Zoenende maanvissen?


3/4 water eruit denk je dan dat die vissen dat overleven?
 
Dannylwd zei:
Ik heb ooit keer zand in een bak gehad daar water over heen en stoof als een gek,
wat kun je daar dan tegen toen?
Van tevoren uitspoelen. Geen gestuif meer.

Dannylwd zei:
En anders kom je hier zelf even mijn bodem anders maken als je dat zo graag anders wilt zien.
Ik ben bang dat op de wat langere termijn jij die bodem ook graag anders zou zien, maar dat dit dan wel te laat is voor de vissen die je nu hebt. Deze bodembedekker vraagt erom afval, uitwerpselen, niet opgegeten voer en dergelijken te verzamelen. Wat daar vervolgens vermoedelijk mee gebeurt is rotten, met alle ellende van dien.

~ Ivo
 
Dannylwd zei:
3/4 water eruit denk je dan dat die vissen dat overleven?
Je vissen kunnen best tijdelijk samen met het water, filter en de plantjes in een curverbox.
Kun je de bodem makkeljk en zonder stress vervangen. Hebben wij hier ook twee keer gedaan.

~ Ivo
 
Dannylwd zei:
3/4 water eruit denk je dan dat die vissen dat overleven?

Tja, ik zou EERST zorgen,dat ik iets anders had,om in te doen.
Daarna kan je ze er eerst uithalen.
Dar gebruik je dat water voor.
 
Als je zand goed uitspoelt dan valt dat stoffen wel mee. Verder doe je het het beste in de bak (als er al wat water inzit) via een trechter, bv afgeknipte colafles ofzo.

Ik ga mee met de rest: maanvissen is je bak te klein voor. Kersenbuiken in een meterbak kan eigenlijk alleen als je maar 1 koppel kersenbuiken hebt en verder geen bijvissen. Cory's passen prima in je bk maar wel met meer, 10-12 stuks, en dus op een zandbodem.

Verder is je vissenbestand ook nogal wazig:

koperzalmen 10x: ok, mogen er ook wel meer zijn
cherry barbelen 4x: te weinig, 10 of meer stuks is beter voor een scholenvisje.
Of 1 van beide soorten kiezen en die school uitbreiden, dat staat rustiger in je bak.
Tongetjes? Van die hele platte visjes ? Die vragen heel veel stroming, kun je ook zien aan hun lichaamsbouw. Deze passen in een zgn hillstream-bak, dus met (mega)veel stroming erin en met andere vissen die dat ook leuk vinden.
Algeneter, welke? De meest verkochte algeneters eten a) geen alg en b) worden 30-50 cm. Er zijn ook soorten die 15cm worden die passen wel in je bak. Dus een foto wou handig zijn.
Vuurstaart: wordt te groot voor je bak, en zijn ook 'terroristisch aangelegd' vooral als ze ouder worden. Zoek je beter een ander huisje voor.
Molly's: moeten zoettoevoeging in het water (bijna brak water), dat gaat niet samen met de rest vn je vissen.

Niet echt jouw schuld, maar je visbestand is een rommeltje en de LFS vindt dat helemaal niet erg als deze maar kan verkopen (bekend verhaal)...
 
Kersenbuiken kunnen prima in een meterbak met bijvissen. Zonder zou ik juist niet doen omdat ze dan agressief naar elkaar worden. De medebewoners zijn beter geen bodemvissen, robuust, niet bang en niet agressief.
 
Jones zei:
Kersenbuiken kunnen prima in een meterbak met bijvissen. Zonder zou ik juist niet doen omdat ze dan agressief naar elkaar worden. De medebewoners zijn beter geen bodemvissen, robuust, niet bang en niet agressief.

Ik gebruikte zelf vroeger 5streep barbelen, maar die passen dan weer niet lekker in een meterbak. Kleiner spul wordt waarschijnlijk gesloopt...
 
Die van mij zitten samen met Synodontis nigriventris, klauwkikkers, guppen, Ancistrus cf. cirrhosus en 3 jonge kersjes van 4-6 maanden oud en dat gaat super. Voorheen zaten ze in 80 cm. met guppen en dat ging helemaal niet. Toen de guppen eruit waren gingen de kersjes elkaar aanvallen. Nu is er niets van agressie te merken, maar ze maken ook geen nestjes meer omdat de Ancistrus hun holletjes inpikt. :rolleyes:
 
Tongetjes zijn het niet denk ik
Ik plaats wel een paar foto's

De algeneter was een plecto nog wat

Ik had heel wat cherry's maar die etterbakken van een kersenbuiken hebben het meeste afgemaakt
Kwam een paar keer een verminkte cherry tegen.

maar ik keek op google naar gezelschaps aquariums en deze vissen stonden allemaal in dat lijste,
Ik dacht dan kan dat wel allemaal goed bij elkaar?
 
Tja, als je in google zoekt op 'zoogdieren' krijg je ook een lijstje, maar die kunnen ook niet allemaal bij elkaar :)

Je kijkt bij het uitzoeken van vissen naar:
-de maat van je bak (met een meterbak kun je al best veel, maar een pleco kan dus *niet*)
-naar de temperatuur (22oC nodig? 28oC nodig?)
-PH/GH/DH (West-Afrikanen, Midden-Amerikanen willen graag flink hard water, Zuid-Amerikanen zoals maanvissen juist heel zacht en zuur, om maar wat te noemen)
-eisen qua stroming (veel/weinig/normaal)
-eisen qua inrichting (open zwemwater nodig, veel schuilplaatsen nodig, zandbodem nodig, drijfplanten nodig, etc)
-andere water-eisen (graag heel veel verversen, graag zo weinig mogelijk verversen, zouttoevoeging benodigd, etc)
-temperament (kersenbuiken slopen kleine visjes dat weet je nu, cory's horen in scholen))
-voer is ook wel handig, bv levend voer absoluut nodig, of als je bv vissen hebt die alleen groenvoer mogen is het lastig voeren als je ook vissen hebt die alleseters of vis/vleeseters zijn, en grotere viseters eten kleine visje op natuurlijk...
- zal vast nog wel wat vergeten zijn

En dan kijk je wat samen kan ook qua ruimte (bodemvis + middenvis + oppervlakte vis + koppeltje bv) en wat je leuk vindt natuurlijk en wat je kan betalen.
 
De pleco die heb ik al vanaf het begin is een sterke vis,

Dus als ik aleen verder wil met mijn koperzalmen moet ik iets zoeken uit zuid amerika,

En hoe meet je die waarden ik zag wel van die kits maar die kosten klauwen vol met geld.
Ph meet ik met een meter die had ik nog ergens.
 
Dannylwd zei:
En hoe meet je die waarden ik zag wel van die kits maar die kosten klauwen vol met geld.
Ph meet ik met een meter die had ik nog ergens.

Je waardes kun je ook meten met strips. Die heb je al voor weinig en daarmee meet je de basis waarden (PH nitraat nitriet en hardheid). Op dat potje staan wat kleurcodes en die moet je dan vergelijken met de kleur van het stripje. Ik geloof dat je die al hebt voor een euro of vijftien.

En als je 3/4 van het water eruit haalt, kun je je vissen zolang ook in (grote) emmers doen. Je gooit er wat zuurstofplantjes in (cabomba bijvoorbeeld) en een thermostaat, die je om en om in een emmer doet, en ze kunnen prima een paar dagen blijven zitten, zo heb ik het ook gedaan toen ik mijn vissen verkocht. Alles zwom nog gewoon vrolijk rond na drie dagen. Let wel op dat je dan zeker je kersenbuiken apart van de rest zet.
 
Dannylwd zei:
De pleco die heb ik al vanaf het begin is een sterke vis,

Dus als ik aleen verder wil met mijn koperzalmen moet ik iets zoeken uit zuid amerika,

En hoe meet je die waarden ik zag wel van die kits maar die kosten klauwen vol met geld.
Ph meet ik met een meter die had ik nog ergens.

Nee,hoor.
Voor ong. 45 euro heb je al een Sera koffer.
Tja,wil je de waarden weten, zaj je moeten meten.
 
Dannylwd zei:
Ik had al een tijdje een maanvis (zwart gestreepte),
En heb gisteren een andere maanvis overgenomen. (witte)
Ik weet niet of het twee mannetjes zijn of twee vrouwtjes.

Nu zijn ze de hele dag aan het soort van zoenen (filmpjes)
Wat is dit voor gedrag. Wie de baas is of is dit voorplantings gedrag?

Filmpjes:
Zoenende maanvissen 1

zoenende maanvissen 2

Ik heb een andere vraag, Waar heb jij die grasprieten weg ?( soort gras) Bij je rotsten. Daar heb ik al een tijdje na opzoek :)
 
darkspy zei:
Ik heb een andere vraag, Waar heb jij die grasprieten weg ?( soort gras) Bij je rotsten. Daar heb ik al een tijdje na opzoek :)
Dat is een Eleocharis soort, vermoed ik. Te koop bij o.a. online plantenwinkels.

