Zomer water te warm?


Animali

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2019
Berichten
93
Leeftijd
23
Beste iedereen,

Ik heb ooit van een bekende YouTubeer gehoord dat hij zijn Galaxy Rasbora's gewoon op zolder had staan met water van 28 graden ofzo. Hij zegt daar kunnen ze tijdens een warme zomer wel tegen. Als ik het me zo goed herinner.

Maar om even to the point te komen. Vandaag was het warm weer en zat mijn water ook op 28 graden. Mijn visbestand is 1 Dario Dario man, neocardina garnalen en slakken. Is dit te warm voor ze of kan dit komende zomer wel??? In de natuur zal het water toch ook warmer zijn dan in de winter? Moet ik hier iets aan doen? ZOja wat is dan handig. Kan er een ventilator in een aqua expert 30, ding 2 van het zomer wil ik de Thaise micro spider krab toevoegen, dan moet de bak wel gesloten blijven.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Groetjes
 
Heb hier de bak tijdens een heel warme zomer wel eens op 30 graden gehad.
Was geen probleem.
Wel is het wel slim om wat extra zuurstof toe te voegen.
Doorluchten of een oxydator kan helpen.
 
Vorig jaar was het hier ook 30 graden in de bak, en dat met vissen die zo rond de 23 zouden moeten zitten, alles is goed gegaan zelfs met de garnalen.
 
Mooi, ik verwachte al dat het geen probleem zou zijn. Maar toch wil je het zeker hebben, zou jammer zijn als het je vis echt beïnvloed. Vanaf welke temperatuur moet je uitkijken??
 
Dat is moelijk te zeggen denk ik, ligt aan de soort vis, de gezondheid van de bak, etc.
Ik heb ook verhalen gelezen van mensen waar het wel is fout gegaan.

Goed filter, schoon en zuurstofrijk water zal al veel helpen.
 
Dat is moelijk te zeggen denk ik, ligt aan de soort vis, de gezondheid van de bak, etc.
Ik heb ook verhalen gelezen van mensen waar het wel is fout gegaan.

Goed filter, schoon en zuurstofrijk water zal al veel helpen.

Gezien er geen grote vervuilers in zitten, maar 1 Dario Dario (tot ik vrouwen heb gevonden) zal het vast wel goed komen!
 
Dat lijkt mij ook wel, ze mogen tot 26 graden lees ik.
 
Hou je garnalen wel even in de gaten. Die van mij leggen het loodje vanaf 28 graden maar dat zijn caridina's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Als het water echt veel te warm wordt zou je altijd nog een waterwissel kunnen doen en kouder water toe kunnen voegen zodat het wat afkoelt.
 
Als het water echt veel te warm wordt zou je altijd nog een waterwissel kunnen doen en kouder water toe kunnen voegen zodat het wat afkoelt.
Dat is lastig. Voor veel vissen is het wellicht beter om die tijdelijk wat te warm te houden dan om die met een "schok" terug te zetten naar de temperatuur op het briefje. Temperatuurwisselingen zijn vaak schadelijker voor de vis. Je zou wel een ventilator boven je wateroppervlak kunnen laten blazen. De verdamping van het water zorgt dan voor verkoeling van het aquariumwater. Dat gaat wat geleidelijker en is beter voor de vis!

Die computerkast ventilatoren zijn daar super geschikt voor maar zal je denk ik wel wat zelf voor moeten knutselen.
 
Beste iedereen,

Ik heb ooit van een bekende YouTubeer gehoord dat hij zijn Galaxy Rasbora's gewoon op zolder had staan met water van 28 graden ofzo. Hij zegt daar kunnen ze tijdens een warme zomer wel tegen. Als ik het me zo goed herinner.

Maar om even to the point te komen. Vandaag was het warm weer en zat mijn water ook op 28 graden. Mijn visbestand is 1 Dario Dario man, neocardina garnalen en slakken. Is dit te warm voor ze of kan dit komende zomer wel??? In de natuur zal het water toch ook warmer zijn dan in de winter? Moet ik hier iets aan doen? ZOja wat is dan handig. Kan er een ventilator in een aqua expert 30, ding 2 van het zomer wil ik de Thaise micro spider krab toevoegen, dan moet de bak wel gesloten blijven.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Groetjes
Een ventilator op het glas gericht helpt ook al, alleen niet zo efficiënt als op het water gericht.
Maar hier hebben mijn maanvissen wel op 32 gezeten in de zomer, leven allemaal nog.
Zijn misschien iets toleranter dan garnalen maar was wel 6 graden warmer dan normaal voor een flinke periode.
Temperatuur terugbrengen met waterwissels was hier zinloos en binnen een paar uur was het weer van 28 naar over de 30 gestegen en liep enkel maar op gedurende de week.
 
