Wie kan mij helpen?

Gefeliciteerd met de kleintjes Max! :thumbs:
 
  • Leuk
Waarderingen: max
Dat is mooi, ik wou dat de mijne ook gaat leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: max
Poedervoer verspreid zich goed door de bak en is hierdoor ook door de kleintjes te eten die zich nog een beetje schuil houden. Je zou voer wat je nu hebt kunnen verpulveren met een vijzel of iets dergelijks.
 
  • Leuk
Waarderingen: max
Update

De kleintjes groeien goed, er zijn er nu 2 bevallen :) allemaal erg leuk om te zien. En straks als ze groot zijn helemaal! Spons is helaas gesneuveld toen ik het wilde schoon maken, meteen 2 nieuwe besteld. Op dit moment de wat grovere filterspons erop. Morgen komen de nieuwe.

Ook wilde ik vragen wat het voordeel van de dubbelfilter is die ik bij meerdere spot. En hoe zijn deze afmetingen? Passen deze in mijn hoek? En is het duur ? Hoor het graag :)

IMG_5100.JPG


IMG_5094.JPG


D53C5AF4-7307-49D4-A548-58A8EA0E25A3.jpg


2FB6170E-2545-4092-A38D-D5F68C87F2D9.jpg
 
Ik zou niet de fijnste nemen want heb al van diverse mensen gehoord dat die snel dichtslaan en minder stroming afgeven daarna. Dat heb ik zelf ook ondervonden bij de Aquaell mini Pat en gebruik nu de wat grovere dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: max
Ik zou niet de fijnste nemen want heb al van diverse mensen gehoord dat die snel dichtslaan en minder stroming afgeven daarna. Dat heb ik zelf ook ondervonden bij de Aquaell mini Pat en gebruik nu de wat grovere dus.

Ja dat viel mij ook op, maak de filter nu wekelijks schoon (de fijne) en de grovere lijkt minder snel te gaan. Maar Oog op de baby's? Is dat dan niet té grof ? Wil geen baby's kwijt namelijk :)
 
Ik zou niet de fijnste nemen want heb al van diverse mensen gehoord dat die snel dichtslaan en minder stroming afgeven daarna. Dat heb ik zelf ook ondervonden bij de Aquaell mini Pat en gebruik nu de wat grovere dus.

Weet jij ook wat precies de voordelen zijn van de uitgebouwde pat mini? Zoals hierboven? Raad dit men aan?
 
Met uitgebouwd bedoel je de dubbele spons? Voordeel is dat deze doordat die twee sponzen heeft veel minder snel verstopt raakt. Dat er een grote filter oppervlakte is. En dat je spons voor spons kan schoonmaken of vervangen waardoor je je gezonde bacterie niet verliest.
 
  • Leuk
Waarderingen: max
Met uitgebouwd bedoel je de dubbele spons? Voordeel is dat deze doordat die twee sponzen heeft veel minder snel verstopt raakt. Dat er een grote filter oppervlakte is. En dat je spons voor spons kan schoonmaken of vervangen waardoor je je gezonde bacterie niet verliest.

Bedankt :) zijn idd goede voordelen ja! Ook had ik wat vraagjes over een mini oxydator.

Gebruiken jullie deze? Mn bak gaat prima nakweek groeit goed en de garnalen vermaken zich prima. Echter groeien me planten niet meer zoals eerst. Toch wil ik me bak wel blijven voorzien van genoeg zuurstof, is dit dan aan te raden met een oxydator? Of zeggen jullie gooi er wat snelgroeiends in? Of maakt het , aangezien het goed gaat in de bak, niet uit? Hoor het graag !
 
Ja ik gebruik de oxidator maat heb de indruk dat op het GEK er toch weer minder deze gebruiken dan voorheen. Het echte effect heb ik ook niet kunnen vaststellen en heb nu de aquaell mini pat erin die ook belletjes geeft. Ik zie niet dat het met de oxidator beter gaat maar kwaad zal het in geen geval kunnen.
 
Ja dat viel mij ook op, maak de filter nu wekelijks schoon (de fijne) en de grovere lijkt minder snel te gaan. Maar Oog op de baby's? Is dat dan niet té grof ? Wil geen baby's kwijt namelijk :)

Volgens mij is de wat grovere ook wel babyproof hoor. Hij is wat grover maar op zich valt dat nog mee vind ik en de kleintjes kunnen in de gaatjes lekker schuilen en eten.
 
  • Leuk
Waarderingen: max
Ik hoor ook nergens overtuigende reacties van mensen die een oxidator gebruiken. Zelf geen ervaring mee en ben er ook erg benieuwd naar. Sommige mensen hebben het er over dat er dan s'avonds geen zuurstof in de bak is als de lampen uitstaan. Echter komt er nog zuurstof binnen via je waterrimpel en is het in de natuur volgens mij niet anders. Mogelijk is dit juist gewoon een signaal voor de garnalen dat het tijd is om te "slapen".

Wel ben ik benieuwd hoe het in de zomer is omdat ik van iedereen hoor dat de hoeveelheid zuurstof in het water dan veel minder is?
 
Echter komt er nog zuurstof binnen via je waterrimpel en is het in de natuur volgens mij niet anders.

Dan moet die er inderdaad wel zijn. Ik heb wel eens amper waterbeweging in de cubes omdat de sponsen vol zitten, dus ook geen oppervlaktebeweging. Dit kan soms 1 of twee (of meer) dagen duren voor ik dat opmerk.

Ik lees wel regelmatig dat mensen actievere garnalen (en vissen) hebben bij het gebruik van een oxidator ten opzichte van zonder.

Ik gebruik het zelf dus eigenlijk als failsafe.
Baat het niet, schaadt het niet.
 
Dan moet die er inderdaad wel zijn. Ik heb wel eens amper waterbeweging in de cubes omdat de sponsen vol zitten, dus ook geen oppervlaktebeweging. Dit kan soms 1 of twee (of meer) dagen duren voor ik dat opmerk.

Ik lees wel regelmatig dat mensen actievere garnalen (en vissen) hebben bij het gebruik van een oxidator ten opzichte van zonder.

Ik gebruik het zelf dus eigenlijk als failsafe.
Baat het niet, schaadt het niet.

Kan er nooit teveel zuurstof in het water zitten? Meen daar ook wel eens wat over te hebben gelezen en de term "vergassen" te hebben gehoord ? Dat ze heel sloom worden?
 
Kan er nooit teveel zuurstof in het water zitten? Meen daar ook wel eens wat over te hebben gelezen en de term "vergassen" te hebben gehoord ? Dat ze heel sloom worden?

Teveel zuurstof komt haast niet voor. Met de term 'vergassen' bedoelt men een co2 vergiftiging. Als je echter zo'n oxidator hebt, heb je wel minder co2 voor de planten in de bak. Maarja, als je geen moeilijke planten hebt maakt dat niet uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: max
Vergassen kan enkel met gas natuurlijk en zal idd over co2 zijn gegaan ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: max
Ooit wel eens een zuurstofvergassing geweest? Lijkt me haast onmogelijk...... (voor dieren in het water dan)
 
Aan wie stel je die vraag nou? leg net uit dat je voor vergassing een gas nodig hebt en zuurstof is geen gas dus zuurstofvergassing bestaat niet.
 
Aan wie stel je die vraag nou? leg net uit dat je voor vergassing een gas nodig hebt en zuurstof is geen gas dus zuurstofvergassing bestaat niet.
zuurstof is toch wel een gas?
 
volgens mij bestaat er wel iets als teveel zuurstof.. maar zeker weten doen ik t niet.

misschien dat @biljoenblik hier wat nuttigs over te vertellen heeft :D
 
Teveel zuurstof kan niet.

Wordt gelijk het water weer uit gestuwd.
 
Is oo kduidelijk te zien aan de belletjes die aan de planten opstijgen. Ze gaan naar de oppervlakte en verdwijnen in de lucht...!
 
Volgens mij ontstaat er een soort evenwicht met de buitenlucht (dus de lucht buiten de bak). Maar ik ben geen scheikundige;).
 
Teveel zuurstof komt haast niet voor. Met de term 'vergassen' bedoelt men een co2 vergiftiging. Als je echter zo'n oxidator hebt, heb je wel minder co2 voor de planten in de bak. Maarja, als je geen moeilijke planten hebt maakt dat niet uit.

Als je beesten sloom worden en vissen naar zuurstof lopen te happen aan het wateroppervlak zit er inderdaad te veel Co2 (en dus te weinig zuurstof) in het water. Dat verklaard misschien ook de constatering dat mensen signaleren dat hun garnalen actiever zijn na het plaatsen van een oxidator
 
Ik heb weinig verschil gemerkt met de oxidator maar ja wellicht had ik voldoende zuurstof al daarvoor:).
 
Zuurstof toevoegen d.m.v. een zuurstofpompje is eigenlijk niet direct zuurstof toevoegen. De luchtbellen die in de aquarium worden gepompt zijn vaak te groot om efficiënt te kunnen oplossen. Wat er wel gebeurd is dat de wateroppervlakte in beweging komt door de luchtbellen. Hierdoor is de gasuitwisseling tussen water en lucht wat beter :)

Een hogere CO2 gehalte in het water zorgt er voor dat de organismen in het aquarium een verhoogde CO2 gehalte krijgen in het bloed. Dat zorgt er weer voor dat de pH daalt in het bloed waardoor hemoglobine zuurstof juist afgeeft. Het afgeven van zuurstof is opzicht geen probleem bij de organen, maar bij de kieuwen van vissen hoort een hogere pH gehalte te zijn om juist zuurstof te kunnen opnemen.
Voor meer info: bron
 
Eerlijk gezegd merk ik ook geen verschil aan mijn garnalen met wel of geen oxidator.
Het is in elk geval een fijn gevoel dat wanneer de pompjes uitvallen er altijd voldoende zuurstof in het water blijft.
Mischien is het verschil bij heel warm weer wel te merken strakjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: max
Met warm weer zou dat inderdaad kunnen. Baadt het niet dan schaadt het niet denk ik dus we laten ze lekker staan;)
 
  • Leuk
Waarderingen: max
Eerlijk gezegd merk ik ook geen verschil aan mijn garnalen met wel of geen oxidator.
Het is in elk geval een fijn gevoel dat wanneer de pompjes uitvallen er altijd voldoende zuurstof in het water blijft.
Mischien is het verschil bij heel warm weer wel te merken strakjes.
Met warm weer zou dat inderdaad kunnen. Baadt het niet dan schaadt het niet denk ik dus we laten ze lekker staan;)

Ik ga hem misschien voor van de zomer aanschaffen
 
Je kan de vloeistof in flessen van 1 liter kopen en dat is om na te vullen veel voordeliger dan de kleine flesjes;)
 
  • Leuk
Waarderingen: max
Misschien wel eens leuk op een update te plaatsen na de drukte van voorbereiding etc!

Garnalen doen het erg goed en lijken zich helenaal thuis te voelen. Heb er nu denk ik 60 +- en 1 zwangere. Zit van alles in de bak qua grootte. Allemaal heel erg leuk :) nog geen tegenval gehad. Gaan zo door!

IMG_5182.JPG


IMG_5345.JPG


IMG_5346.JPG


IMG_5347.JPG


IMG_5348.JPG


IMG_5349.JPG


IMG_5350.JPG


IMG_5351.JPG
 
Terug
Bovenaan