Zogenaamde "Ei methode". Hoe moet het?


En de calculator heeft de target niet aangepast, staat altijd op NO3 maar dat is een foutje in het programma, verder niet erg, hij berekent wel voor het juiste ingrediënt zoals je kan zien in het gewicht...
 
Als je het doet zoals op het zakje staat is het een hele simpele rekensom hoeveel milliliter je toe moet dienen.
Ik zei het al: dat is een keuze, hé.

Maar als je perse eigen targets wil stellen dan moet je wel wat bijsturen en dan is die calculator eigenlijk best handig (en simpel)...
 
Ja dan wellicht wel maar als je wekelijks 20/2 wil toevoegen dan is het een kwestie van eenmaal uitrekenen en klaar is kees. Er zijn vaak meer wegen die naar Rome leiden;).
 
Ik krijg inderdaad een aardige puntkop van die calculator, ik heb er al een spreadsheet bij gepakt, maar daarmee is de chaos nog groter. :stars:

Die calculator ververst ook niet helemaal fris, dus bij iedere nieuwe formule kun je beter even een keer op F5 meppen.

Ik kan ook de magnesiumsulfaat (MgSO4) niet vinden in dat rijtje, alleen een compound waar dat dan bij zit?

Wat een gedoe zeg zo n calculator. Als je het doet zoals op het zakje staat is het een hele simpele rekensom hoeveel milliliter je toe moet dienen.
Dan heb je geen nitraat en fosfaat, dus daar klopt geen hout van, lijkt mij?
Dat is het punt nou juist, die formule van tenso is alleen voor de MICRO compound.
Daar moet nog een passende MACRO compound bij gepast worden.
Maar omdat daar al elementen bij zitten die ook in de macro formule zitten, moet je daar rekening mee houden.
 
Ja dan heb je wel de nitraat en fosfaat want op de zakjes staat dat je 4 en 83 gram moet toevoegen op 500 ml maar ik doe dan 8 gr fosfaat zodat het in 1 fles kan en je 20 ml moet toevoegen op 100 liter om met 20/2 te verhogen. Als je dat dus ook doet dan kun je zo berekenen hoeveel milliliter je moet doseren als je bv een target wil hebben van .......mg/L.

Wat zit er in de micro dan wat ook al in de macro zit? Wellicht wat kalium maar dat weet ik niet eens zeker en dat zal weinig invloed hebben want je redenatie hoor ik voor het eerst als het gaat om toevoegen met de EI. Zoals ik al zei maakt het niet zoveel uit of je 18 of 19 of 20 mg toevoegt. Je doseert met de EI normaliter voldoende over.
 
Ik snap niets van die EI methode maar gelukkig mijn vissen wel hoewel me plantjes het toch niet echt beter gaan doen.

IMG_0156 (1).JPG




:rolleyes:
 
kan ook de magnesiumsulfaat (MgSO4) niet vinden in dat rijtje,

MgSO4.7H20 ( = Epsom salt)

Dat is het punt nou juist, die formule van tenso is alleen voor de MICRO compound.
Daar moet nog een passende MACRO compound bij gepast worden.
Maar omdat daar al elementen bij zitten die ook in de macro formule zitten, moet je daar rekening mee houden.

Je doseert via twee flessen.
Eén fles macro
Eén fles micro

Macro
Maak je op met aanbevolen hoeveelheid fosfaat en nitraat.
Er zit dan automatisch al K in de oplossing (door de K in KNO3 en in beperkte mate in KH2PO4) Je kan de juiste hoeveelheid aflezen in de rechterkolom.

Wil je meer K dan voeg je extra toe. Dit doe je met K2SO4.

Magnesium zit vermoedelijk al in je ververswater maar dat is niet snel te hoog.
Wil je dat ook doseren (voor de zekerheid) dan kan je dit toevoegen door Epsom salt aan de macro oplossing toe te voegen.

Micro
Los gewoon de aanbevolen dosis op en doseer dat als Micro.

Dus nu heb je complete macro (al dan niet met extra K, Mg) en ook complete micro.

Handjes geven!
;)

Ps
In de tenso zit niet echt iets dat ook in de macro zit bij mijn weten? Of wat bedoelde je precies?

Schermafbeelding 2019-04-08 om 18.20.24.png
 
Volgens mij heb ik het net ook ergens aangegeven maar ik hoop dat de doseerpompen werken want ik heb altijd na het oplossen toch wat poeder residu op de bodem liggen van de flessen met oplossing en de csm moet ik eerst altijd goed schudden.
Profito gebruiken dat is al goed opgelost.
 
Profito gebruiken dat is al goed opgelost.

:thumbs: :D

Inderdaad, nog zo handig!
Macro maak ik zelf aan maar micro's gebruik ik ook doorgaans een vloeibare mix.

Ik gebruik momenteel nog de sporenmix van seachem maar ik overweeg ook over te stappen op profito eigenlijk.
 
Ik heb ook mn twijfels bij poeders en een doseersysteem. We moeten niet voor niets de oplossingen eerst goed schudden.
 
Niet vanzelfsprekend idd, maar ze geven aan dat je Magnesium en Kalium bij de Tenso in moet mixen, maar dat kun je zelf bepalen uiteraard.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen/sporenelementen-tenso-cocktail

Sokonomi zei:

die formule van tenso is alleen voor de MICRO compound.
Daar moet nog een passende MACRO compound bij gepast worden.
Maar omdat daar al elementen bij zitten die ook in de macro formule zitten, moet je daar rekening mee houden.

Dus ik vroeg me af wat hij precies bedoelt met "er zitten al elementen (in de tenso) die ook in de macro formule zitten" want ze zitten er nog niet in toch?
Het is net de bedoeling dat ze nog toegevoegd worden of zie ik het verkeerd?

Dus ja: Je kan ze bij de micro kappen of bij de macro zwieren maar op zich doet dat er niet toe...
Het blijven (macro-)elementen (K en Mg) die in eerste instantie niet in de Tenso zitten.

Das een goeie voor in je nog te schrijven kinderboek :deal:;)

lol
Het krijgt steeds meer vorm!
:D
 
Die extra elementen komen van wat er volgens hun bij moet;
Daar komt dan wat extra K uit rollen, zal niet bijster veel uitmaken, maar toch.
Ik keek naar het eindplaatje van wat er in een week in gaat.

Blijkbaar is er nogal wat ongerustheid over het al dan niet oplossen van het spul.
Maar daar heeft hun formule klaarblijkelijk al rekening mee gehouden?
Dit staat immers in een opvallend blok in hun gegenereerde PDF;
Attentie: deze recepten houden rekening met de maximum oplosbaarheid van de genoemde poeders.
Indien u afwijkt van onderstaande hoeveelheden is het mogelijk dat niet alle producten oplossen.

Dan zou het toch goed moeten gaan met een pomp?
 
Het blijven (macro-)elementen (K en Mg) die in eerste instantie niet in de Tenso zitten.
Dat klopt;)

Maar ik denk dat TS wel bedoelde dat er (als je de beschrijving aanhoud) ook Macro's in de de Tenso zitten
 
Laatst bewerkt:
Die extra elementen komen van wat er volgens hun bij moet;

Daar komt dan wat extra K uit rollen, zal niet bijster veel uitmaken, maar toch.
Ik keek naar het eindplaatje van wat er in een week in gaat.

Blijkbaar is er nogal wat ongerustheid over het al dan niet oplossen van het spul.
Maar daar heeft hun formule klaarblijkelijk al rekening mee gehouden?
Dit staat immers in een opvallend blok in hun gegenereerde PDF;


Dan zou het toch goed moeten gaan met een pomp?
Die opmerking staat onder iedere berekening.
Gaat helemaal prima ik doe het al 5 jaar inmiddels zo en geen vuiltje aan de lucht
 
Ik ga het allemaal ver zoeken, maar de site heeft gewoon zelf een stappen plan die je zo verteld wat je moet doen.. :oops:

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index/calculator

Zat wel een beetje verstopt achter 2 menu's, maar het komt er zo klaar als een klontje uit.
Kan iemand eens kijken wat die ervan vind?
Gebruik dit al 5 jaar zo, inmiddels door meten wijzer geworden en mijn recepten aangepast maar het gaat hier gwn goed.
Heb zelf nog geen ervaring met tenso daar kan ik weinig over zeggen helaas
 

Terug
Bovenaan