Zoenende maanvissen?


D

Dannylwd

Guest
Ik had al een tijdje een maanvis (zwart gestreepte),
En heb gisteren een andere maanvis overgenomen. (witte)
Ik weet niet of het twee mannetjes zijn of twee vrouwtjes.

Nu zijn ze de hele dag aan het soort van zoenen (filmpjes)
Wat is dit voor gedrag. Wie de baas is of is dit voorplantings gedrag?

Filmpjes:
Zoenende maanvissen 1

zoenende maanvissen 2
 
Territorium drift.
Dat is nou bekvechten.
Waarom heb jij die rotsige stenen in je bak?
 
dat zijn vechtende maanvissen. Ik heb de indruk dat ze in een te klein aquarium zitten. Anders zou j dit gedrag ook hebben maar dan kan de verliezende partij zich terug trekken.
 
@Bertus ik heb rotsige stenen erin, omdat ik dat mooier vind als kienhout. en kienhout krijg ik geel water van en zie je de vissen nauwelijks. Heb alle randjes geschuurt dus zitten geen scherpe randen meer aan.

@babysnake Mijn bak is 100Lx40Bx50H.

Moet ik nu ��n maanvis weg doen, of stopt dit na een paar dagen?
Of gaan ze door tot de dood erop volgt.
 
Is vechten inderdaad,kan stoppen maar ze kunnen elkaar ook verwonden met alle nare gevolgen van dien natuurlijk.

Bertus heeft het over je bodembedekking want dat is totaal niet geschikt voor een aquarium.

EDIT- is trouwens een bonte verzameling bewoners ook,zou je eens verdiepen in de eisen van de verschillende vissen want dat gaat zo niet werken vrees ik.
 
100*40*50 is al snel te klein voor twee maanvissen. Zeker als die elkaar ook maar een beetje niet goed moegen.

Die bodembedekking is inderdaad niet geschikt.

Kun je eens een foto maken van je gehele aquarium?

~ Ivo
 
Waarom is de bodem niet geschikt dan?

Kan wel een foto maken weet alleen niet hoe ik hem hier op het forum krijg.
 
de bodem is veel te grof, blijft veel vuil tussen zitten. Zag ook een corydoras voorbij zwemmen en daar is de bodem al helemaal niet geschikt voor. Deze vissen houden ervan om in de bodem te grondelen......
Wat heb je allemaal voor vissen in je bak zitten?
 
Dannylwd zei:
Waarom is de bodem niet geschikt dan?

Is een mooi formaat split voor in de tuin bv maar totaal niet geschikt voor een aquarium waar je een optimale balans moet zien te krijgen voor de planten en bewoners.
Al het vuil zakt direct tussen de bedekking en hoopt zich op waardoor het gaat rotten en problemen veroorzaakt.
Bodembewoners zoals de corydora die je hebt zwemmen scharrelt z'n voedsel bij elkaar door de bodembedekking te doorzoeken met z'n bek en baarddraden en gaat met dit spul ook niet lukken natuurlijk.
 
Bovendien slijten de baarddraden van de Corydorassen dan en dat bemoeilijkt de zaak nog veel meer voor hen

PH6kz0kPk8pP-niXiXKLtKlLiKYEZdAn.jpeg


afgesleten


en zo moeten ze zijn

PH6kz0kPk8pP-niXiXKLtKlLiKYEZdAn.jpeg



PS

Jammer van die lelijke krassen op de ramen. Heb je zo'n algenmagneet ??? Gauw weg gooien dan
 
Heb nu het aquarium een half jaar vroeger wel eentje gehad,
heb dus nu ook half jaar deze bodem erin zitten. en die krassen komen door een algen magneet :(

Nergens last van en corydoras hebben hun baarden nog steeds en zwemmen nog steeds vrolijk met zijn twee�n de bodem af.
Al mijn vissen zitten tussen te steentjes eten te zoeken.

Mijn vissen die ik heb:

koperzalmen 10 x
cherry barbelen 4x
iets waar ik de naam van vergeten ben :p 5x
en een algeneter 1x
Vuurstaart 1x
en twee kersenbuiken
black mollys 4x
maanvissen 2x
corydoras 2x

Heb me laten vertellen door de verkoper dat dit allemaal bij elkaar kan, Ik betwijfel het met de kersenbuiken die hebben een school nenontetra's op gevreten. Dezen hebben voor een aantal weken terug eitjes gelegd.
 
Gewoon lekker blijven luisteren naar iemand die zo veel mogelijk geld aan je wilt verdienen hoor... ;)
De mensen hier van het forum kletsen ook maar een eind en geven door hun meestal jarenlange ervaring expres verkeerde info.

Je gaat zelf zeker liever ook op een kiezelstrand liggen dan op een zandstrand? :rolleyes:
 
Mijn vraag was over de maanvissen, de bodem kun je lang over door praten maar die verander ik niet zolang het goed gaat.
En zoals ik al zei heb er nog geen problemen mee gehad. de vissen zijn vel van kleur. zwemmen actief rond in de bak. weinig tot geen algen, geen bodem rot.

Hebben deze mensen met meestal jarenlange ervaring, een bodem geprobeerd die ik nu heb?
Ik denk van niet. het is altijd het proberen waard. en als het werkt bespaar je een hoop geld. 4 zaken basalt split van 15 kg 14 �. met aquarium grind ben je alleen als 30/40 euro kwijt.
 
Is jouw aquarium natuurlijk maar geef het alleen maar aan want sommige mensen staan wel open voor goedbedoeld advies namelijk.

Klinkt misschien lullig maar je laatste zin komt net zo over als bv om de broodkruimels na je lunch in de bak te gooien om zo duur visvoer te besparen.

Succes in ieder geval.
 
zoals ik in het begin al zei, Ik heb fijn grind gehad. Ik vindt dat niet mooi en wou voor geen meter met de planten.
en stoof alleen maar omhoog.

Ik sta open voor goedbedoeld advies, en ben ook weken bezig geweest om te bedenken wat ik is als bodem zou gaan gebruiken. aquasoil kwam ik tegen, gewoon grind wat ik eerst had. toen zag ik dit liggen dacht ik laat dit is proberen waarom zou het niet kunnen.

Maar is het verstandig deze twee maanvissen bij elkaar te laten zwemmen, of nog een tijdje aanzien hoe het verder ontwikkelt?
 
het is niet op voorhand te voorspellen of die maanvissen ooit overeen gaan komen. Misschien worden ze een koppel, het geslacht is niet te bepalen. Of misschien blijven ze hun hele leven vechten. Aangezien de bak te klein is om elkaar te ontwijken zou zo'n gevecht tot de dood kunnen doorgaan.
 
zal zien als ik voor eentje evt een nieuw huisje kan vinden.
Het ene moment zitten ze te vechten, en op het andere moment zwemmen ze vrolijk naast elkaar.

en er is nog iets waar ik vaak tegen aan loop. Is co2 van belang. Ik denk zelf van niet want co2 zit standaard in de lucht en bij parken etc. staan ook geen uitgebreiden co2 installaties.
 
Persoonlijk vind ik 1m te klein om maanvissen in te houden. Ik zou ze dan ook allebei weg doen. Maar dat is een keuze die alleen jij kan maken.

Co2 is bevorderend voor de planten groei, in het aquarium is meestal niet genoeg Co2 aanwezig om de planten heel de dag toe te laten komen. Verlicht je niet te lang (8a10u) dan kan je een balans proberen te vinden zonder Co2 Maar in principe start je daarover beter een ander topic in het juiste onderdeel.
 
heb ook vroeger in mijn 100*40*50 bak maanvissen gehad ook door lfs laten wijsmaken en het rare was ze kwamen uit dezelfde bak inde winkele en in mijn bak ook maar vechten tot dat er natuurlijk eentje dood was!
en je corry's twee is maar zielig het echte groep diertjes ( dus toch altijd een 10 stuks )

over je bodem volg ik de rest is alles behalve LEUK voor je corydorassen


en voor het geld ik heb loire zand in mijn 100cm bak gedaan en was evenveel geld kwijt en planten doen het heel goed en het vuil blijft mooi erop liggen zodat je het kan afhevelen
En de corry's zijn er gek op steken soms met de helft van hen lichaam in de zand te woelen

als ik je ��n advies mag geven heb in het begin ook altijd naar de lfs geluisterd
die beweerden maar blijf van die forums af dat is allemaal zever!!
MAAR ben erop terug gekomen ik zou zeggen BLIJF WEG UIT DE LFS die zitten niks in met het welzijn van hen dieren
 
De maanvissen doe je beter weg.
Het zijn scholenvissen, en daar is je bak gewoon te klein voor.
 
fishkeeper zei:
heb ook vroeger in mijn 100*40*50 bak maanvissen gehad ook door lfs laten wijsmaken en het rare was ze kwamen uit dezelfde bak inde winkele en in mijn bak ook maar vechten tot dat er natuurlijk eentje dood was!
Ze moeten in een nieuwe omgeving dan ook opnieuw uitmaken wie de baas is, ongeacht of ze al bij elkaar hebben gezeten in een andere bak.
 
Oke, de bodem kan ik nu niet veranderen, daar moet de hele bak voor leeg en weer opnieuw 2 weken inzetten, en heb geen plek voor mijn vissen dan.
 
Vervang anders eerst de helft van de bodem en later de andere helft. De bak kan gewoon gevuld blijven met vissen etc. Erg sneu gezicht die cory's op de 'rotsen'. Of je cory's ook weg doen. Maar loop je alsnog groot risico op vervuiling van je bak doordat er veel vuil tussen valt. Ik zou beide maanvissen eruit doen.
Kersenbuiken zijn prachtig, maar door hun agressie zijn het echte terroristen in een gezelschapsbak....
 
Heb nog wel fijn grind liggen misschien gooi ik dat er wat tussen.

En dat klopt die kersenbuiken slopen alles jaagt iedereen en alles op.
Vindt ze te mooi om weg te doen eigenlijk. Het vrouwtje heeft weer een knalrode buik nu.
Heb nu een omgekeerde bloempot erbij ingedaan misschien houden zich dan gedeisd met de sloperij
 
Dannylwd zei:
Mijn vraag was over de maanvissen, de bodem kun je lang over door praten maar die verander ik niet zolang het goed gaat.
En zoals ik al zei heb er nog geen problemen mee gehad. de vissen zijn vel van kleur. zwemmen actief rond in de bak. weinig tot geen algen, geen bodem rot.

Hebben deze mensen met meestal jarenlange ervaring, een bodem geprobeerd die ik nu heb?
Ik denk van niet. het is altijd het proberen waard. en als het werkt bespaar je een hoop geld. 4 zaken basalt split van 15 kg 14 �. met aquarium grind ben je alleen als 30/40 euro kwijt.

Dus? Wat een bezopen beredenering. Je kunt voor 8 euro 25 kilo filterzand kopen bij de Hornbach. Doe je je vissen een groot plezier mee.
 
En een bodem nemen van graniet???? Ben jij wel lekker?
Dat je een beetje eigenwijs bent,weten we nu wel.
Maar ,niet raar gaan praten,he.
Basalt split??? Dit is geen split.
Gooien ze op tuinpaden. en split op platte daken.
 
Het beste kun je de adviezen van de mensen hier opvolgen. Zoals al gezegd is, de mensen in de winkel denken alleen maar aan geld. De mensen hier vertellen je hoe het echt zit. Die hoeven geen geld aan je te verdienen.

Die bodem die je hebt is best mooi om te zien, maar totaal ongeschikt voor corydorassen. Ook zou ik er wat meer cories in doen, het is echt een heel leuk gezicht om ze samen over de bodem te zien stofzuigen. Wel moet je dan echt je bodem vervangen, want het is echt zielig voor die beestjes zo. Je zegt zelf al dat het erin blijft zo lang het goed gaat, maar dit goed niet lang goed zo. Een paar weken of maanden zal het wel gaan, maar dan gaan ze langzaamaan dood. Ook werkt de combinatie corydoras/kersenbuik absoluut niet in een aquarium. Ik spreek uit ervaring. Voor je het weet zitten je cories de hele dag ergens in een hoekje, omdat kersenbuiken z��r territoriaal zijn. Daarom nogmaals, de adviezen hier zijn goed bedoeld en deze mensen weten echt precies waar ze het over hebben.

Over CO2; je hebt verschillende planten die het nodig en hebben, maar veel planten doen het ook best goed zonder. Ik heb zelf in mijn oude aquarium elke dag een paar ml vloeibare CO2 toegevoegd en na een tijdje zag ik zeker verschil.

Maar nogmaals, jij en je vissen zijn echt beter af met een andere bodem. En dat hoeft, zoals gemeld, echt niet duur te zijn.
 
Dannylwd zei:
Heb nu een omgekeerde bloempot erbij ingedaan misschien houden zich dan gedeisd met de sloperij

Nee hoor, ze gaan gewoon lekker door met slopen. Zodra ze eieren (en daarna jongen) hebben claimen ze 90 procent van de beschikbare ruimte en dat doen ze op een niet echt zachtvinnige manier. Maar ook daar ga je achter komen. Hier op het forum is er iemand die het de Taliban van het aquarium noemt
 
AquaVISie zei:
Hier op het forum is er iemand die het de Taliban van het aquarium noemt

Hele goeie naam. Alleen zijn wel iets mooier dan de Taliban en plegen ze geen zelfmoord aanslagen.
 
Loop zelf maar eens over kiezelen een gehele dag op blote voetjes ;) maanvissen terug brengen na winkel en zand ervoor in dr plaats. Perfecte deal lijkt me voor je vak :D
 
Ik heb ooit keer zand in een bak gehad daar water over heen en stoof als een gek,
wat kun je daar dan tegen toen?

Zag op youtube wel een drystart methode. dan deden ze er plastic overheen maar dat is geen optie.
want ik heb geen plek voor de vissen dan.
 
Bertus zei:
En een bodem nemen van graniet???? Ben jij wel lekker?
Dat je een beetje eigenwijs bent,weten we nu wel.
Maar ,niet raar gaan praten,he.
Basalt split??? Dit is geen split.
Gooien ze op tuinpaden. en split op platte daken.

op de zak staat basalt split en het zeker geen graniet ... en het is inderdaad voor tuinpaden. En anders kom je hier zelf even mijn bodem anders maken als je dat zo graag anders wilt zien.
 
Aller eerst goed uitwassen.
Water aftappen voor 3/4 . dan grof uitscheppen
rest in laten .
Dan zand in de bak doen. 2-3 cm.
Kranten erover en water bijvullen.
Goed door filteren.
 
Dannylwd zei:
Bertus zei:
En een bodem nemen van graniet???? Ben jij wel lekker?
Dat je een beetje eigenwijs bent,weten we nu wel.
Maar ,niet raar gaan praten,he.
Basalt split??? Dit is geen split.
Gooien ze op tuinpaden. en split op platte daken.

op de zak staat basalt split en het zeker geen graniet ... en het is inderdaad voor tuinpaden. En anders kom je hier zelf even mijn bodem anders maken als je dat zo graag anders wilt zien.

Nee, ik heb genoeg aan mijn 10 bakken.
Doe jij nou je eigen bak. met split>
 

Terug
Bovenaan