Zelf Spraybar maken


Bedankt voor de spoedige reactie Ton! :thumbs:
 
De spraybar is helemaal af! De buis heeft iedere 3 cm een gaatje van 2 mm dik. Dit geef in mijn bak voldoende stroming om overal in de bak iets te zien bewegen. Veelal planten. Het lijkt er dus op dat het water en dus de voeding nu alle uithoeken van mijn bak zal gaan bereiken maar de tijd zal het leren natuurlijk.
Het is nu al een grote winst voor het oog. Zoals Ben schreef in dit topic of in zijn eigen topic, waarnaar gelinkt is in de OP, heb ik het uiteinde opgetrompt door deze heet te maken met een hete lucht föhn. Een grotere föhn die een stuk warmer wordt dan een haarföhn. Vervolgens de buis over een dopsleutel gedrukt zodat deze groter zou worden en goed past over de OutSet van JBL. Dit werkt erg mooi moet ik zeggen en kan ik zeker aanraden om te doen!

00100dPORTRAIT_00100_BURST20200321192452985_COVER.jpg


De knal groene in en uitlaat van Eheim heb ik nu vervangen voor de JBL in- en OutSet die in het zwart is uitgevoerd. Op mijn zwarte achtergrond oogt dit een stuk beter moet ik zeggen. Hier onder even een totaal plaatje nadat ik aan de bak gewerkt heb en de nieuwe spray bar heb toegevoegd. En tot slot een foto van mijn bak voor ik aan het grote onderhoud en de nieuwe spraybar ben begonnen.

VANDAAG:
IMG_20200321_193852-01.jpeg


Twee dagen geleden:
IMG_20200320_150133-01.jpeg


Waarom de ene foto een stuk lichter is dan de ander is mij even een raadsel. Maar goed, daar gaat het nu ook niet om. :juggle:
 
Erg netjes Daan en als je er achter bent waarom de ene foto lichter is dan de ander dan hoor k dat graag ;)
 
Ik denk dat ik op de ene foto op een donker gebied heb getikt om scherp te stellen (op mijn telefoon), hierdoor wordt de foto lichter. En bij de andere foto heb ik mogelijk op een licht gebied geklikt waardoor de foto donkerder wordt. Ik hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel. Je kunt dit zelf natuurlijk ook gewoon even uitproberen met je toestel. Richt met je camera op een lamp en klik eens op het licht. Je ziet nu dat de foto donkerder wordt. Als je nu op een donker gebied klikt zie je dat alles weer lichter wordt.
 
Heel mooi!
ik ben zelf ook bezig met het uitvogelen hoe ik voldoende flow in mn aquarium kan krijgen. Gister geprobeerd met de meegeleverde spraybar maar mijn pomp lijkt hiet genoeg kracht te hebben om een harde straal uit de spraybar te krijgen.
Hoe krachtig is de straal uit je spraybar? Raakt het je voor ruit? Bij mij is dit met mn meegeleverde spraybar niet het geval. klik hier voor een video van mn flow
 
Heel mooi!
ik ben zelf ook bezig met het uitvogelen hoe ik voldoende flow in mn aquarium kan krijgen. Gister geprobeerd met de meegeleverde spraybar maar mijn pomp lijkt hiet genoeg kracht te hebben om een harde straal uit de spraybar te krijgen.
Hoe krachtig is de straal uit je spraybar? Raakt het je voor ruit? Bij mij is dit met mn meegeleverde spraybar niet het geval. klik hier voor een video van mn flow


Welke filter gebruikje?
En als je een paar gaatjes dicht houd?

mvg ronald
 
Ik denk dat ik op de ene foto op een donker gebied heb getikt om scherp te stellen (op mijn telefoon), hierdoor wordt de foto lichter. En bij de andere foto heb ik mogelijk op een licht gebied geklikt waardoor de foto donkerder wordt. Ik hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel. Je kunt dit zelf natuurlijk ook gewoon even uitproberen met je toestel. Richt met je camera op een lamp en klik eens op het licht. Je ziet nu dat de foto donkerder wordt. Als je nu op een donker gebied klikt zie je dat alles weer lichter wordt.

Ik snap wat je bedoeld maar heb nooit geweten dat dit invloed heeft op de totale foto.
 
Op zich maakt het niet uit op welke plek je de aanzuiging naar je filter hebt, de waterinlaat wordt verdeeld in de bak gebracht. Toevallig zitten bij mij de beide buizen rechts maar dat heeft vooral te maken met de plek van overige aansluitingen, zoals vier doseerslangen verlichtingkabels en temperatuurmetingen..
 
Ik denk dat ik op de ene foto op een donker gebied heb getikt om scherp te stellen (op mijn telefoon), hierdoor wordt de foto lichter. En bij de andere foto heb ik mogelijk op een licht gebied geklikt waardoor de foto donkerder wordt. Ik hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel. Je kunt dit zelf natuurlijk ook gewoon even uitproberen met je toestel. Richt met je camera op een lamp en klik eens op het licht. Je ziet nu dat de foto donkerder wordt. Als je nu op een donker gebied klikt zie je dat alles weer lichter wordt.

Het beste is dit uit te testen op een dame. Wanneer je dan op het lichte deel tikt... Afijn het is denk ik wel duidelijk zo...;)
 
Heel mooi!
ik ben zelf ook bezig met het uitvogelen hoe ik voldoende flow in mn aquarium kan krijgen. Gister geprobeerd met de meegeleverde spraybar maar mijn pomp lijkt hiet genoeg kracht te hebben om een harde straal uit de spraybar te krijgen.
Hoe krachtig is de straal uit je spraybar? Raakt het je voor ruit? Bij mij is dit met mn meegeleverde spraybar niet het geval. klik hier voor een video van mn flow
Dit is sterk zat!. Je moet een distributie hebben in je bak. Het hoeft geen krachtige stroming te zijn.
 
Heel mooi!
ik ben zelf ook bezig met het uitvogelen hoe ik voldoende flow in mn aquarium kan krijgen. Gister geprobeerd met de meegeleverde spraybar maar mijn pomp lijkt hiet genoeg kracht te hebben om een harde straal uit de spraybar te krijgen.
Hoe krachtig is de straal uit je spraybar? Raakt het je voor ruit? Bij mij is dit met mn meegeleverde spraybar niet het geval. klik hier voor een video van mn flow
Bij mij raakt de stroming onderwater de voorruit. Maar als ik de bak leeg zou laten lopen zoals op jouw video zou er bij mij ongeveer dezelfde straal uitkomen verwacht ik. Mogelijk ietsjes harder maar dat zal geen wereld van verschil maken lijkt mij. Ook ik stel je graag de vraag welk filter je gebruikt. Ik gebruik zelf (even uit mijn hoofd) eheim 2071 professional 3. Zoals Ronald ook al schrijft kun je kijken of het mogelijk is om enkele gaatjes dicht te houden. En zoals Ben ook schrijft is een goede distributie noodzakelijk maar een stevige stroming zeker niet.

Heb je ergens problemen dat je graag een betere flow wilt? :petjeaf:
 
Op zich maakt het niet uit op welke plek je de aanzuiging naar je filter hebt, de waterinlaat wordt verdeeld in de bak gebracht. Toevallig zitten bij mij de beide buizen rechts maar dat heeft vooral te maken met de plek van overige aansluitingen, zoals vier doseerslangen verlichtingkabels en temperatuurmetingen..
Bedankt voor de reactie nog! :petjeaf:
 
Dit is sterk zat!. Je moet een distributie hebben in je bak. Het hoeft geen krachtige stroming te zijn.
Oke, ik zie alleen op deze manier geen beweging in de plantjes en op het moment dat ik voer erin gooi zie ik het wel naar beneden gedrukt worden maar niet echt terug naar achter. Is het ondanks dat toch voldoende distributie denk je?

Bij mij raakt de stroming onderwater de voorruit. Maar als ik de bak leeg zou laten lopen zoals op jouw video zou er bij mij ongeveer dezelfde straal uitkomen verwacht ik. Mogelijk ietsjes harder maar dat zal geen wereld van verschil maken lijkt mij. Ook ik stel je graag de vraag welk filter je gebruikt. Ik gebruik zelf (even uit mijn hoofd) eheim 2071 professional 3. Zoals Ronald ook al schrijft kun je kijken of het mogelijk is om enkele gaatjes dicht te houden. En zoals Ben ook schrijft is een goede distributie noodzakelijk maar een stevige stroming zeker niet.

