Zo groen als gras

  • Onderwerp starter Maarten_bal
  • Startdatum

M

Maarten_bal

Guest
Dag allemaal,

ik ben z’n stumperd die maandag een paar goudvissen voor zijn dochter kocht in een veel te klein bakje met roze steentjes een plastic nepplant. Het schaamrood trok over m’n oren toen ik die avond verder ging inlezen in het wel en wee van die beestjes.
Inmiddels heb ik ze teruggebracht maar het enthousiasme om een eigen aquarium te starten was wel gewekt.

Ik dus ga proberen in mijn 30 liter bakje een beginneraquarium te starten. Ik heb om de hoek een goede speciaalzaak (nee daar heb ik de goudvissen niet gekocht).
Ik heb er nu een filterpompje en een warmerselement in zitten en fatsoenlijk zand en wat beginnerplantjes. Laat de bak nu een tijdje draaien en laat het water over een week of twee (?) controleren bij die speciaal zaak

zoals gezegd ik ben een echt een beginner en iedere tip ( hoe basaal ook) over bv een verantwoord vissenbestand voor bakgrootte en ervaring maar ook onderhoud, neem ik graag ter harte om op de juiste manier een klein aquarium te starten.

Ik ben overig ook nieuw op fora In het algemeen. Heb nog nooit deelgenomen aan 1 dus als iemand een plek op dit forum weet gericht op beginners graag

alvast veel dank
Maarten
 
Welkom Maarten, probeer je zo veel mogelijk in te lezen en veel vragen kan je kwijt in inrichtingen en biotopen en voor vragen over toekomstige vissen in Samenstelling visbestand.
Laat de bak nu een tijdje draaien en laat het water over een week of twee (?) controleren bij die speciaal zaak
Maak daar een week of 4 van welke nodig is om een bak voor het 1e begin "in te draaien" ;)) dus je hebt alle tijd.
 
Welkom! Goed dat je de goudvissen terug gebracht hebt.

Wel jammer dan de dierenspeciaalzaak dat ze die combinatie nog steeds verkopen..

Succes en veel leesplezier :)
 
Dag allemaal,

ik ben z’n stumperd die maandag een paar goudvissen voor zijn dochter kocht in een veel te klein bakje met roze steentjes een plastic nepplant. Het schaamrood trok over m’n oren toen ik die avond verder ging inlezen in het wel en wee van die beestjes.
Inmiddels heb ik ze teruggebracht maar het enthousiasme om een eigen aquarium te starten was wel gewekt.

Ik dus ga proberen in mijn 30 liter bakje een beginneraquarium te starten. Ik heb om de hoek een goede speciaalzaak (nee daar heb ik de goudvissen niet gekocht).
Ik heb er nu een filterpompje en een warmerselement in zitten en fatsoenlijk zand en wat beginnerplantjes. Laat de bak nu een tijdje draaien en laat het water over een week of twee (?) controleren bij die speciaal zaak

zoals gezegd ik ben een echt een beginner en iedere tip ( hoe basaal ook) over bv een verantwoord vissenbestand voor bakgrootte en ervaring maar ook onderhoud, neem ik graag ter harte om op de juiste manier een klein aquarium te starten.

Ik ben overig ook nieuw op fora In het algemeen. Heb nog nooit deelgenomen aan 1 dus als iemand een plek op dit forum weet gericht op beginners graag

alvast veel dank
Maarten
Welkom hier op het forum Maarten! :petjeaf:
Laat ik beginnen dat je wat mij betreft absoluut geen stumperd bent hoor. Deze fout had ook voorkomen kunnen worden door een fatsoenlijke voorlichting vanuit de winkel. Daarnaast is het natuurlijk een voorbeeld voor velen dat je jezelf alsnog hebt ingelezen en vervolgens ook stappen hebt gezet om het op te lossen. Leuk dat je de smaak nu te pakken hebt en aan de slag wilt gaan. Een bakje van 30 liter heeft zo zijn beperkingen maar kan zeker een leuk bakje zijn om mee te beginnen. Als je werkt met een filtertje dat in de bak zelf hangt heeft deze over het algemeen een kleinere capaciteit dan een extern filter dat buiten het aquarium hangt. Houd hier ook rekening mee bij het aanschaffen van visjes voor dit aquarium. Op Aquainfo.nl kun je veel informatie vinden over vissen en in welk formaat aquarium deze gehouden kunnen worden.

Er is hier op het forum een topic met allerlei goede tips en adviezen. "Het handige tips topic" heet het volgens mij. Iets in die richting. @benvo is de oprichter van dat topic als ik mij niet vergis.

Nogmaals van harte welkom en ik hoop dat je het hier naar je zin zult hebben. Ik ben zelf erg blij met alle informatie die te vinden is op dit forum!
 
HoiHoi Maarten.

Ook namens mij welkom op het gezellige en informatieve AF. Als ik je een klein advies mag geven. Beginnen met een wat groter bakje van bijvoorbeeld 60 liter (60 - 80 cm) is eenvoudiger om wat meer keuze in vissen te hebben. Qua planten voor een dergelijk bakje zou je bijvoorbeeld waterpest kunnen kiezen.
Een wat groter aquarium is ook eenvoudiger in onderhoud en welzijn.

Om je een voorbeeld van een klein vissenbestand voor je huidige bakje te geven neem ik de endler guppen.

Een foto van hoe je aquarium eruit ziet plaatsen zodat iedereen kan meekijken vergemakkelijkt het verhaal.

Een site van de Geldropse aquariumvereniging heeft mij heel erg goed geholpen en ik geef hem dan ook graag aan jou door.


Succes en veel (lees)plezier samen met de hobby.
 
Laatst bewerkt:
Dag allen

bedankt voor de berichten en tips tot dus ver. Vooral veel lezen.

Dit is het bakje. Zoals jullie zien is het erg basic klein en nog geen licht. Misschien maak ik het mij moeilijker dan nodig maar wil het er graag hiermee proberen.
D82AC1CB-1E4D-4D25-8320-94603CE5F1EC.jpeg

de planten werden mij aangeraden door de viszaak maar eerlijk gezegd nu ze er in zitten kijken ze mij te groot. Kan dit?

bedankt en een goede dag verder Maarten
 
De planten lijken me echidoras. Zaten ze afzonderlijk in een potje of was het 1 plant?

Licht (en (bodem)bemesting) is nodig. Over een voedingsbodem onder het grind(?) zijn de meningen verdeeld.

Ideetje..
 
Ik zie er meer javavaren in dan een echinodorus, al zijn ze normaal meer compact. Hebben die planten een wortelstok? Die zou dan boven het zand moeten komen. Vaak worden die planten met lijm of visdraad aan steen of hout vast gemaakt.

En natuurlijk Vallisneria (die lange slierten), die staan daar prima!
 
Lijken mij inderdaad Java varens. Die moeten niet in de grond. Die valissneria inderdaad wel. Licht er boven is altijd fijn, anders moet je het met zonlicht doen en daar krijg je snel algen van.
 
Dank voor reactie op de plantjes. De winkelier gaf aan dat ze in de grond konden en bij andere planten dat ze op hout moesten worden gezet. Dus ga er vanuit dat het enchinidorus is Ik heb ze gekocht als samengebonden plantjes(2). Ik zal straks langs gaan om te vragen wat het exact is.
 
Dank voor reactie op de plantjes. De winkelier gaf aan dat ze in de grond konden en bij andere planten dat ze op hout moesten worden gezet. Dus ga er vanuit dat het enchinidorus is Ik heb ze gekocht als samengebonden plantjes(2). Ik zal straks langs gaan om te vragen wat het exact is.
Zou je een foto kunnen maken van de wortel? Dan is direct duidelijk of die in de grond kan of niet.
 
Dit zijn de wortels toch varens
BC12D0D7-20F7-420D-923D-FEC7EF67446C.jpeg
 
Dat is Javavaarn. Die moet op wortelhout of stenen worden gezet.

Gr. Ed
 
Ok dat gaan we dan doen bedankt voor de bevestiging
 
Nou dit is het geworden maandag een lampje erboven en dan maar alles even met rust laten. Ga ondertussen veel lezen
646D10A1-E27A-49FC-9266-D0115E79E060.jpeg
 
Goed dat je de adviezen die gegeven worden opvolgt (niet dat je dat altijd maar klakkeloos moet doen hoor) en veel wilt lezen om meer te weten te komen over het houden van een aquarium met daarin eventueel levende dieren. Ik ben echt geen lid van de dierenbescherming maar ik mijn ervaring is ook dat als ik mij inlees ik een bewustere keuze kan maken in het aanschaffen van planten en dieren. Met als gevolg een leukere ervaring voor mijzelf en voor het dier. :daisy:
 
