Zou dit een koopje van mijn leven kunnen zijn ?


Het idee speelt al heel lang om een bak op maat te laten maken maar naar gelang wat ik las dat dat wel rond de 2 a 3000 euro kan kosten

Voor enkel de bak??
Dat is dan voor een bak van een paar meter lang?
Of toch een bak van max 1m50 lang? En ze maken dergelijke bak dan met massief gouden omkadering en een diamanten voorruit of hoe moet ik dat zien? :D

Zelfs voor alles tezamen lijkt €2-3.000 toch echt vrij stevig hoor.
Heb je ook een budget of overzicht van de kosten die tonen hoe je aan die €2.000 a €3.000 komt? (trouwens een vrij groot verschil, hé)

Ik heb zelf bvb een maatbak van 120/50/40 (LBH), compleet in optic white laten maken voor €240 dacht ik.... (dus enkel de bak)
Zou de rekening eens moeten maken maar ik vermoed dat ik tussen de €1.000 en € 1.500 betaalde voor alles. (techniek, bak en decoratie, soil, planten...)
Ik stelde alles apart (en geleidelijk) samen en gebruik onder andere een highgrade (en eigenlijk te dure) ledunit, twee stevige potfilters, CO2 installatie.
Ik kocht zaken zoals de (standaard aquarium-)kast bvb tweedehands voor een prikje (upgraden kan altijd) omdat ik de techniek belangrijker vind.

Jij wilt liever iets groter dan dit natuurlijk maar je zoekt toch geen monsterbak van een paar meter?
De totaalprijs blijft afhankelijk van de exacte grootte natuurlijk maar volgens mij kan je voor €1.000 (tot €1.500) echt een mooie setup bij elkaar kopen.
 
Voor enkel de bak??
Dat is dan voor een bak van een paar meter lang?
Of toch een bak van max 1m50 lang? En ze maken dergelijke bak dan met massief gouden omkadering en een diamanten voorruit of hoe moet ik dat zien? :D

Zelfs voor alles tezamen lijkt €2-3.000 toch echt vrij stevig hoor.
Heb je ook een budget of overzicht van de kosten die tonen hoe je aan die €2.000 a €3.000 komt? (trouwens een vrij groot verschil, hé)

Ik heb zelf bvb een maatbak van 120/50/40 (LBH), compleet in optic white laten maken voor €240 dacht ik.... (dus enkel de bak)
Zou de rekening eens moeten maken maar ik vermoed dat ik tussen de €1.000 en € 1.500 betaalde voor alles. (techniek, bak en decoratie, soil, planten...)
Ik stelde alles apart (en geleidelijk) samen en gebruik onder andere een highgrade (en eigenlijk te dure) ledunit, twee stevige potfilters, CO2 installatie.
Ik kocht zaken zoals de (standaard aquarium-)kast bvb tweedehands voor een prikje (upgraden kan altijd) omdat ik de techniek belangrijker vind.

Jij wilt liever iets groter dan dit natuurlijk maar je zoekt toch geen monsterbak van een paar meter?
De totaalprijs blijft afhankelijk van de exacte grootte natuurlijk maar volgens mij kan je voor €1.000 (tot €1.500) echt een mooie setup bij elkaar kopen.
Haha, bij mij staat de teller iets hoger...
Mijn grote bak ben ik gestopt bij €4000 met tellen..
 
Haha, bij mij staat de teller iets hoger...
Mijn grote bak ben ik gestopt bij €4000 met tellen..

Jamaarja, jouw bioloog alleen is al 280 liter :Dterwijl Johnny toch eerder denkt aan een bak van (min of meer) 300 liter...

Je bedoelt dus duidelijk ook all in, niet enkel de bak! ;)
Maar sowieso spreek jij toch over een beduidend grotere bak dan wat Johnny in gedachten heeft, denk ik?

Ik geloof direct dat de prijs voor enkel het glas al behoorlijk verschilt bij een bak als de jouwe (70cm waterhoogte vereist veel dikker glas, en een bak van 2 meter is snel een gans ander verhaal dan een 300liter bakje, nietwaar :p).
Wanneer Johnny de bak relatief laag houdt valt de glasprijs echt mee (verschil in glasdikte scheelt snel een pak) denk ik.

En dan heb jij nog je (grote) bioloog natuurlijk... (Ik vraag me eerlijk gezegd af in hoeverre Johnny een bioloog nodig heeft voor een bak met zijn gewenste afmetingen)
Of nog: 2 meter belichten (met bovendien 70cm hoogte/70cm diepte) kost ook wel wat meer qua led me dunkt. ;)
Voor een bak tot 50cm diepte zal één (kwaliteits)balk bvb volstaan wat niet het geval is met 70cm.
Hetzelfde verhaal geldt op vlak van waterhoogte, 70cm hoogte vereist veel ledpower!
Eigenlijk wordt alles evenredig duurder bij dergelijke afmetingen.
En je hebt vermoedelijk ook niet bespaard op kwaliteit van de techniek...

Voor jouw formaat bak (met alles erop en eraan) kan ik me met andere woorden best inbeelden dat de prijs effectief ferm oploopt.

Maar voor een bak tot pakweg 1m50 (en dus minder hoogte en diepte) lijkt €1.500 voor een degelijke bak met kwalitatieve techniek me zeker haalbaar.
Zoals ik zei: hij kan ook altijd geleidelijk aan upgraden indien gewenst...
 
Eerder exponentieel duurder xD
Maar 300L moet wel lukken onder de €1000, zelfs met high-end apperaruur word het bijna uitdagend :p

150x50x50 heb je niet gigantisch dik glas nodig, verlichting hoeft niet zo overdreven uitgevoerd te worden, filter hoeft het water minder hoog te pompen..

Mja je kan het zo gek maken als je wilt..
 
Leuke vraag! Topic voor maken?

Goh, dat kan/mag maar ik was eigenlijk van plan om Tuinkabouter's advies te onthouden/te geloven. ;) :D

Desnoods for future references...

Is ook een beetje afhankelijk van de doelstellingen/specifieke situatie/... denk ik dus ik verwacht geen "bindend" antwoord, eerder een mening/indicatie.

Maar maak er gerust een topic over hoor, kan inderdaad wel interessant zijn.
Stel dat je effectief dergelijk topic start: Ik vraag me soms ook af hoe vlot een bioloog combineert met co2 toevoeging en wat de extra uitdagingen dan zijn.
Bvb: Hoeveel co2 verlies heb je door de bioloog (door extra wateroppervlak/waterbeweging, door de hogere zuurstofconcentratie/toevoeging door de werking van de bioloog).
Voeg je best de co2 toe in (het laatste vak van) de bioloog of beter rechtstreeks in de bak?
....
;)
 
Voor enkel de bak??
Dat is dan voor een bak van een paar meter lang?
Of toch een bak van max 1m50 lang? En ze maken dergelijke bak dan met massief gouden omkadering en een diamanten voorruit of hoe moet ik dat zien? :D

Zelfs voor alles tezamen lijkt €2-3.000 toch echt vrij stevig hoor.
Heb je ook een budget of overzicht van de kosten die tonen hoe je aan die €2.000 a €3.000 komt? (trouwens een vrij groot verschil, hé)

Ik heb zelf bvb een maatbak van 120/50/40 (LBH), compleet in optic white laten maken voor €240 dacht ik.... (dus enkel de bak)
Zou de rekening eens moeten maken maar ik vermoed dat ik tussen de €1.000 en € 1.500 betaalde voor alles. (techniek, bak en decoratie, soil, planten...)
Ik stelde alles apart (en geleidelijk) samen en gebruik onder andere een highgrade (en eigenlijk te dure) ledunit, twee stevige potfilters, CO2 installatie.
Ik kocht zaken zoals de (standaard aquarium-)kast bvb tweedehands voor een prikje (upgraden kan altijd) omdat ik de techniek belangrijker vind.

Jij wilt liever iets groter dan dit natuurlijk maar je zoekt toch geen monsterbak van een paar meter?
De totaalprijs blijft afhankelijk van de exacte grootte natuurlijk maar volgens mij kan je voor €1.000 (tot €1.500) echt een mooie setup bij elkaar kopen.
Honey de bak die ik voor ogen heb die ik hier kan zetten is maximum 130 x 55 x 55 en zo'n bak zou ik graag hebben.
Het is geen standaard afmeting en daar ben ik me van bewust maar hoe zou jij dat dan in z'n totaliteit zien met optic white glas van 10mm dikte ???
En wat ik graag als optie zou zien is dat de bak zodanig gemaakt word dat ik (als ik ooit op zoutwater zou overstappen) deze bak gewoon kan houden en dat ik hem dan kan gebruiken als zee aquarium zodat ik hem niet moet weg doen en weer een andere bak moet gaan kopen en wat de techniek betreft als jullie goeie suggesties hebben mogen jullie die altijd hier in dit topic delen.
Ik kan natuurlijk altijd kijken of ik daar een geschikte kast voor kan vinden van 130cm lengte wat niet makkelijk zal zijn want dezekast moet ik dan ook 2 grote externe filters kunnen in opbergen.
 
Honey de bak die ik voor ogen heb die ik hier kan zetten is maximum 130 x 55 x 55 en zo'n bak zou ik graag hebben.
Het is geen standaard afmeting en daar ben ik me van bewust maar hoe zou jij dat dan in z'n totaliteit zien met optic white glas van 10mm dikte ???
En wat ik graag als optie zou zien is dat de bak zodanig gemaakt word dat ik (als ik ooit op zoutwater zou overstappen) deze bak gewoon kan houden en dat ik hem dan kan gebruiken als zee aquarium zodat ik hem niet moet weg doen en weer een andere bak moet gaan kopen en wat de techniek betreft als jullie goeie suggesties hebben mogen jullie die altijd hier in dit topic delen.
Ik kan natuurlijk altijd kijken of ik daar een geschikte kast voor kan vinden van 130cm lengte wat niet makkelijk zal zijn want dezekast moet ik dan ook 2 grote externe filters kunnen in opbergen.

Bepaalde kenmerken van de bak bepalen andere keuzes zoals verlichting, kast,...

Bvb:
-Wil je een open bak of gesloten bak?
Sommige ledunits zijn bvb niet bruikbaar/minder geschikt in een gesloten kap (ystemen zoals bvb chihiros worden te warm).
Anderen kunnen je ongetwijfeld beter adviseren over welke systemen wel geschikt zijn icm een gesloten kap en hoe je zorgt dat de leds koel blijven.

-Daarnaast moet je zoals ik al zei ook denken aan de onderkast. Bij maatwerk/DIY kan je vrijuit kiezen qua afmetingen.
Wil je echter een standaardkast aanschaffen dan moet je kijken welk type kast de meest geschikte afmetingen heeft en vervolgens je bakmaat daarop baseren.
Misschien vind je bvb geen standaardkast voor een bak van 55cm diep? (misschien wel hoor, is maar als voorbeeld)
Dan moet je kiezen wat doorweegt (exact de breedte die je wenst en maatwerkkast of afmetingen gebaseerd op de standaardkast)
In geval van een standaardkast moet je de hoogte van de bak aanpassen zodat het geheel (incl eventuele kap :deal:) onder je thermostaat blijft (dacht ik begrepen te hebben...;))

-Lichtkeuze hangt ook af van de breedte van je bak.
55cm is bvb vrij breed en bepaalt (deels) de keuze qua verlichting. Sowieso wil je kiezen voor kwaliteit maar niet alle kwaliteitsbalken zijn even geschikt.
Sommige ledunits (bvb daytime, twinstar,...) bestaan bijvoorbeeld uit één lange balk (bvb 8cm breed) en hebben dus een maximale lichtspreiding (Ik weet toevallig dat één daytime unit volstaat om 50cm te belichten maar dat dit min of meer het maximum is met één balk).
Andere systemen zoals JBL zijn misschien beter bij bredere bakken omdat die (dacht ik toch) uit meerdere smalle balken bestaan dus daar kan je wat spelen met de breedte door de plaatsing...

-Lichtkap zelfde verhaal:
Denk je aan zelfbouw/maatwerk = vrije keuze afmetingen
Wil je een bestaande standaardkap kopen (ik weet niet in hoeverre dit kan/voordelig is eigenlijk?) dan ben je opnieuw gebonden qua afmetingen.
Sommige bouwers maken kappen op bestelling, andere niet...

Inzake optic white:
Wanneer je een prijs vraagt kan je altijd een offerte vragen in gewoon floatglas en een tweede voor hetzelfde maar met Optic white.
De keuze betreffende welke en hoeveel zijdes in optic white is aan jou.
Veel mensen kiezen bvb optic white voor de voorruit en de twee zijruiten en gewoon glas voor de bodemplaat en de achterkant. Wil je een doorkijkbak dan kan je beter 4 zijdes optic white kiezen. Voordeel van compleet optic white is dat je de bak altijd kan omdraaien bij eventuele krassen op de voorruit natuurlijk...
Of je neemt enkel de voorruit in optic white...

Kleur van de silicone:
Er zijn voorstanders van zwart en voorstanders van transparant. Dan heb je ook nog voorstanders van geen zichtbare kitranden maar dat is een andere prijsklasse (ik bedoel bakken van bvb ADA, die amper tot geen zichtbare kitnaden hebben, maar vooral bij grotere bakken is dat onbetaalbaar)

Glasdikte laat je best kiezen door de maker, dit is vooral afhankelijk van de hoogte van de bak.
Toen ik een offerte aanvroeg heb ik onmiddellijk een paar prijzen gevraagd: zelfde L/B maar met twee of drie verschillende hoogtes zodat ik het prijsverschil (en het verschil in glasdikte) kon inschatten...

Als je uiteindelijk voor alles afzonderlijk de kosten kan inschatten kan je het totaal eens vergelijken met de prijs van een vergelijkbare standaardbak (incl kast en degelijke verlichting bvb) van verschillende merken...

Ik heb geen zee-ervaring maar de bak zelf lijkt me bruikbaar voor de twee. Techniek zal toch hoofdzakelijk vervangen moeten worden maar dat lijkt me duidelijk.
Keuzes keuzes.... aiaiai.... sterkte
 
Aan jouw antwoorden heb ik wel heel veel informatie waarvoor dank.
Beste zal zijn om een offerte aan te vragen bij een paar winkels die ook bakken op maat maken.
En dan ga ik wel uitgebreid inlichtingen vragen betreffende verlichting en lichtkappen.
Ook ga ik op zoek gaan naar een geschikte kast in hoeverre die te vinden zal zijn natuurlijk want zelf maken is uitgesloten want ik woon op een klein appartementje 2de verdieping.
Inderdaad keuzes maken in het leven is vaak heel moeilijk maar we zullen zien wat het ons gaat brengen,ik heb geen haast.
Bedankt nogmaals Honeybadger.:petjeaf::r
 

Terug
Bovenaan