zee aquarium van jan fokke


ja klopt die doen het heel erg goed
 
nu met de vissen nog even rustig aan kijken hoe het gaat
 
De Kardinalen hebben het wel gered zie ik? Deze wil ik ook voor in de nieuwe bak kopen maar het beste is om ze met wat meer te houden dacht ik.
 
ja klopt maar had er 2 een was vrij snel over leden. Ja het mooiste is hem in en schooltje te houden. en wil je dan deze soort of de zwarte
 
We willen de meest kleurrijke hebben en dan een schooltje of minimaal 4 ofzo. Moet me nog ff goed inlezen maar het zijn wel makkelijke vissen dacht ik.
 
ja zijn wel makkelijke en rustige visjes
 
Om nog even terug te komen op de no3/po4 waarden, algen kunnen niet leven zonder no3/po4, dat je deze niet in de meetresultaten terug zie betekend niet dat het er niet is en beteken ook niet dat de eigenlijke hoeveelheden po4/no3 niet te hoog kunnen zijn. De algen hebben nu waarschijnlijk alle aanwezige no3 en po4 opgenomen (en gebruikt om te groeien) voordat je het kunt meten. Dit wordt op het NL-BE zeewater forum in bijna elk topic over algenproblemen uitgelegd.
Dit is het beste te verhelpen door eerst de no3/po4 waarden zo veel mogelijk omlaag te krijgen (is lastig te controleren omdat je het niet terug zie in de meetwaardes). Hierdoor zullen uiteindelijk de algen vanzelf bruin worden en afsterven waarna je de no3 en po4 naar een stabiele en gewenste waarde moet sturen. Dit is net als tijdens de opstartfase een proces waar geduld noodzakelijk is. Een goed gekozen opruim-ploeg helpt hier natuurlijk bij.

Bij het doseren van een carbon bron is de belangrijkste voedingsbron voor de bacteriën de carbon bron zelf, als de no3 en po4 "echt" helemaal op zijn zullen deze niet afsterven. Het plotseling stoppen met de carbon bron zal er wel voor zorgen dat een grote hoeveelheid bacteriën gaan sterven en dit kan problemen veroorzaken. Als je wilt stoppen met een carbon bron dan moet je de dosering heel rustig afbouwen tot uiteindelijk 0.


Ik geloof er trouwens niet in dat de dsr carbon, no3/po4 waarden of de algen de dood van de vissen veroorzaakt hebben, deze kans lijkt mij echt enorm klein.
Een keizer die de rest aan het opjagen is en veel stress veroorzaakt is natuurlijk altijd slecht en kan zeker de dood van een vis veroorzaken.
 
In mijn opstartbak had ik ook algen natuurlijk maar nu de waarden nitraat 2mg zijn en de po4 0.04 zie je dat ze erg snel sterven en er zal dus niet mer voldoende voor de algen te halen zijn. Alles werd grijs en is al zo n beetje dood.
Mijn ervaring is dat de no3 en po4 dus niet 0 hoeft te zijn maar laag genoeg. En zo hebben de bacterien ook de nodige nitraat en fosfaat nog voorhanden.
 
Ik hou de carbon bron gewoon nog aan hoe die nu is want merk in iedergeval dat de algen aan het verdwijnen zijn en de koralen die staan er mooi bij en groeien goed.

en ik hou mijn keizertje even een tijdje in de gaten hoe die doet, hij heeft al een aantal keren achter mijn kardinaal baarsje aan gezeten.
 
20180107_093559.jpg
20180107_093732.jpg


komt dit door ziekte of niet?
 
Op de onderste foto vindt ik hem niet goed eruit zien maar laat de conclusie even aan de kenners over.
 
Ja ik wacht wel even rustig af, vinnen zijn ook beschadigd maar dat is niet heel duidelijk te zien op de foto
 
Het oog op de onderste foto ziet er ook zo raar uit voor mijn gevoel. Lijkt met opgezet of uit te puilen.
 
Ja dat oog is wazig maar volgens mij niet opgezwollen.
 
Het is inderdaad alsof er een bultje overheen zit.
 
ziet er inderdaad niet helemaal gezond uit maar ik kan helaas ook niet beoordelen wat het is en of het echt iets is.
 
oke wacht ik nog wel rustig af, hij wordt zo nu en dan ook achter na gezeten door de dwerg keizer.
 
Die merkt wellicht dat deze niet goed is.
 
Die merkt wellicht dat deze niet goed is.

Zou het niet eerder zijn doordat ie achternagezeten wordt , ziek wordt ....
Als je bak niet groot genoeg is om te ontsnappen , is de stress hoog .
Mijn henkie wordt ook veel achternagezeten door de strogosus , echter kan ie overval wegduiken , dokter weg , henkie binnen een een seconde weer terug en doet ie zijn ding weer .
 
Zou ook goed kunnen inderdaad maar ik weet niet of hij ook daarvoor al achterna werd gezeten en er zijn veel meer gestorven de laatste tijd. Misschien dat die allemaal gestressed zijn geraakt maar dat weet Jan vast beter.
 
Dat is me niet echt opgevallen toen der tijd, maar ik acht het wel als een mogelijke verklaring want andere vreemde dingen heb ik niet kunnen meten.
 
Zou ook goed kunnen inderdaad maar ik weet niet of hij ook daarvoor al achterna werd gezeten en er zijn veel meer gestorven de laatste tijd. Misschien dat die allemaal gestressed zijn geraakt maar dat weet Jan vast beter.

Maar dan snap ik niet dat je dat niet doorhebt , hier is er ook wel eens eentje "van slag" , maar dan grijp ik wel in .
 
Ik heb het niet kunnen waarnemen maar als die vis eerder en vaker vissen achterna zat dan kan dat een verklaring voor alle ellende zijn.
 
Zou het ook kunnen komen door mijn pistool garnaal??
 
uuhm ja, 's avonds hoor je zijn schaar dicht slaan.

 
Dat had ik nog nooit gehoord hoor. Ik heb 2 poetsgarnalen.
 
Ik ook 2 poetsgarnalen, maar deze aangeschaft omdat die in symbiose zou leven met een goby die ik ook had.
 
O ja dat is ook zo. Maar die Keizersvis leeft nog of......?? Je topic is vrij lang dus dat zag ik zo snel niet terug.
 
ja keizer leeft nog maar die lijkt ook nergens last van te hebben wordt ook regelmatig gepoetst door de garnalen.
 

Terug
Bovenaan