Ik gebruik altijd ventilatoren wie over het wateroppervlak blazen tijdens hete zomers. Scheelt ongeveer 3/4 graden.
 
mijn caridina garnalen zitten met dit weer op gemiddeld 25 tot 28 graden..

Ik lees terug dat ze bij 28 graden kunnen gaan hemelen....
Ik heb een kleine usb ventilator die ik op de accupack kan zetten de hele dag.

Dat zou voor sommige misschien ook kunnen helpen...
 
Ik lees terug dat ze bij 28 graden kunnen gaan hemelen....
Heb het wel specifiek over mijn garnalen (Caridina cf breviata), deze staan erom bekend dat ze geen hoge temperatuur aankunnen en dit zelf ook ervaren. Maar heb het idee dat vissen vaak toleranter zijn qua hoge temperaturen dan (een deel van de) garnalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Dat is lastig. Voor veel vissen is het wellicht beter om die tijdelijk wat te warm te houden dan om die met een "schok" terug te zetten naar de temperatuur op het briefje. Temperatuurwisselingen zijn vaak schadelijker voor de vis. Je zou wel een ventilator boven je wateroppervlak kunnen laten blazen. De verdamping van het water zorgt dan voor verkoeling van het aquariumwater. Dat gaat wat geleidelijker en is beter voor de vis!

Die computerkast ventilatoren zijn daar super geschikt voor maar zal je denk ik wel wat zelf voor moeten knutselen.
Hieronder zie zo'n zelf geknutseld ding. Hiervoor haalde ik bij de kringloop vier ventilators voor in totaal een paar euro. Waar je aan zou kunnen denken; zorg er voor dat er twee blazen, voor de toevoeging van frisse lucht en twee zuigen, voor de afvoer van de warme lucht. Daarbij zet ik de luchtstroom nooit pal óp het- maar juist ietwat óver het water.


IMG_20180529_100026.jpg
 
Heb het wel specifiek over mijn garnalen (Caridina cf breviata), deze staan erom bekend dat ze geen hoge temperatuur aankunnen en dit zelf ook ervaren. Maar heb het idee dat vissen vaak toleranter zijn qua hoge temperaturen dan (een deel van de) garnalen.

Ik heb zelf ook alleen maar Caridina's.
Vandaar dat ik je opmerking serieus neem :-D

Ik heb geen vissen. Ik kan daar niets over zeggen helaas.
 
Waar je aan zou kunnen denken; zorg er voor dat er twee blazen, voor de toevoeging van frisse lucht en twee zuigen, voor de afvoer van de warme lucht.
Met jouw opstelling zal het effect groter zijn als ze alle vier blazen denk ik, de warme lucht kan makkelijk weg omdat de kap openstaat.
Heb je ventilatoren in een gesloten kap is het wellicht beter om er een paar te laten blazen en zuigen.
 
Met jouw opstelling zal het effect groter zijn als ze alle vier blazen denk ik, de warme lucht kan makkelijk weg omdat de kap openstaat.
Heb je ventilatoren in een gesloten kap is het wellicht beter om er een paar te laten blazen en zuigen.
Toch is dit niet zo. Er ontstaat nu een veel rustiger roulatie van de lucht boven in de kap. Achterin blijft de kap dicht. Dit is ondermeer ook voor de automatische dosering van mijn bemesting. Blazers in die richting is geen goed idee. Mijn warmte ontstaat vooral boven de ledbalken. Overigens; de opstelling met alleen blazende ventilators is wel uitgeprobeerd met beviel, althans bij mij, niet. Wanneer ik de handen voor de zuigende ventilators hou is goed te voelen hoe de (te) warme lucht weggehaald wordt.
 
Oké, ik zal het te zijner tijd is gaan testen als ik iets voor mijn bak ga fabriceren, zelf dacht ik dat alleen blazen beter zou werken, maar heb dit nog nog niet kunnen ondervinden natuurlijk.
 
Je zou eventueel het waterpeil kunnen verlagen, zodat de spraybar of de uitlaat van het filter boven het water komt te zitten.

Gaat alleen niet bij binnenfilters.
 
Beste iedereen,

Ik heb ooit van een bekende YouTubeer gehoord dat hij zijn Galaxy Rasbora's gewoon op zolder had staan met water van 28 graden ofzo. Hij zegt daar kunnen ze tijdens een warme zomer wel tegen. Als ik het me zo goed herinner.

