zee aquarium van jan fokke


Het enige dat ik er uit kan opmaken is dat de ene nog heel is en de andere niet :sorry:

Is wel balen voor je . Je zou eens een triton kunnen opsturen , echter is dat ook maar heel beperkt , en kan je een deel van de zware metalen uitsluiten .
Ik weet ook niet goed in welke mate die de gezondheid kunnen schaden op deze korte periodes dat je ze hebt .
Verder ammoniak meten , dat is vergif .
Nitriet stuk minder erg .
Als je geen stip gezien hebt of niks geks aan/op de vissen , kan je weinig doen verder denk ik .
Hoe was het gedrag van de vissen van te voren ?
 
is ook erg lastig te zien als ze uit het water zijn of in ieder geval door mij dan.
 
gedrag van te voren zwommen gister nog gewoon rond, Al zat een vis wel steeds over het zand te schuren.
 
Laatst bewerkt:
no2 is niet te meten alleen zit met nh3 wat te tweivelen tussen 0 en 0,25
 
Nh3 kan moeilijk af te lezen zijn in dat bereik , heb ik ook met mijn testsetje .
Was zeker wat melkachtig ?
Dan denk ik dat dit wel goed zit .
Dan misschien toch een of andere vergiftiging .
Epoxy heb je ook niet veel gebruikt denk ik , dat kan ook al afvallen , en als je dat wel gebruikt hebt zou je eens kunnen zien of deze ook daadwerkelijk is uitgehard .
Je zou eens een flinke waterverversing kunnen doen met noordzeewater van neeltje jans (minst agressief en kan als het op temperatuur is zo in de bak)
 
epoxy heb ik niet veel gebruikt alleen van dat 2 componenten spul van d-d aquarium maar ook niet heel erg veel. Maar als het een vergiftiging was dan zouden alle vissen er toch last van moeten hebben maar sommige lijken nergens last van te hebben.

Of kan het zijn dat er te weinig stroming op staat heb 2 keer 1000 liter per uur er op staan
 
Laatst bewerkt:
Jeetje, wat balen zeg. Je hebt er weinig geluk mee tot nu toe.
Misschien toch te snel begonnen met vissen toevoegen? Ik ben geen zeewater kenner, maar begin langzaam het idee te krijgen dat er weinig balans in je bak aanwezig is...
Sterkte ermee!
 
alleen van dat 2 componenten spul van d-d aquarium maar ook niet heel erg veel.


Dat gebruik ik ook in het bakje bij alle 14 koralen maar de bewoners hebben daar geen last van en het is specifiek voor zeewater.
 
ja dus snap het niet dat ze dood zijn gegaan
 
Nu al weer een dood, zwemmen er nu nog maar 2 in rond
 
Dat is flink balen zeg en al helemaal omdat je de oorzaak niet weet.
 
ja is ook balen enige oorzaken die ik nog zou kunnen bedenken is de ez carbo of een wisselend zout gehalte door mijn ato
 
Hoeveel heeft je zoutgehalte dan geschommeld? Vissen zullen toch wel een kleine schommeling kunnen hebben zou ik denken.
 
Kan het toch niet in de nh3/4 zitten die je noemde eerder?
 
ongeveer een 3 promile ongeveer tussen 33 en 35 zout gehalte. Ja maar als het nh3 is dan zouden de andere vissen en de lagere dieren er toch ook last van moeten hebben.
 
Maar dan moet je toch gewoon iets zien aan je vissen .
Gedrag - ademhaling
Een wisselend zoutgehalte ?? Hoeveel liter zoutwater scheelt dat dan ?

Voeg je nog steeds de carbon toe ? Welk nut heeft dat als je niks hebt weg te werken aan overschotten ?
 
er was me niks opgevallen kwa gedrag van mijn vissen
ik denk niet heel erg veel liter mischien max een liter.
Ja dat voeg ik nog steeds toe want heb nog steeds alg en het is ook een voetsel bron voor de bacterien dus denk als ik stop dat mijn bacterien dan het loodje leggen.
 
Maar als je een liter osmose zou toevoegen dan gaat je zoutgehalte toch niet zoveel veranderen?
 
Maar als je een liter osmose zou toevoegen dan gaat je zoutgehalte toch niet zoveel veranderen?

Idd , die ene liter gaat geen 3 promille afwijking geven . Dat is maar 1 soepeltje zout ...
 
.
Ja dat voeg ik nog steeds toe want heb nog steeds alg en het is ook een voetsel bron voor de bacterien dus denk als ik stop dat mijn bacterien dan het loodje leggen.

Het heeft weinig zin om dat toe te dienen als je niet aan de voorwaarden voldoet .
Je gaat mijn inziens geen koolstofbron toedienen als er geen stikstof voorhanden is .
Als je koolstof gaat toedienen en hij slaat aan , zal je merken dat de afschuimer als een tierelier begint te werken .
 
Als je de DSR (EZ) methode volg dan is de minimale basis het toedienen van EZ carbon, dit is een mix van DSR CarbonVS (azijn/suiker) en DSR FE+ (op ijzer gebaseerde po4 verlager).
Binnen DSR voeg je dit "altijd" toe, ook al is het maar een minimale dosering. Hiermee voed je de bacteriën en bindt je de fosfaat waardoor de no3 en po4 verlaagd worden. De grote hoeveelheid bacteriën die in het aquarium leven zijn vervolgens ook een voedingsbron voor de koralen waardoor het gericht voeren van koralen niet meer nodig is.

Een overdosering van EZ-carbon is zeker schadelijk maar is ook gemakkelijk te herkennen aan een witte waas in het water en naar zuurstof happende vissen (bacterie bloei).
 
Heb je misschien de mogelijkheid om de dieren tijdelijk bij iemand anders onder te brengen? Zo heb je rustig de tijd om de bak stabiel te krijgen zonder dat je het risico loop dat er nog meer dieren het slachtoffer worden.
 
zou niet weten waar ik de vissen dan heen zou moeten brengen. alleen de 2 die er nog in zitten die zaten er al in voor ik starte met ez carbon mischien dat andere dieren die ik later toevoeg hier niet op ingesteld zijn en daardoor het loodje leggen.
 
Je moet ook toevallig iemand in de buurt kennen met dezelfde hobby, dat zou voor mij ook helaas niet lukken.
Als je geen last hebt van een witte waas in het water lijkt mij de kans zeer klein en onwaarschijnlijk dat EZ carbon de oorzaak is. Hoeveel voeg je eigenlijk dagelijks toe?
(ik doseer dagelijks 16ml op 250l water)

Maar als je twijfel kun je natuurlijk altijd de dosering verlagen, het enige risico dat je daarbij loop is dat de algen op termijn meer gaan groeien doordat de no3 en po4 waarden gaan stijgen maar dat is zeker niet schadelijk voor de dieren.

Wat ik zou doen is eerst filteren over actieve kool zodat je mogelijke schadelijke stoffen die je niet meet uit het water kan verwijderen. Maar het blijft natuurlijk erg lastig om een oorzaak te vinden.
 
ik voeg 3 ml op 100 liter toe. Ik zal morgen wel wat actieve kool toevoegen.
 
nee het is niet heel veel
 
Hiermee voed je de bacteriën en bindt je de fosfaat waardoor de no3 en po4 verlaagd worden.


Deze moeten toch juist omhoog bij Jan? Je hebt no3 en po4 nodig om de bacteriecultuur te laten groeien zover ik weet.
 
Ja maar no3 en po4 zijn wel aan wezig alleen in zulke kleine hoeveelgheden dat ze met de test niet meetbaar zijn. Dat ze wel aanwezig zijn kan ik zien aan de algen die ik nog steeds heb.
 
Ja maar je meet dan wel 0 en dan is de vraag of er voldoende over blijft om de bacteriecultuur te voeden. Hier sterven de groene algen nu helemaal weg maar de nitraat is 2-3 mg en de po4 rond de 0,04.
De voeding die voorhanden komt kapen de algen weg denk ik waardoor er 0 overblijft voor de bacterien. Maar ja, ik ben geen expert en dit is enkel mijn gedachte en wat mij bij de opstart vorig jaar is verteld;)

Edit: mss dat je daarom nog wat nh3/4 meet
 
ik kijk het wel een tijdje aan, heb nu ook actieve kool er bij gedaan mischien dat dit gaat helpen en ga zo nh3 nog wel eens meten nu het gewoon licht is.
 
Binnen DSR voeg je dit "altijd" toe, ook al is het maar een minimale dosering. Hiermee voed je de bacteriën en bindt je de fosfaat waardoor de no3 en po4 verlaagd worden. De grote hoeveelheid bacteriën die in het aquarium leven zijn vervolgens ook een voedingsbron voor de koralen waardoor het gericht voeren van koralen niet meer nodig is.

Een overdosering van EZ-carbon is zeker schadelijk maar is ook gemakkelijk te herkennen aan een witte waas in het water en naar zuurstof happende vissen (bacterie bloei).

Toch moet je er mee uitkijken denk ik , zeker met lage gehaltes .
In grote bakken , zit ook veel leven , vol vis , koraal , noem maar op , dan wordt er steeds voldoende aangemaakt om verwerkt te worden .
Echter is het bakje van de TS allesbehalve gevuld met leven .

Wat nog een aandachtspuntje is volgens mij is dat je moet oppassen dat de bacterien die jullie zo graag willen kweken niet overstappen op een andere voedingsbron als de stikstof weg is , of onvoldoende aanwezig naargelang de gedoseerde hoeveelheid koolstof .
 
Maar wat moet ik dan doen, want als ik stop dan klapt de hele bacterie cultuur in wordt er gezegt.
En de dode vissen kunnen ook komen doordat de dwerg keizer is gaan jagen en ze de dood in heeft gejaagd. Dus nu hem ook even extra in de gaten houden.
 
20180105_131649.jpg
 

Terug
Bovenaan