Witte waas niet weg te krijgen


Simoniem

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2010
Berichten
105
Locatie
Kampen, Overijssel
Goedemiddag,




Ik heb sinds een week last van een witte waas in het water, lijkt alsof het elke dag alleen maar erger wordt.
Het begon op te vallen zo'n week geleden en kreeg toen als advies om 'Purigen' in mijn filter te stoppen, omdat deze waas door fijnstof zou worden veroorzaakt.
Prima, dat spul in de filter gestopt, maar geen enkele vooruitgang.
Afgelopen weekend vond ik de tip om met een fles en een pompje een DIY filtertje te maken.
In het kort, de halve fles zit vol met fijne wol waar het water doorheen wordt getrokken, om zo alles uit het water te halen.


En hiermee hoopte ik het probleem te kunnen verhelpen.
Maar helaas, ondanks dat de zelfbouw filter veel werk verricht (wol al een keer vervangen, was helemaal bruin), is het water wel helder maar erg wazig, melkachtig.
Zie onderstaande afbeelding. Vissen doen het prima, planten groeien als rode kool.








Ik kan notabene bijna niet meer mijn achtergrond zien.

Mijn waterwaardes zijn als volgt:
- Ph : 7.5
- NH3/4 : 0 mg/l
- NO2 : 0 mg/l
- NO3 : 10 mg/l
- Kh : 4,0
- Gh : 6,0

De afmetingen van het aquarium zijn 1,20 x 0,5 x 0,7 (groffe inhoud van zo'n 420L)
Filter is een Eheim 2217 Classic, gevuld met de volledige mediaset van Eheim
Verlichting zijn twee LED balken, meegeleverd bij dit aquarium van Aquatlantis



Huidige bestand:
- 3 zwaarddragers
- 1 L075
- 24 Corydoras Sterbai

De Corydoras zijn gisteren pas gearriveerd overigens.



De enige andere oplossing die ik op internet tegenkom is het gebruik van een UVC lamp om dit soort waas op te lossen.
Maar ik heb geen enkel verstand van dit soort apparatuur en heb dus geen idee wat de meest toegankelijke is die het beste past bij het filter en bak.

Of is dit soort waas aan te pakken met andere manieren, zoals vaker water verversen (doe nu 1x 25% in het weekend), lichten korter aan (staan nu 9 uur aan) of een kwestie van nog meer geduld en het nog langer te laten staan?
 
Zo te zien een bacteriebloei weke de witte waas veroorzaakt, beste is even een paar dagen niets te doen, meestal verdwijnt dit vanzelf weer als de bacterien de bak hebben schoon gegeten, dus rust helpt.

Edit,
Even wat minder voeren en geen waterwissel doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals Ton al zegt is dit bacteriebloei en dat heeft even de tijd nodig.
 
Is de waas gekomen na dat je de Corydoras bij plaatste?
Zou logisch zijn, deze hebben de bacterie groei even aangewakkerd.
 
Het is kort gezegd een overdaad aan organisch afval die door een kolonie bacterien weggewerkt gaat worden en dat veroorzaakt de witte waas.
 
Is de waas gekomen na dat je de Corydoras bij plaatste?
Zou logisch zijn, deze hebben de bacterie groei even aangewakkerd.

Nee, de Corydoras zijn Woensdag binnen gekomen, maar de waas was al merkbaar vorige week. Het is wel dagelijks erger geworden. Ik denk dat ik de knutselfilter er maar uit haal en het nog week aankijk.

Is er niks, behalve geduld, om dit weg te krijgen?
 
Nee, de Corydoras zijn Woensdag binnen gekomen, maar de waas was al merkbaar vorige week. Het is wel dagelijks erger geworden. Ik denk dat ik de knutselfilter er maar uit haal en het nog week aankijk.

Is er niks, behalve geduld, om dit weg te krijgen?

Het kan geen kwaad dus ik zou de natuur zn gang laten gaan. Middeltjes zijn er wellicht maar dat is zonde van je geld vindt ik en het is afwachten of het werkt.
 
google aquael uv filter. Niet te duur is een interne. Altijd handig om in huis te hebben.
 
Plus dat zo'n uv-filter ook handig is wegens je corydorasjes, als je dan in de bak gewerkt hebt en de corydorasjes daardoor stressten, kun je het gif wat corydorasjkes massaal los laten bij stress en waar ze zelf aan overlijden, met zo'n uv-filter eruit filteren
 
vind het toch vreemd dat je ineens bacteriebloei krijgt.

Normaal kan dat wel is gebeuren rond de 1e paar weken maar in de 7e?....
 
google aquael uv filter. Niet te duur is een interne. Altijd handig om in huis te hebben.

aquael unifilter 1000 met UV? Intern dingetjes voor tot 350L, zou dat wat zijn?

vind het toch vreemd dat je ineens bacteriebloei krijgt.

Normaal kan dat wel is gebeuren rond de 1e paar weken maar in de 7e?....

Geen idee, de eerste paar weken wassie kraakhelder, maar t lijkt alsof momenteel iemand een pak melk erin heeft gedumpt
 
aquael unifilter 1000 met UV? Intern dingetjes voor tot 350L, zou dat wat zijn?



Geen idee, de eerste paar weken wassie kraakhelder, maar t lijkt alsof momenteel iemand een pak melk erin heeft gedumpt

Yep, die heb ik ook. Is wel een wat groot lelijk ding maar doet zijn werk goed. Ik gebruik hem ook niet altijd alleen bij vermoeden ziekte ellende en bacteriebloei. Voor medicatie eruit filteren doe ik ipv de sponsen, kool erin en is hij ook heel handig.
 
Dat UV een goede werking heeft in bepaalde gevallen is wel bewezen dacht ik, maar om dat in te gaan zetten voor een eenvoudige bacteriebloei zou mij wat te ver gaan, laat de natuur zijn werk doen en klaar is het.
 
Dat UV een goede werking heeft in bepaalde gevallen is wel bewezen dacht ik, maar om dat in te gaan zetten voor een eenvoudige bacteriebloei zou mij wat te ver gaan, laat de natuur zijn werk doen en klaar is het.

Filtertje die ik noemde kost iets van 50€, is nog s te doen om te proberen. En anders heb ik alvast een goede filter voor een eventuele tweede kleinere bak. Want die komt er vanzelf ook bij gok ik
 
Filtert die er dan ook gif uit Nicolien?

Dat is een stress hormoon wat afgegeven wordt. Meestal cotisolen.
Dit zijn complexe organische verbindingen.

Een uv filter maakt deze stoffen kapot. Waardoor deze makkelijker door de bacterien afgebroken kunnen worden.

Een uvc lamp, is daarom ook een goede aanvulling op je filtersysteem.
 
Ik zou niet 24/7 over uv filteren, het dood ook veel goede bacterien.

De meeste (zo niet alle) nuttige bacterien zijn substraat gebonden. De meeste vrije bacterien (en parasieten) die in het water zitten. Zijn slechte bacterien op zoek naar een verzwakt dier.

Dus een uvc lamp kan gerust 24/7 aan staan.
 
Filtertje die ik noemde kost iets van 50€, is nog s te doen om te proberen. En anders heb ik alvast een goede filter voor een eventuele tweede kleinere bak. Want die komt er vanzelf ook bij gok ik

Of een kleinere versie nemen. Hij is vrij hoog in een klein 2e bakje misschien te hoog. Kijk even goed naar de afmetingen.
 
Zo n lamp is leuk en aardig maar die bacterien zie je zoveel vanwege veel organisch vuil en dat moet eerst weg. Als je de bacterien dood dan verbruiken ze het afval niet en zal alles niet veel helpen denk ik vandaar dat Ton en ik al aangaven dat je het beter even de tijd kan geven.
Het zijn heterotrofe bacterien als ik het goed heb en die zetten het organisch vuil om. Haal je die bacterien op welke manier dan ook weg dan blijf je ermee zitten denk ik of het duurt allemaal weer langer.
 
Bijna een week verder, even een positieve update. Het is niet vanzelf weggetrokken, het bleef dezelfde melkachtige waas houden. Uiteindelijk Dinsdag besloten om het interne filtertje van Aquael te bestellen, die gisteravond is bezorgd.

In elkaar gezet en op een tijdelijke plek opgehangen. Kom zojuist thuis, dus een 20 uur heeft het filter aangestaan en dit is het resultaat:

Ik kan nu al in de lengte richting zelfs de andere kant zien. Waterwaardes net nog gecheckt, nog steeds hetzelfde en de vissen zijn in orde. Op de foto zijn ze net hun maaltijd aan het opsnoepen.

En ja, nu zie ik ook meteen dat een snoeibeurt ook geen verkeerd idee is.

Prachtig filtertje overigens, het UV lampje is eruit te halen en de stroming is laag. Wel wat lawaaiierig maar zou prima in een 100L bakje passen :)
 
Een andere zeer goede oplossing zou het tijdelijk filteren over UITSLUITEND actieve kool en witte watten zijn geweest. de kool na 14 dagen verwijderen en weggooien en je bak is kraakhelder.
Purigen haalt allerlei chemische dingen uit het water en ook zweefvuil, maar doet hoegenaamd niks aan de waterbloei, omdat deze van biologische oorsprong is.
Blijkt ook wel, want de UV lamp doodt je micro-organismen en je bak trekt helder!
 

Terug
Bovenaan