Wat is er nieuw

Witte stip

Aqua-dummy

Active member
Lid geworden
3 april 2021
Leeftijd
41
Goede morgen allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en nieuw in het houden van een aquarium.

Ik zou graag ook wat vragen over witte stip en/of schimmel.

We hebben sinds oktober een gezeldschaps aquarium van 60 liter, netto 54 liter. Alles gedaan op advies van de dierenwinkel, maar helaas heeft dit niet altijd evenveel suc6 gehad. Evenals het bestrijden van stip en de secundaire gevolgen.

Eerst even alles op een rijtje:
Inhoud bak: 54 liter
Waterwaarden: goed volgens dierenwinkel (Hier heb ik zelf echt nog geen verstand van)
Planten: ja
Filter: intern bijgeleverd bij het aquarium
Temp: 25 graden niet aan te passen
Voedingsbodem: nee
Voer: vlokken, algentabletjes en af en toe rode mugenlarven (ontdooit)
Vissenbestand: 5x platy vrouw 5x corydoras, 10x kardinaal tetra ( kon prima volgens dierenwinkel maar lijkt me na hier veel te hebben gelezen toch wat veel)

Probleem: witte stip
Secundair probleem: schimmel en één platy heeft een wit opgezet poepgaatje.

Medicatie: 4 dagen exit volgens dosering vervolgens het water ververst een dag later bleek 1 platy schimmel op de staartvin te hebben. Dus 4 dagen esha 2000 en opnieuw water ververst. Inmiddels is het aantal uren licht weer opgevoerd en zitten we weer bijna aan 10 uren licht per dag. (Advies dierenwinkel 10 uur in de winter 12 in de zomer)

Vissen eten goed, ze lijken niet meer te schuren. 3 v/d 5 platys blijken zwanger uit de dierenwinkel.

Wat is nu het probleem... 1 platy krijgt opnieuw vlekken op de staartvin. Nu lees ik in dit staartje dat ik beter een gericht middel kan toevoegen, maar welke? Het lijkt ook eerder schimmel dan stip. Het is namelijk geen duidelijk wit stipje.

En dat witte opgezette poepgaatje, wat is dat en wat kan ik daaraan doen? Ontlasting lijkt goed. Ik krijg dit niet goed op de foto, ik zal het vandaag nog even proberen en dan toevoegen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Foto's van de zieke vissen zou fijn zijn. Evenals een lijst met bewoners die erin zitten.
Waterwaardes meten lijkt retemoeilijk dat dacht ik in het begin ook altijd (had ook op school een vette onvoldoende voor natuurkunde en scheikunde) maar is echt heel makkelijk, wel zou ik dan geen teststrips kopen en dus ook niet die jbl proscan want strips wijken enorm af qua nauwkeurigheid (meer dan 50%) Maar een simpele testset voor de belangrijkste waterwaardes kost niet veel en de gebruiksaanwijzing helpt je vanzelf verder https://www.aquastorexl.nl/colombo-test-lab.html

Hoi Nicolientje,
Wat fijn dat je zo snel reageerd.
Ons vissenbestand is als volgt: 5 platy vrouwtjes. Waarvan 3 zwanger. 5 corydoras ik denk 3 vrouwtjes 2 mannetjes. En 10 kardinaal tetra's.

Dankje voor de link, ik ga daar gelijk naar kijken en een test set bestellen.

Hierbij de foto's van 1 platy die vlekjes en een wit poepgaatje heeft de anderen lijken allemaal gezond.

Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn. Ook even foto van de hele bak gemaakt

Bijlagen

• 20210404_125110.jpg
    20210404_125110.jpg
    71.6 KB · Weergaven: 129
  • 20210404_125353.jpg
    20210404_125353.jpg
    487.7 KB · Weergaven: 126
  • 20210404_125310.jpg
    20210404_125310.jpg
    452.6 KB · Weergaven: 130
  • 20210404_125352.jpg
    20210404_125352.jpg
    469.5 KB · Weergaven: 155
  • 20210404_132321.jpg
    20210404_132321.jpg
    662.1 KB · Weergaven: 132
  • 20210404_132146.jpg
    20210404_132146.jpg
    555 KB · Weergaven: 125
Nu ben ikzelf niet echt een kenner op ziektegebied dus zal ik even iemand taggen die dat wel is @michelle1 die kan jouw aan de hand van de foto's absoluut meer vertellen.

Nog even een vraagje over je filter, zit daar actieve kool in? (zwarte korreltjes) (zitten soms verborgen in de filterspons) want die kun je er beter uithalen omdat die ook medicatie uit het water filteren

Oh wat fijn! Ik hoop dat Michelle1 mij verder kan helpen met wat ons visje mankeert en hoe dit op te lossen.

Toen ik exit en esha 2000 heb toegevoegd heb ik gedurende de kuur de kool verwijderd en de lamp uitgedaan. Na de waterwissel weer de filterspons erin gedaan en vanaf 5 uren licht opgebouwd naar nu 9,5 uren licht. Morgen weer op 10 uur licht per dag.

@michelle1[/USER] die kan jouw aan de hand van de foto's absoluut meer vertellen.
Jij ben wel erg enthousiast betreft mijn kennis van witte poepgaatjes bij platys :rolleyess:

De vissen hebben nu al het een en ander aan medicatie gehad. Dit geneest veel maar ook hun weerstand word even wat minder door alle chemische stofje. Ik zie niet echt iets heel schrikbarends aan je visje. Maar nu heb ik ook geen verstand van Platys.

Ik zou voor nu eerst flinke waterwissels gaan doen. Je weet niet wat je NO2 en NH3 is na de kuren. Mogelijk is niet optimaal. Zoals als @Nicolientje-W aan geeft is een test setje eigenlijk een must bij een aquarium.

Bij hoge nitriet kan er iets mis zijn met bloeddoorstroming in aders waardoor je witte vlekjes kunt zien of een soort van bellen onderhuids. Het kan ook nog genezende huid zijn na de stip. Het poepgaatje geen flauw idee. Misschien van de meds

Laat het visje even een paar dagen in goed watertje bij komen van de ESHA en Exit. Hoogst waarschijnlijk geneest het visje zich zelf wel en trekt alles wel weer bij. Kuur na kuur zal hem telkens wat zwakker maken en komt dan ook niet goed.

Kijk even naar de oogjes van betreffend visje en een gezond exemplaar. Staan de oogjes van deze wat meer uit de kop? Als je zie dat dit het geval is en de vinnen/staarten gaan rafelen dan beter een doosje bacto pur direct halen. Bij voorkeur in quarantaine bak gebruiken want dit kan je filter bacties ook om zeep helpen. Is zo en zo wel fijn om in huis te hebben mocht je het nodig hebben is snelheid vaak een must en als je nog moet bestellen dan wellicht al te laat. In quarantaine wel waterwaardes meten en/of regelmatig groot verversen en bij doseren.

Succes en ik hoop dat volgende week alles wel weg getrokken is.

Helaas kan ik je verder ook niet exact zeggen het is dit en dat.

Tracht bij verversen even zo min mogelijk temperatuur te laten schommelen igv verlaagde afweer. Je kunt best 70/80% eruit halen

dankje voor de snelle reactie michelle1!

De testkit onderweg, waarschijnlijk heb ik die woensdag in huis.

Vers water is bij mij ook altijd 25 graden. Meet altijd voor ik het erin doen.

Ik zal zo de vissen nog een keer bestuderen, maar op de vlekjes en het witte poepgaatje na heb ik niks vreemds kunnen vinden.

Zo maar even een flinke dosis vers water en alles even een weekje laten rusten.

En even voor de zekerheid bacto pur bestellen zodat ik die heb staan voor het geval dat....

Heel erg bedankt voor het meedenken!!!

Zou temperatuur naar 23/24 graden zetten en uiteindelijk voor een zandbodem gaan of corydoras verhuizen deze bodem is niet prettig voor ze.

Mogelijk dat er in je aquarium een oorzaak aanwezig is welke de stip parasiet getriggerd heeft, denk aan stress of een ziekte. Deze dien je op te sporen en te verhelpen anders zal het terugkomen.

Is de witte ontlasting geen worm/wormen die eruit hangen ? (betere foto ?)

Hoi Blupgup,

Fijn dat je mee denkt!!

Ik heb een interne filter met verwarmingselement waarvan de temperatuur niet aangepast kan worden, dus dan zou ik daarvoor een nieuwe moeten aanschaffen denk ik.

Stip is snel gekomen na het plaatsen van de nieuwe vissen, ik denk dat dit de oorzaak is geweest. Al zijn de zwangere vrouwtjes wel veel naar elkaar aan het pikken en achter elkaar aan aan het jagen. Dit geeft natuurlijk ook stress. Misschien toch te veel in de bak??

De ontlasting heeft een normale kleur even afhankelijk van wat ze hebben gegeten. Het poepgaatje is echt wit, lijkt wel de kringspier als ze die al hebben. Want midden in is een piep klein zwart stipje. Ik krijg het alleen niet op de foto. Ik zal het morgen nog eens proberen.

Er werd mij verteld aangezien het fijn grind is het geen probleem is, maar ik zal opzoek naar een andere bodum voor de corydoras.

Dankjewel!

Ik wil jullie toch weer om advies vragen. De stip is terug gekomen helaas. Gelijk weer met exit begonnen en nu samen met esha 2000. Toen ik het gister ontdekte ben ik hiermee gelijk begonnen.

Nu zie ik dat de vissen niet blij zijn, 2e dag van de kuur. De vissen knijpen met hun vinnen en de rug vin hangt slap.

Kool is uit het filter, lamp is uit en ik heb een bruissteentje met pompje aan.

Wat kan ik voor ze doen om het gemakkelijker te maken en wat moet ik doen om te voorkomen dat de stip weer terug komt?

Tevens hebben nu meer platys een wit poepgaatje. Kleur van de ontlasting is nog steeds normaal. Eten gaat trouwens goed. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes

Witte stip is een parasitaire infectie. Het wordt veroorzaakt door een eencellig diertje, die je pas ziet als ze cysten vormen. De parasiet is waarschijnlijk met de nieuwe vissen meegekomen. Veranderingen in de bak geven stress, vervoer van vissen geeft stress, overbevolking geeft stress, stress verlaagt de weerstand waardoor infecties kunnen plaatsvinden. Vermoedelijk heeft de behandeling tot nu toe de parasiet nog niet voldoende aangepakt, of de stress is nog te hoog geweest/de weerstand te laag. De onderstaande link geeft nog wat meer informatie over mogelijke behandelingen. Een ervan is het verhogen van de temperatuur, en daarvoor zul je toch een ander verwarminselement moeten aanschaffen. De andere is het toevoegen van zout, wat voor Platys geen probleem moet zijn, aangezien er ook verwante soorten van deze vissen in brak water leven. Verder is, bij twijfel aan de waterwaarden, het devies: veel verversen.

https://www.aquainfo.nl/witte-stip-...rasitaire,het open water worden doorgebracht.

Nooit medicatie tegelijkertijd gebruiken, dat alleen al is vragen om hele grote problemen, dus daar ligt een groot deel van de oorzaak

@Giebeltje, ik heb gelezen dat corydoras niet tegen zout kunnen, als de kuur is afgelopen, is het dan een idee om de platys een zoutbad te geven?

@Nicolientje-W in de bijsluiter staat dat ik deze beide producten tegelijk mag geven. Vorige keer kwam er schimmel na gebruik van exit en moest ik daarna esha 2000 toepassen. Vandaar dat ik ze beiden heb gebruikt. Maar dit lijkt dus niet de beste oplossing.
Dus dan kan ik beter een grote waterwissel doen en dan?? Opnieuw exit of raden jullie iets anders aan?

Die esha2000 kun je beter helemaal nooit meer gebruiken, door het vooral vaak foutief veelvuldig gebruik ervan in de hobby, is alles er resistent voor geworden dus belast je de bak onnodig.

Ikzelf zou inderdaad een grote waterwissel doen en even 24 uur over actieve kool filteren en daarna pas weer de bak behandelen en iets anders halen voor tegen schimmel en de esha2000 in de kliko gooien

De foto's die je gemaakt hebt, zijn niet van een kwaliteit die een redelijke inschatting van de ziekte(s) mogelijk maakt.
Kun je proberen echt scherpe foto's te maken, en liefst ook: om een filmpje bij te voegen van het gedrag? 🙃 Op dit moment is het allemaal te vaag.

Cory's kunnen overigens prima tegen zout. En wat betreft esha2000..... @Nicolientje-W heeft geloof ik aandelen bij de concurrent. 😂

De foto's die je gemaakt hebt, zijn niet van een kwaliteit die een redelijke inschatting van de ziekte(s) mogelijk maakt.
Kun je proberen echt scherpe foto's te maken, en liefst ook: om een filmpje bij te voegen van het gedrag? 🙃 Op dit moment is het allemaal te vaag.

Cory's kunnen overigens prima tegen zout. En wat betreft esha2000..... @Nicolientje-W heeft geloof ik aandelen bij de concurrent. 😂
Jij bent de enige van het hele forum die mijn beweringen over esha2000 tegenspreekt terwijl er legio leden zijn die soortgelijke uitspraken doen als die ik doe over dat spul, wellicht eens niet mailen met de maker van het product (wij van wc-eend adviseren wc-eend) maar meer luisteren naar je mede-hobbyisten?

Zou ook eerst graag een duidelijke foto zien om mee te kijken of het inderdaad wel stip is.

Als het stip is wat is terug gekomen na een behandeling kunnen maar 2 dingen zijn.

1 je heb niet op de juiste wijze behandeld
2 het middel heeft zijn werk niet goed gedaan.

Beschrijf eens wat je tot nu allemaal aan medicatie heb gedaan?

Kuur na kuur ondermijnt de afweer van vissen. Eerst zeker zijn wat het is en effectief en snel ingrijpen. Temp verhogen en zout gedoe duurt vaak te lang om effectief te behandelen. Je moet temperatuur staps voet verhogen. Ik zou ook niet hebben gekozen voor het toevoegen van de ESHA 2000 igv stip. De Exit heb ikzelf nooit gebruikt en zie hier wisselende resultaten op het forum.

Jij bent de enige van het hele forum die mijn beweringen over esha2000 tegenspreekt terwijl er legio leden zijn die soortgelijke uitspraken doen als die ik doe over dat spul, wellicht eens niet mailen met de maker van het product (wij van wc-eend adviseren wc-eend) maar meer luisteren naar je mede-hobbyisten?
Ik denk dat de meningen verdeeld zijn en blijven, afhankelijk van de persoonlijke ervaring met zowel Esha2000 als Exit. Feit is, dat dierenwinkels het blijven adviseren. Maar een ander feit is, dat het beide "breedspectrum-antibiotica" zijn. Het nadeel van antibiotica in het algemeen is, dat het de weerstand uiteindelijk afzwakt. Daarom is het belangrijk om de oorzaken aan te pakken. Plus het feit dat Breedspectrum-antibiotica meerdere organismen aanpakken, maar die ontwikkelen ook een resistentie tegen dit soort middelen. Mijn advies is dus: preventie. Zorgen voor een goede weerstand door goede voeding, en zorgen voor zo min mogelijk stress. Dus goed kijken welke vissen je bij elkaar zet, zorgen dat er geen overbevolking is, temperatuur bij waterwissels gelijk houden aan de temperatuur in de bak, waterwaarden meten zodat je Ammoniak en Nitriet op 0 zit. En nieuwe vissen en planten eerst in quarantaine, zodat je zeker ben dat ze geen parasitaire of andere infecties meebrengen.

Stip is een parasiet en heb je geen antibiotica nodig.

Je moet iets gebruiken wat de parasiet dood en de baby stipjes. Afhankelijk van temperatuur moet je dit zien te door breken.

Afweer is natuurlijk het belangrijkste. Als je de afweer om zeep help met allerlei medicatie word het moeilijker. Maar als de vissen echt stip hebben zal TS moeten behandelen anders gaan ze op zeker dood door de stip. Des te zwakker de vissen des te meer stip en andere ellende.

Ik wil geenszins beweren dat dat bij Nicolientje het geval is, maar ik denk dat eSHa2000 ook zo'n slechte naam heeft op dit forum omdat iedereen denkt dat je dat móet vinden.

Net zoals teststrookjes nutteloos zijn en aquarium boeren op geld beluste nitwits.

Mijn laatste flesje heb ik jaren geleden al weggegooid wegens over datum en daarna gelukkig ook niet meer iets gehad waarvoor ik het nodig zou kunnen hebben, maar ik heb er toch wel een paar narigheidjes mee weg gekregen destijds.

Dus dat resistentieverhaal moet dan redelijk recent zijn.
Nou nee, dat moet niet.
Dat denk ik.

Ik wil geenszins beweren dat dat bij Nicolientje het geval is, maar ik denk dat eSHa2000 ook zo'n slechte naam heeft op dit forum omdat iedereen denkt dat je dat móet vinden.

Net zoals teststrookjes nutteloos zijn en aquarium boeren op geld beluste nitwits.

Mijn laatste flesje heb ik jaren geleden al weggegooid wegens over datum en daarna gelukkig ook niet meer iets gehad waarvoor ik het nodig zou kunnen hebben, maar ik heb er toch wel een paar narigheidjes mee weg gekregen destijds.

Dus dat resistentieverhaal moet dan redelijk recent zijn.
Nou nee, dat moet niet.
Dat denk ik.
Van de teststrips heb ik het zelf getest (het verschil tussen een NO2 druppeltest en een teststrip) en d eafwijking was meer dan 50% (de strip gaf 0 aan terwijl de NO2 1 was volgens de druppeltest) esha2000 heb ik niet getest (lijkt mij geen geschikt plan om zoiets op gezonde dieren te testen) maar daarbij verlaat ik mij op de vele ervaringen van mede-hobbyisten (dat het totaal niet meer effectief is) maar daarbij kan mijn blik vertroebelt zijn moet ik inderdaad toegeven

Morgen ga Ik foto's en een filmpje maken.

In een dierenwinkel hebben ze nav een foto verteld dat het stip betreft. Foto 1 schimmel, foto 2 stip aldus de dierenwinkel. Ik moet wel zeggen, het breidt niet snel uit. Het zijn echt maar een paar stipjes op de staartvinnen. Gelukkig maar!

Het liefst zou ik helemaal geen medicijnen in het water gooien, maar ik ben bang als ik dat niet had gedaan, ze nu allemaal doodziek zouden zijn geweest. Nu zag ik bij 2 vissen weer een paar stipjes en afwijkend gedrag zoals schuren, dus ik dacht handelen voor ze allemaal weer beginnen te schuren en zich ellendig gaan voelen.

De eerste kuur leek te werken alleen was de parasiet dus blijkbaar niet weg.

Vissenbestand is 5x platy vrouw (1 erg druk en jaagt op de anderen)
5 corydoras(gaan alle 5 hun eigen gangetje)
10 kardinaal tetra (1 schubben beschadigd, waarschijnlijk naar aanval van platy en 1 rug vin beschadigd waarschijnlijk zelfde oorzaak, er zijn geen andere afwijkingen aan deze vissen te zien en zwemmen gewoon met de groep mee en eten goed)

Bijlagen

• Screenshot_20210326-092812_Video Player.jpg
    Screenshot_20210326-092812_Video Player.jpg
    238.7 KB · Weergaven: 122
  • Screenshot_20210326-093057_Video Player.jpg
    Screenshot_20210326-093057_Video Player.jpg
    261.2 KB · Weergaven: 110
Een kenmerk van stip is dat het eruit ziet alsof er met de zoutbus is gestrooid, zo fijn zijn die stipjes

Deze is natuurlijk veel ingezoomd, maar het kan natuurlijk een foutieve diagnose zijn.

Schurend gedrag en veel bij uitstroom hangen en hangende en/of geknepen vinnen hoorden er ook bij, maar kan natuurlijk ook tekenen van iets anders zijn. De vraag is dan nu..... Wat??

Het is ook maar net hoe je zaken bekijkt en wat je wil. Als ik meet wil ik zo nauwkeurig mogelijk meten. Niet een globale inschatting.

Zeker met beginners zijn de drupjes handiger dan de strip. Als je wat meer ervaren ben heb je veel meer inzicht in bepaalde zaken die beginners niet hebben. Als ik mijn filter een grote beurt geef hoef ik ook niet te meten om te weten dat ik voorlopig even flink moet verversen.

Als ik medicatie gebruik wil ik wel het juiste middel voor het euvel gebruiken. Het heeft geen zin om een wormen middel in te zetten tegen stip of anders om.

Veel medicatie heeft een resistentie gehalte dan wel een gewenningsgehalte. Wormen kuren staan ook zwaar onder druk.

Dat iemand een inschatting wil van waterwaardes of op goed geluk maar kuurtjes in het water gooit is een keuze van degene. Sommige denken hier verder ook niet over na en krijgen iets mee en gaan ervan uit dat het euvel word opgelost. Soms hebben ze mazzel maar vaak ook niet. Maar een nuance ook al heb je het juiste middel en handel je op juiste manier kan het toch fout af lopen.

Er zullen best LFS zijn die goede info geven maar ik zie hier toch veel ellende verschijnen. Sluiers, discus, manen nog net niet in een bioborp. Een groter aquarium met een ondermaats filtertje etc. Er zijn ook gewoon op geld beluste nitwit ondernemers. Ieder zijn vak.

Als je nu de foto bekijkt, denk je dan aan stip of is het een foute diagnose.

Ik ben me er zeker bewust van dat ik nog veel, héél véél moet leren. Maar ik hoop dat ik dit probleem kan oplossen.

Zijn er toch te veel vissen dat stress veroorzaakt? Is 1 agressief, karakter of overbevolking, de reden dat dit bij de anderen stress oplevert? Of heb ik domweg niet de juiste behandeling gestart?

Deze is natuurlijk veel ingezoomd, maar het kan natuurlijk een foutieve diagnose zijn.

Schurend gedrag en veel bij uitstroom hangen en hangende en/of geknepen vinnen hoorden er ook bij, maar kan natuurlijk ook tekenen van iets anders zijn. De vraag is dan nu..... Wat??

Dit is absoluut geen stip. De staart vind ik ook niet schimmelig eruit zien. even goed inzoomen als het pluizig is? Als het een schimmeltje is niet meteen paniek. Gezonde visjes kunnen zichzelf ook weer genezen net als wij een wondje hebben. Lijkt me meer een verdikte slijmhuid.

Op elk visje zit altijd het een en ander aan parasieten. Dat een visje een keer even lekker schuurt wil niet zeggen dat ze ziek zijn. Die parasieten irriteren en gaan ze even krabben. Als visjes de hele tijd schuren word het anders maar er zijn meer oorzaken wat de huid kan irriteren. Slecht watertje gaan ze ook schuren.

Dat ze bij de uitstroom hangen doen ze vaak om hun kieuwen te spoelen of ze zoeken naar zuurstof of gaan in het schoonste water liggen. Er is iets wat irriteert in de kieuwen. Om het makkelijk te maken dit kan ook vele zaken zijn. Ook je watertje.

De medicatie die je gebruik en gebruikt heb zit koper in en werkt niet prettig op de kieuwen.

Alle medicatie heeft invloed op het lichaam van het visje. Je helpt om iets te bestrijden maar het visje word wel wat zwakker door de medicatie waardoor het visje weer een makkelijke prooi word voor allerhande gespuis wat in je aquarium leeft. Goed watertje, inrichting wat visje nodig heeft, geen stress en goed eten maak en hou je visje top fit en kan dan zelf het gespuis af weren.

Jouw visjes hebben nu al het een en ander aan medicatie gehad en zullen niet top fit zijn. Visjes moeten tijd hebben om te genezen en aan te sterken.

Ik zou zeggen. Flinke verversing, vers water zelfde temperatuur als aquarium, Kool erin en visjes even in goed watertje laten zwemmen en goed voeren. Geen filter gaan poetsen en wat info lezen over hoe je watertje goed hou. Goed watertje en goede omstandigheden van je visjes scheelt al 90% aan ziektens.

Wil je nu iets kopen om ze te helpen fles voogle of vitamine drupjes voor op het voer.

Als je weer wat zie post weer en kijken we weer mee.

Op een visjes zie je wel eens een plekje, stipje of wat raars maar nooit meteen in paniek iets erin gooien. Eerst trachten zo zeker mogelijk te zijn wat er aan de hand is en dan gericht behandelen. Sommige medicatie zijn ook van invloed voor je biologisch evenwicht en genees je de vis maar die zwemt dan 3 weken lang in een fout watertje waardoor het geheel ook niet opschiet.

Succes met je mooie visjes

Ik sluit me aan bij michelle dit is geen stip ververs je bakkie en filter weer over kool lekker zuurstofplanten erin en laat ze dan een poos met rust wat mij betreft erg belangrijk in een aquarium nou ben ik mogelijk wat appart in mijn meningen maar dit zou ik voor nu doen

Ik bedoel ook niet dat die stripjes net zo goed zijn, maar ze zijn prima als indicatie.
Je ziet op zijn minst of een waarde hoog is of niet.
En als dat zo is dan ga je druppelen.

Deze methode werkt bij mij a decennia en scheelt een hoop dure druppels.

Super bedankt allemaal!! Ik ga zo meteen een flinke waterwissel doen! En hopelijk gaat dit alles dan vanzelf weg.

Ik wil jullie die mee hebben gedacht en mij hebben geholpen en de meelezers even een update geven.

De vissen lijken het allemaal naar hun zin te hebben. Ze zwemmen vrolijk rond en vallen elkaar nauwelijks lastig.

Het witte poepgaatje is er nog steeds en nog steeds niet duidelijk op beeld vast te leggen, maar ze zwemt vrolijk rond, eet goed en ontlasting ziet er prima uit, dus dat laten we lekker zo.

Ik kan nu mooi een spelletje wie van de 3 doen, we zijn/waren 3 platys zwanger, vanmorgen bij de waterwissel zag ik een aantal piep kleintjes rond zwemmen, maar geen van de 3 lijkt minder zwanger.

Er is nu nog 1 kamikaze piloot over, die vol zelf vertrouwend de bak over steekt. Die rakelings langs de kardinaal tetra's raast en tot nog toe steeds weet te ontsnappen.

Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken! Als ik weer iets heb, dan kom ik zeker weer terug.

Oh ja, zandbodem komt nog, eerst even rust in de bak voor we aan een nieuw avontuur gaan beginnen.
Groetjes!!🤗

Bijlagen

• 20210418_103917.jpg
    20210418_103917.jpg
    392.1 KB · Weergaven: 96
  • 20210418_112423.jpg
    20210418_112423.jpg
    361.5 KB · Weergaven: 96
Goed om te lezen dat het goed gaat.

Lees voor bodem vervangen goed info. Dit is ook een tricky klusje en kun je niet zo even eruit trekken en nieuwe erin. Beste even nieuw topic aanmaken hoe beste manier bodem vervangen ofzo.

Daar ben ik weer.... Ik heb nu toch redelijk duidelijke foto's kunnen maken. Zouden jullie misschien willen kijken of het zo duidelijk is wat er kan zijn of mij gerust stellen?
Het gaat nog steeds om het witte poepgaatje.

Oh ja, babietje niet weer gezien.... Die is dus ook als hapje geëindigd.

Bijlagen

• 20210419_090543.jpg
    20210419_090543.jpg
    379.5 KB · Weergaven: 105
  • Screenshot_20210419-090051_Video Player.jpg
    Screenshot_20210419-090051_Video Player.jpg
    495.9 KB · Weergaven: 96
  • Screenshot_20210419-090101_Video Player.jpg
    Screenshot_20210419-090101_Video Player.jpg
    361.5 KB · Weergaven: 93
  • Screenshot_20210419-085548_Video Player.jpg
    Screenshot_20210419-085548_Video Player.jpg
    415.6 KB · Weergaven: 88
  • Screenshot_20210419-085910_Video Player.jpg
    Screenshot_20210419-085910_Video Player.jpg
    489.3 KB · Weergaven: 102
Als je dit visje vergelijk met een ander exemplaar heb je het idee dat zijn oogjes meer uit de kop staan?

Nee, verder ziet ze er gewoon uit

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan