Wit zand zo stressvol....


G

Guppy1997

Guest
Hallo ik heb gehoord dat wit zand stressvol is voor vissen onder andere ook guppen, platy's kardinaal tetra's.

Ik vind wit zand zo een mooi effect hebben, maar heb begrepen dat vissen er door gaan stressen en ik heb geen zin om zieke vissen van de stres in mijn bak te hebben.

Dus mijn vraag: Waarom schieten vissen in de stres van wit zand en waarom zouden de dierenwinkels en lfs het �berhaupt dan in de verkoop zetten?
 
Hoe zit dat dan in de tropen waar je spierwitte stranden langs sommige meren en zeeen ziet? ;)
 
Ja Seabait@ Da bedoel ik, maar van sommige mensen lees ik dat wit zand zeer stressvol is voor vissen en ik heb namelijk guppen en platy's en vindt wit zand eigenlijk wel heel mooi staan zo licht, maar als mijn guppen, platy's en andere vissen er stres van krijgen doe ik het niet.

Dus eigenlijk dan waar komt het verhaal vandaan dat vissen stres krijgen van wit zand? terwijl ze in tropische gebieden vaak wit zand hebben in de rivieren en in zee?
 
Is een beetje per soort verschillend,vissen uit de donkere rivieren in de amazone doe je natuurlijk geen plezier met spierwit zand bv.

Guppy's en Platy's zijn niet zo moeilijk dus kan prima.
 
En vuurneons, black mollies en goudgourammi's? kunnen die wel tegen wit zand of niet?

het lijkt mij zo een mooie kleur vindt ik met een mooie uv lamp dat het water mooi wit kleurt of beetje blauwig.
 
Vuurneons niet.. die houden niet van fel licht.
Van de rest weet ik het niet.

Wit zand weerkaatst het licht wat van boven erop schijnt.. veelal zie ik dat mensen �berhaupt al te fel licht in hun bak hebben schijnen voor de visjes die ze erin hebben.. en als je dan ook nog een lichte bodem hebt dan krijgen ze van alle kanten fel licht op hun donder.
 
Mijn aquarium is heel goed beplant en mijn aquarium licht kleur van de lamp is allebei gelig oranje dus eigenlijk een schemerkleur, maar ik vind het persoonlijk te donker lijken.

Ieder geval dan weet ik dat ik voorlopig nog geen wit zand kan halen vanwege mijn vuurneons.

En waarom is fel licht zo stressvol voor de vissen? gaan ze denken dat er gevaar is of hebben de vissen iets in hun lichaam dat op hol raakt als daar te fel licht bijkomt?
 
Fel licht is voor dieren maar ook voor mensen niet zo prettig alleen kunnen wij een zonnebril opzetten ;)
 
Dus eigenlijk komt het er op neer dat als je te licht aquarium hebt met veel lichtkleuren dan komt het er op neer dat vissen eigenlijk last van hun ogen krijgen en dus minder zien en omdat hun minder kunnen zien in de stres raken?
 
Het komt er op neer dat als de omstandigheden te veel afwijken van de omstandigheden waar de vis van nature vertoeft ze in de stress raken uiteindelijk idd.
 
Jaah okeey dan weet ik dat ook weer.

dankje voor de hulp.
 
Nee, donkere vissen op een witte achtergrond,zal je ze daar nooit zien.

Zet een soldaat in wit pak op en grasveld,dan valt hij op.

En dezelfde in groen pak in de sneeuw valt ook op.

Dus moeten die zich allebei camoufleren. met kleur van de achtergrond.

Vissen hebben dat dus al van nature.
Ga je nu wit zand gebruiken, is voor hun de schutkleur van geen waarde meer.
Dus raken ze gestresst.
 
Dus dan denken ze eigenlijk gewoon dat hun gevaar lopen?
 
En deze vis dan Bertus? foto is in de natuur genomen... ;)


763476_0_82_blog_content_2359867481_1345544845.jpg
 
Seabait zei:
Is een beetje per soort verschillend,vissen uit de donkere rivieren in de amazone doe je natuurlijk geen plezier met spierwit zand bv.

Guppy's en Platy's zijn niet zo moeilijk dus kan prima.

Mijn discusvissen komen uit de amazone, en die doe je een groot plezier met licht zand, donker vinden ze onprettig.
 
Hier net zo. Ik had voorheen zwart grind en ik vond ze altijd ietswat schuchter en schikkerig. Nu op wit/licht zand komen ze veel meer naar de voorgrond. Ook kleuren ze vele malen beter.

En geloof me, ik wou nooit aan deze stelling maar als je mijn foto album eens ziet zul je zien wat en verschil het maakt ;)
 
Diesel1610 zei:
Bertus zei:
Seabait zei:
En deze vis dan Bertus? foto is in de natuur genomen... ;)


763476_0_82_blog_content_2359867481_1345544845.jpg

Dat is in de zee,he.
Heeft geen gevaar te duchten.

In een ( netjes gekozen) aquarium ook niet Bertus ;)

??????
Als je het als de zee maakt....Tanket,gaan ze ook op wit zand.
Hebben zoveel pijlen op hun boog,dat ze geen vijanden hebben.


Gelukkig heb ik geen verstand van verzekeren..
 
Is eigenlijk niet zo'n heel goed voorbeeld die koraalduivel maar gaat ff om het idee dat niet alle vissen donkere materialen om zich heen wensen.


Sterrekind zei:
Seabait zei:
Is een beetje per soort verschillend,vissen uit de donkere rivieren in de amazone doe je natuurlijk geen plezier met spierwit zand bv.

Guppy's en Platy's zijn niet zo moeilijk dus kan prima.

Mijn discusvissen komen uit de amazone, en die doe je een groot plezier met licht zand, donker vinden ze onprettig.

Dan neem ik aan dat je vissen normaal gesproken niet in zo'n donkere rivier in de amazone hun habitat zullen hebben Sterrekind?
 
En in een goed gekozen inhoud van een bak heeft ook geen inwoner een vijand toch ?

Begrijp je bovenstaande tekst niet zo goed.....

Maar wat ik wilde zeggen is. Ik vond zwart altijd mooi en had het idee dat mijn vissen er ook baat bij hadden. Mijn vissen zijn over het algemeen meer donker dan licht. Nu ik vorige week de bodem heb vervangen zie ik bij alle vissen ( cory's, discussen en mijn L Nummer ) dat ze zich meer op hun gemak voelen. Niet zo schuchter meer en kleuren vele malen mooier.
 
Sorry, maar dat is Appels met peren vergelijken. Jouw link geeft een beeld van wildvang weer. Leggen eieren diep onder de wortels en bladeren. Dat is in een bak niet/nauwlijks na te bootsen. Sterker nog, de mijne leggen eieren op de voorruit.
Daarbij komt dat er een verschil is tussen wildvang en nakweek die allemaal gekweekt zijn in lichte en niet beplante bakken. MIjn vissen weten dus niet beter. IK ben het met men eens dat men de natuur zo goed mogelijk moet nabootsen hoor,vandaar mijn vorige post over donker grind.

Maar als ik dan zeg dat ik zie dat de vissen deze bodem merkbaar fijner vinden ? En meer mensen hebben mij dat advies gegeven vanaf dag 1 ;)
 
Tja, wat zal ik zeggen.
Blijven toch vissen,met eigen gedrag.
En daar moet jij het zo best mogenlijk naar maken.
En in de huid van de vis kruipen.

Maar,het is nu zo,dat mEN doet wat men mooi vind.

Je zal ook geen thewater in je bak hebben,denk ik.
Zoals het filmpje.toch?
 
Nee, je leest ietswat verkeerd.
Ik vond zwarte grind mooier, maar mjn vissen vinden dit merkbaar fijner....

Maar goed, nu even terug naar TS, als je nog iets wil weten Bertus weet je me via pb te vinden ;)
 
Zou goed kunnen dat met vissen die al heel lang nagekweekt zijn bepaalde eigenschappen verschillen met hun soortgenoten in de natuur.

Is dus kijken naar je vissen hoe ze reageren en kan bij dezelfde soort in de praktijk dus ook weer net anders zijn.

EDIT-wil nog wel de opmerking maken dat er toch een heel verschil zit tussen het echte witte zand wat ze verkopen en het geligere filterzand wat de discusmensen hier in hun bak hebben... ;)
 
Dus eigenlijk kan ik wel wit zand in het aquarium doen, maar dan vervang in niet de lichten die zijn nu oranje geel schemerig kleur anders wordt het te wit denk ik tenzij er een mooie witte of blauwe variatie is voor het aquarium.

Voor dit alles zal ik moeten wachten even, maar ik ben het zeker wel van plan om het te veranderen maar mijn vissen van nu gaan dat niet meer meemaken denk ik. Ik woon nog thuis met een moeilijke stiefvader waarmee ik ruzie krijg als ik weer geld wil uitgeven aan mijn aquarium.
 
Als je nou gewoon eens naar de gemiddelde vis in onze bakken kijkt.
Het gros is vrij donker van boven, zodat ze onzichtbaar zijn voor predatoren zoals vogels e.d. Een vis in een aquarium denkt niet : he ik zit in een aquarium dus geen last van vogels.
Andere vissen zoals de getoonde Koraalduivel hebben andere verdedigingsmiddels (deze is giftig) kunnen veel dieper onder water dan de 40 cm in de bakken. De meeste zoetwatervissen komen NIET uit rivieren of meten waar wit zand op de bodem ligt. Dat is anders met ze vissen, maar die leven ook niet op het strand maar in / om koraal of dieper in de zee.
De vergelijkingen gaan dus niet op. Veel tropische vissen voelen zich op een lichte ondergrond onveilig en al helemaal zonder dichte beplanting / drijfplanten. Goerami's leven tussen dichte beplanting, dus is fe bodem wat minder van belang!
 
Ik gaf al aan dat de Koraalduivel nou niet helemaal zo'n goed voorbeeld was Aad maar verder ga ik met je mee! ;)
 
Seabait zei:
Is eigenlijk niet zo'n heel goed voorbeeld die koraalduivel maar gaat ff om het idee dat niet alle vissen donkere materialen om zich heen wensen.


Sterrekind zei:
Seabait zei:
Is een beetje per soort verschillend,vissen uit de donkere rivieren in de amazone doe je natuurlijk geen plezier met spierwit zand bv.

Guppy's en Platy's zijn niet zo moeilijk dus kan prima.

Mijn discusvissen komen uit de amazone, en die doe je een groot plezier met licht zand, donker vinden ze onprettig.

Dan neem ik aan dat je vissen normaal gesproken niet in zo'n donkere rivier in de amazone hun habitat zullen hebben Sterrekind?


jazeker wel, maar het leefgebied van discusvissen is zo groot dat er zowel donkere plekken zijn waar ze zitten als lichte plekken. De filmpjes die ik gezien heb van discusvissen in het wild zijn donker water maar lichte bodem. Ik weet dat mijn vissen zelf slecht reageren op een donkere bodem. Als je gaat googlen op afbeeldingen zul je zien dat het gros van de discusbakken voorzien is van een lichte bodem ( of geen bodem maar kaal glas)
 
Bertus zei:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=KpddSQu9Qns
Discus in de amazone.

Wat ik wel weer grappig vind, is dat dit filmpje volgens mij gewoon in een aquarium gefilmd is. Ik zou zweren dat ik namelijk een red turquoise voorbij zag komen en die zwemmen dacht ik niet rond in de amazone, maar ik kan het mis hebben. Dat is volgens mij nakweek, en geen wilde discus.

( op 1. 03 minuten, kan iemand dat ook eens bekijken, volgens mij is dat geen wildvang wat daar zwemt of wel? )


Misschien heb ik het helemaal mis hoor, maar ik vond het wel heel bijzonder.
 
Seabait zei:
Zou goed kunnen dat met vissen die al heel lang nagekweekt zijn bepaalde eigenschappen verschillen met hun soortgenoten in de natuur.

Is dus kijken naar je vissen hoe ze reageren en kan bij dezelfde soort in de praktijk dus ook weer net anders zijn.

EDIT-wil nog wel de opmerking maken dat er toch een heel verschil zit tussen het echte witte zand wat ze verkopen en het geligere filterzand wat de discusmensen hier in hun bak hebben... ;)

Ow ik heb dan geel filterzand. Valt voor mij in de categorie lichte bodem :)
 
Klopt Sterrekind dat gaf Diesel idd ook al aan.
Misschien is het mierengen##k maar zit ook nog verschil tussen wit zand of filterzand.

Haha zie je nieuwe reactie net...
Zal allemaal wel goedkomen denk ik voor guppy ;)
 
Bekijk gewoon eens op youtube naar waar "onze" vissen voorkomen.
Of op diepte, of tussen planten/wortels, of zeertroebel water, of leven 's nachts. Bijna geen tropische zoetwatervis leeft in helder water boven een lichte bodem.
 
Bijna geen is niet allemaal natuurlijk ;)
Zullen vast meren in Azi� of Afrika zijn met helder water en een lichte bodem waar vissen leven.
 

Terug
Bovenaan