Zelf LED inbouwen voor beginners (door een beginner)

Ik was voor 9,50 klaar had zelf nog een voeding leggen dit is een 50cm strip 5050smd waterdicht IP68
voldoet goed voor een kleine bak. Mijn planten groeien er goed bij. Maar bij deze shop kan je alle lengtes krijgen ook de rgb versie.
www.ledlint.nl/aquarium/helderwit/50
 
is het ook lucratief om alle kleine spullen zoals connectors, kabels, enz. uit China te halen???
 
Ja,want in de meeste gevallen, betaal je geen verzendkosten.
 
Vind het zelf mooier overkomen..alleen goed de planten in de gaten houden of die het ermee eens zijn.haha.
ben nog beetje aan het spelen met het hele verlichtings schema.
 
Heeft een van jullie misschien 5630 led's gevonden met een K van 5200 ?

Wat meer uitleg over eenheden ;

Lumen (lm) is de som van al het uitgestraalde licht ongeacht de richting waarin het licht straalt. ( lum. flux )

Candela (cd) is de hoeveelheid licht (lumen) in een bepaalde driedimensionale hoek (steradiaal).
1 cd = 1 lumen in een ruimtehoek van 1 steradiaal.
Om dat te bepalen gebruik je dus gewoon een online-tooltje.

De spec. van een gemiddelde 5050 led is 6 cd.
Omgerekend geeft dat 19 lm
Daar gaat een verlies af vanwege de vochtbestendigheid.
Per led hou je dan misschien 12 lm over.

Lichtsterkte in Candela ( cd ) : symbool I ( 1000 mcd = 1 cd , luminous intensity , If of Iv )
Lichstroom in lumen ( lm ) : ( luminous flux )

Bron
 
Eigenlijk een plaat. Als verlichting voor een paludarium.
Bedankt voor de site .. Zelf was ik bij deze begonnen.
 
Alles kan...maar....waarvoor??

Het is een rgb strip...dus alleen voor sierverlichting (rood/blauw voor planten) maar dus niet voor dagverlichting.

Daarnaast vind ik 5 lumen per led wel heel erg weinig...volgens mij bestaat deze strip uit de zwakste leds die er zijn..

En wat me opvalt is de ip klasse.
Ze noemen hem ip68...dat is 100% waterdicht...maar wel op maat te knippen?? Dan is ie dus niet meer ip68.
daarnaast staat in de beschrijving ip65 waterproof???? Dat is volgens mij alleen vochtwerend...niet water/vochtdampen bestendig.

Dus deze strip is heel leuk als je hem volledig waterdicht gaat maken en alleen gebruikt voor sierverlichting....maar de opbrengst is minimaal.
 
Ja dacht ik al, maar iemand vroeg het aan mij.
Thanks voor het antwoord. (y)
 
Het is al een maand stil hier maar wie weet wilt iemand mij antwoord geven :p
Ik ben op dit moment aan het inlezen op internet over led verlichting.

Ik heb onlangs een juwel vision 260 gekocht en wil graag over op led.
Via een winkel of iemand is het te duur vandaar dat ik nu vooral op dx.com en wat op ebay kijk.

Maar ik vroeg me af of het ook mogelijk is om bijv. 4 leds afzonderlijk van elkaar te bedienen.
En wat voor controller daarvoor nodig is.
 
Je bedoelt ledstrips of 4 powerleds?
 
Ik bedoel ledstrips.
 
Ligt aan welke kleuren je wilt. Als je rgb erbij pakt 3 anders 5
 
Zat aan rgb te denken.
Maar ben nog heel veel aan het rondkijken nu.
Was vooral voor de waterproof leds (de strippen) op dx.com aan het kijken.
Maar ben er net op gewezen dat deze niet goed genoeg zijn voor een aquarium (kwa waterdichtheid).
Verwarrend allemaal :p
 
Ga je ze onder water gebruiken?
Zit er een dekglas tussen je led en het water?
Indien op het eerste nee en het tweede ja, dan geen probleem met Dx
 
Wilde eerst de leds in een soort lichtkap maken.
Maar ga toch voor ip67/ip68..

Ben er alleen nog steeds niet uit welke ik ga kopen..
Als wit ga ik wel voor warm licht, maar wil ook nog graag rgb voor bijv. nachtlicht
Zie alleen door de bomen het bos niet meer..

Kwam deze tegen op dx.com.
http://www.dx.com/p/hml-ip68-waterproof ... Qqkm8nb_qA

Is dit wat?
Of mensen die betaalbare weten en tips kunnen geven?
 
Die ziet er prima uit. 60 leds per meter is best wat. Verder voor 2 euro extra wordt die vanuit europa verstuurd en kan je hem zelfs binnen 5 dagen al hebben (dat geld voor meer populair spul van DX.com)

LED's zijn 5050 wat prima is voor RGB. Heb zelf dezelfde soort ledstrips en die werken nog altijd prima. De "felle" verlichting komt toch van je witte leds.

Zelf zou ik voor wit licht gaan ipv warm wit. Maar dat is een kwestie van smaak. In wit licht kan je de kleuren vaak mooier zien, en 6500k (wit) is daglicht. Warm wit (2700k) is binnenverlichting. Voor sfeer in je woonkamer erg prima, maar voor planten/aquarium minder vind ik. Maar het is maar een mening.

Warm wit (2700k) kan je met RGB zelf mengen. Puur wit is erg lastig met RGB strips.

Kwa controller:
voor alleen RGB heb je een 3 kanaals nodig. Als je RGB en een witte wilt heb je een 4 kanaals controller nodig.

De veel gebruikte TC420, waarmee je zelf zonsopgang en zonsondergang kan maken, en per strip kan bepalen wat voor kleur je wilt, heeft 5 kanalen. Deze is wel wat duurder dan een simpele controller. Maar je kan er wel veel meer mee.


Ik heb zelf ook een Juwel 260 vision gehad... en heb nu weer een even groot aquarium. Zelf heb ik 2x RGB gemonteerd van een meter, en 4x wit van een meter. Als je een linkje hebt van je RGB en wit kan ik wel even kijken hoeveel watt adapter je minimaal nodig hebt.

Zelf heb ik 120 watt. Mijn strips gebruiken maar 60 watt samen (en een adapter van 120 watt verbruikt dan ook maar 60). Daardoor kan ik makkelijker strips toevoegen en heb je minder risico op overbelasting.
 
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Warm licht leek me fijner voor de vissen.
Maar ik vind het ook heel belangrijk dat mijn planten het goed doen.

Zou deze dan goed zijn?
http://www.dx.com/p/hml-ip68-waterproof ... Qqrusnb_qA

Is het trouwens ook mogelijk om bijv rgb alleen aan te hebben en de andere leds uit?
 
http://www.dx.com/p/90w-7200lm-300-5630 ... 12v-177625

Zoiets zou technisch gezien sterker moeten zijn. De leds in de witte strip die jij aanhaalt zijn 5050. Die ik stuur zijn 5630. Deze zijn groter en sterker.

En ja, je kunt RGB aandoen, en wit uit. Of andersom...
Dat hangt dus erg af van welke controller je koopt. Eigenlijk zegt de controller:

Strip 1 (wit) moet op 0%
Strip 2 (Rood) op 100%
Strip 3 (Groen)op 100%
Strip 4 (Blauw) op 0 %

Nu zou je een geel aquarium moeten zien (Rood + groen maakt geel)

je kan dus welke kleur maken die je wil door R, G en B te mengen. En de witte ook aanzetten.

Voorbeeld van mijn oude aquarium met een RGB ledstrip en een witte
https://www.youtube.com/watch?v=MDJbnBaOF20

Deze controller gebruik ik om de kleuren te mengen: http://www.dx.com/p/tc420-1-4-led-progr ... ble-269307

Daarmee kan je meerdere "programma's" maken. een programma is een dag waarin je elk uur kan aangeven wat de kleur moet zijn. Tussen die tijd in laat die de kleur langzaam overgaan naar de volgende ingestelde kleur.

Maar je kan ook een controller met een afstandsbediening nemen, en dan zelf de kleur instellen (vaak zijn er dan maar 16 kleuren mogelijk). Is wat goedkoper, maar mijn advies: Het instellen van de TC420 is even werk, maar wel een fantastisch resultaat.
 
Ziet er wel echt supergaaf uit!
 
Lieszje zei:
Ziet er wel echt supergaaf uit!

Een controller heb je toch nodig. En voor 30 heb je in ieder geval alle vrijheid om alles aan te passen naar wens. Ook heb je na het instellen er geen omkijken meer naar....

dus je hebt nu LED-strips, een controller.... Nu moet je nog een voeding ;)
 
Ja dat is waar.
Die moet je via een pc instellen toch?
Heb nog geen pc (wel tablet/smartphone) maar krijg binnenkort wel een oudje.

Echt heel fijn dat je zo goed helpt!
 
Volgens mij gebruikt Ali geen paypal.
Wilde in ieder geval ooit een keer daar wat kopen maat lukte toen niet :/
 
Ow dat is ook zo! maar volgens mij kan je betalen met iDeal tegenwoordig :p
 
inderdaad, sind kort kun je daar gewoon met iDeal betalen
 
Super! :)
Ik ga binnenkort alles bestellen.
Echt heel erg bedankt voor alle hulp :)
 
Ik heb sinds 2 maanden een zelfbouw led verlichting in mijn bak zitten en twijfelde nog wel eens aan de kwaliteit van de goedkope leds.

Om daarvanaf te zijn heb ik een bedrijf in Almere gemaild wat ledlampen maakt voor groente kwekers.

Vanmorgen bericht gehad dat ik van harte welkom ben ( met de zelfgemaakte ledbalk) om eens te komen meten wat de waardes nou echt zijn!!! Helemaal gaaf!!.

Ook kunnen ze dan een onderwater test doen ( sensor op de bodem van 50 cm diepe tank en dan meten wat er overblijft van de waardes)... zodra ik meer weet laat ik het weten
 
Ik ga jullie toch nog even lastig vallen..
Het was de bedoeling dat de led verlichting pas wat later zou komen ivm financi�le situatie nu.
Maar helaas is gisteren een van de tl's al kapot gegaan en moet ik eerder over op led.

Maar waar ik nu mee zit is de montage op bijv. een aluminium strip.
Het is me namelijk nog niet gelukt om het voor een klein prijsje te vinden.
Hebben jullie low budget tips toevallig?
 
Ik heb van de week een 2 meter h profiel gehaald voor �7.50 bij de Gamma.
 
Dan ga ik daar even kijken :)
Dankjewel!
 
Terug
Bovenaan