Zelf LED inbouwen voor beginners (door een beginner)

sorry wat eerder in dit onderwerp voor kwam...


Dx Led

https://www.youtube.com/watch?v=9QSxJymRBak


ik gebruik het ook bij mijn native TANK (koudwater)

en inderdaad dat waterproof... als je het afknipt is het geen waterproof meer.

maar de licht opbrengst zelf klaag ik niet over planten groeien goed
maar de eisen van mijn planten liggen stukken anders dan jullie planten waarschijnlijk.

ook hij benoemd dat dit licht als toevoeging is en geen vervanging.
 
hij rekent alleen in watt... dat werkt alleen als grove inschatting bij TL. LED is een andere techniek, die een gerichtere bundel heeft. Daardoor kan je het niet zo simpel stellen als hij doet.

ik denk dat ik nog even de resultaten afwacht van de persoon hier die een test met zijn led-verlichting laat doen. Dan weten we iets meer over de leds die hij besteld heeft uit china. Zelf groeien de planten hier prima, zowel mos als simpele waterplanten als cabomba.

waterdichte strips die daarna niet meer waterdicht zijn aan de uiteindes kun je afdichten met een krimpkous. hierin doe je waterdichte kit (aquariumkit bijvoorbeeld). verwarm de krimpkous zodat die krimpt en voila. Het is weer waterdicht. Dit werkt ook op gesoldeerde draden. eenmaal droog is het geleid de kit niet meer.
 
Die persoon ben ik dus!! hallodiedo!!

Vrijdag heb ik een afspraak staan en dan gaan ze mijn zelfbouw-ledstrips-made-in-china-knutsel-frutsel verlichting nameten.

Ben benieuwd.
 
Lieszje zei:
Ik ga jullie toch nog even lastig vallen..
Het was de bedoeling dat de led verlichting pas wat later zou komen ivm financi�le situatie nu.
Maar helaas is gisteren een van de tl's al kapot gegaan en moet ik eerder over op led.

Een andere lamp kost een kwart van de kosten van de benodigde LED verlichting .. :daisy:
 
Kost misschien wel een kwart van de kosten...maar soms wil je gewoon wat nieuwerwets hebben!!..
De 2 strijd tussen voor en tegen led verlichting zal nog wel een paar jaar lopen.
Sommige zijn er helemaal weg van...andere willen alles bij het oude laten...

Na mijn led strip test van vandaag neem ik voorlopig even een tussenweg.
Leds als effect licht en t5 voor de planten.

Toch blijf ik erbij dat de professionele aquarium led verlichting (van de bekende merken)een goede kosten besparing kan opleveren.

(mijn rio 180 verbruikt 90watt aan t5 verlichting, met led zou ik uitkomen op slechts 24 watt, doe dat eens 10 uur per dag 365 dagen per jaar,5 jaar lang.....dat levert een mooie besparing op)
 
@Tom

Ledverlichting zou ik kopen van mijn vakantiegeld omdat ik toch niet op vakantie ga.
Vind het dan zonde om nog een nieuwe TL te kopen als ik toch al over wil op led.
Wil graag een zo fijn mogelijke leefomgeving voor mijn vissen en dat kan ik veel beter cre�ren met led.

Heb op dit moment een leen lichtbak maar heb vanochtend led besteld.
Heb ervoor gekozen om alles bij Aliexpress te kopen.
 
Heb je een complete led verlichting besteld of led strips?
Heb je een link van je bestelde product??

Aliexpress is ook een grote website met China als achterliggende leveranciers.
Dus hetzelfde als waar ik mijn ledstrips vandaan had gehaald.

Ik weet niet of je mijn review gelezen had over de ledverlichting gekocht via die Chinese handel sites??

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1662533

Om je een heel verhaal te besparen....de leds die ik gekocht had beloofde 40 lumen per ledje op te leveren.
Bij nameting bleek dit nog geen 9 lumen per ledje te zijn dus compleet waardeloze led voor het aquarium.Tenzij je er meer dan 500 ledjes in plakt..en dan nog is het licht te zwak om de bodemplanten te bereiken.

Ik weet dus niet welke leds je besteld hebt maar.......

Mijn ongevraagde advies is: probeer je order te annuleren of wees ervan overtuigt dat je ledstrips daadwerkelijk voldoen aan de verkoopdetails.
 
Ik heb mijn leds besteld bij de led koning, planten groeien als kool en de lampen zijn in te stellen. Kosten, nog geen 80 euro! Hiervoor heb je een rgb strip en een warm witte van 110 cm met afstandsbediening, al gebruik ik die nooit
 
Order is al niet meer te annuleren dus dat gaat hem niet worden.
Zal moeten afwachten hoe de leds zijn.
Anders hou ik gewoon de TL verlichting, dan heb ik mijn best gedaan.
 
Die Leds...pkoning heb ik ook HEEEEL lang over zitten twijfelen.

Die beweerd ook 18 lumen per ledje te hebben keer 60 leds in 1 meter.
Dan kom je op 1080 lumen per meter...Wat helemaal niet slecht is..

Omdat ik niet kon achterhalen welke ledtypes hun gebruiken en wat hun kleuren spectrum is heb ik besloten het niet te doen en sta op het punt ergens anders een ledbalk te bestellen.
(en ik had geen zin om weer te moeten knutselen met losse ledstrips)
Maar....ik zou ZEKER mijn geld aan hun uitgeven ipv die Jokytoky zooi via Alieexpress etc.

*Ik wil niet zeggen dat ALLES via die Chinese sites waardeloos is hoor,er zal vast goede kwaliteit tussen zitten,maar uit MIJN ervaring weet ik dat die kans klein is dat je die aquariumplanten geschikte ledstrips daadwerkelijk voor een lage prijs tegen komt*
 
Lieszje zei:
Order is al niet meer te annuleren dus dat gaat hem niet worden.
Zal moeten afwachten hoe de leds zijn.
Anders hou ik gewoon de TL verlichting, dan heb ik mijn best gedaan.

Als je het enkel voor je vissen doet... kan je met chinese led nog prima vooruit. Ik heb zelf ook chinese led, en ondanks de blijkbaar lage opbrengst, heb ik hier prima plantengroei. Als je de ruimte heb, kan je gewoon extra ledstrips plaatsen zodat je wel genoeg licht hebt. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan.
 
Ik had ergens gelezen dat JUIST de plantjes het ook goed moesten doen,
vandaar mijn advies om te kijken naar betere leds.

*moest ff zoeken maar ja..hier stond het*

Lieszje zei:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Warm licht leek me fijner voor de vissen.
Maar ik vind het ook heel belangrijk dat mijn planten het goed doen.

Als het alleen om "het licht"gaat dan zijn de goedkope leds natuurlijk helemaal perfect!!

Niet 1 aquarium is ,gelukkig, hetzelfde dus heb je meer licht nodig dan kun je er altijd wat bij plakken.

Ik had zelfs iemand gevonden op het net die halverwege de bak (dus IN het water) 2 rijen waterdichte ledjes gemaakt had zodat ook de bodemplantjes genoeg licht kregen...Nou raad ik dat NIEMAND aan om te doen maar was wel een leuk gezicht.
 
De planten zijn natuurlijk ook belangrijk.
Maar heb niet heel veel planten of hele moeilijke.
 
Kijk ook eens op aliexpress.nl, bv http://www.aliexpress.com/item/Brand-Ne ... 47676.html. Nog geen 13 dollar incl. verzenden!
Dit is een complete Led balk RGB ip68 incl afstandsbediening. Je kunt er ook nog een luchtpompje op aansluiten.
Ze verkopen ook de LED strips.

Je moet even geduld hebben, maar ik heb al meerdere keren diverse spullen gekocht en alles wordt netjes geleverd! :)
 
????Thijssen_s
Ik kan zo niet zien wat je bedoelt want ik zie geen afstandbediening en ook geen luchtpomp aansluiting.

Daarbij zijn dit decoratie lampen en geen "nuttige"lampen.Je moet aangeven welke kleur je wilt ontvangen maar planten hebben meerdere kleuren nodig om te kunnen groeien.

Ik heb zelf ook meerdere keren spullen besteld via deze sites hoor...en het ene ligt na 3 weken in de container en het andere gebruik ik nog jaren..Tot nu toe heb ik altijd gekregen waarvoor ik betaald heb.
 
Thijssen_S zei:
Kijk ook eens op aliexpress.nl, bv http://www.aliexpress.com/item/Brand-Ne ... 47676.html. Nog geen 13 dollar incl. verzenden!
Dit is een complete Led balk RGB ip68 incl afstandsbediening. Je kunt er ook nog een luchtpompje op aansluiten.
Ze verkopen ook de LED strips.

Je moet even geduld hebben, maar ik heb al meerdere keren diverse spullen gekocht en alles wordt netjes geleverd! :)

Dat is inderdaad vooral een lamp voor naast je TL balk. Ik denk dat je TL wel uit moet om de verkleuringen goed te kunnen zien, omdat de TL balk een stuk sterker is.

Maar voor nachtverlichting een prima optie. Wel RGB kiezen, want met wit of blauw ben je er niet.

En planten hebben een spectrum nodig. En laat wit nu een menging zijn van heel veel kleuren en dus een breed spectrum. Wit is geen kleur....
 
EdwinLelystad zei:
Die persoon ben ik dus!! hallodiedo!!

Vrijdag heb ik een afspraak staan en dan gaan ze mijn zelfbouw-ledstrips-made-in-china-knutsel-frutsel verlichting nameten.

Ben benieuwd.

Zijn de resultaten van die meting ondertussen bekend? Ik ben erg benieuwd :)
 
Ik heb de LED strip zelf besteld en inmiddels ontvangen. Het is inderdaad een RGB strip.
Lichtopbrengst valt lang niet tegen!
Ik wilde hem idd als avond/nachtverlichting gaan gebruiken en dan icm de TL's op een tijdklok.
Helaas schiet de strip nadat deze uit is geweest standaard terug naar een 'flash' mode, disco in de bak dus....
 
Zeer mooi artikel en handig dat je dit met de rest van ons wilt delen!
 
ik heb de ledstrips van de Action en met 2x 5 meter meer dan genoeg licht tot op de bodem...

� 14,95 per 5 meter en dimbaar met afstandsbediening..
 
Ik heb deze boven mijn bak hangen, zit in een aluminium koel profiel en heeft een opaal scherm over de leds die het spatwater tegenhoud, en voor een betere spreiding zorgt

36-LED-Waterproof-Rigid-Strip-Cabinet-Light

KuC7FsTAvwgMFdsQBttAuDZ2PQn3rLI7.jpeg


Jb Malawi
 
Bevallen ze goed? Welke kleur heb je? Ik wil voor mijn 60cm bakje (zie link bij handtekening) een kap maken met verlichting en deze lijken precies de juiste lengte te hebben. Zou ik dan genoeg hebben aan 1? Of moeten er 2 in?
 
hey allemaal

super intressant verhaal dit.
wat ik nog wel mis en waar ik nog geen antwoord of idee over heb ik hoe bevestig je het aan/onder je bestaande bak

ik heb een rio 180 met een lichtbak met 2 t8 tl's

waar komen de ledstrips dan ?
wat is de beste plek ?

hopelijk heeft iemand hier een filmpje / fotos van of gewoon uitleg
 
Inspirerend artikel!

Als het goed is heb ik woensdag het laatste onderdeel in huis om voor mijn rio 240 ook een budget ledverlichting te fabriceren. Voor een groot deel op basis van deze tips.

Mijn dank is groot.

Ik hoop dat het resultaat mooi wordt. Het gene waar ik me het meeste zorgen over maak is de kwaliteit van de chinese led strips van een $2,76 p/s ofzo... Ik heb dan een koude en warme witte ledstrip besteld. Daarnaast 3 losse kleuren groen, blauw en rood ipv 1 rgb strip. Allen zijn 1m lang en zouden van het type 5630 leds zijn en IP67. Ik ben benieuwd, maar zal niet verbaasd zijn als ik duurdere leds later moet bestellen. Ik was iets van 10-11 euro kwijt voor alle 5 samen...
Zodra ik weet of het wat is of juist niet wat is laat ik het nog weten.

Ik plak ze op een alp-3 aluminium profiel speciaal voor de rio 240(zie tip Edwin dank hiervoor). Let wel ik heb de alu profiel zelf nog niet binnen dus weet niet 100%. Als het klopt wat ik las kunnen je gewone kleppen er op blijven.
 
Ik zocht naar een k&k programma voor de TC420 ben namelijk zelf niet zo'n ster in zelf instellen(gemakzuchtig) en daarbij kwam ik deze site tegen waar je diverse simulaties kunt downloaden om in je TC420 te laden. Ik weet niet of deze link al genoemd is, maar voor mij was het wel handig. Ik hem ze wel iets aangepast aan mijn eigen wekker tijden, want is toch leuk als je zelf de zonsopkomst in je aquarium meemaakt tijdens de koffie om 7:00 uur.

http://www.lum-light.de/usb-16a-download.html

Misschien dat deze link al eens genoemd is, maar ik vond het ideaal.
 
Hallo
Ik wil in mijn aquarium Juwel Rio 125 led verlichting hangen.
Ik weet niet goed hoe ik deze moet plaatsen. Strips/ledbuis.
Heeft er hier iemand ook in zijn Juwel Rio 125 leds geplaatst en hoe heeft hij dit gedaan.(foto)

Mvg. Dirk
 
Ook ik ben benieuwd hoe je eigenlijk die strips in je bak moet hangen.
Mijn lichtbakken sluiten precies aan op de stabilisatiestrips in de bak. Er is daar geen ruimte om een strip bij te hangen. Ik kan strips ook niet bevestigen op de plaats van de T5 lampen. Daar is ook geen ruimte. Ja, als ik de T5 lampen weghaal, dan wel. Maar ik weet niet of dat dan past...

De meeste led lampen, die in de T5 doppen gedraaid kunnen worden, zijn duurder en je kunt er geen simulatie mee doen.

Ik weet dat het een oud topic is, maar nog altijd actueel denk ik..
Er zijn nog altijd mensen op zoek naar de beste oplossing voor led verlichting.
 
Hoe zit het nu met de testresultaten van de goedkope strips? Is er al iets uit de bus gekomen? Ik ben namelijk aan het overwegen om een balkje dwars over de breedte van mijn Dennerle scanners 50 te plaatsen. De standaard verlichting hangt eigenlijk in het midden van de bak en zorgt er voor dat grote planten hier links en rechts van een enorm lange schaduw hebben. Ik dacht dit op te lossen door een alu profiel van 35cm en mis 5-10 cm dik er boven te plaatsen. eventueel met behulp van de dennerle montage stukken van hun lesbalken.
http://dennerle.com/en/products/aquasca ... capers-led
(ik neem dit in optie maar helaas niet dimbaar :()

Ik zat zelf te kijken naar het volgende:
2x
http://www.led1.de/shop/lng/en/led-ligh ... -50cm.html
en dan 1 of 2 x
http://www.led1.de/shop/lng/en/led-ligh ... -50cm.html

voor de kleuren.

alles op lengte van 45cm kom ik uit op : 2430 lm (RGB niet bij gerekend!)
nu zit ik op 1440lm : http://dennerle.com/en/products/aquaris ... pers-light

de controller: TC420.

Dus kan ik deze aardig wat minder zetten wat opwarming en levensduur ten goede komt!

Te monteren op een alu profiel. En te lakken met doorzichtige Plastidip. (Vreemd dat dit hier niet genoemd word?) Dit product word vak gebruikt in modelbouw om te isoleren.
Uiteraard zal dit geen IP68 zijn maar het is een open kampkap. Het aquarium is afgedekt met een glasplaat en hier 10cm boven hangt de verlichting.
 
yov zei:
Ik dacht dit op te lossen door een alu profiel van 35cm en mis 5-10 cm dik er boven te plaatsen. eventueel met behulp van de dennerle montage stukken van hun lesbalken.
http://dennerle.com/en/products/aquasca ... capers-led
(ik neem dit in optie maar helaas niet dimbaar :()

Deze verlichting heb ik. Hier een topic daarover. Deze is wel (handmatig) dimbaar en als je de uitvoering van Sylvania (Aquastar) koopt middels een usb-controller te voorzien van een voorgeprogrammeerd dagritme
 
eventuele nacalculatie op mijn voorgaande post.

als ik zou kiezen voor:http://www.ledlint.nl/aquarium/helderwit/2mtr
+http://www.ledlint.nl/rgb/ledstrip/1/ip68/los (op 1 meter)
Dan is dit al IP68 (maar komt nog een glaasje voor).

Komt mij dit veel goedkoper uit. Ik moet wel 2 meter plaatsen om 1920lm (er van uit gaande dat de slechtste waarde van toepassing is (16Lm/led) ) zonder RGB bij gerekend. zit ik nog ver boven de huidige 1440lm. (ik kan alles draaien op 75%)

voor het verbruik moet je het blijkbaar niet doen. Nu 24W, met bovenstaande kom ik op : 14,4w per/m dus: 43,2Watt + extra verbruik voeding en verbruik van de controller. klopt dit een beetje wat ik vertel?
 
@Tom zei:
yov zei:
Komt mij dit veel goedkoper uit.

Koop svp iets in een betrouwbare winkel..

Njah ik ben vertrouwd met LED1 maar de strips zijn redelijk beperkt. Ik kwam deze site los tegen maar geeft wel al een idee denk ik. Dx is tjah ... goed maar ik heb wel al ervaring dat als ik hier leds haal er grote verschillen kunnen zitten in lichtkleur tussen strips. Ook heb ik al strips gehad waar zo plots een Led met andere lichtkleur tussen zit...

heb jij eventueel links naar site's die je vertrouwd?
 
Mdbresser zei:
hey allemaal

super intressant verhaal dit.
wat ik nog wel mis en waar ik nog geen antwoord of idee over heb ik hoe bevestig je het aan/onder je bestaande bak

ik heb een rio 180 met een lichtbak met 2 t8 tl's

waar komen de ledstrips dan ?
wat is de beste plek ?

hopelijk heeft iemand hier een filmpje / fotos van of gewoon uitleg

Kijk hier even naar:

Zo deed ik het.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1662426

Groet,
Ben.
 
Terug
Bovenaan