Bedankt. Ik vind het ook echt leuk nooit gedacht toen ik de goudvissen ging halen. Ik hou van tuinieren in m’n kleine stadstuin zo voelt dit ook een beetje. Ik heb nog wel veel vragen geen idee of deze thread de plek daarvoor is? Maar ik lees bv veel over visjes in nano aquaria dat is die van mij ook (35 liter) En daarin wordt vaak het houden van schooltjes afgeraden nu is mijn zwemoppervlakte iets groter dan bv een cube 30 namelijk 45x 30 is dat voor een kleine school zeg rasboras voldoende of kan dat eigenlijk niet?

verder komt mijn scheikunde van vroeg van pas en lees ook (en dat snap ik dus)dat ik weinig buffer heb en minder ruimte voor marge daarom visjes die wat toleranter zijn

verder heb geen idee hoeveel planten ik nodig heb en hoe ik die goed kan laten groeien zonder erorm veel licht met algen tot gevolg te gebruiken (geduld?)

heb ik nu voldoende met een paar varens en
Vallisneria en klein beetje mos? ( ik heb er bemesting bij gedaan van die sticks) Heb ik co2 nodig? Heb ik wel voldoende filter vermogen (vast niet) Kortom veel beginnersvragen. Ik hoef overigens niet meteen een spectaculaire bak wil alleen dat het stand houdt
 
Maar ik lees bv veel over visjes in nano aquaria dat is die van mij ook (35 liter) En daarin wordt vaak het houden van schooltjes afgeraden nu is mijn zwemoppervlakte iets groter dan bv een cube 30 namelijk 45x 30 is dat voor een kleine school zeg rasboras voldoende of kan dat eigenlijk niet?

Jouw formaat bak is een beetje een twijfelgeval.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er anders over denken maar ik persoonlijk vind het net te klein voor (scholen)visjes. Want veel kleine visjes zwemmen best snel, graag en veel. Wanneer ik vissen zie in kleine bakjes heb ik snel medelijden en dus word ik doorgaans niet blij door naar zo'n bak te kijken ... dan is de lol er snel af voor mij.
Er zijn wel een paar soortjes die je zou kunnen houden in zo'n bakjes hoor maar in alle eerlijkheid: dat zijn vooral visjes die niet zo makkelijk te houden zijn omdat ze best veel vereisten hebben op andere vlakken waardoor ze voor een 'beginner' niet ideaal zijn. (Naast wat kennis ter zake en wat ervaring is er doorgaans ook wat extra investering en moeite nodig om de juiste omstandigheden te creëren om ze in leven/gelukkig te houden.)

Wat wel kan in je bak is een solitaire (langvinnige) betta.
En voor garnalen is je bak ideaal. Misschien is dat een optie voor je?
Ook zeer leuk en heel veel keuze....
Een garnalenbakje kan echt zeer tof zijn mits het je ding is natuurlijk.


dat ik weinig buffer heb en minder ruimte voor marge daarom visjes die wat toleranter zijn

Juist. Je hebt niet zoveel marge. Dus minder visjes enerzijds en niet de meest gevoelige soorten (tenzij dat nu net het doel zou zijn maar in dat geval is wat opzoekingswerk en voorbereiding aan de orde).
Kleine bakjes hebben de reputatie dat ze minder makkelijk stabiel te houden zijn maar dat is relatief vind ik.
Key is vooral om ze niet teveel te belasten ime. Ik heb zelf een paar zeer kleine bakjes die al heel lang stabiel draaien zonder echt moeite te kosten en volgens mij is dat vooral doordat ik er geen (of amper) bewoners in heb.

Door een extern filter te gebruiken (met meer filtermateriaal/inhoud) kan je in jouw geval de biologische buffer wat vergroten waardoor je bak meer vervuiling kan verwerken maar dit maakt je bak niet groter natuurlijk... ;)
(Behalve wat gewonnen ruimte door verwijderen intern filter maar soit ;)))
Daarnaast krijgt een bak veelal wat extra buffer na verloop van tijd, wanneer de bak stabiel is, wanneer de bodem ook gekoloniseerd is door goede bacteriën.

verder heb geen idee hoeveel planten ik nodig heb en hoe ik die goed kan laten groeien zonder erorm veel licht met algen tot gevolg te gebruiken (geduld?)

Door de juiste keuze (kies planten met vergelijkbare vereisten qua licht, voeding) te maken op maat van je bak (verlichting) kan je veel problemen vermijden.
Sowieso: Hoe meer planten, hoe beter!
Je hebt tot nu toe vooral planten die met vrij weinig licht/voeding tevreden zijn dus door consequent te blijven in je keuze kan je een plantenbestand samenstellen met als gemeenschappelijk kenmerk een "lage lichtvereiste". Doorgaans zijn dat planten die het ook prima doen zonder co2 toevoeging.

heb ik nu voldoende met een paar varens en
Vallisneria en klein beetje mos? (
Ik zou het uitbreiden. Zowel in variatie als in aantal.
Nog wat snelgroeiers erbij. Zeker tijdens de opstart is dat handig.
Misschien wat drijfplantjes.
Verder zijn er nog mooie soorten varens te vinden, kan je misschien eens kijken naar anubiassoortjes, eventueel bucephalandra's, misschien wat cryptocorinesoortjes.
Je zou eens kunnen kijken naar sites van "plantendealers" (ik wil geen reclame maken maar er zijn er best veel te vinden). Eens door het (doorgaans ruime) aanbod snuisteren is altijd goed om inspiratie op te doen. Daar vind je ook makkelijk de vereisten van bepaalde soorten.

Heb ik co2 nodig?

Nee hoor.

Heb ik wel voldoende filter vermogen (vast niet)

Welk filter heb je juist?
Hoeveel l/u is de pomp?
Met wat is het filter gevuld?

Of het al dan niet genoeg is hangt daarnaast ook af van de belasting en dus van het beoogde bestand.
 
Laatst bewerkt:
Dag Willem

dank voor het advies. Ik kijken voor meer planten Filtertje wat er nu in zit een 50-100 l/u dingetje met een spons en wat actief kool.

Bestand waar ik aan dacht was wat mini kreeftjes (cpo) en kleinschooltje rasboras brigittae (7?).

beta zijn visueel erg mooi maar ik heb de indruk dat beetje een hype is in een nano bak en dat ze niet zo makkelijk zijn? Kunnen zij in combinatie met cpo ?
 
Ik ben het met Willem eens en zou zelf wat leuke plantjes voor de voorgrond kopen zoals bv de Crypto. Deze moeten wel wat voeding bij de wortels hebben en ik denk dat je een Aquaflow 100 filtertje hebt en met niet teveel belasting gaat dat.
 
welkom
Maar oei een javavaren lees ik net hmm dat worden forse planten Een gezonde plant kan bladeren krijgen die tot zo’n 50 centimeter lang worden. De optimale temperatuur licht rond de 22 tot 28 graden.
eigenlijk is jou bakje er niet zo geschikt voor.
Door de grote van je bakje is je keuze wel heel beperkt qua planten en dan zullen we het meer niet hebben over vissen :sorry:
 
Dag Willem

dank voor het advies. Ik kijken voor meer planten Filtertje wat er nu in zit een 50-100 l/u dingetje met een spons en wat actief kool.

Bestand waar ik aan dacht was wat mini kreeftjes (cpo) en kleinschooltje rasboras brigittae (7?).

beta zijn visueel erg mooi maar ik heb de indruk dat beetje een hype is in een nano bak en dat ze niet zo makkelijk zijn? Kunnen zij in combinatie met cpo ?

Een CPO is een slechte combinatie met een betta. Betta's slapen/rusten op de bodem en op bladeren, en de CPO zal ze daar zeker aanvallen.

In zo'n klein bakje zou ik als je graag een cpo wil, het daarbij houden. Visjes lopen veel risico van de cpo in deze bak zo.

Leuk trouwens hoor, cpo'tjes :)
 
Misschien dat dit interessant voor je is.
Zo te lezen heb je een superfish aquaflow pompje!?
Ik zie nu dat ik dat voorbeeld al gaf. Beste Maarten ik geef je nu mijn ongezouten eigen mening en ervaring..
Persoonlijk heb ik ook al eens geïnformeerd naar een led lamp. Maar als je alles gaat doorberekenen, lamp, filter, verwarming losse aanschaf, dan heb je voor een klein beetje meer een groter aquarium met alle benodigde apparatuur en verlies je geen water door verdamping doordat er een deksel op zit. Ander voordeel, vissen springen niet uit het water. De keuze is aan jou maar in jouw geval zou ik dit toch even overdenken
 
Beste friesian, dat is geen kritiek is gewoon waar ?. Ik denk dat als ik vanaf begin af aan goed had gelezen ik inderdaad een grotere startersbak had gekocht. Komt beetje voort uit mijn impulsieve aankoop in het begin en zit nu met die 35 liter bak. Dus de gedachte was laat ik daar iets van maken. Heb geen mega budget en de vrouw vindt het op een gegeven moment ook wel even mooi geweest met uitgeven ?. Ik vond die CPO s in de winkel erg leuk misschien moet ik het daar even bij laten....



denk dat je een Aquaflow 100 filtertje
Het is een Aquaflow 50
 
Misschien dat dit interessant voor je is.
Zo te lezen heb je een superfish aquaflow pompje!?

ik het advies opgevolgd ik heb via marktplaats een betaalbare rio 180 met oa. eheim 2213 filter gekocht (75 euro is schappelijk volgens mij). ik wil eerst grondig schoonmaken. heeft iemand van jullie een goede tip/middeltje? en ik heb een vraag het kienhout wat erbij zat zit onder de witte stipjes (lijkt beetje op sesamzaadjes) zit ook op de achterwand. iemand een idee wat het kan zijn? zal ik hout en achterwand vervangen of is een goede schoonmaakbeurt voldoende?

trouwens in het kleine 35 liter bakje komt een betta (zilver) mijn dochter (waar het ooit mee begon is er helemaal verliefd op , ze heeft hem in de winkel gezien).

bedankt alvast
 
Dat is een hele schappelijke prijs zeg. Ik heb 120,- betaald voor een Rio 180 met TL T5 verlichting en een Eheim Pro 4. Voor het schoonmaken gewoon je gezonde verstand gebruiken en niet met chemische middeltjes gaan poetsen in je aquarium. :petjeaf:
 
Schoonmaken van een tweedehands bak heb ik wel wat ervaring mee. Ik zal met je delen hoe ik dat aanpak maar houd er wel rekening mee, het is niet iets wat je in een uurtje doet. Wat ik altijd doe is de bak eerst in de tuin op z'n zij leggen (op handdoeken!) en dan met de tuinslang goed uitspoelen en zorgen dat je alle losse deeltjes weg zijn. Het voor spoelen zegen maar.

Daarna gaat de bak naar binnen en zet je hem op z'n tafel/meubel en vullen met koud water. Even goed controleren op lekkages. Dan stop ik alles wat erbij zat in de bak, denk ook aan visnetjes en decoratie materiaal, alles leg je gewoon los in de bak met koud water. Daarna sluit ik het filter aan maar zonder filtermateriaal (dat vervang ik altijd met nieuwe sponzen en biologisch materiaal want je hebt geen idee wat er allemaal in heeft gezeten) en laat het filter draaien. Dan gooi ik er een paar liter azijn bij (dit ruik je wel binnen - garage / schuur wellicht ook een optie) en dit laat ik zo een 24 uur rond gaan. De volgende dag ga je met een sponsje al je decoratie, verwarming, ruiten etc schoonmaken met een sponsje. Vergeet ook eventueel de kap / deksel niet. Alles lekker boenen met azijn. Op deze manier worden alle plekken in het aquarium met zuurwater behandeld en ontsmet. Ok het is geen halamid (het echte ontsmettingsmiddel) maar het haalt een hoop weg. Ook op plekken waar je zelf niet kunt komen zoals bijvoorbeeld de filterslangen en het ontkalkt ook nog eens.

Daarna is het spoelen geblazen. Trek de bak helemaal leeg en vul weer met koud water en herhaal dit een paar keer zodat alle troep en azijn nu verwijderd is. Nu komt het reinigen van je filterslangen, haal daar zo'n speciale borstel doorheen zodat alles weer proper is en de doorstroming weer als normaal - dit moet je overigens regelmatig doen.

Bij een heel smerig aquarium waarvan ik echt mijn vraagtekens had wat daar allemaal in heb liggen rotten heb ik ook wel eens chloor gebruikt in plaats van azijn. Let wel op - in plaats van - nooit mengen! De extra stap die ik toen nog genomen heb is het aquarium na het spoelen eerst een dag helemaal laten drogen zodat het chloor vervlogen is en daarna nog een paar keer extra spoelen. Bij chloor is het wel belangrijk om al je filtermateriaal niet mee te nemen, dat kan echt niet tegen chloor.

Dan is de boel klaar om weer in gebruik te nemen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan