Wie heeft er wel eens een zwangere Gup gekocht via een winkel?


De jonkies zijn ook erg klein dus best kan dat ze zich gewoon tussen de blaadjes schuil kunnen houden. En als je twijfelt zo'n bosje waterpest.

Mijn ervaring met online bestellen van drijfplantjes is ook niet zo best. Goede kwaliteit maar vaak een hele kleine hoeveelheid. Behalve toen ik Salvinia natans bestelde. Kreeg ik een vleesschaal vol maar met veel kroos en slakken. Dan word je ook niet blij.
Maar als drijvers eenmaal aanslaan dan moet je ze ook regelmatig gaan uitdunnen.

Hier verkopen ze ook amper drijvers dus die bestelde ik ook online en dan tegelijk alle andere planten. De weg van de kweker naar mij is dan korter en de kwaliteit van de planten was altijd subliem. Daarbij lagen de prijzen ook nog eens lager waardoor ik verzendkosten snel terug verdiend had.
 
Dag John, nee dat klopt niet, kijk maar:

 
Dag Nicole, de waterpest wordt de volgende bestelling :)
Maar het kan ook zijn dat ik die gewoon per bosje hier in de winkel koop, dat deed ik voor heen, en zo dom als ik was knipte ik alle wortels eraf, die er aan de zijkanten uitkwamen.
dat was nog in mijn hele prille begin stadie :DD
Nu weet ik dat z'n knipt bosje je ook kan laten drijven, tja al doende leer ik wel hihihihi
 
trouwens zo vredelievend zijn guppen niet, alweer eentje dood(mannetje) deze werd constant door een vrouwtje achterna gezeten, heel vroeg vanmorgen leefde hij nog, maar het arme beesie is gewoon de dood in gejaagd al bijtend naar zijn straat, nu is ie door en zaten er nog wat te peuzelen aan hem, hoe dat mogelijk is weet ik niet, ik voer mijn vissen echt genoeg, vrijdag hebben ze nog bloedworm gehad, ja het even wennen aan het guppen leventje.
 
Dag Nicole, de waterpest wordt de volgende bestelling :)
Maar het kan ook zijn dat ik die gewoon per bosje hier in de winkel koop, dat deed ik voor heen, en zo dom als ik was knipte ik alle wortels eraf, die er aan de zijkanten uitkwamen.
dat was nog in mijn hele prille begin stadie :DD
Nu weet ik dat z'n knipt bosje je ook kan laten drijven, tja al doende leer ik wel hihihihi
Die wortels mag je best wegknippen hoor als je het niet mooi vindt. Die maakt de plant aan om zich te verankeren. Het is een echte waterplant dus voeding neemt hij toch op via stengel en bladeren.
En ja, bosje waterpest zou ik niet bestellen als je niets anders nodig hebt. Dan wordt het een duur bosje :)
 
Die wortels mag je best wegknippen hoor als je het niet mooi vindt. Die maakt de plant aan om zich te verankeren. Het is een echte waterplant dus voeding neemt hij toch op via stengel en bladeren.
En ja, bosje waterpest zou ik niet bestellen als je niets anders nodig hebt. Dan wordt het een duur bosje :)
tja dat vond ik dus ook van mijn vorige bestelling, 3,95 voor een handjevol blaadje, en 7,50 verzend kosten ;)
 
nu is ie door en zaten er nog wat te peuzelen aan hem
Vissen zijn opportunistische eters. Als er eten is dan wordt het gegeten. En ja een dode soortgenoot wordt ook op gegeten. Dat zie je bij heel erg veel vissoorten hoor. Dat is niet specifiek iets voor guppen.
hoe dat mogelijk is weet ik niet, ik voer mijn vissen echt genoeg
Zie boven. Dat wat eetbaar is wordt naar binnen gewerkt.
alleen eentje dood, deze werd constant door een vrouwtje achterna gezeten
Ik ben helemaal geen guppen expert dus ik waag me niet aan een verklaring.
 
tja dat vond ik dus ook van mijn vorige bestelling, 3,95 voor een handjevol blaadje, en 7,50 verzend kosten ;)
Slik! :oops:
Volgende keer even vragen of iemand op het forum iets voor je heeft. Misschien wel bij je in de buurt en anders wil wellicht iemand iets naar je opsturen. Scheelt een "paar" centen.
 
Slik! :oops:
Volgende keer even vragen of iemand op het forum iets voor je heeft. Misschien wel bij je in de buurt en anders wil wellicht iemand iets naar je opsturen. Scheelt een "paar" centen.
ja en het was dus gewoon een brieven bus bezorging, kun je na gaan, achja aldoende leert men, is mijn motto :)
 
Dag John, nee dat klopt niet, kijk maar:

Ja ik weet wat je bedoeld maar er zijn drijvers die wortels krijgen van wel 15-20 cm en dat bedoel ik dan meer met lang;)
 
De lichtgroene fijnbladige-plant,groeit hier in al me bakken ahw als onkruid.
Limnophila aquatica
16598877499171885376389.jpg
en daar blijven zoals je ziet, veel kleintjes tussen overleven.
 
Ik ben evt wel bereid om er wat snoeisel van te delen, overigens kostenloos.
Zo,n bubble-envelop een diepvrieszakje en wat postzegels zullen mij de kop niet kosten.
Dan kan mijn gewas de rest van de forumbakken overnemen,🤗
 
Ik ben evt wel bereid om er wat snoeisel van te delen, overigens kostenloos.
Zo,n bubble-envelop een diepvrieszakje en wat postzegels zullen mij de kop niet kosten.
Dan kan mijn gewas de rest van de forumbakken overnemen,🤗
SUPER, wat aardig, maar ik wil je graag een vergoeding geven hoor :)

Ik stuur je een privé berichtje.
 

Deze heb ik in mn nano en als ik ze niet inkort zijn de wortels zo 15-20cm en die lengte halen de wortels van drijfbamboe ook.
Ik heb deze er vrijdag nieuw ingezet, nagenoeg zonder wortel en er zijn nu al wortels bij van 7cm! 😱 Dat groeit wel heel snel!
 
Nou, op zich worden guppen als vredelievend bezien. En daarop is ook eigenlijk weinig op aan te merken. Maar elke vriendelijke soort kan ook wel verkeerd uit de hoek komen. En dat is normaal gedrag. Wat ook voorkomt is dominantie en vaak gaat dat gepaard met een vorm van hiërarchie. En dat betekent niet automatisch dat de mannen de overhand hebben want zelfs vrouwen kunnen zich dominant verhouden. Hetgeen zelfs tot de dood kan leiden van een andere gup (ongeacht of het dezelfde geslacht betreft of niet).

Wat gupvrouwen via de commercie aangaan, doorgaans zijn het vrouwen die niet persé zwanger behoeven te zijn doch wel al een paring hebben ondergaan. En afhankelijk of zo'n vrouw 1 of meerdere plooien van de eileider opent, zal er opgeslagen zaad de eitjes gaan bevruchten. Tja, dan krijg je idd een zwanger vrouwtje. De kans dat je een maagdelijke gupvrouw in de winkel aantreft is vrij klein. Dan kun je beter bij een privékweker maagdelijke vrouwtjes ophalen. Alhoewel ze dan nog vrij jong zijn, kunnen gupvrouwen technisch bezien al bij een leeftijd van zo'n 4-6 weken feitelijk voor nakweek zorgen. Maar doorgaans zijn zulke kleintjes snel genoeg om weg te komen bij een geslachtsrijp mannetje. Vergeet niet dat sierguppen die van een fish farm annex kwekerij komen, dat beide geslachten vanaf de geboorte tot een bepaalde leeftijd nog gewoon bij elkaar zitten. Zekers als het om massakweek gaat (hetgeen aan de orde is bij fish farms annex kwekerijen). Daar kan al de eerste paring plaatsvinden. En dan zitten ze nog lang niet bij de uiteindelijke winkel. Maar goed, het opslaan van het zaad bij de vrouw kan tot over een jaar goed blijven. Dus het kan heel goed lang tijd duren eer zo'n vrouwtje van het opgeslagen zaad gebruik maakt. Of ze gebruikt het zaad vrij snel. dat verschilt nu eenmaal per individueel vrouwtje. Daar kan geen vaste uitspraak over worden gemaakt.

En ach, of je nu alle jongen wilt laten overleven of niet, dat is geheel aan jezelf. Daar kan niemand wat zinnigs over zeggen. Daar kan enkel de persoon in kwestie iets mee.

Bij mij worden de jongen hoofdzakelijk met rust gelaten. De ene gup is nu eenmaal de andere gup niet. Bij albino guppen wil ik daar wel een uitzondering bij maken. Die zijn doorgaans nogal happig naar jongen toe. Ook wel bij andere soorten aan levendbarenden verschilt het of ze wel of niet naar de jongen grijpen. Dus het is niet altijd zo dat als een jong in de bek van een vis past dat er ook daadwerkelijk op de jongen wordt gejaagd.

Of een gupjong door een spleet past van een drijfkweekbakje is echter de vraag. Want je zult gaan opmerken dat er verschil in lichaamsgrootte van de jongen kan zijn na elke zwangerschap van hetzelfde vrouwtje. Dus de ene jong past er wel doorheen en de andere weer niet. Het verschil in lichaamsgrootte bij de geboorte heeft te maken met de hoeveelheid voeding die in het eitje zit vanaf de pre-fertilisatie (dit is het toevoegen van voeding in een eitje eer zo'n eitje bevrucht wordt door een zaadcel). De eerste tijd voor de jongen is zo'n bakje wel geschikt. Maar als het om het opgroeien gaat, zou ik er geen gebruik meer van maken. Ik laat soms een vrouwtje gewoon in een emmer rondzwemmen en na het droppen van de jongen kan ze teruggezet worden. Lekker praktisch en geen extra kosten. En zo'n vrouwtje ervaart er geen stress aan.
 
Ontzettend bedankt voor je duidelijk uitleg stanovic, al wist ik wel het een andere betreft de vruchtbaarheid van de guppievrouw.
Maar nu snap ik dat het meer logisch is dat een vrouwtje zwanger is als je ze koopt, dan niet, zeker vanwege hen afkomst, eer ze in de winkel zijn.

En je hebt gelijk, ik bemerk hier in mijn groepje, dat de verhoudingen veranderd zijn, de vrouwtjes zijn in mijn geval echt niet de meest ondergeschikte.

Maar of nu mijn vrouwtjes gup echt zwanger is weet ik niet meer met zekerheid, ze is niet dikker geworden sinds ik dit onderwerp startte, en wellicht leek ze dik tegenover zoveel hele dunnen vrouwtjes die ik heb.
Dat weet ik niet, nog even geduld voor mij, om voor het eerst jonkies te mogen krijgen in mijn bakkie, ik kijk er naar uit.
 
Wat denken jullie gewoon een gezonde ronde gup of een zwangere gup?
IMG_2520.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_2525.JPG
    IMG_2525.JPG
    197.9 KB · Weergaven: 46
Kun je haar niet laten piesen in een potje? Even predictor erbij.....:oopss:

Ff serieus, het ziet er uit alsof ze zwanger zou kunnen zijn, maar als ze net gegeten heeft, kan ze daar behoorlijk rond van zijn. Gewoon in de gaten houden denk ik. Als ze zwanger is, wordt ze wel dikker. En na de standaardvastendag even checken zou je ook al veel moeten vertellen.
 
Hahahahaha ja z'n test zou leuk zijn :thumbs:
Maar nee ze is altijd zó dik, ook na het poepen.
 
?
Ik wist niet dat een vastendag standaard is. Misschien wat gemist in het topic dat iemand schrijft een vastendag standaard te hebben ingevoerd?
Ik heb mijn visjes tot nu toe geen vasten dagen gegeven, Nicole, ik voer ze met mate, en soms met een verwen dag, dan krijgen ze iets speciaals, zoals bv levend voer.
Zelfs de vrouw van de winkel vanwaar ik mijn visjes heb, waarvan sommige ziek bleken te zijn en nu een kuurtje tegen wormen hebben gehad, zei tegen mij gewoon blijven voeren zoals gebruikelijk.
 
Wat denken jullie gewoon een gezonde ronde gup of een zwangere gup?Bekijk bijlage 347336
Ze zier er wel zwanger uit maar nog lang niet klaar om jongen te gaan werpen. Moet trouwens gestellen dat een gezond vrouwtje die niet zwanger behoeft te zijn, gewoon een mooi geronde buik mag hebben. Ook wat eten betreft kan een vrouwtje wat ronder zijn. Maar ff in 1 blik: Ze ziet er gezond uit.
?
Ik wist niet dat een vastendag standaard is. Misschien wat gemist in het topic dat iemand schrijft een vastendag standaard te hebben ingevoerd?
Een vastendag is niet standaard. Dat is gewoon aan de guppenhouder zelf of hij/zij dat aanhoudt. Ikzelf laat mijn vissen 1 dag in de week vasten. Dan kunnen ze de overgebleven etensresten (tussen het kies/grind) zelf opzoeken. Zo behouden zij ook hun natuurlijke gedrag en het scheelt weer wat schoonmaken, he. Het is leuk dat de vissen naar me toe komen als ze gevoerd worden maar het is net zo leuk om hun natuurlijke gedrag te zien bij het zoeken naar eten.
 

Terug
Bovenaan