Werking Eheim 4+ en filtermedia


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,275
Leeftijd
46
Hallo,

Ik was nieuwsgierig naar hoe de waterstroom precies gaat in de Eheim 4+ filters. Heb wat video's erover gezien, maar het wordt me niet duidelijk.

Er zitten 4 bakjes in met van onder naar boven de volgende materialen:

- MECHpro (zwarte geribbelde pijpjes)
- bioMECH (soort van witte hondebrokken)
- SUBSTRATpro (ruwe witte bolletjes) met daar bovenop een witte spons
- Blauwe grove spons

Als ik kijk naar de typen vulling dan zou ik verwachten dat de stroming van onder naar boven gaat. Maar bovenin zit dan weer die blauwe spons waarvan ik zou denken dat het water daar eerst doorheen moet. Of gaat het water eerst door het bovenste bakje en daarna van onder naar boven?

En een andere vraag. Ik hoor vaak dat je het filter beter zoveel mogelijk met rust kunt laten, en alleen voorzichtig een beetje schoonmaken als de doorstroom zichtbaar minder wordt. Maar na ongeveer 3-4 weken zie ik het water langzaam toch een beetje minder helder worden. Niet dat het echt troebel wordt, maar je merkt toch verschil. Het neigt een beetje meer naar groen.
Als ik dan de blauwe en de witte spons even uitknijp dan is daarna het water in een dag weer glashelder.

Van de verkoper bij Utaka begreep ik ook dat hij zulke filters vaak maar twee keer per jaar schoonmaakt. Is er dan iets wat ik verkeerd doe? Het is een 180L bak met een 350 filter en 20 vissen. 9 Kardinalen, 4 Killi's, 4 dwerggoerami's en 3 Ancistrus.

En heeft het nog zin om te kijken naar andere typen media die misschien langer of beter werken? Of is het allemaal ongeveer hetzelfde? Een van de din
 
Hoi Ronald

Het filter draait van boven naar onder

Ikzelf draai met een 4+ 600 op een Rio 180
Ik heb er een Eheim (aanzuig) voorfilter aanhangen, die vangt ontzettend veel grove stukjes af
Dan heb ik bovenin het filter de blauwe spons
3 mandjes met Eheim Substraat pro (poreuze gebakken kleikorrels, perfect plekje voor de bacterie)
en onderste mandje de Bio Mech (om dan maar niet al te veel stroming tegen te houden).

Andere media is eigenlijk overbodig want of je nu buisjes balletjes korrels of pijpjes erin stopt, het principe is in de basis gelijk, het poreuze materiaal is een prima verblijfplaats voor de bacteriën, hoe meer hoe beter..
(ik kies voor de Substraat pro, omdat ik daar gewoon kei goeie ervaring mee heb)

In mijn vorige grote bak met oa. manen en een hele dikke L200 had ik dezelfde filter indeling en dat beviel uitstekend
Ik hoefde misschien es 2 keer per jaar de blauwe spons uit te knijpen, het aanzuig filter deed braaf zn best door alle blaadjes en alle andere voorkomende troepseltjes vast te houden, die was es een keer in de 3 - 4 week aan de beurt, geen probleem want daar kun je zo van buiten af bij, even losklikken en je kunt em zo meenemen naar het aanrecht

3968_380132_1.jpg


Het is niet het mooiste ding, maar de werking maakt dat allemaal goed :)
 
Aha, verklaart een boel. Dan klopt de volgorde dus wel. Eerst mechanisch en dan biologisch.
 
Andere media is eigenlijk overbodig want of je nu buisjes balletjes korrels of pijpjes erin stopt, het principe is in de basis gelijk, het poreuze materiaal is een prima verblijfplaats voor de bacteriën, hoe meer hoe beter..
(ik kies voor de Substraat pro, omdat ik daar gewoon kei goeie ervaring mee heb)
Maar had je dan behalve de sponsen in alle bakjes substrat pro?
 
