Wat is er nieuw

West-Afrika bakje van Tijn2000

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tijn2000
  • Startdatum Startdatum
Ik zou het niet weten, maar als ik naar de naam luister, die sporenelementen zegt, zou ik inderdaad denken dat je deze niet al te veel moet toedienen.

Echter als het om mineralen zou gaan, dan zou ik net wat meer toedienen.

Eigenlijk een zinloze opmerking van me, maar nu ik het heb geschreven, dan laat ik het wel gewoon staan. 🙂

Het is helemaal geen zinloze opmerking hoor. 😉
Ik zal de planten goed in de gaten houden en als ik zie dat ze tekort verschijnselen krijgen kan ik altijd nog de dosering verhogen :daisy:

Sind vandaag heb ik 2 nieuwe bewoners zwemmen.... De Aphyosemion Gardneri, mannetje en vrouwtje 😀

:foto: (is wel telefoon kwaliteit 😛 )
killiman.jpg

wauw! Is dit een seizoens killi of kan deze ouder worden?

Volgens mij kan deze ouder worden (al leeft hij in de natuur ook in poeltjes die opdrogen)

Het is de Fundulopanchax gardneri.
Een langer levend soort. Ik heb er ook een koppel van zwemmen(foto staat in mijn fotoalbum). Echte vreetzakken zijn het.

Ja die van mij aten zelfs van het vorkje af :smitten:

Oke, dus wel lang plezier ervan.

Waar blijft de foto van het koppeltje uit de zak? (;

Ik zal morgen proberen wat betere foto's te maken 😉 :foto:

Ik heb vandaag wat foto's gemaankt :foto: 😉
Als eerste een foto van de nieuwe bewoners (wat zijn die killivissen toch moeilijk op de foto te krijgen 🙄 )
dscf2667.jpg

Ik heb sinds gisteren ook een nieuw plantje in het aquarium staan, de Ceratopteris thalictroides
dscf2672.jpg

dscf2661.jpg

dscf2670.jpg

En als laatste nog een totaaltje (ik snap alleen niet waarom de foto zo donker is... :S )
dscf2657.jpg

Weet iemand misschien welke subsoort Gardneri dit is 😉 ? Ik zat zelf eigenlijk te denken aan de nigerianum...

De killi's hebben eitjes gelegd 😀 😉 :smitten:

Tijn2000 zei:
Weet iemand misschien welke subsoort Gardneri dit is 😉 ? Ik zat zelf eigenlijk te denken aan de nigerianum...

Waar heb je ze vandaan?

Ik heb ze gekocht bij zoo zajac in duisburg.

Dan zal het wel een aquariumstam zijn, van alles door elkaar gekweekt.

Dankje Ludger 😉

@Jeffrey want er stond nog iets achter Gardneri op het naamkaartje maar ik daar niet zo goed opgelet 🙄 .

jeffrey zei:
Dan zal het wel een aquariumstam zijn, van alles door elkaar gekweekt.
Te snelle veronderstelling Jeffrey...
Bij Zoo Zajac heb ik zeker soortjes gezien waar men verschillende varianten van keurig van elkaar onderscheidde.

Tijn,

http://www.seriouslyfish.com/species/fu ... -gardneri/
Staat er tussen de foto's hier iets wat meer of minder op jouw exemplaren lijkt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_lyretail
Hebben ze het over 4 ondersoorten: Fp. g. gardneri, Fp. g. lacustris, Fp. g. mamfensis en Fp. g. nigerianus.

En vaak verschilt kleur en patroon ook nog per vangstlocatie. Nauwelijks te achterhalen eigenlijk.
Al vind ik de Fp. g. nigerianus 'Makurdi' op google afbeeldingen verdacht veel op jouw exemplaren lijken.

~ Ivo

Nu ik de foto's van de Fp. g. nigerianus 'Makurdi' nog eens goed bekijk weet ik het eigelijk wel zeker dat dit hem is.
Heel erg bedankt voor de informatie Ivo!

het is weer een tijdje geleden sinds mijn laatste update en in die tijd is best veel gebeurt, dus bij deze... :foto:
dscf3017.jpg

sinds de laatste update zijn alle kegelvlekjes overleden :engel: , is er een nieuwe aquariumkast gekomen, is de hele bak heringericht (ik ben wel nog opzoek naar 2 stukken spiderwood om vanuit de hoeken bovenin het aquarium naar beneden te laten "lopen"), heb ik het internfilter er uit gehaald en zijn er baby gardneri's geboren. ik heb wel best slechte waterwaardes: een ph van 7,8 en een kh van 15 :stom: heeft er iemand nog een paar tips om deze waardes omlaag te brengen?
tips zijn altijd welkom. 😉

Ik was nog vergeten te schrijven dat ik 2 nieuwe plantjes erbij heb: bolbitis heudelotii en Ceratophyllum submersum. :daisy:

om de PH en KH te doen zakken, kan je verversen met regenwater of osmosewater

Bedankt voor de tip! Maar is het niet dat de ph na een tijdje weer gaat stijgen?

Dan moet er wel heel veel water verdampen.

Groetjes John.

Oke dan ga ik dat eens proberen.
Heeft iemand misschien nog wat tips over het in leven houden van bolbitis heudelotii Ik heb de plantjes al in de uitstroom van de filter staan. De vorige keer toen ik bolbitis probeerden liep het niet zo goed af met de plant 🙄 .

Ik heb hem ook gehad en hier kwam hij onder de lag ondanks de EI en veel co2 en vrij veel stroming. Is volgens mij niet de makkelijkste plant.

Oke dan ga ik het gewoon proberen 😉 😛

Ze hebben veel tijd nodig om aan te slaan. Maar eens ze dan vertrokken zijn, gaan ze best snel voor een varen. Ik heb er staan, in verschillende bakken, allemaal zonder co2. De meeste staan inderdaad wel redelijk in de stroming, maar licht of donker speelt niet veel rol. Ik zou je wel aanraden om ze pas bij te voegen eens je bak kwa waterwaarden stabiel is. Zo moeten ze zicht niet telkens aanpassen.

Want bolbitis gaat toch dood als de ph boven de 7 komt.

Dat is wel erg stellig hoor 😉

Klopt dat dan niet? Overal lees ik dat ze dan dood gaan 🙄 😛

Geen idee, maar hier is mijn PH in elke bak zeker lager dan 7

De Bolbitis maakte in mijn bak eerst alleen meer wortrelstok aan. Hij begon pas te groeien nadat ik CO2 had aangesloten. Volgens APO heeft hij geen CO2 nodig, maar wel een pH van 6-6.8. Dat heeft de CO2 bij mij dus gedaan en klopt ook met het verhaal van Pol.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan