Wat is er nieuw

Welke vissen in juwel 60 kamertemperatuur?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Avalon01
  • Startdatum Startdatum
A

Avalon01

Guest
Hallo allemaal,

Ons eerste aquarium was geen succes vanwege verkeerde informatie van de dierenwinkel. De goudvissen heb ik uiteindelijke vrij gelaten in de vijver van mijn ouders. Nu wil ik niet nog eens de fout maken door het kopen van verkeerde vissen die niet geschikt zijn voor ons aquarium.
Wij hebben een Juwel 60 aquarium, kamertemperatuur met verschillende soorten plantjes. Als het aquarium is ingedraaid zou ik graag 15 chinese danio vissen willen kopen en wat garnalen.

Is dit geschikt?

Dit is een (niet zo scherpe) foto van het aquarium.
857272431221220151224_220431.jpg

In een 60 cm bakje kan ongeveer 5-10% van alle vissen in de handel. En als je dan ook nog een bak wil op kamer temperatuur hou je nog weinig over.

Hoe warm is het bakje gemiddeld? In een onverwarmde bak waar het 22 graden in is kan bv de Neontetra, Pareldanio's of Rode rio's erg goed. Staat het bakje op een koude slaapkamer met temperaturen van rond de 18 graden dan kan vrijwel niets.

Chinese danio's wensen sowieso meer ruimte.

Voor 5 euro heb je op marktplaats verwarmingselementje... Kan je gelijk vele leukere visjes.

Ik zou liever voor een nieuwe gaan die tussen de 20 en 25 euro kosten. Dan heb je minder kans dat je vissen opeens "gekookt" zijn.

Ik zou ook een verwarming erin nemen en voor rond de 15 euro heb je al een nieuwe van SF.

Welke vissen raden jullie aan met een verwarmingselement in deze bak voor een beginner?

Zelf zou ik graag een schooltje kleine visjes willen die leuk zijn om naar te kijken met wat kleur en daarnaast nog wat garnaaltjes en een bodemvisje.

kijk eens hier Hier staat aangegeven welke vissen op welke temp moeten
Je kunt zelfs filter instellen op temperatuur en bak maat

Bedankt voor de link Patty776!

Ik heb zojuist het verwarmingselement besteld van de link van jessicapilon. Ik ga de temperatuur op 22 graden instellen.

Graag wil ik 8-10 geparelde danio's aanschaffen en een aantal Fire rili garnalen. Is dit geschikt voor mijn bak?

Op de bodem ligt kristal kwarts grind waarin de planten staan.

Kan ik in plaats van de garnalen ook een corydorassoort voor op de bodem aanschaffen samen met de geparelde danio's?

Zwemmen de geparelde danio"s in de middenlaag trouwens? Ik kon die vraag niet met google beantwoorden.

Pareldanio + rilli; Ja, dat kan in 60 cm. In theorie zouden de danio af en toe een jong garnaaltje kunnen snoepen, maar dat zal wel los lopen. (eigen ervaring heb ik niet overigens met deze combi)

Pareldanio + Corydoras; ja, dat kan. Let wel dat je wel een cory uitzoekt die geschikt is voor 60cm.

De pareldanio zwemt inderdaad in de middenlaag. Soms wel wat aan de lage kant van het midden. Je bak mag dan wat meer gemeubileerd worden, en ook lekker de hoogte in, dat helpt. Er zijn wel wat mensen die gezondheidsproblemen hebben gehad met dit visje, die info wil ik je niet onthouden. Ik vind ze om die reden, en omdat ze soms wat schuw zijn niet een klassieke beginnersvis.
Met (neon en vuur) tetra heb je een grotere garantie op succes, maar als je je bereid bent je een beetje te verdiepen in de danio dan kan dat gerust.

patty776 zei:
kijk eens hier Hier staat aangegeven welke vissen op welke temp moeten
Je kunt zelfs filter instellen op temperatuur en bak maat
Datis een onbetrouwbare site. Een Zwaarddrager wordt bv 12-14cm en wordt aangeraden voor bakjes vanaf 60cm. En zo zie ik meer onzin.

http://www.aquariumvissenwinkel.nl/zoet ... drager-red

En wat dacht van een Plecostomus in 60cm?
http://www.aquariumvissenwinkel.nl/zoet ... -plectomus

Zonder verwarmingselement kan ik je met volle overtuiging een harem Rhinogobius aanraden!

Heb ze zelf nu een week in een 60 cm bakje zitten en heb nog nooit een leuker visje voor dat formaat bak gevonden.

mastertaga zei:
Zonder verwarmingselement kan ik je met volle overtuiging een harem Rhinogobius aanraden!

Heb ze zelf nu een week in een 60 cm bakje zitten en heb nog nooit een leuker visje voor dat formaat bak gevonden.

Maar dan moet je meer met stroming gaan werken: en dan zou je eigenlijk het huidige juwel-filter er uit moeten slopen...
Ongetwijfeld een leuke vis, maar wat mij betreft niet voor iemand die begint met de hobby

Ik ben er uit, het wordt een schooltje neon tetra's met garnalen. De pareldanios vind ik echter ook erg mooi maar ik wil de risico's zo klein houden aangezien ik een beginner ben. Temperatuur gaat op 23 graden Celcius, is dat goed?

Als de bak is ingedraaid wil ik graag 10 neon tetra's op gaan halen. Is dat een geschikt aantal voor deze bak?

De achterwand ga ik zwart maken met een sticker zodat de neon tetra's beter uitkomen.

Ik wou deze week 10-12 neontetra's ophalen. De bak heeft woensdag 3 weken ingedraaid. Ik heb vanavond het nitrietgehalte gemeten, deze was 0,5 mg/L. Zal het nitrietgehalte deze week nog naar 0 dalen?

Dat kan niemand met zekerheid beantwoorden,misschien loopt het nog wel op bv.
Daarom is het ook niet overdreven om minstens 3 weken te wachten dus een weekje langer is nog beterder.

Avalon01 zei:
De bak heeft woensdag 3 weken ingedraaid.

Afgelopen woensdag (30e) ? Of aankomende woensdag (6e) ?
Als je nog nitriet meet zal ik nog even wachten, hoe vervelend ook.

+1 nitriet is schadelijk voor je vissen wacht tot je dit niet meer meet

Aankomende woensdag. Ik zal dus nog even wachten!

Na 5 weken was de bak ingedraaid. Visbestand is 20 neon tertras, 4 garnalen en een appelslak. Temperatuur is 24 graden Celsius. Is dit niet te vol?

Behoorlijk vol. Voor een Appelslak rekenen ze alleen al 10 liter water.

Temperatuur kan naar 22 graden.

Vind je, Zijn grote vervuilers, dus moeten flink wat water hebben.

Appelslak is sowieso vet lelijk in een 60 cm bak. Veel te groot.

Bedankt voor de feedback! Ik kan de appelslak terugbrengen. Hoeveel tetra's raden jullie aan?

Je hebt helaas Kardinaaltetra's deze wensen een bak van minimaal 80cm. Van Neontetra's kunnen er een stuk of 12.

Ze zijn verkocht als neon tertras aan mij bij de Pets Place. Morgen maar weer terug dan....

Zou ik wel doen. Kardinalen willen ook warmer.

20 neons is ook te gek voor dit bakje. 12 is meer dan genoeg.

Nog even een extra check.

cardinal-tetra-vs-neon-tetra.jpg

Kijk eens naar de buiken. Kardinaal geheel rode buik, Neontetra een halve rode buik.

Dan heb ik een mix van neontetras en kardinaaltetras. Ik zie 8 neontetras er tussen zitten. Bedankt in ieder geval! Hopelijk is de Pets Place zo schappelijk om ze weer terug te nemen + de appelslak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan