Zelf aquarium bouwen


De dampen zijn niet lekker nee, maar omdat het piepschuim zo poreus is valt het in principe erg mee hoeveel plastic je wegsmelt.
Ik versnijd piepschuim meestal met zeer fijne metalen stokjes die ik verwarm met een gasbrandertje... Zelfde principe van een soldeerbout eigenlijk. Zoals je zegt heb je dan betere randen.
Dampen heb ik vooral wanneer er wat restjes aan het metaal hangen tijdens het verwarmen. Op zich valt het dus wel mee maar lekker is het niet inderdaad...

Als ik voor de bak kom staan gaat ze al uitdagend naar me toe lopen en haar scharen laten zien :D heerlijk

Haha, de echte blue terror!!! Heeft ze ook een naam dan aangezien je er maar één hebt?

Altijd leuk om te zien dat ze karakter hebben! Ik had vroeger een CPO kreeftje dat mijn scharen of vingers aanviel als ik in de bak bezig was, net iets minder indrukwekkend gezien het formaat...
Jij moet al iets beter opletten met je vingers waarschijnlijk
 
Ik versnijd piepschuim meestal met zeer fijne metalen stokjes die ik verwarm met een gasbrandertje... Zelfde principe van een soldeerbout eigenlijk. Zoals je zegt heb je dan betere randen.
Dampen heb ik vooral wanneer er wat restjes aan het metaal hangen tijdens het verwarmen. Op zich valt het dus wel mee maar lekker is het niet inderdaad...



Haha, de echte blue terror!!! Heeft ze ook een naam dan aangezien je er maar één hebt?

Altijd leuk om te zien dat ze karakter hebben! Ik had vroeger een CPO kreeftje dat mijn scharen of vingers aanviel als ik in de bak bezig was, net iets minder indrukwekkend gezien het formaat...
Jij moet al iets beter opletten met je vingers waarschijnlijk

Haha, ik durf haar niet vast te pakken hoor! Ze heeft al best grote scharen.
Ja, haar naam is Schaartje officieel (origineel hè? Haha) maar we noemen haar ook wel Kreeftje of Majesteit. Eigenlijk maar net waar we zin in hebben.
Slim, dat met de ijzeren draadjes. Dat is vast nog wat preciezer dan een soldeerbout. Nu ben ik wel benieuwd wat voor creaties jij gemaakt hebt!
 
Een update van de afgelopen dagen:

Het plexiglas is binnen, met 2 deurgreepjes er een afdekplaat van gemaakt.
Verder zit de eerste laag verf op de achterwand, die ga ik de komende dagen verder uitwerken met spat-technieken en 'droogschilderen' om zo meer textuur en diepte toe te voegen.


IMG_2725.JPG
IMG_2726.JPG
IMG_2638.JPG
 
Ik heb er geen woorden voor!

of toch wel!
Overweeg een carriere switch en word aquarium wandbouwer! :D
 
zo zeg ben er stil van :petjeaf:af voor je achterwand 1 een woord schitterend

groet
jaap
 
Dankjullie wel! Leuk om te horen :)
Ja ik ga er zeker volledig in op.
Nu ben ik de achterwand aan het afwerken met epoxyhars, waarvan ik gisteren een milde allergische reactie heb gekregen. Kleine jeukende bultjes op mijn onderarm, na een expert gebeld te hebben de diagnose epoxy allergie.
Dit werkstuk maak ik nog af, ik vrees dat ik in de toekomst dan maar mijn vriend om een gunst moet vragen.
Jammer, want die werkt niet bepaald secuur :D

Wanneer de hars uitgehard is zal ik een foto plaatsen van de achterwand in het lege aquarium.
 
Ohja, van mijn vriend moest ik zeggen dat hij wél secuur werkt.. :D
 
mannen en secuur.... neehoor :deal:

en ja daarmee benadeel ik me eigen geslacht maar het is de waarheid :D
 
Haha, genoeg secure mannen op de wereld maar daar is mijn vriend te haastig voor. Wil de tijd er niet voor nemen en neemt de veilugheidsregeltjes niet erg nauw.
Maar sssst, laat hem maar niet horen dat ik dit zeg, is ie te trots voor :D
 
De bak heeft de watertest doorstaan!
Er zit een millimeter of 2 speling in het waterpeil, vanwege de vloer in ons bejaarde pand.
Gelukkig neemt de achterwand nog een hoop watervolume weg. Voelt toch wat veiliger.

Ik heb de mensen van Mr Boat gebeld, wat nou de daadwerkelijke droogtijden zijn van hun epoxyhars omdat er per merk verschil in zit.
Normaal hou ik voor de veiligheid een week aan, echter zei deze meneer dat hij na 2 dagen op kamertemperatuur drogen al makkelijk zou aandurven.
Toen ik hem vertelde dat een week onder aquarianen gebruikelijk is vertelde hij me omdat de meeste liggen te drogen in een schuur, en dat je dan wel van een week uit mag gaan.
Voor de veiligheid vertelde hij me dat ik na 4 dagen het onder water kon plaatsen, dat het dan goed moet zitten.
Desnoods eerst wat water over een plekje wat toch afgelikt gaat worden spetteren, om te testen of het uitgehard is.
Fijne informatie en ik vertrouw de beste man best, maar is er iemand die hier nog wat over kan vertellen?
 
denk dat de man toch gelijk heeft hoor hoe hoger de temperatuur waar in het ligt te drogen hoe sneller het gaat
afgelopen zomer mijn kap zelf gemaakt temp zo 28 30 graden binnen een halve dag droog was zelf zo erg af en toe dat ik moest op schieten om de boel te verwerken
nu ander project zon 16 -20 graden en na een paar dagen nog niet echt droog plakt nog een beetje temp is ook niet echt constant nu schomeld behoorlijk
gebruik ook de spullen van mr boat

groet
jaap
 
denk dat de man toch gelijk heeft hoor hoe hoger de temperatuur waar in het ligt te drogen hoe sneller het gaat
afgelopen zomer mijn kap zelf gemaakt temp zo 28 30 graden binnen een halve dag droog was zelf zo erg af en toe dat ik moest op schieten om de boel te verwerken
nu ander project zon 16 -20 graden en na een paar dagen nog niet echt droog plakt nog een beetje temp is ook niet echt constant nu schomeld behoorlijk
gebruik ook de spullen van mr boat

groet
jaap

Bedankt voor je reactie Jaap,

Ik denk dat ik dan de proef op de som neem en een stukje onder dompel maandag.
Mocht het fout gaan is dat niet erg, dat is een gedeelte wat toch waterdicht gekit gaat worden. Zolang de voorkant maar intact blijft.

werk je in huis of een garage/loods?
 
Om de tijd tussen het drogen en vullen met water een beetje te doden heb ik de achterwand vast in de bak gekit.
Fijn om nu resultaat te kunnen zien!

IMG_2764.JPG
 
Vandaag vastgekit in de ombouw.
Paar dagen laten drogen, vrijdag met water vullen en dan kan madame naar haar nieuwe appartement :)

Het blauwe is een oude yogamat die onder het aquarium ligt. Omdat door het verven met de roller er toch geen glad oppervlak kon ontstaan.

Tot nu toe tevreden!

IMG_2773.JPG

IMG_2772.JPG

IMG_2771.JPG

IMG_2770.JPG
 
ik blijf t misschien zeggen :D

maar ik vind dit echt meer dan zeer geslaagd. ik zou zeggen de mooiste achterwand op het forum :thumbs:
 
ik blijf t misschien zeggen :D

maar ik vind dit echt meer dan zeer geslaagd. ik zou zeggen de mooiste achterwand op het forum :thumbs:

Nou dat is toch wel het mooiste compliment dat je kan krijgen :D

Dankjewel allebei, en Luc nogmaals bedankt voor de goede info.

Wanneer de bak vrijdag gevuld en wel is zal ik nog wat foto's plaatsen.
Dan nog tot zondag een 'testvisje' in de bak zetten, als dat slaagt dan mag het kreeftje er in.

Nu dus nog wachten tot vrijdag.. niet mijn sterkste punt ;)
 
Heb je een tekening van je MDF onderkast? Ik ben namelijk zelf aan het kijken om een onderkast te maken voor een 80cm bakje dat hier nog staat. eigelijk met zelfde afmetingen van jouw aquarium volgens mij! En Om de kosten te drukken leek MDF mij wel leuk... maar ik zou wel kast deurtjes willen en dan is om de X cm een steun niet ideaal natuurlijk!
 
Heb je een tekening van je MDF onderkast? Ik ben namelijk zelf aan het kijken om een onderkast te maken voor een 80cm bakje dat hier nog staat. eigelijk met zelfde afmetingen van jouw aquarium volgens mij! En Om de kosten te drukken leek MDF mij wel leuk... maar ik zou wel kast deurtjes willen en dan is om de X cm een steun niet ideaal natuurlijk!

Ik heb geen tekening meer, maar ik kan natuurlijk best wat voor je uittekenen hoor.
Mijn constructie is vrij simpel, voor- en achterplaat staan voor de zijkanten aan, aan de binnenkant zijn deze extra stevig bevestigd met een balk van 3x3 cm + schroeven en houtkit.
De bovenplaat ligt er op, en voor stevigheid heb ik om de 25 cm een middenstuk met dezelfde grootte als de zijkant, op dezelfde manier vastgezet.
Staat als een huis!
Ook is mijn onderstel een meter breed, ivm de ombouw. Dus net iets anders dan jij wil gaan doen.

al zou ik daarvoor toch wel hardhout multiplex gebruiken, dat is wat slijtvaster dan MDF ivm de manier waarop het als kast gebruikt gaat worden.
Minder makkelijk te bewerken en redelijk prijzig, maar als je iets doet doe 't dan goed
MDF gebruik ik zelf het liefst voor meubels die verder geen andere functie hebben dan het ondersteunen van iets.
Stel je zet een filter in een MDF kast en die gaat lekken, dan kan je nog best een probleem krijgen.
Tenzij je het verschrikkelijk goed aflakt, maar de grondverf + lak die ik gebruikt heb waren ook al zo'n 40 euro samen.
Wat maakt een tientje extra aan hout dan nog uit, denk ik dan ;)
Maar in principe kan MDF wel hoor. Maar lak het dan 2x met grondverf en 3x met lakverf voor buiten en kit alle naden goed dicht, inclusief de schroeven. Dan heeft het vocht geen kans meer!

Als je steunen in de kast maakt hoeft het ook echt niet om de 10 cm hoor, als je erg dik MDF neemt kan je best in de lengte van 80 cm maar 2 steunen nemen exclusief zijkanten
 
Ik heb geen tekening meer, maar ik kan natuurlijk best wat voor je uittekenen hoor.
Mijn constructie is vrij simpel, voor- en achterplaat staan voor de zijkanten aan, aan de binnenkant zijn deze extra stevig bevestigd met een balk van 3x3 cm + schroeven en houtkit.
De bovenplaat ligt er op, en voor stevigheid heb ik om de 25 cm een middenstuk met dezelfde grootte als de zijkant, op dezelfde manier vastgezet.
Staat als een huis!
Ook is mijn onderstel een meter breed, ivm de ombouw. Dus net iets anders dan jij wil gaan doen.

al zou ik daarvoor toch wel hardhout multiplex gebruiken, dat is wat slijtvaster dan MDF ivm de manier waarop het als kast gebruikt gaat worden.
Minder makkelijk te bewerken en redelijk prijzig, maar als je iets doet doe 't dan goed
MDF gebruik ik zelf het liefst voor meubels die verder geen andere functie hebben dan het ondersteunen van iets.
Stel je zet een filter in een MDF kast en die gaat lekken, dan kan je nog best een probleem krijgen.
Tenzij je het verschrikkelijk goed aflakt, maar de grondverf + lak die ik gebruikt heb waren ook al zo'n 40 euro samen.
Wat maakt een tientje extra aan hout dan nog uit, denk ik dan ;)
Maar in principe kan MDF wel hoor. Maar lak het dan 2x met grondverf en 3x met lakverf voor buiten en kit alle naden goed dicht, inclusief de schroeven. Dan heeft het vocht geen kans meer!

Als je steunen in de kast maakt hoeft het ook echt niet om de 10 cm hoor, als je erg dik MDF neemt kan je best in de lengte van 80 cm maar 2 steunen nemen exclusief zijkanten
bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik had het wel verwacht dat er extra steun onder zat, zat met het idee omdat de ADA kasten opgebouwd zijn zonder veel steun maar lijkt mij heel licht gemaakt dan...
 
bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik had het wel verwacht dat er extra steun onder zat, zat met het idee omdat de ADA kasten opgebouwd zijn zonder veel steun maar lijkt mij heel licht gemaakt dan...


Geen probleem!
Tja wat steun betreft.. zelf ben ik liever véél te veilig dan nét iets te onveilig.
Al helemaal wanneer het om iets breekbaars als een aquarium gaat.
Waarschijnlijk kan 1 steun ook, hoor, maar zelf denk ik hoe massiever hoe beter. al is het maar voor je eigen veilige gevoel.
 
bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik had het wel verwacht dat er extra steun onder zat, zat met het idee omdat de ADA kasten opgebouwd zijn zonder veel steun maar lijkt mij heel licht gemaakt dan...
och kijk eens naar de kastjes van juwel of trofis zeer eenvoudig van opbouw bv de rio400 kast 7 planken en drie deurtjes belastbaar tot 1200 kg
dus hoeft allemaal niet zo zwaar
zolang je de bovenplaat en onderplaat maar goed ondersteunt zodat deze niet vervormen en zorgt dat de staanders niet kunnen scharen door middel van een stevig achterwand
gaat het prima

groet
jaap
 
och kijk eens naar de kastjes van juwel of trofis zeer eenvoudig van opbouw bv de rio400 kast 7 planken en drie deurtjes belastbaar tot 1200 kg
dus hoeft allemaal niet zo zwaar
zolang je de bovenplaat en onderplaat maar goed ondersteunt zodat deze niet vervormen en zorgt dat de staanders niet kunnen scharen door middel van een stevig achterwand
gaat het prima

groet
jaap
Ja het was in dat opzicht. Dat ik dit ook dacht. Ik heb nu een stevige kast gebouwd in steigerhout maar voor de uiteindelijke kost kom ik duurder uit als een dergelijke kast te kopen. Maar ik zal het topic niet verder kapen! Ik meet alles eens op maak bouwtekeningen en zal hier eens een eigen topic over openen voor inzichten van iedereen!
 
Vakwerk,je kreeft boft maar!

Haha, dat doet ie! Dankjewel!
Ik heb even snel berekend wat ik tot nu toe kwijt ben.
En dat is inclusief overbodige luxe, gewoon omdat ik het een mooi project vond om te doen en me wat heb laten meeslepen. Want alleen het beste is goed genoeg op zo'n moment :D
Zo'n 350 euro.. oeps.
En dat voor een kreeftje van 13 euro. En natuurlijk mijn eigen plezier!

Morgenavond rond 11 uur staat de wand een week te drogen.
Waarschijnlijk ga ik hem vrijdagochtend dan vullen met water.
Ook heb ik een aantal zijdeplanten besteld, een beetje groen is nooit verkeerd.
Als echte planten zal ik er limnobium laevigatum in doen, die groeien in mijn meterbak sneller dan zij opeten kan.
Want helaas zijn zelfs stevige anubiassen niet veilig bij haar!

ik post zo nog een filmpje van het geheel, hoe het in elkaar zit en hoe ik alles weggewerkt heb
 
Wauw erg mooi gedaan! En een hele mooie achterwand:D
 

Terug
Bovenaan