Heb je ergens problemen dat je graag een betere flow wilt? :petjeaf:
dank voor je reactie, ik had verwacht dat de stralen minimaal de vooruit moest raken.
Ik heb draad/baard alg problemen, waarschijnlijk omdat m’n distributie niet goed genoeg is.
Ik heb de Oase Thermo 600 maar er zit een reactor tussen, iets wat waarschijnlijk de kracht van het filter behoorlijk verminderd. Daarom dacht ik dat de reactor icm een spraybar niet voldoende flow zou geven. Door over te gaan op een spraybar hoop ik voldoende distributie te hebben (dus dat mn co2 ook de bodem raakt) en ik van mn alg problemen af zal komen. Iets waar ik al maanden mee bezig ben :(
 
Sera 500 op dit moment, in principe tevreden over aangezien het m’n co2 goed lijkt op te lossen, maar als het mn flow zó onwijs reduceert dan zou ik het misschien een keer moeten vervangen.
 
Oke, ik zie alleen op deze manier geen beweging in de plantjes en op het moment dat ik voer erin gooi zie ik het wel naar beneden gedrukt worden maar niet echt terug naar achter. Is het ondanks dat toch voldoende distributie denk je?


dank voor je reactie, ik had verwacht dat de stralen minimaal de vooruit moest raken.
Ik heb draad/baard alg problemen, waarschijnlijk omdat m’n distributie niet goed genoeg is.
Ik heb de Oase Thermo 600 maar er zit een reactor tussen, iets wat waarschijnlijk de kracht van het filter behoorlijk verminderd. Daarom dacht ik dat de reactor icm een spraybar niet voldoende flow zou geven. Door over te gaan op een spraybar hoop ik voldoende distributie te hebben (dus dat mn co2 ook de bodem raakt) en ik van mn alg problemen af zal komen. Iets waar ik al maanden mee bezig ben :(

Wanneer je een spraybar gebruikt veranderd dit, als je het goed doet, je debiet niet t.o.v. andere manieren van waterinlaat. Wel krijg je daarmee een aanzienlijk betere verdeling van je water en daarmee dus ook van je CO2.
 
Een Sera reactor vermindert volgens mij wel iets van je flow maar niet zo heel veel. Ik heb net als John (jessicapilon) de gaatjes gemaakt met een 1.5 mm boortje en dan 4cm uit elkaar. Misschien dat dat voor jou ook verschil maakt qua iets meer stroming met dezelfde flow.
 
Interessant topic. Ik heb gisteren een tweedehands JBL 401 gekocht voor een nieuwe op te starten Juwel Primo van 70 liter. Daarbij zat wel een klein stukje spraybar, maar niet eentje die het hele aquarium bestrijkt. Dit is altijd beter toch qua deadspots etc.?

Ik denk dat ik op de ene foto op een donker gebied heb getikt om scherp te stellen (op mijn telefoon), hierdoor wordt de foto lichter. En bij de andere foto heb ik mogelijk op een licht gebied geklikt waardoor de foto donkerder wordt. Ik hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel. Je kunt dit zelf natuurlijk ook gewoon even uitproberen met je toestel. Richt met je camera op een lamp en klik eens op het licht. Je ziet nu dat de foto donkerder wordt. Als je nu op een donker gebied klikt zie je dat alles weer lichter wordt.
Klopt! Dat heet hoe toepasselijk ook: Lichtmeting. Dit kun je zelf beinvloeden door inderdaad op een verschillend punt scherp te stellen. Dus het punt waarop je scherpstelt meet ook je licht en past daarop de belichting aan. Je kunt ook verschillende lichtmetingen uitproberen. Zo heb je bijvoorbeeld deelmeting, spotmeting (gebruik ik vaak voor portretten of bijv. om een enkele vis uit te lichten) maar ook dat het licht op alle punten wordt gemeten (dit heeft verschillende namen, afhankelijk van je merk telefoon/camera, ik heb een Olympus camera, daar heet dat ESP. Bij Nikon heet het 3d matrix en bij canon vaak gemiddeld evaluatief of centrum gemiddeld). Het beste als je een overzicht van de bak wil maken is in mijn optiek de deelmeting. (dit kan ook op je mobiele telefoon, je moet daar alleen de handmatige instellingen van je telefoon pakken en kijken naar lichtmeting.)
 

Terug
Bovenaan