Maar had je dan behalve de sponsen in alle bakjes substrat pro?
Alleen in bovenste het bakje (waar dat klepje inzit) de standaard blauwe schuimfilter
Onderste bakje de zwarte buisjes
de andere bakjes substraat pro (in mijn beleving is dat poreuzer dus nuttiger, dan die vierkante dingen)
 
Ik gebruik filter guards voor de intake die ik regelmatig vervang om zo de grootste rotzooi op te vangen en doorstroom te borgen. De media in canisters is bij mij redelijk random. Alles werkt mechanisch en biologisch. Mijn substraat, stenen en planten ook.

Alle canisters, waaronder 1 Eheim 4+ verschoon ik 1x per jaar.
 
Alleen in bovenste het bakje (waar dat klepje inzit) de standaard blauwe schuimfilter
Onderste bakje de zwarte buisjes
de andere bakjes substraat pro (in mijn beleving is dat poreuzer dus nuttiger, dan die vierkante dingen)
Dus ook geen witte spons?
Ja, ik zou me kunnen voorstellen dat de waterstroom door die balletjes ook efficiënter is dan door die vierkante dingen.

Ik gebruik filter guards voor de intake die ik regelmatig vervang om zo de grootste rotzooi op te vangen en doorstroom te borgen.
Ja, dat lijkt me inderdaad wel een handige manier om voorkomen dat het filter zelf elke paar weken open moet.


Ik ben er momenteel een hoop over aan het lezen. Ik las ook dat mechanisch filteren eigenlijk minder belangrijk is dan biologisch. Het schijnt dat je in een filter ook heterotrofe bacteriën zou moeten hebben die dan de rondzwevende deeltjes opeten in plaats van dat ze mechanisch gevangen worden.
Maar er zijn zoveel mensen helemaal overtuigd van het een of het ander dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Zo hoor ik ook veel goeds over het Kaldness K1 medium of bepaalde soorten sponzen. Maar of dat nu wezenlijk beter is dat die balletjes?
 
De kracht van kaldness K1 zit hem doorgaans in het bewegen van de media.
Hierdoor houd je een dunne biofilm aan de buitenkant en een dikke binnen in de media.
Daardoor krijg je een zeer goede omzetting.

Echter niemand heeft mij duidelijk kunnen maken of K1 in een potfilter nuttiger is dan bijvoorbeeld siporax oid.
In een potfilter beweegt het namelijk niet.

Sponzen zijn zeer goede mechanische filters. Maar ook zeer goede biologische filters.
Echter omdat ze dit beide zijn, heeft het ook een nadeel.

Doordat ze zo goed mechanisch filteren, raken ze verstopt. En moet je dus schoonmaken.
En daardoor raak je dus je biologische filtering grotendeels kwijt.

Bij HMF heb je dat effect niet zo. Omdat het oppervlak zo groot is. Dus de doorstroming blijft heel lang goed.

Met siporax of substrate of biohome heb je geen goede mechanische filtering. Maar wel goede biologische filtering.
Dus je hoeft het bijna niet schoon te maken. Alleen even kort afspoelen.

Je zult daarom wel een andere vorm van mechanisch moeten filteren.
Dat kan met spons.
Maar ook met de kleine keramische buisjes. Omdat die klein zijn, en dus veel buisjes in het bakje.
Wordt de stroming erg laag door de buisjes. Veel verdeling.
En het vuil blijft dan in het buisje zitten.

Deze kun je dan goed uitspoelen.
 
Ja, op Aquariumscience.org is een artikel waarin verschillende filtermedia vergeleken worden op werking. Hij geeft aan dat de bewegende K1 zeer goed werk, maar sponzen werken dan weer beter dan statische K1. Hij gebruikt er pannensponsjes voor. Een product wat ik in nederland nog niet gezien heb. Jammer genoeg heeft hij de in Nederland wat meer gangbare media zoals Siporax en de buisjes niet in zijn tests meegenomen.

Ik geloof dat het van MECHpro (die zwarte plastic geribbelde pijpjes) ook de bedoeling is dat ze bewegen. Of ze dat ook doen betwijfel ik. Ik denk dat ze niet eens de ruimte hebben om te draaien.
Hoe groot zijn eigenlijk die keramische buisjes? Is dat vergelijkbaar met MECHPro, of kleiner?
 
Gewoon ff pondguru kieken.

Boven voorfilter grof
Onderste 3 sponzen grof medium fijn en de siporax.

Denk dat je veel schrijven scheelt nu
 
Ja, inderdaad! Een heel duidelijk verhaal van hoe het in elkaar zit. En daarna nog een boel gefoeter over de kwaliteit 😁

Maar die drie verschillende sponsen, loopt dat dan niet ook weer heel snel dicht? Ik lees dat ook veel mensen niet of nauwelijks aan mechanisch filteren doen, en dat ze eigenlijk nauwelijks verschil zien. En dat zou dan weer mooi te combineren zijn met zo'n filter aan de inlaat.

Ik heb nog even gegoogled op Mechpro en siporax en vond nog deze discussie Sera Siporax vs Eheim Mech Pro. Daarin wordt ook veel van mijn vragen beantwoord.

@biljoenblik : wat zou je zelf doen in een $+ 350 filter waar je maar 3 mandjes hebt?

En als je in het laatste mandje met Substrat pro en spons de spons weghaalt en dan de extra ruimte opvult met meer Substrat Pro?
 
Je kan beginnen met een medium spons.

Of zoals ik vandaag heb gedaan. Onderste mand vullen met keramische buisjes (mech, cermec, biopur)
En daarop een 30 ppi spons.

Dan 2x siporax of 1x siporax en 1x mech pro.

Zelf heb ik nu dus 1x mech plus 30 ppi spons. 2x siporax. 1x matrix + purigen. En een wit filtervlies.

Filtervlies kun je weglaten. Maar ik merk dat het heel veel vuil opvangt.
Kan het om de 2 weken schoonmaken / vervangen.
 
Dank! Ik zal eens wat van dat spul bestellen en dan de volgende keren dat hij open gaat de boel een voor een vervangen.
 
Het is alweer een tijd geleden, dus tijd voor een update.
Ik was bezig met een stappenplan. Sponzen heb ik besteld, maar besloten ze toch niet in te zetten. Je hoort er toch wel veel over dat ze snel dicht lopen. Je zou dan eigenlijk toch dat voorfilter nodig hebben.

Ik heb dus eerst maar eens de mech pro (plastich buisjes vervangen door Mech). Waarom? In de eerste plaats omdat ik het vervelend vond dat die plastic dingen omhoog komen. Dat is lastig bij onderhoud. Of ze nou beter werken? Geen idee. In elk geval niet slechter.

Vandaag, ca 2 maanden laten heb ik de biomech vervangen door siporax. Siporax zou zowel biologisch als mechanisch goede eigenschappen hebben. Eigenlijk net als van Biomech gezegd wordt. Alleen lijkt Siporax me veel betere doorstroming te geven dan Biomech. Met Siporax had ik net niet een mooi gevuld mandje, dus ik heb er nog een paar Biomech bij gedaan.
Qua doorstroming moet ik zeggen dat het resultaat spectaculair te noemen is. Ik sloot de pomp weer aan en... wow! Wat een stroming. Er kwam eerst een bak viezigheid uit! Allemaal bruine snotterige dingen. Je denk: waar komt dat vandaan? Ik heb net alles gespoeld. Maar wat ik niet gereinigd had waren de leidingen. Hij heeft gewoon de slangen schoongeblazen. Ik zag nog net geen vissen door de bak buitelen, maar er werd wel even flink gezwommen daar aan het oppervlak. :)

Ik merk wel dat 8 weken geen filteronderhoud toch echt wel het maximum is. Misschien dat ik toch maar zo'n voorfilterkorf moet gaan aanschaffen. Ik liep er eigenlijk niet warm voor om zo'n groot ding erbij te hebben in de bak. Maar het onderhoud is wel makkelijker dat steeds het filter uit elkaar halen.
Wel hoor ik verschillende berichten over hoe lang zo'n voorfilter zonder reinigen kan.
Hoe vaak maken jullie deze schoon?
 
Die voorfilter in de bak zelf, moest ik iedere week schoonmaken.

De voorfilter in het filter zelf (zonder voorfilter in de bak) maak ik maandelijks schoon.

De 2180 stond nu 8 weken te draaien. De voorfilter zat flink vol. Dat moet ik echt eerder doen.
De rest van het filter (zelfs de watten) zag er nog heel goed uit.
 

Terug
Bovenaan