definitieve antwoord graag aan een ander over (ik ken ze niet persoonlijk), maar ik zou zeggen dat je aquarium met het voorgestelde bestand vol genoeg zit.
 

Terug
Bovenaan