Zelfbouw 1.8m houten aquarium


K

Koopman

Guest
Zo, ruim 1jaar geleden hadden we (mijn vrouw en ik) besloten om de benedenverdieping te verfraaien door middel van vloerverwarming en plavuizen. En als je dan toch bezig bent, een groter aquarium. Al jaren had ik een aqaurium van 1.3m en er al van alles in de gehad tropisch, Malawi en op het laatst sluierstaarten.

Ik wil hier een soort van bouw verslag maken, omdat ik nu na een jaar toch wel trots ben op mijn werk.

De vraag was natuurlijk hoe groot mag hij worden. Dat ligt meestal aan de vrouw tenminste in dit huis wel.
Na wat lijnen op de vloer uitgezet hebben was er besloten dat het 1.8 meter wordt.


Nu ben ik zelf wel een beetje een doe-het-zelver en een glazen aquarium van die afmetingen kost al gauw € 450 daarom had ik besloten om er zelf een van de hout te maken. Omdat ik zelf in de jachtbouw werk lag het voor de hand om het met hout en polyester te doen.

Omdat de vloer en muur toch nieuw werd heb ik meteen aansluitingen in de muur geplaatst.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
IMG_1726.JPG
 
Zo jaloers dat alles netjes in de vloer/muur zit bij jou...
Maar ben benieuwd hoe je de rest hebt aan gepakt, zoals het het schrijft neem ik aan dat de bak inmiddels draait?
 
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe en wat. Soms is het echt handig als je een doe het zelver bent;)
 
We gaan het zien, weer een mooi zelfbouw project in de regio hier :D
 
Ben erg benieuwd, ga het op de voet volgen!
Voor mij werd een houten bak duurder dan glas, dus ik heb het laten varen maar in de toekomst (Lees: Zodra de speelgoedkast van mijn kinderen niet meer nodig is) komt er hier waarschijnlijk een bak rond de 2 meter en dan is het zeker waard om hout te gebruiken)
 
IMG_1177.JPG

@tuinkabouter De bak draait inderdaad al, ik heb er sinds januari water in na wat tegenslagen zitten er nu vissen en planten in.
 
Mooie strakke bak.
 
In de muur heb ik de aansluitingen voor het elektra en er meteen ook maar 2 leidingen van de verwarming in gelegd het idee was om met een warmtewisselaar via de CV de bak te verwarmen.

Op het werk het hout voor de bak gezaagd en in elkaar geschroefd en gelijmd met bruis/constructie lijm.

Alles uiteraard met rvs schroeven.

Ik heb 2 18mm okoume platen gebruikt die zijn watervast verlijmd, maar wel prijzige platen.
Daar kon ik de bak en de ombouw uitzagen. Ook was ik op het werk al wat "afvalhout" aan het verzamelen want 2 platen was net niet genoeg voor alles.
De bak is 65cm hoog en 53diep De bak staat op een ombouw van 82cm hoog.
Totaal 147cm hoog dan kan ik nog net overal bij in de bak zonder trappetje.


Wordt vervolgd...
 
IMG_0412.JPG
 
image.jpeg
image.jpeg
Voordat ik de bak in elklaar geschroefd heb zijn de houten platen ingesmeerd met polyesterhars en daarna 2 lagen 300grams glasvezelmatten erop geplakt. Rondom 5cm vrij gehouden. Dat werkt natuurlijk makkelijker dan alles in de bak moeten doen.
De hoeken zijn opgevuld met ijmobond, een soort lijmpasta zodat ik de verstevigingsmatten goed in de hoeken kan plakken. Want glasvezel matten kan je niet in een 180graden hoek plakken. Alles goed in de hars gezet..
 
image.jpeg
.
Op marktplaats nog een 5 vaks bioloog incl. filtermateriaal gescoord, 10€ geen geld, daar kan je niet voor aan het werk
 
In de muur heb ik de aansluitingen voor het elektra en er meteen ook maar 2 leidingen van de verwarming in gelegd het idee was om met een warmtewisselaar via de CV de bak te verwarmen.
...
Ben benieuwd hoe je dit hebt aangepakt, want dat is iets wat ik ook heb overwogen, en her-overwogen nadat duidelijk werd hoeveel electra ik momenteel verstook.
Mijn probleem is eigenlijk, dat ik ook een houtkachel in de kamer heb, reden waarom de verwarming niet veel brandt, en als hij brandt dan is het niet voor lang. En nu, in de zomer, al een paar maanden helemaal uit staat, alleen de boiler werkt nu op de CV ketel.
Daarom heb ik met de gedachte gespeeld om mijn boiler als buffer te gebruiken voor de circulatie naar een warmtewisselaar bij het aquarium; en dat heeft dan wel weer een aparte CV. pomp nodig voor de ww bij de bak.
Ben benieuwd naar jouw oplossing!
Cor
 
Helaas, voorlopig heb ik alleen nog elektrische verwarming.
Ik heb niet zo veel ruimte in de vakken van de bioloog want er zitten nog druppelfilter bakken bovenop, moet nog iets verzinnen.


Maar het idee is om een rvs buis in een spiraalvorm, of een vlakke plaat in een vak van de bioloog te hangen, en dat daar het warme CV-water doorstroomt. Er moet genoeg warmte overdracht zijn omdat het in een klein vak zit.

Een regelklep is niet nodig denk ik, ik heb vloerverwarming dus de CV staat ook niet vaak aan.
Dus elk beetje extra warmte in de bak is meegenomen.
 
Maar om weer verder te gaan,

De bak zit in elkaar, omdat polyester nog lang stoffen afgeeft heb ik over de polyesterhars 3 lagen epoxyhars gesmeerd. Wel goed schuren van te voren.


Alle schroefgaten zijn dicht gesmeerd met plamuur. Mijn collega heeft de bak in de spuitplamuur gezet waarna ik hem weer vlak kon schuren.

Over het type kit voor het glas heb ik even gedacht, op het werk hebben we diverse kitten voor het maritime gebied oa TEC 7 en simson. Na contact met de fabrikant toch besloten om bison silicone voor glas te gebruiken.

Omdat verf niet hecht op silicone de bak eerst in kleur laten spuiten en daarna het glas erin gekit.
IMG_2390.JPG


op het werk heb ik vier gaten voor doorvoeren in de bak geboord, het hout heb ik ingesmeerd met epoxyhars. Daarna vier pvc doorvoeren er ingeplakt met rotabond 2000 kit. Drie doorvoeren van 40mm en een van 32 mm. Een doorvoer is aanvoor, 1 overloop en nog een noodoverloop. De 32mm is voor een bodemafzuig, ik dacht dat het handig ze zijn, alleen heb ik hem nooit gebruikt omdat dan mijn bak helemaal leeg loopt.
 
IMG_2478.JPG


Het glas heeft rondom 4 cm overlap dat vond ik wel genoeg.

Volgens de berekeningen was 8 mm glas glas genoeg maar omdat ik toch voor extra stevigheid wilde gaan heb ik voor 10 mm gekozen.

Op het werk samen met een collega 2 tubes kit leeggespoten en het glas erin gelegd. Rondom het glas alles afgeplakt zodat de overtollige kit gemakkelijk verwijderd kon worden.

Op het glas wat extra gewicht gezet zodat het op zijn plek blijft.
 
IMG_2480.JPG


De kit heeft een week gedroogd daarna op het werk de bak met water gevuld, want dat kun je beter op je werk doen dan thuis. Het scheelt weer water en je kan het daar makkelijker repareren.

Het water heeft er een week ingestaan waarna ik de bak mee naar huis heb genomen.
 
IMG_2511.JPG
 
Ook ondertussen het stalen frame in elkaar laten lassen, ik heb hem ook meteen thuis maar wit geverfd ( @Ekin geen groen, haha)
 
IMG_2018.JPG
 
De bioloog is schoongemaakt, het frame in de kamer gezet waarna ik er een bodem in gemaakt heb. Ook weer 18 mm multiplex en het bioloog daar weer op.

Zo kon de familie ook alvast een beetje wennen aan het formaat.

Voordat de ombouw gespoten werd heb ik hem eerst maar even mee naar huis genomen om te passen.
 
IMG_0410.JPG
IMG_2359.JPG
 
Zeer professioneel project! Prachtig weer om het te zien :)
 
Het aquarium was waterdicht, die heb ik mee naar huis genomen. Nog een voordeel van een houtenbak, je kan hem makkelijk met zijn 2en tillen en hij kan tegen een stootje.

Nu is het tijd voor de achterwand.
 
De achterwand heb ik gemaakt van piepschuim platen, omdat ik een zuid Amerika bak wil heb ik boomstammen gemaakt. Zo kon ik ook de overloop en aanvoer buizen mooi wegwerken.

Eerst de grove vormen uitgesneden, daarna met een staalborstel de ronde vormen erin geschuurd.

Wat geeft dat een troep!!
 
IMG_0057.JPG
Nadat de vormen goed waren, alles met 3of 4 lagen tegellijm ingesmeerd zodat alles mooi vlak is.
Bij de buizen van de overloop zat nog wat ruimte, hier heb ik wat tegellijm in gegoten.

Dit was achteraf een slecht idee.
 
De achterwand heb ik een maand laten drogen, zo kon ik mooi wat aan de techniek doen.

Pvc leidingen aangesloten, bioloog gevuld.
De verwarming wordt aangestuurd door een digitale thermostaat.
Voor 10€ besteld bij Alie in China.
En gratis thuisbezorgd, geen geld.
IMG_1515.JPG


Voor de verlichting heb ik 2 tc420 regelaars besteld. Ook in China, dat scheelt de helft van hier in Nederland en mij maakt het niet uitblaas ik 3 weken moet wachten op een pakketje
 
Mooi project ben benieuwd naar het eindresultaat
 
Die thermostaat werkt prima, en als bijkomend voordeel kun je er meerdere verwarmingen op aansluiten, die je dan iets hoger afstelt dan deze primaire regelaar.
Op deze manier kan je dan ook niet oververhitten als er eentje ergens blijft hangen.
Cor
 
Mooi gemaakt!!
 
Bedankt voor de reacties.
 
Eindelijk weer eens een update qua verhaal dan.
Bij de Action acryl verf gekocht en nu wordt het tijd om de achtergrond te verven.

IMG_0071.JPG


IMG_0072.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan