Wat is er nieuw

Zieke discuss

• Onderwerp starter Onderwerp starter PaulPuck
  • Startdatum Startdatum
Gecondoleerd Paul, veel te jong helaas.

Dank je

Mijn aquarium zaak adviseerde alleen met deze 3 te voeren.
Maar ik begrijp nu dat dat fout advies is

Mijn aquarium zaak adviseerde alleen met deze 3 te voeren.
Maar ik begrijp nu dat dat fout advies is

Dat is verschrikkelijk van je kind :'(

Ik snap dat je wat afleiding ga zoeken en natuurlijk zijn discus prachtig om te zien (als je ervan hou) en denk je dat je goed doe.

Het is nu goed dat je het forum heb gevonden en wat word bij gestaan door ervaren houders. Vele houders zijn met vallen en opstaan begonnen.

Nu zand er over en redden wat er te redden valt en met alle nieuwe info een nieuwe start maken. Je discussen zullen nooit meer lichamelijk zo goed worden dat ze van show kwaliteit zullen worden maar ik neem aan dat dat je doel ook niet is. Als je ze weer beter krijg en weer laat aansterken en zorg voor veel vers water en goed voer zullen het voor jouw gewoon weer mooie gezonde discussen zijn 👍

Het verversen doe je hopelijk niet met emmertjes want dat is dan wel erg intensief. Er zijn best makkelijke technische snufjes die je hierbij kunnen helpen. Je moet geen hekel aan dit klusje krijgen want dat gaat tegen je werken. Je heb zoals je al kunt lezen vele knutselsmurfen met geheel geautomatiseerde systemen maar ook wat minder technische zaken kan ook.

paul gecondoleerd

“ geen licht als er bactopur direct in zit “ ?

Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik heb in het verleden wel eens bactopur direct moeten gebruiken en heb dan nooit het licht uitgelaten, ook geen nadelige gevolgen geconstateerd , dus dat vind ik een vaag advies.
Kan je deze tip ook onderbouwen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Jos , ik geef even een reaktie in Esha zit ( bijvoorbeeld) een toevoeging die het water groen kleurd, dit is acriflavine ofwel een andere kleurstof.Bij teveel verlichting zou deze kleurstof die dus ook genezend werkt door te veel verlichting worden afgebroken, dit is geen wijsheid van mijzelf, maar ik heb dit eerder gelezen.

Verder weet ik niet of bactopur een kleurstof bevat, maar in algemene zin wordt wel ( even geleden gelezen) geadviseerd om de verlichting te dimmen, bij medicijngebruik.
Geeft ook weer wat minder stress bij de vissen, maar goed jos, zomaar een mening.

Jos de informatie die ik net gaf was in zekere zin van een oud forum waar wij beide lid van waren,,maar zoals bekend is dit forum niet meer actief,,gestopt.

Ik heb naast de bak een aan en afvoer voor water. Dus dat is zo gebeurd. Speciaal aan laten sluiten. En idd heb ik de vissen niet voor de show. Alleen erg jammer dat mijn 2 oudste en grootste vissen besmet zijn. 1 dood en de andere kantje boord. Verwacht niet dat die het zal redden.

Jos , ik geef even een reaktie in Esha zit ( bijvoorbeeld) een toevoeging die het water groen kleurd, dit is acriflavine ofwel een andere kleurstof.Bij teveel verlichting zou deze kleurstof die dus ook genezend werkt door te veel verlichting worden afgebroken, dit is geen wijsheid van mijzelf, maar ik heb dit eerder gelezen.

Verder weet ik niet of bactopur een kleurstof bevat, maar in algemene zin wordt wel ( even geleden gelezen) geadviseerd om de verlichting te dimmen, bij medicijngebruik.
Geeft ook weer wat minder stress bij de vissen, maar goed jos, zomaar een mening.

Klopt bactopur direct is geel. Advies is inderdaad verlichting te dempen

Ach paul het is allemaal niet echt simpel, zeker niet als discusvissen ziek worden maar het begint zo'n beetje zoals jos al aangaf met een gebrek ( mineralen) ze komen dan iets te kort en wat de vissen laten zien is dan zoals wij dit noemen een ziekte-verschijnsel, dus het gevolg van.

Paul ik heb naar mijn herinnering nooit bactopur gebruikt, dus ik neem direct aan dat er een kleurstof inzit die ja,, inderdaad negatief kan uitpakken bij te veel verlichting.

Het waren ook mijn oudste vissen. Ik had ze 6 jaar. Eigenlijk nagenoeg geen problemen gehad. Ververs iedere week. Ook goed droogvoer gebruikt waarvan ik dacht dat het uitgebalanceerd was. Evengoed erg jammer nu.

Paul,Jij had ze 6 jaar en die van mij gaven het allemaal op bij ongeveer ( precies) 5 jaar na een buitengewoon goede behandeling en verzorging, misschien moeten we wel een vraagteken plaatsen bij de gemiddelde leeftijd van 6 jaar en ouder bij deze vissen.
Verder heb ik ook geen enkel idee hoe oud discusvissen worden, ik ken geen liefhebber die er heeft zwemmen van ? 10 jaar, lijkt mij ook wel oud voor een discus in gevangenschap, wat we dus een aquarium noemen.

Wil wel even nog heel eerlijk zijn, ik heb mij achteraf waarschijnlijk veel te veel geconcentreerd op de wat mindere/ lagere waterwaarde's zonder zelf ook gebruik gemaakt te hebben van een mineraal, waarom ik dit heb overgeslagen,,kan achteraf wel een belangrijk gemis zijn geweest.
Juist op dit forum kwam ik er achter dat mineralen wel zeker erg belangrijk zijn in combinatie met een mix van kraan en osmose water.Maar dit heeft mij te laat bereikt.

Ik ga mij ook eens verdiepen in mineralen. En inderdaad 6 jaar is oud. Ik dacht dat 8 tot 10 de max was. De jongere vissen vertonen ook geen teken van ziekte.... Nog.
1 ligt nu op de bodem in normale houding en ademt regelmatig nog maar verder doet hij niks meer.
Zal koningsdag niet halen denk ik

“ geen licht als er bactopur direct in zit “ ?

Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik heb in het verleden wel eens bactopur direct moeten gebruiken en heb dan nooit het licht uitgelaten, ook geen nadelige gevolgen geconstateerd , dus dat vind ik een vaag advies.
Kan je deze tip ook onderbouwen?

Is algemeen bekend. Forum staat vol met dit advies of even googlen.

Het werkzame bestandsdeel in bactopur direct is nifurpirinol.
Licht breekt dit goedje af en is het minder tot niet werkzaam.

http://www.theaquariumwiki.com/wiki/Nifurpirinol

Paul,Jij had ze 6 jaar en die van mij gaven het allemaal op bij ongeveer ( precies) 5 jaar na een buitengewoon goede behandeling en verzorging, misschien moeten we wel een vraagteken plaatsen bij de gemiddelde leeftijd van 6 jaar en ouder bij deze vissen.
Verder heb ik ook geen enkel idee hoe oud discusvissen worden, ik ken geen liefhebber die er heeft zwemmen van ? 10 jaar, lijkt mij ook wel oud voor een discus in gevangenschap, wat we dus een aquarium noemen.
Klein wonder.... De vis zwemt weer in de quarantaine bak.

Hoe is het met je discus?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan