Wat is er nieuw

Zieke gup met bolle buik en sliert

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
36
Hoi allemaal,
De gele gup is sinds 3 wkn ziek.
Eerst:
- actief op eten af, neemt hapjes, maar spuugt het direct weer uit
- ging vaak op bodem liggen en dicht bij bodem op een plek uit de stroming rondhangen+ was inactief. Normale houding, recht op.

Toen moest ik 2 wkn in quarantaine (vriendin heeft voor vissen gezorgd) en net zie ik hem weer. Nog geen tijd gehad om waterwaardes etc te meten.
Nu:
- bolle buik (zie foto van bovenaf, met paarse gup ter vergelijking
- witte sliert uit zn achterste. is geen worm oid. Volgens mn vriendin heeft hij dat vaak gehad de laatste tijd.
- Eet niets meer
- Hangt dicht bij oppervlakte. Ook nu nog een normale houding.

Andere guppen en vissen zijn helemaal normaal, hoewel de paarse gup volgens mn vriendin ook een paar dgn lang te rustig was en dicht bij oppervlakte rondhing.

Wat kan dit zijn?

Bijlagen

• ter vergelikking de paarse gup.jpeg
    ter vergelikking de paarse gup.jpeg
    61.4 KB · Weergaven: 136
  • WhatsApp Image 2020-12-31 at 17.34.05 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-12-31 at 17.34.05 (1).jpeg
    117.3 KB · Weergaven: 122
  • WhatsApp Image 2020-12-31 at 17.34.05.jpeg
    WhatsApp Image 2020-12-31 at 17.34.05.jpeg
    103.2 KB · Weergaven: 126
  • bolle buik.jpeg
    bolle buik.jpeg
    63.1 KB · Weergaven: 143
De gup is overleden. Bij nadere bestudering was hij ook mager, hoewel dat lastig te zien was door de dikke buik.
Misschien was het buikwaterzucht; maar waardoor dat komt is natuurlijk de vraag.

De gup had ik 5.5 maand (geen idee hoe oud hij toen al was). Ik lees online dat mannelijke guppen ook niet veel ouder worden. Klopt dat?
Wat ik daarnaast belangrijk vind is even nagaan of het probleem aan het water of het voer kan liggen.
De GH is bij mij namelijk 6, en (afhankelijk van de site) staat er 8-12 of soms zelfs 10-16 als vereiste voor guppen. Kan dat de oorzaak zijn? Overige waterwaardes zijn in orde (zie fotoboek).
Als voer krijgen ze Tetra Min mini granules en eten ze mee van de spirulina wafers. Kan het daar aan liggen?

Ja , mannenguppen worden een maandje of 6 - 8. Dus dit was een normale leeftijd.
Ik denk niet dat de GH de oorzaak is geweest.
Het is aan de lage kant, dat wel, en als de vis dan door ouderdom of anderszins verzwakt kan het wellicht het laatste zetje zijn.
Eten is niets mis mee.

Okay, bedankt Guppeman! :petjeaf:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan