Wat is er nieuw

Witte waas in aquarium maar water waardes zijn goed

• Onderwerp starter Onderwerp starter Richard_M
  • Startdatum Startdatum
R

Richard_M

Guest
Hallo ik heet Richard, en ik heb het volgende probleem, er zit een witte waas in het water en wilt maar niet weg.

Ik heb nu sinds 2 weken dit aquarium draaien met alles erop en eraan omdat ik snel over moest naar een andere bak. Ik weet dat je eerst moet indraaien ongeveer 4 weken maar dat ging hier niet. Het is een bak van 160x55x55 en er zitten 2 Eheim 2078 externe pompen aan ook zit er een bruisslang van ongeveer 50 cm in, wat plantjes en filterzand op de bodem. 1 pomp heb ik zo omgezet van het oude aquarium en de andere heb ik gevuld met water uit het oude aquarium en een restant water is ook over gegaan na de nieuwe bak.

De waardes van het water zijn perfect moet ik nu dan ook nog steeds om de 2 dagen water wissels uitvoeren of het water even met rust laten ??? Standaard doe ik altijd 20% water verversen om de 2 dagen, omdat ik er 15 discussen en wat klein spul in heb zwemmen.

Nitriet 0,0
KH 6
Gh 8
Nitraat 5
Ph 7,5

Mvg Richard

Aquarium.jpg

Nee geen zuurstof stenen wel een luchtslang van ongeveer 50 cm. Maar moet ik nu wel verversen of de bak met rust laten als de waardes goed blijven ??

Ik heb deze waas nu al meer dan 4 dagen maar ik heb wel zondag 20% ververst en een bruisslang heb ik er al in hangen. Ik moet dus even geduld hebben en niet verversen blijkbaar zolang de waardes goed blijven en dan zou het vanzelf weg moeten gaan.

Ja. en flink door filteren..

Je kunt wel steeds een 10% verversen.

Oke ga ik om de 2 dagen 10% wisselen ipv 20% en pompen lekker laten draaien en bruisslang ook 24 uur aan laten staan ??

Dat je waterwaardes goed zijn met 2 weken zegt niet zoveel.
Kun je NH3.4 meten? Een nitrietpiek kan nog komen.

Meet je met strips?

Ik meet met druppels, ik heb een hoop druppel setjes behalve Nh3 en Nh4 hihhi. Ik heb wel een ingedraaide pomp omgehangen en de ander wel gevuld water uit het oude aquarium, en een deel water van het oude aquarium is ook over gegaan na de nieuwe.

Maar zoals ik lees een nieuwe bodem?
Dan kan ik je uit ervaring vertellen dat je een enorme NH3/4 piek kunt krijgen. Ik dacht destijds dat de waarde steeds 0 was. Niet dus, zag iets aan de kieuwen van de vissen maar wist niet wat.
Er één laten bekijken bij een koihandelaar. Bleek schade van NH3/4 te zijn, kieuwen gerafeld.
Mijn testsetje was verlopen!

Oa agressief verversbeleid was het antwoord, einde derde week NO2 kunnen meten.

Klopt bak is helemaal opnieuw opgebouwd met nieuw filterzand en wat plantjes. Maar moet ik dan nu wel verversen of de bak even met rust laten want mijn andere waardes zijn goed en de vissen eten goed en zie geen rare dingen bij de vissen.

Klopt bak is helemaal opnieuw opgebouwd met nieuw filterzand en wat plantjes. Maar moet ik dan nu wel verversen of de bak even met rust laten want mijn andere waardes zijn goed en de vissen eten goed en zie geen rare dingen bij de vissen.

Elke dag een keer meten zou ik zeggen (voor mijn gemoedsrust meet ik twee keer in zo'n situatie). Mocht het fout gaan dan water verversen als NH3/4 of NO2 verhoogd zijn.
Genoeg water zodat je amper nog NH3/4 en NO2 overhoudt. Dus deze stoffen verdunnen. Afhankelijk van hoe hoog die waardes zijn eventueel zelfs twee keer achter elkaar verversen.

Tijdens het indraaien ververs ik nooit, er zijn mensen die dat overigens wel doen. Alleen omdat jij met vissen nu indraait zou ik wel verversen. Zelfde hoeveelheid als je normaal zou doen bij regulier onderhoud. In het water leven nagenoeg geen filterbacteriën dus kwaad kan het niet.

Dus extra verversen als je NH3/4 en/of NO2 waardes gaan afwijken.

Dat gebeurt meestal in de 3e week.
Omslag nitriet naar nitraat.

Je zou Easy life Filter Medium in het water kunnen doen.
Vloeibaar Filter medium.

nieuwe aquariums en water verversing. voeg en hele dosering toe aan het verse water om het geschikt en veilig te maken voor gebruik in zoetwater.
wordt eerst troebel. daar na vanzelf kristalhelder.

Door teveel organische belasting heb je deze waterbloei en dat heeft even tijd nodig. De bacteriecultuur moet op orde komen.

En ik draai natuurlijk pas 2 weken nu met deze bak dus belangrijkste is nu elke dag meten en om de 2 dagen 20% verversen en de zuurstof slang aan laten. Of zit ik er nu helemaal naast ??

Zie toch ook wel beetje alg komen op kienhout

Vooral zou ik wat geduld hebben en je rust bewaren, 2 weken in nog maar heel kort. Een aquarium heeft wat tijd nodig om zich te stabiliseren.

Oke dus wat ook de anderen zeggen om de 2 dagen 20% verversen en elke dag meten en dan afwachten of het beter wordt.

Oke dus wat ook de anderen zeggen om de 2 dagen 20% verversen en elke dag meten en dan afwachten of het beter wordt.
Je 'draait' nu in met vissen he? Dus ik zou het onderhoud plegen wat je normaal ook zou doen.
Zelf zou ik inderdaad elke dag meten zodat je actie kunt ondernemen als je met een NH3/4 of NO2 piek te maken krijgt.

Waarom ververs je eigenlijk om de 2 dagen 20% en niet in één keer een groter hoeveelheid?

De bruisslang kun je voor de zekerheid in laten hangen, maar je kunt ook zorgen voor meer oppervlakte beweging.

Zie toch ook wel beetje alg komen op kienhout
Je bak is nog niet in balans. Wat voor algje is het?

Ja zou ook 50% kunnen vervangen om de 4 dagen of zou je wat anders voorstellen ?? Groene alg het is geen draad alg en zie het ook op de planten.

Ik kan niet inschatten hoe zwaar je bezetting is maar met 2 x 75% in globaal een week zet het wel zoden aan de dijk. Geen idee wat bij Discussen überhaupt het normale verversbeleid is.

Ik ben geen discus kenner, maar zoverre ik weet hebben deze de zelfde verzorging nodig als jonge maanvissen, en dat is aan te raden om 2 x 50% wekelijks te verversen, dat houd wel in dat de witte waas (bacteriebloei) langer zal aanhouden, maar dit is verder niet schadelijk voor de vissen.

Das wel een heel groot verschil als ik om de 2 dagen 20% vervan op een bak van 550 ltr is dat 330 ltr per week ongeveer, en als ik 2x 75% vervang op 550 ltr is dat 825 ltr. of reken ik verkeerd.

Nee niet twee keer 75%. Twee keer 50% staat voor hetzelfde als 1 x 75.
Je stopt er dan wel 550 liter in maar effectief hebben de vissen geen 550 liter schoon water, maar 412

2 x per week verversen is 550 liter totaal, en dat zal bij discus moeten, mogelijk komt er nog een discus houder hier anders zou ik deze topics eens even goed door spitten en je daar op inlezen.

Vooral zou ik wat geduld hebben en je rust bewaren, 2 weken in nog maar heel kort. Een aquarium heeft wat tijd nodig om zich te stabiliseren.

Met en nieuwe zandbodem.
1 ingedraaid filter e en niet ingedraaid filter.

Dan help je die 2 met filter medium.

Had het een tijdje terug ook in de 1.60 m

VFM werkt alleen bij ammonium en niet bij ammoniak, werd mij verteld door easy life. Dus afhankelijk van de pH doet het zijn werk in meer of mindere mate wat betreft NH3/4

Heeft het bij indraaien nog meerdere functies?

Er over nadenkend. Hoe hoger de pH hoe meer ammoniak ten opzichte van ammonia, hoe minder effect VFM heeft, toch?

Er over nadenkend. Hoe hoger de pH hoe meer ammoniak ten opzichte van ammonia, hoe minder effect VFM heeft, toch?

Geld nog steeds.

Haal je de een weg, daalt de ander ook.

Zijn verhoudingen tussen elkaar.

Bij pH 9,26 heb je 50% van ieder.

Stel je hebt 5 mg ammoniak dan heb je ook 5 mg ammonium. Samen 10 mg.

Haal je de ammonium weg. Dus -5 mg. Dan krijg je 2,5 mg ammoniak en 2,5 mg ammonium. Samen 5 mg.

Heel zwart / wit gezien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan