W
Walter08
Guest
Beste mensen,
Na een tijdje hier te hebben rondgehangen is het toch echt de hoogste tijd om eens echt mee te doen hier op het forum.
Aan de ene kant om jullie van onze bak te kunnen laten meegenieten, en wellicht iets van elkaar op te steken, maar aan de andere kant ook om een soort dagboek voor mijzelf te maken met alle ups en downs die onze geweldige hobby met zich meeneemt.
Ik ben 46 en heb het aquarium virus al sinds dat ik een kleuter was. M'n vader had een flinke bak in de woonkamer waar die kuhlis in kweekte. Een guppenbak en vele andere bakken voor mijzelf volgde al snel in de jaren. Na een jaartje of 20 bakloos te zijn begon het toch weer te kriebelen.
Toen ik op een gegeven moment de orchideeën hobby had ontdekt en daarmee op YouTube in het verlengde daarvan paludariums en ripariums was na enig aandringen bij m'n vrouw het groene licht om een bak te bouwen.
Glas besteld en met m'n vergaarde kennis uit het verleden en met de nog wakkerende liefde voor vissen en aquaria in een maand een leuk Riparium gebouwd. 80x35x90.
Foto 1e bak naast de bouw van de huidige:
Deze bak hebben we 2 jaar gehad en natuurlijk zat deze bak vol met de nodige fouten. Planten en vissen deden het als een speer maar toch… Die grote dressoir kast in de woonkamer waar ik elke avond naar zat te loeren. Die was daar toch voor gemaakt?
Dr was alleen een klein probleempje. De chef van het huis…
Na een avondje pimpelen thuis had ik een geweldig idee waarmee ik twee vliegen in 1 klap zou kunnen slaan… Ik had een deal met de chef dat als ik 2 maanden niet zou roken ik het glas zou mogen bestellen. Ik denk dat ze dacht dat het mij toch niet zou lukken…
Lang verhaal kort, 2 maanden later stond er een vrachtwagen beneden met de glazen platen 🙂
Deze bak is echt m'n droom bak en wij genieten er dagelijks enorm van. Het is nog steeds wel eens vallen en opstaan. Op dit moment kom ik bv net terug van een flinke penseelalg uitbarsting nadat ik een extra filter ertussen heb gezet en een flinke operatie qua leidingen. Dat was dus het einde van m'n bacteriecultuur want alles lag zeker twee uur stil.
Maar weet je, ook dat is de hobby…
De bak zoals die er nu bijstaat:
185x40x80
Ruiten zijn 10mm, bodemplaat 12mm
Tetra TEC 1200 voor de bak
Tetra TEC 600 voor de watervallen
Hydor verwarming
3kg CO2 fles met JBL atomizer
Milwaukee pH controller
5 Rijen Led-verlichting
3 tc420 led controller
7 sproeiers met beregenings pomp.
3x 25L jerrycan voor beregening en verdampingwater
Osmose filter
2x4 kanalen Jebao doseercomputer
Onderkast:
Aquariumplanten:
Microsorum pteropus
Microsorum pteropus mini
Microsorum trident
Cryptocoryne wendtii bruin
Cryptocoryne balansae
Lilaeopsis novae-zelandiae
Echinodorus tenellus
Echinodorus vesuvius
Cyperus helferi
Rotala 'hra
Visbestand:
10x Vijfstreepbarbeel ( Desmopuntius pentazona )
10x Valse neons ( Paracheirodon simulans )
8x Amber tetras ( Hyphessobrycon amandae )
5x Pangio kuhli
1x Pangio oblonga
7x Pauwoog grondels ( Tateurndina ocellicauda )
7x Halfsnavelbekjes goud ( Dermogenys Pusilla Borealis gold )
5x Otocinclus affinis
3x Myanmar dario
4x Amano garnalen
Fotos maken van de bak vind ik ook erg gaaf om te doen dus ga er maar vanuit dat ik hier met enige regelmaat wat ga plaatsen.
Vragen of opmerkingen? Laat het me vooral weten.
Groeten! Walter
Na een tijdje hier te hebben rondgehangen is het toch echt de hoogste tijd om eens echt mee te doen hier op het forum.
Aan de ene kant om jullie van onze bak te kunnen laten meegenieten, en wellicht iets van elkaar op te steken, maar aan de andere kant ook om een soort dagboek voor mijzelf te maken met alle ups en downs die onze geweldige hobby met zich meeneemt.
Ik ben 46 en heb het aquarium virus al sinds dat ik een kleuter was. M'n vader had een flinke bak in de woonkamer waar die kuhlis in kweekte. Een guppenbak en vele andere bakken voor mijzelf volgde al snel in de jaren. Na een jaartje of 20 bakloos te zijn begon het toch weer te kriebelen.
Toen ik op een gegeven moment de orchideeën hobby had ontdekt en daarmee op YouTube in het verlengde daarvan paludariums en ripariums was na enig aandringen bij m'n vrouw het groene licht om een bak te bouwen.
Glas besteld en met m'n vergaarde kennis uit het verleden en met de nog wakkerende liefde voor vissen en aquaria in een maand een leuk Riparium gebouwd. 80x35x90.
Foto 1e bak naast de bouw van de huidige:
Deze bak hebben we 2 jaar gehad en natuurlijk zat deze bak vol met de nodige fouten. Planten en vissen deden het als een speer maar toch… Die grote dressoir kast in de woonkamer waar ik elke avond naar zat te loeren. Die was daar toch voor gemaakt?
Dr was alleen een klein probleempje. De chef van het huis…
Na een avondje pimpelen thuis had ik een geweldig idee waarmee ik twee vliegen in 1 klap zou kunnen slaan… Ik had een deal met de chef dat als ik 2 maanden niet zou roken ik het glas zou mogen bestellen. Ik denk dat ze dacht dat het mij toch niet zou lukken…
Lang verhaal kort, 2 maanden later stond er een vrachtwagen beneden met de glazen platen 🙂
Deze bak is echt m'n droom bak en wij genieten er dagelijks enorm van. Het is nog steeds wel eens vallen en opstaan. Op dit moment kom ik bv net terug van een flinke penseelalg uitbarsting nadat ik een extra filter ertussen heb gezet en een flinke operatie qua leidingen. Dat was dus het einde van m'n bacteriecultuur want alles lag zeker twee uur stil.
Maar weet je, ook dat is de hobby…
De bak zoals die er nu bijstaat:
185x40x80
Ruiten zijn 10mm, bodemplaat 12mm
Tetra TEC 1200 voor de bak
Tetra TEC 600 voor de watervallen
Hydor verwarming
3kg CO2 fles met JBL atomizer
Milwaukee pH controller
5 Rijen Led-verlichting
3 tc420 led controller
7 sproeiers met beregenings pomp.
3x 25L jerrycan voor beregening en verdampingwater
Osmose filter
2x4 kanalen Jebao doseercomputer
Onderkast:
Aquariumplanten:
Microsorum pteropus
Microsorum pteropus mini
Microsorum trident
Cryptocoryne wendtii bruin
Cryptocoryne balansae
Lilaeopsis novae-zelandiae
Echinodorus tenellus
Echinodorus vesuvius
Cyperus helferi
Rotala 'hra
Visbestand:
10x Vijfstreepbarbeel ( Desmopuntius pentazona )
10x Valse neons ( Paracheirodon simulans )
8x Amber tetras ( Hyphessobrycon amandae )
5x Pangio kuhli
1x Pangio oblonga
7x Pauwoog grondels ( Tateurndina ocellicauda )
7x Halfsnavelbekjes goud ( Dermogenys Pusilla Borealis gold )
5x Otocinclus affinis
3x Myanmar dario
4x Amano garnalen
Fotos maken van de bak vind ik ook erg gaaf om te doen dus ga er maar vanuit dat ik hier met enige regelmaat wat ga plaatsen.
Vragen of opmerkingen? Laat het me vooral weten.
Groeten! Walter