Zijn mijn appelslakken dood?


Ik denk dat de slakjes het heel erg koud hebben gehad. De nacht temperaturen zijn nou niet zo danig daar ze lekker , voor hun, behagelijk water hebben momenteel.
 
@Aka Gerda ik laat snachts de verwarming opstaan dus het zal altijd boven de 20 graden zijn geweest. Ik denk dat de slakjes jammer genoeg al ziek waren toen ik ze kocht omdat ze daar niet aan het wandelen waren. De kleine slakjes doen het allemaal goed wel. :)
 
Hoe gaat het nu met die ene die is overgebleven?
 
@blackmoor hij leeft nog steeds maar ligt al weken op dezelfde plaats. Ik weet echt niet wat ik ermee moet.
 
Kruipt die helemaal niet dan en hoe weetje dat hij nog leeft? Zie je zn lichaam bewegen?
 
Als die al weken ligt dan zal hij wel verrot zijn geweest als hij dood was toch?
 
Ja dat neem ik ook aan en vandaar dat ik ook vroeg of ze hem nog wel ziet bewegen;)
 
Ja hij steekt soms zo een buisje uit en dan na een paar uur klapt hij terug dicht. Echt enorm vreemd.
 
Ja erg vreemd want wanneer en hoe eet hij dan?
 
Dankjewel voor de lieve berichtjes allemaal. :) mijn mama zei gisteren ook dat ik daar geen vissen of slakken meer mocht kopen aangezien we al veel problemen hebben gehad. (Mijn oma heeft er daar ook gekocht en ook veel problemen gehad) Ze zien er daar allemaal gezond uit maar met een beetje stress worden ze ziek, dus dan zal er al iets mis zijn. Die vissen worden opgekocht en verkocht dus volgende keer eens een echte kweker opzoeken. ;) ik blijf jullie zeker op de hoogte houden!
Misschien eens zoeken naar een mogelijke oorzaak.
Je moet even alle puntjes afgaan: indraaien, waterwaardes, verversen, afkomst& waterwaarden voor de vissen, passen de vissen bij elkaar qua agressiviteit, drukte, grootte lichtbehoefte etc, juiste voer.
Normaal gezien als je alles even nakijkt zouden er geen problemen mogen zijn, vissen houden ( de iet wat makkelijkere dan, guppen,platy etc) zouden absoluut geen probleem mogen zijn.

Groeten Apisto
 
@Apisto De posthoorn- en puntslakken zijn erg actief en kruipen heel veel rond. De bak heb ik nu al een jaar en de twee chinese danio's die erin zitten doen het ook nog goed. Nitriet en PH zijn ook in orde. Ik heb echt geen flauw idee waarom enkel de appelslakken het slecht doen.. Ik vind het natuurlijk wel erg sneu maar ik ben blij dat de rest het goed doet. @jessicapilon ja dat vind ik ook zo raar! ik heb hem net nog eens gecontroleerd en heb ontdekt dat 'ie gestorven is. Donderdag leefde hij nog. Jammer natuurlijk wel. Denken jullie dat ik ze gewoon heel ziek heb gekocht? Ik baal er echt wel van.
 
Oei, dat is jammer maar ik zou bijna denken dat ie is gestorven aan een hongerdood want als hij niet van de plek komt kan hij ook moeilijk eten lijkt me zo.
 
Oh dat vind ik echt heel jammer om te horen...
 
Normaliter kruipen ze door de bak en vinden zo hun voedsel maar als hij niet meer van de plek kwam dan zal hij weinig voedsel hebben kunnen vinden lijkt me zo.
 
@jessicapilon ja ik weet het, hij heeft dat nooit gedaan, soms verplaatste ik 'm zodat hij bij een plant zat zodat hij kon eten maar dan nog deed hij niks. Hij stak soms dat ene buisje uit zijn schelp maar ik weet niet voor wat dat dient. Zuurstof misschien?
 
Ze hebben inderdaad en slurf om zuurstof bovenwater te verkrijgen. Planten eten ze doorgaans ook niet als die gezond zijn dus daarom heeft dat niet geholpen denk ik. Tja, het is jammer maar je hebt je best gedaan begrijp ik en zoiets kan gebeuren.
 
Ze halen zuurstof boven water ja, maar als hij niet naar het oppervlak kruipt, stikt hij toch?
 
Hi @An-Sofie, mijn ervaring met slakken is dat ze het na aanschaf of goed doen en volop kweken of snel dood gaan. Soms heb je gewoon pech dat het zwakke of zieke dieren zijn of het transport te zwaar voor ze was, en daar kan je dan weinig aan doen. Dus gewoon even de bak een aantal weken rustig laten draaien, zodat eventuele ziektes eruit verdwijnen, en dan bij een goede hobbykweker (of bij een winkel maar dan vragen waar ze vandaan komen) weer wat appeltjes halen.
 
@tropicalis de bak draait al een jaar en ik had slakjes gekocht omdat ik nog maar 2 kleine visjes heb en wat meer leven in de brouwerij wou :) de posthoornslakjes doen het allemaal erg goed en hadden veel eitjes gelegd, een deel heeft het niet gehaald maar een maar zijn nu volop aan het groeien! Het is inderdaad jammer maar misschien kan ik nog wel eens proberen later, eventueel ergens anders. Bedankt voor je reactie wel!
 
Misschien op Marktplaats
 
@blackmoor nee dat heb ik nog nooit gedaan. :) klinkt wel interessant. Ik zal er tijdens de vakantie eens werk van maken! @tropicalis
 
@tropicalis waar haal jij jouw appeltjes?

Hi @An-Sofie, zoals @blackmoor en @jessicapilon al aangaven, heb ik ze gehaald bij particulieren zoals www.chrisgarnalenshop.nl en ook http://www.garnalenschuur.nl/ (beide rond RDM, hoewel ze beide nu geen appeltjes hebben), op de Vivarium beurs in November (echt de moeite waard om een keer te bezoeken) of bij een betrouwbare LFS. Maar ik koop enkel als de meesten goed rondlopen (als er twee rond lopen en de rest ligt voor pampus dan zijn het gewoon zwakke dieren) en vraag ook vaak hoe lang ze al hebben (ik koop meestal geen dieren die er pas net inzitten). En daarna gaan nieuwe aankopen in een quarantaine bakjes voor 3 weken (met een groepje kardinalen als 'kanaries'). En zoals eerder aangegeven, moet je dan nog steeds geluk hebben.
Overigens als je weer naar slakken gaat kijken, wellicht zijn de Tylomelania's iets voor jouw. Prachtige slakken en het is echt schattig als er ineens een jonkie rondloopt (de slakken leggen geen eieren maar brengen meestal maar een volledig baby slakje ter wereld).
 
Tylo s zijn erg leuk maar wel opletten want itt de Appels trekken deze de voelers niet in dus als je een visje hebt die graag daaraan pikt dan gaat het fout. Ik heb de Tylo s daarom ook in een aparte bak zitten. Ze krijgen inderdaad af en toe 1 of 2 levende jongen.
 
@jessicapilon bedankt voor deze info! Ik heb 2 Chinese Danilo's, misschien dus best niet doen?
 
Ik weet niet of die aan de sprieten zullen pikken maar als je dat vermoeden hebt dan zou ik het niet doen dus. Appels trekken de sprieten in maar deze Tylo s dus niet.
 

Terug
Bovenaan