Welke vissen raden jullie aan tegen laag budget?


Hidde06

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2023
Berichten
181
Leeftijd
19
Goedenavond, ik heb inmiddels een 150L aquarium en heb redelijk veel verschillende soorten vissen in paren, alleen of in scholen. Nu ben ik op zoek naar visjes met interessant gedrag en die vooral bovenin rondzwemmen. Dit wil ik realiseren dmv een laag budget (bijlzalmen zijn dus te duur). Ik hoor het graag van jullie!
 
Ik heb circa 20 garnaaltjes, 1 Siamese algeneten, 1 modderkruiper, 3 guppy’s, 7 neon tetra’s, 3 hockeystick tetra’s, 4 bloedvlektetra’s, 2 odessa barbelen, 1 clownbotia, 2 sumatranen, 1 zwaarddrager (partner helaas recent overleden).
 
Daarnaast heb ik 2 zwangere guppy’s. 1 hoogzwangere en 1 net zwanger.
 
Ik denk dat je beter de hoeveelheid soorten inperkt en de scholenvissen een echte school moet gunnen. Dan zie je tenminste echt wat interessant gedrag.
 
Waarom zoveel verschillende soorten? Dat is voor eigenlijk geen enkele soort goed, omdat ze hun natuurlijke gedrag niet kunnen vertonen en zich nooit echt fijn gaan voelen bij het gebrek aan soortgenoten.
Hoe ben je op dit bestand uitgekomen?
 
Lastig.. Als bijlzalmen al te duur zijn.. 🤷🏼‍♀️
 
Een bijlzalm kost bij mijn lfs 14 euro per stuk, een schooltje wordt dan al snel redelijk prijzig… of zie ik dit verkeerd?
Dat is inderdaad prijzig en wij kunnen ook niet oordelen over je financien natuurlijk. Wel zou ik zeker kijken naar je bestand en het topic zal ik dan ook verplaatsen naar de daarvoor bestemde sectie.
 
Hoi @Hidde06 - Hidde.

Hoe ben je eigenlijk tot dit bestand gekomen? Advies, vissen overgenomen misschien?

Even toch ter informatie.
Er zijn een paar dingetjes die ik lees.. Een clownbotia, 2 sumatraantjes (betere naam is echte rotzakken :p).
Een clownbotia zal voor jouw bak niet kloppen bij wat deze nodig heeft aan baklengte. Sumatraantjes zijn lastige vissen, vinnenbijters. Wil je die veilig houden, wat moeilijker is gedaan dan gezegd, dan is sowieso een grotere groep beter.

Informatie over de clownbotia. Mijn zwager heeft ze meerdere in een Juwel vision 260.

Ik sluit me aan bij de tips van de anderen, minder is beter. Minder soorten, meer een grote groep.

Succes met je keuze

 
Ik lees dat je guppen zwanger zijn, dan krijg je gratis en voor niets binnenkort uitbreiding.
Ik heb circa 20 garnaaltjes, 1 Siamese algeneten, 1 modderkruiper, 3 guppy’s, 7 neon tetra’s, 3 hockeystick tetra’s, 4 bloedvlektetra’s, 2 odessa barbelen, 1 clownbotia, 2 sumatranen, 1 zwaarddrager (partner helaas recent overleden).
Voor het welzijn van je vissen zou ik de clownbotia en de sumatranen wegdoen. De sumatranen omdat dat echt vinnebijters zijn en daar zijn de anderen niet blij mee, en de botia omdat die ineen groep in een grotere bak gehouden moet worden.
Overigens weet ik niet welke kleur zwaarddrager je hebt, en waar je woont, maar ik heb de helleri en daar mag je een paar jonkies van ophalen als je dat wilt.
Er zullen overigens wel meer jonge zwaarddragers te krijgen zijn, kijk anders ook eens op marktplaats.

Overigens heb ik even senl op internet gespiekt, en daar kom ik bijlzalmen tegen vanaf 3,25. Ik vraag me dus af wat jouw winkel voor bijzondere soort heeft zitten!
 
Overigens heb ik even senl op internet gespiekt, en daar kom ik bijlzalmen tegen vanaf 3,25. Ik vraag me dus af wat jouw winkel voor bijzondere soort heeft zitten!
Ik zie bij Google ook prijzen tussen de 3,50 en 9 euro tegen en de meesten rond de 5-6 euro.
 
Oke, bedankt voor alle reacties!! Clownbotia heb ik een aantal jaar geleden ook al gehad maar toen in een 45L bak. Toen had ik er 3 zelfs. Deze vissen zijn denk ik toen ongeveer 8-9centimeter geworden (redelijke dik) en hebben het 4.5 jaar overleefd zonder problemen. Ik ben dus aan het twijfelen of ik naar jullie moet luisteren of toch de gok moet wagen, want het zijn wel prachtige vissen. Verder moet ik volgens jullie dus alleen de sumatranen nog uitbreiden. Dan ga ik dat direct doen? Hoeveel raden jullie precies aan? Zit het verder met de rest van de vissen wel goed? Ik zie inderdaad de 2 sumatranen wel is achter elkaar aan zwemmen, maar zie nog geen duidelijke tekenen van vinnenbijten (komt misschien nog wel) en dan moet ik nog 2 modderkruipers erbij nemen bijvoorbeeld?
 
Oke, bedankt voor alle reacties!! Clownbotia heb ik een aantal jaar geleden ook al gehad maar toen in een 45L bak. Toen had ik er 3 zelfs. Deze vissen zijn denk ik toen ongeveer 8-9centimeter geworden (redelijke dik) en hebben het 4.5 jaar overleefd zonder problemen. Ik ben dus aan het twijfelen of ik naar jullie moet luisteren of toch de gok moet wagen, want het zijn wel prachtige vissen. Verder moet ik volgens jullie dus alleen de sumatranen nog uitbreiden. Dan ga ik dat direct doen? Hoeveel raden jullie precies aan? Zit het verder met de rest van de vissen wel goed? Ik zie inderdaad de 2 sumatranen wel is achter elkaar aan zwemmen, maar zie nog geen duidelijke tekenen van vinnenbijten (komt misschien nog wel) en dan moet ik nog 2 modderkruipers erbij nemen bijvoorbeeld?
Ik zou persoonlijk eerder in een richting denken zoals dit.


Of deze.


Bedenk altijd dat een volwassen vis inwendig vergroeid is bij een te kleine huisvesting.

Ik heb zelf sumatraantjes gehad maar ben er geen fan van. Heb ze weggegeven omdat het telkens weer iets was.
Er zijn als je dat wilt ook andere keuzes. Bijvoorbeeld deze.

 
Laatst bewerkt:
Is een 85 x 40 x 43 echt zo klein?
 
Oke, bedankt voor alle reacties!! Clownbotia heb ik een aantal jaar geleden ook al gehad maar toen in een 45L bak. Toen had ik er 3 zelfs. Deze vissen zijn denk ik toen ongeveer 8-9centimeter geworden (redelijke dik) en hebben het 4.5 jaar overleefd zonder problemen. Ik ben dus aan het twijfelen of ik naar jullie moet luisteren of toch de gok moet wagen, want het zijn wel prachtige vissen. Verder moet ik volgens jullie dus alleen de sumatranen nog uitbreiden. Dan ga ik dat direct doen? Hoeveel raden jullie precies aan? Zit het verder met de rest van de vissen wel goed? Ik zie inderdaad de 2 sumatranen wel is achter elkaar aan zwemmen, maar zie nog geen duidelijke tekenen van vinnenbijten (komt misschien nog wel) en dan moet ik nog 2 modderkruipers erbij nemen bijvoorbeeld?
Een clownbotia wordt met goede verzorging 30 - 40 cm en kan 20 jaar worden. Een clownbotia die sterft met 9 cm en 4,5 jaar heeft het inderdaad zo lang 'overleefd'.
In de middeleeuwen werden er mensen als straf in een kooi gehouden waarin ze niet konden staan, zitten en liggen en wisten het toch daarin tientallen jaren vol te houden. Maar om dat nou als maat te nemen voor welzijn....

Sorry als ik hard overkom, maar voortschrijdend inzicht over hoe vissen in elkaar zitten, pijn beleven, met elkaar communiceren etc leert ons dat manieren die in het verleden oké waren om dieren (ook vissen) te houden, toch niet oké blijken te zijn. Dat kun je negeren, maar ik ga ervan uit dat je het beste voor je dieren wilt.
 
Is een 85 x 40 x 43 echt zo klein?
Je kunt er best wel wat mee, maar je moet wel kijken welke vissen passen bij je bak. En dat is echt niet zomaar een LFS (=Local Fish Shop) binnenwandelen en wat uitkiezen. En de gemiddelde LFS medewerker weet niet genoeg van aquaria, vissoorten ed om je vragen betrouwbaar te beantwoorden.

Verder moet je rekenen dat je minimaal 10x de volwassen grootte van de vis als aquariummaat neemt. Dat betekent dus voor een bak van 85cm maximaal 8cm. MAAR: dit is wel afhankelijk van de zwemlust van de vis: meer actieve vissen hebben echt meer ruimte nodig, terwijl een vis die het rustig aan doet, toekan met die 10x de grootte.
Dan zit je dus voor veel vissen al snel op een volwassen grootte van een cm of 6. Een clownbotia heeft dus een bak van 3m nodig!
 
Is een 85 x 40 x 43 echt zo klein?
Bij een clownbotia bestand denk ik al richting 2.30 m. :)

Edit.
@Hidde06 wat ik in de loop der jaren en op het forum heb geleerd is...

Of je koopt een aquarium voor de vissen.
Of je koopt vissen voor je aquarium.

Wanneer je aquarium goed draait, vissen het goed doen verhoogd dat het plezier in de hobby. Maar bedenk het is vaak een kwestie van vallen en opstaan, doorzettingsvermogen.
 
Laatst bewerkt:
Een clownbotia wordt met goede verzorging 30 - 40 cm en kan 20 jaar worden. Een clownbotia die sterft met 9 cm en 4,5 jaar heeft het inderdaad zo lang 'overleefd'.
In de middeleeuwen werden er mensen als straf in een kooi gehouden waarin ze niet konden staan, zitten en liggen en wisten het toch daarin tientallen jaren vol te houden. Maar om dat nou als maat te nemen voor welzijn....

Sorry als ik hard overkom, maar voortschrijdend inzicht over hoe vissen in elkaar zitten, pijn beleven, met elkaar communiceren etc leert ons dat manieren die in het verleden oké waren om dieren (ook vissen) te houden, toch niet oké blijken te zijn. Dat kun je negeren, maar ik ga ervan uit dat je het beste voor je dieren wilt.
Met overleefd bedoel ik dat die nog steeds leeft. Super gezond en de juiste grootte. Ik wacht even af, want ik denk dat het met deze vis de komende paar jaar echt wel goed gaat komen!
 
Met overleefd bedoel ik dat die nog steeds leeft. Super gezond en de juiste grootte. Ik wacht even af, want ik denk dat het met deze vis de komende paar jaar echt wel goed gaat komen!
Waar staaf jij de juiste gezondheid en formaat aan?
 
bij de juiste gezondheid kijk ik naar of de vis actief rondzwemt, eet, goed van kleur is, de vorm van het visje, de vinnen (niet gescheurd of los etc). De grootte beoordeel ik door een gemiddelde levensduur van 15 jaar te nemen. De gemiddelde grootte te nemen (25 cm) en aangezien ik hem nu ongeveer 5 jaar heb zou die dus 1/3 van de maximale lente moeten hebben, is ongeveer 8 cm en mijn vis is ongeveer 8 cm. Simpel rekensommetje maar denk dat die uitstekend van toepassing is.
 
Vissen groeien de eerste jaren het snelste dus het is niet zo dat ze halverwege hun leven op de helft van hun formaat zijn. Een maanvis bijvoorbeeld groeit normaal zo n dikke 1,5 jaar door heb ik begrepen .
Dit is misschien ook leuk om te lezen nog:
 
Snap ik en is natuurlijk ook logisch. Maar je kan dan toch alsnog niet zeggen dat de clownbotia ziek is of in ieder geval niet gezond leeft en genoeg ruimte heeft? Een clownbotia van 8-9 centimeter na 4.5 jaar is denk ik een prima gezonde lengte toch?
 
Beste Hidde. Als je de voorbeelden ziet van bijvoorbeeld goudvissen in een te klein aquarium (horen in een vijver beter thuis) dan begrijp je denk ik beter onze redenering. Het welbehagen van een dier, elk dier, speelt een grote rol. Bij dieren moet je het hebben van de jeugdgroei. Dat geldt ook voor een clownbotia.

Een bijkomend voordeel is dat dat wanneer een dier zich behaaglijk voelt het voer beter benut wordt. Let wel, het is een combinatie van factoren.
 
Laatst bewerkt:
Snap ik en is natuurlijk ook logisch. Maar je kan dan toch alsnog niet zeggen dat de clownbotia ziek is of in ieder geval niet gezond leeft en genoeg ruimte heeft? Een clownbotia van 8-9 centimeter na 4.5 jaar is denk ik een prima gezonde lengte toch?
Uw clownbotia zit gewoon veel te klein en zal zich niet goed voelen.
Er wordt hier al aangehaald om clownbotia's in aquaria te houden van over de 2m en dat is zelfs in mijn ogen al aan de kleine kant.

Zoek maar eens op het internet naar volwassen clownboitia's , eigenlijk zouden ze deze vissen moeten verbieden om te verkopen zoals sommige andere vissen.

Als jij die van u al 5 jaar hebt en hij is nog maar 8-9 cm is er iets niet pluis
 
Een vis heeft geen lineaire groei over de rest van z'n leven, maar in de jeugd (hoe lang die jeugd is per vis verschillend) groeit ie verreweg het hardste en dan wordt de groei langzaamaan steeds minder.
Afgezien daarvan is groei niet alleen een indicatie voor welzijn, je kunt zelfs een dier laten groeien als koop maar het welzijn met voeten treden.

Hoe dan ook, er zijn hier diverse argumenten aangedragen waarom een botia niet geschikt is voor jouw bak. Je zult zelf moeten bekijken of je het ethisch verantwoord vind om een vis veel te klein te huisvesten of niet. De biologische behoefte is in ieder geval wetenschappelijk bewezen.
 
oke, maar stel ik zou hem dan inderdaad wegdoen. Waar moet ik hem dan naartoe doen? Mijn lfs wilt hem niet meer en heb geen idee waar die heen moet.
 
Misschien is het een idee om een tuincentrum te zoeken met een grote binnenvijver. Welke LFS heb je Hidde?
 
oke, maar stel ik zou hem dan inderdaad wegdoen. Waar moet ik hem dan naartoe doen? Mijn lfs wilt hem niet meer en heb geen idee waar die heen moet.
Misschien hier op het forum bij aangeboden zetten.
 
oke, maar stel ik zou hem dan inderdaad wegdoen. Waar moet ik hem dan naartoe doen? Mijn lfs wilt hem niet meer en heb geen idee waar die heen moet.
Hoe lang heb je de botia al? Heeft de LFS gezegd dat hij geschikt was voor jouw bak? Want in dat geval hebben ze je verkeerde voorlichting geven, en vind ik dat ze min of meer verplicht zijn hem terug te nemen.
 
Ik heb circa 20 garnaaltjes, 1 Siamese algeneten, 1 modderkruiper, 3 guppy’s, 7 neon tetra’s, 3 hockeystick tetra’s, 4 bloedvlektetra’s, 2 odessa barbelen, 1 clownbotia, 2 sumatranen, 1 zwaarddrager (partner helaas recent overleden).
Waarom kies je niet uit 1 van je tetrasoorten een soort uit om deze school uit te breiden naar bijvoorbeeld 12 stuks of meer?
De andere 2 soorten zou ik niet meer aanvullen.
 
Hoe lang heb je de botia al? Heeft de LFS gezegd dat hij geschikt was voor jouw bak? Want in dat geval hebben ze je verkeerde voorlichting geven, en vind ik dat ze min of meer verplicht zijn hem terug te nemen.
Tja, na 4.5 jaar zal de zaak daar vast geen herinnering aan hebben en ze staan niet te springen denk ik om zo n vis terug te nemen. Ik zou het hier in aangeboden of op MP proberen.
 
Tja, na 4.5 jaar zal de zaak daar vast geen herinnering aan hebben en ze staan niet te springen denk ik om zo n vis terug te nemen. Ik zou het hier in aangeboden of op MP proberen.
Daar staan ze meestal al niet voor klaar ook al zijn vissen korte tijd geleden gekocht. Dan ineens verzinnen ze vanalles waarom iets wat eerst wel kon nu niet kan.. :madd:
 

Terug
Bovenaan