Maar om even to the point te komen. Vandaag was het warm weer en zat mijn water ook op 28 graden. Mijn visbestand is 1 Dario Dario man, neocardina garnalen en slakken. Is dit te warm voor ze of kan dit komende zomer wel??? In de natuur zal het water toch ook warmer zijn dan in de winter? Moet ik hier iets aan doen? ZOja wat is dan handig. Kan er een ventilator in een aqua expert 30, ding 2 van het zomer wil ik de Thaise micro spider krab toevoegen, dan moet de bak wel gesloten blijven.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Groetjes

Ben ik de enige waarbij het gelukt is om de temperatuur 1 °C te laten zakken? :)
 
Bij de meeste mensen zal de temp tijdens warme dagen oplopen en vaak is dat hier van korte duur en zal dat wel goedgaan maar het hangt mede af van welke bewoners je hebt.
 
Hier tikt het nu al de 27 graden aan.
 
Luchtpomp in de schaduw, lange slang naar de bak, blaas je koele lucht in de bak.
 
Ik heb weleens gezien dat ze het water door een lange slang heen pompte die opgerold in een koelkast lag.
 
Of een emmer ijswater. daar de slang doorheen laten lopen.
of een box.
Is maar voor tijdelijk, he.
 
Ja dat kan ook prima :thumbs:
Dat met de koelkast was bedoelt als een permanente oplossing.
 
Met TL had ik veel meer problemen met een hoge temperatuur dan met LED. In mijn woonkamer waar de bak stond kan het de 30 graden aan tikken. Hier volstond de voorste klep op een kier zetten (op 2 plekken een half schuursponsje er tussen), wel luchtverplaatsing middels ventilator in de kamer maar niet op de bak gericht,

Wat oppervlakte beweging en verdamping was genoeg de temp van het water met 1,5 tot 2 graden te doen zakken.
 
Oké, ik zal het te zijner tijd is gaan testen als ik iets voor mijn bak ga fabriceren, zelf dacht ik dat alleen blazen beter zou werken, maar heb dit nog nog niet kunnen ondervinden natuurlijk.
Het hangt natuurlijk ook van wat omstandigheden af in en om je bak. Misschien ga jij op een andere manier werken. Voor mij werkt dit perfect.
 
Ik ben van plan om een tweede klep te gaan maken, in die klep komen dan 4 of 5 ventilatoren van 10 cm in doorsnede.
Klep zit aan de voorkant van de bak, en het is dan de bedoeling dat de lucht iets schuin naar achter gaat blazen en er via de roosters aan de achterzijde weer uit kan.
kap2.jpg
 
Voor garnalen durf ik het niet te zeggen, zaten bij mij op hoogstens 25/26 graden.

ik heb echter subtropen gehad die normaal op 20-22 graden zaten maar in de zomer op de heetste dagen op 32 graden zaten.
Wat wel heel belangrijk is, is om een luchtsteen/luchtsteentjes in de bak te hangen.

een ventilator op de bak richting helpt zoals eerder al vermeld ook om de temperatuur wat te verlagen.
 
Kent iemand dat materiaal van een koeltas?
Ik zit eraan te denken om zoiets om mijn aquarium te doen in de hoop dat het genoeg isoleert. Desnoods hem een paar x in de diepvries leggen.
 
Kent iemand dat materiaal van een koeltas?
Ik zit eraan te denken om zoiets om mijn aquarium te doen in de hoop dat het genoeg isoleert. Desnoods hem een paar x in de diepvries leggen.
Bij een lange warme periode zal de temp in de bak toch oplopen want je kunt de "koeltas" niet zo om de bak doen dat het helemaal afsluit. Er moet immers zuurstof bij het wateroppervlak kunnen.
Wat heb je voor verlichting? De warmte van de lampen zal ook onder de "koeltas" blijven hangen.

Ik noem het maar even koeltas, in de praktijk zie ik meer van die verwarmingsisolatie voor me, dat wat je tussen de muur en radiator kleeft. Maar zoals geschreven, ik denk niet dat dat gaat werken.
 
Nog een aanvulling, de vraag is ook of dat nodig is. Hangt van je bewoners af.
 
Bij een lange warme periode zal de temp in de bak toch oplopen want je kunt de "koeltas" niet zo om de bak doen dat het helemaal afsluit. Er moet immers zuurstof bij het wateroppervlak kunnen.
Wat heb je voor verlichting? De warmte van de lampen zal ook onder de "koeltas" blijven hangen.

Ik noem het maar even koeltas, in de praktijk zie ik meer van die verwarmingsisolatie voor me, dat wat je tussen de muur en radiator kleeft. Maar zoals geschreven, ik denk niet dat dat gaat werken.

De stadaard ledverlichting van de expert 30
 

Terug
Bovenaan