Wie kan mij helpen, siamese algeneters


Ren@@t

New member
Lid geworden
5 maart 2020
Berichten
3
Leeftijd
42
Hoi hoi, ik heb sinds kort een aquarium met een paar guppys en ook 2 siamese algen eters. Ze zijn goed aan het werk, maar ik twijfel over 1 of hij wel een echte of gewoon siamese algemener is. Is het mogelijk een gold variant die nog geler moet worden? Ze zijn zo'n 4-5cm, dus nog kleine. Hij lijkt wel echt veel algen te eten, maar ziet er qua kop, maar ook qua tekening anders uit te zien dan de ander en is erg agressief. Hij zit soms echt achter de grotere guppen aan.
20200305_093429.jpg
20200305_093257.jpg
20200305_093429.jpg
Heb foto's van beide toegevoegd. Ben benieuwd!
 
Sommige exemplaren van de Gold variant hebben deels de kleur van een wildvorm. Naarmate de vis ouder wordt, wordt dat minder.

Deze vissen zijn tegen elkaar vreedzaam als jong. Worden ze ouder dan zal de een de ander afmaken.
 
Dit is niet de siamese, maar de chinese algeneter (Gyrinocheilus aymonieri). Vissen van deze soort zijn onderling zeer onverdraagzaam; als ze jong zijn valt het nog wel mee maar naarmate ze ouder worden neemt de agressie toe, en uiteindelijk zal er waarschijnlijk maar één overleven. Het is daarom niet verstandig hiervan 2 exemplaren te houden. Daarnaast kunnen ze 25 cm groot worden en hebben ze eigenlijk wel een dikke meter nodig, ik weet niet of jouw aquarium zo groot is?

De echte siamese algeneter (Crossocheilus oblongus = C. siamensis) is een groepsvis, waarvan je juist beter meerdere exemplaren samen kunt houden. Deze kan 10 tot 15 cm worden, maar is wel een actievere zwemmer waardoor ook deze soort eigenlijk een aquarium van minstens een meter nodig heeft.
Overigens schijnt deze soort meer algen, en ook meer verschillende soorten algen, te eten dan G. aymonieri.
 
Ik heb een tijdje terug gepoogd wat orde te scheppen in de verwarring over algeneters, en een topic gestart waar iedereen zijn kennis kon spuien. Misschien heb je er iets aan ( sommige slakken eten bijvoorbeeld ook goed algen, maar niet alle slakken zijn goed om in je bak te houden)

 
Dit is niet de siamese, maar de chinese algeneter (Gyrinocheilus aymonieri). Vissen van deze soort zijn onderling zeer onverdraagzaam; als ze jong zijn valt het nog wel mee maar naarmate ze ouder worden neemt de agressie toe, en uiteindelijk zal er waarschijnlijk maar één overleven. Het is daarom niet verstandig hiervan 2 exemplaren te houden. Daarnaast kunnen ze 25 cm groot worden en hebben ze eigenlijk wel een dikke meter nodig, ik weet niet of jouw aquarium zo groot is?

De echte siamese algeneter (Crossocheilus oblongus = C. siamensis) is een groepsvis, waarvan je juist beter meerdere exemplaren samen kunt houden. Deze kan 10 tot 15 cm worden, maar is wel een actievere zwemmer waardoor ook deze soort eigenlijk een aquarium van minstens een meter nodig heeft.
Overigens schijnt deze soort meer algen, en ook meer verschillende soorten algen, te eten dan G. aymonieri.
Bedankt voor je antwoord. Zijn dit dan beide geen siamese? Ik dacht misschien alleen die met dat gouden hoofd. Mijn aquarium in idd niet groot genoeg, dus ik zal ze een ander onderkomen moeten geven. Ik heb ook garnalen en wat slakken, en bijna geen alg, dus ik ben ze ook niet perse nodig, al zijn het wel harde werkers.
 
Verwarrend die namen want in mijn eerdere link worden ze ook de Siamese algeneter genoemd:stars:
 
Bedankt voor je antwoord. Zijn dit dan beide geen siamese? Ik dacht misschien alleen die met dat gouden hoofd. Mijn aquarium in idd niet groot genoeg, dus ik zal ze een ander onderkomen moeten geven. Ik heb ook garnalen en wat slakken, en bijna geen alg, dus ik ben ze ook niet perse nodig, al zijn het wel harde werkers.
Het zijn beiden Siamese algeneter. Wat de gangbare Nederlandse naam is voor de Gyrinocheilus aymonieri.
 
Het zijn beiden Siamese algeneter. Wat de gangbare Nederlandse naam is voor de Gyrinocheilus aymonieri.
En voor Crossocheilus oblongus, die voorheen C. siamensis heette en daarvoor Epalzeorhynchus siamensis.
Dat is dus hoe verwarrend "triviale" namen kunnen zijn, en waarom het beter is wetenschappelijke namen te gebruiken al zijn die wat lastiger uit te spreken en te onthouden.

Omdat G. aymonieri ook wel "chinese algeneter" wordt genoemd (overigens ten onrechte, want de soort komt niet uit China) gebruikte ik die naam om een onderscheid te kunnen maken.

Maar dit terzijde, want voor TS maakt het eigenlijk niet veel uit.
 
P.S. de benaming "indische algeneter", genoemd door Giebeltje in haar topic, is eigenlijk beter want in India komt G. aymonieri wèl voor (maar ook in Thailand, dat vroeger Siam heette). Ik zie die naam helaas nooit in winkels.
 
En voor Crossocheilus oblongus, die voorheen C. siamensis heette en daarvoor Epalzeorhynchus siamensis.
Dat is dus hoe verwarrend "triviale" namen kunnen zijn, en waarom het beter is wetenschappelijke namen te gebruiken al zijn die wat lastiger uit te spreken en te onthouden.

Omdat G. aymonieri ook wel "chinese algeneter" wordt genoemd (overigens ten onrechte, want de soort komt niet uit China) gebruikte ik die naam om een onderscheid te kunnen maken.

Maar dit terzijde, want voor TS maakt het eigenlijk niet veel uit.
Dus samenvattend: beide siamese algen eters, (volksmond), maar wel allebei een andere soort/stam
 

Terug
Bovenaan