Marlene schreef:
maar ik heb altijd gedacht dat Pangio Kuhlii de basisnaam is. En dat daarna de namen kuhlii, sumatranus, myersi etc pas kwamen.
Een aantal decennia geleden was dit ook zo.
De meeste Pangio's (toen nog Acanthophthalmus) werden toen als ondersoort beschouwd van P. kuhlii. Zo had je dus Pangio kuhlii kuhlii, Pangio kuhlii meyersi etc. (geslachtsnaam met een hoofdletter, soortnaam en ondersoortnaam altijd met een kleine letter)
De laatste jaren proberen wetenschappers steeds vaker trinomen (de ondersoorten) te vermijden, al is het niet verboden.
Wanneer er voldoende grond is om de ondersoorten op te splisen in echte soorten (ze kijken dan wel verder dan alleen naar het kleurpatroon v/d visjes, want variatie binnen een soort is er meestal wel) gebeurt dit. Is er niet voldoende grond, dan gebeurt het niet.
🙂
Bij deze Pangio's was voldoende grond aanwezig en heten nu Pangio kuhlii, Pangio meyersi en P. semicincta.
Als ik hier op rondgoogle kom ik wisselende berichten tegen. Vaak wordt de het tweede woord (Kuhlii) weggelaten zie ik maar niet overal.
Rondgooglen levert inderdaad van alles op, maar zelden de juiste informatie. Je moet dan wel weten welke informatiebron accurate informatie verstrekt en welke niet. Mijn volgende punt is ook een voorbeeld.
Mascha&Ivo schreef/schreven
Volgens mij is dit maar zeer de vraag.
De sumatraantjes die bij ons in de hobby aanwezig zijn, werden/worden veelal Barbus/Puntius tetrazona genoemd.
Onlangs is er voor de tetrazona en andere, verwante soorten een apart genus opgericht ; Puntigrus.(zie THE FISHES OF THE INLAND WATERS OF SOUTHEAST ASIA :
A CATALOGUE AND CORE BIBLIOGRAPHY OF
THE FISHES KNOWN TO OCCUR IN FRESHWATERS,
MANGROVES AND ESTUARIES- Kottelat, 2013)
De Puntigrus soorten lijken op elkaar en kunnen door een aantal, soms moeilijk zichtbare, verschillen uit elkaar gehouden worden.
Wanneer je "onze" sumatraantjes goed bestudeert, verschillen ze toch van de beschreven soorten.
Het lijkt wel een mix van verschillende Puntigrus soorten, dus zou de naam P. tetrrazona niet terecht zijn voor de sumatraan in de aquariumhandel.
http://www.seriouslyfish.com/its-often-said-that-a-tiger-never-loses-its-stripes-but-what-about-its-name/
NB. In bovenstaand artikel en in de KnowledgeBase van seriouslyfish wordt nog de naam 'Puntius' (terecht tussen aanhalingstekens) gebruikt.
Matt bewerkt de KnowledgeBase veelal alleen en heeft zodoende nog wat tijd tekort om alle recente wijzigingen te kunnen doorvoeren.