~ Ivo
 
Het is misschien wel een investering, maar je doet er best lang mee. Misschien kan je hem voor je verjaardag vragen of zo?


Bertus zei:
Dannylwd zei:
De pleco die heb ik al vanaf het begin is een sterke vis,

Dus als ik aleen verder wil met mijn koperzalmen moet ik iets zoeken uit zuid amerika,

En hoe meet je die waarden ik zag wel van die kits maar die kosten klauwen vol met geld.
Ph meet ik met een meter die had ik nog ergens.

Nee,hoor.
Voor ong. 45 euro heb je al een Sera koffer.

Tja, misschien is die 45 euro voor hem wel een smak geld.
 
Als 45 euro teveel geld is dan kun je je water toch laten testen bij de dierenwinkel?

TS komt op mij over als iemand die wel de lusten maar niet de lasten wil van een aquarium.
 
maar ik geloof bij jbl kun je toch gratis via mail een kleuren kaart aanvragen en dan de navul verpakkingen kopen van de waardes die wilt testen.
zijn goedkoper alleen zul je wel 1 druppeltest moeten kopen voor de test potjes te hebben die zitten niet bij een navul verpakking.

Het is wel een investering die je in het begin moet doen (had mij er ook op verkeken dacht dat het allemaal niet nodig was) maar uiteindelijk maak je het ook weer zo duur als je zelf wil
 
fishkeeper zei:
maar ik geloof bij jbl kun je toch gratis via mail een kleuren kaart aanvragen en dan de navul verpakkingen kopen van de waardes die wilt testen.
zijn goedkoper alleen zul je wel 1 druppeltest moeten kopen voor de test potjes te hebben die zitten niet bij een navul verpakking.

Het is wel een investering die je in het begin moet doen (had mij er ook op verkeken dacht dat het allemaal niet nodig was) maar uiteindelijk maak je het ook weer zo duur als je zelf wil

Nee,dit is gewoon een Pre. om ten alle tijden je water te kunnen meten.
En niet, O, ik laat het morgen doen.
Is morgen te laat.
 
Ja voor water te testen dat is belangrijk ja ik had in begin stripjes maar ben snel over gegaan naar druppels
 
Mijn planten heb ik van 123aquariumplanten kreeg ze keurig binnen mooie volle groene potten. Goedkoper dan bij een lfs.
En het gras voor mijn rotsen is naaldgras latijnse naam weet ik zo niet, maar staat un de top 5 van de site.

Ik zou eens kijken naar zo'n koffer dat is nog te doen.
Die losse testjes zijn al gauw 10/15 euro volgens mij bij onze lfs.
Of moet ff op internet zoeken.

Anders even een paar kuvet testen van school/stage mee.
 
Ik heb mijn koffer van jbl 39euro betaald
En daar zat ph( 3-10) in kh , fe, no3 no2 test in
Die testen hs aqua zijn iets goedkoper maar vind die van jbl het nauwkeurigst
Maar zou een beetje zoeken op internet misschien vind je afgeprijsd ofzo
 
Op stage en school hebben we docterlange en zoon meetapparaat
 
Daar ken ik niks van maar denk als je de waarden erbij kan meten dat dat beter producten zijn
Want ga ervan uit dat dat iets met een labo te maken heeft dus dat is beter denk ik
 
Bij discusshop.nl is de JBL koffer nu in de aanbieding voor 35 euro. Bestel er nog wat plantjes bij en voor 40 euro heb je gratis verzenden er bij.
 
fishkeeper zei:
Daar ken ik niks van maar denk als je de waarden erbij kan meten dat dat beter producten zijn
Want ga ervan uit dat dat iets met een labo te maken heeft dus dat is beter denk ik

Klopt dit wordt gebruikt bij het waterschap om het inkomend en uitkomend water te meten op de zelfde punten als in je aquarium.
Als je dat thuis wilt hebben ben je er nog niet met 35 euro helaas :p

En bedankt voor die reactie met de aanbieding (y)

PS, Mijn cherry barbelen zijn nu knalrood dat was voor een paar dagen terug niet zo. Als je zonder goed te kijken de bak in kijkt denk je dat het minor's zijn. Wat betekent dit?
 
is dit zo'n koffer die jullie bedoelen?
JBL - testlab
Deze is dan wat duurder, Die op discusshop.nl kan ik niet vinden de webshop werkt bij mij niet.
 
Ziet er mooi uit,
Ik bestel hem binnenkort denk ik met nog wat spulletjes.
 
Dat is altijd het gevaarlijke aan internetwinkels je weet nooit of het betrouwbaar is.
altijd spannend of de postbode wel komt :p
 

Terug
Bovenaan