zoutwater bakje van lbakker


lbakker

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2014
Berichten
1,896
Leeftijd
49
Locatie
Noord Holland
Hoi allemaal, ik ben al meerdere jaren lid van dit forum en ben ook van tijd tot tijd actief hier. Na lang twijfelen leek het mij nu eens tijd worden voor een eigen album.

Na meerdere jaren verschillende zoetwater aquaria gehad te hebben ben ik ruim 1,5 jaar geleden overgestapt op zoutwater. In eerste instantie was de rede voor de overstap dat mijn vrouw niet echt enthousiast was over het aquarium en dat ze een zoutwater aquarium wel erg mooi vindt (vooral de kleuren van de vissen). Nadat ik me zeker 6 maanden ingelezen heb over het houden van een zoutwater aquarium heb ik besloten om de zoetwaterbak leeg te maken en om te bouwen tot zoutwater. Het gaat hier om een Trofis Colisa 1000 (100X42X65).
Ik heb besloten om deze bak zonder sump te houden omdat ik het simpelweg niet aan durf om gaten in de bodem te boren.

Als techniek ben ik 1,5 jaar geleden begonnen met een 2de hands Aqua Medic Blue 1000 afschuimer met 3 goedkope sunsun stromings pompen. en de bestaande zoetwater verlichting.
Al snel kwam ik er achter dat de verlichting niet toereikend was waarna ik overgestapt ben op LED verlichting van HVP, er zijn velen meningen over dit soort verlichting voor koralen maar tot nu toe werkt het voor mij prima.
Later heb ik nog enkele andere zaken aangepast zoals een powerfilter, de stromingspompen vervangen door sw4 pompen en de afschuimer vervangen door een Deltec MCE600.

Om mijn eerste post in dit album compleet te maken is hier een foto van de huidige staat van de bak, hij is misschien niet zo scherp maar het geeft een aardig idee van hoe de bak er nu bij staat..
WP_20171104_13_26_31_Pro.jpg
 
oohhja mijn naam is Lauwrensz en de volgende keer zal ik meer informatie plaatsen over de dieren die in mijn bak leven. :)
 
Leuke bak en goed om je voornaam nu ook te kennen al was het makkelijk geweest als je het gewoon als Laurens zou schrijven:Dk;)
 
Mooie bak , ziet er goed uit Lauwrensz.
 
Bedankt allemaal! :)

Hier is een lijstje met de dieren die er in leven.
2x Turbo Fluctuosa (Mexicaanse Turbo slak)
2x Archaster angulatus (Zandzevende zeester)
1x Ophiolepis superba (Gemarmerde slangster)
2x Calcinus Elegans (blauwpoot heremietkreeft)
2x Amphiprion ocellaris (Driebands anemoonvis)
1x Ptereleotris evides (zwartvin grondel)
1x Chromis vanderbilti
2x Gramma Loreto (Koningsgramma)
1x Zebrasoma flavescens (Gele zeilvindoktersvis)
1x Amblygobius Phalaena (geringde gobie)
1x Siganus Vulpinus (vossenkop)

De vossenkop heb ik nu een jaar en hij is erg hard gegroeid waardoor hij nu echt te groot geworden is voor mijn bak. Zo snel als ik een manier gevonden heb om hem uit te vangen zal ik een nieuw en geschikt huis voor hem zoeken.
 
Ik zie dat ik er 1 vergeten ben, er zwemt ook nog een Synchiropus Picturatus (LSD pitvis) rond. Speciaal voor deze vis ben ik ook begonnen aan een copepoden kweek wat best goed lukt.
Op dit moment kan ik om de dag een flinke portie scheppen om in het aquarium los te laten als voer.
 
Bedankt John.

De stylo heb ik gekregen van iemand die ze anders als snoeiafval zou weggooien. Ik heb toen 2 stukken van ruim 15cm gratis meegekregen en ben ik nog steeds erg blij mee.
 
Ja het is ook zonde om zoiets weg te gooien natuurlijk.
 
Staat er erg mooi bij :thumbs:
 
Prachtig!
 
Man, man, man wat een prachtige kleuren!
 
Netjes hoor ,staat er goed bij .
Die laatste foto , geef dat koraal veel plaats en niet te dicht tegen een ander , ik heb al een paar keer ondervonden in wat die in staat is .
Komt eigenlijk neer op spiderman .
En groeit ontzettend snel .
 
Bedankt allemaal, ik ben er ook erg blij mee.

Netjes hoor ,staat er goed bij .
Die laatste foto , geef dat koraal veel plaats en niet te dicht tegen een ander , ik heb al een paar keer ondervonden in wat die in staat is .
Komt eigenlijk neer op spiderman .
En groeit ontzettend snel .

Dat heb ik inderdaad op de pijnlijke manier ondervonden, een gezond stuk koraal is binnen een dag afgestorven als deze hem te pakken krijgt.
Nu staat hij eigenlijk te dicht bij de hamer van foto 2 maar door de nemo's, die de hamer toegeëigend hebben, krijgen de lange tentakels geen kans :cool:.
 
Gaaf zeg! Prachtige kleuren zo!
 
Dat heb ik inderdaad op de pijnlijke manier ondervonden, een gezond stuk koraal is binnen een dag afgestorven als deze hem te pakken krijgt.
Nu staat hij eigenlijk te dicht bij de hamer van foto 2 maar door de nemo's, die de hamer toegeëigend hebben, krijgen de lange tentakels geen kans :cool:.

Voer jij deze nog extra bij ?
 
Ik voer de koralen niet gericht bij, ik volg de DSR methode en daarbij worden koralen niet gericht bijgevoerd. Wel voer ik 2x per week zelf gekweekte copepods om er zeker van te zijn dat de pitvis niets te kort krijgt, als ik dit voer dan zie ik ook meteen alle koralen hier op reageren.
 
Meet je vaak de waarden en zo ja welke?
 
Meet je vaak de waarden en zo ja welke?

zojuist weer een meetronde uitgevoerd:
CA = 460
KH = 8,0
NO3 = 4,0
PO4 = 1,0
MG = 1480
zoutgehalte = 1025

1x per 2 weken: CA, KH, NO3, PO4 en zoutgehalte
MG test ik zo af en toe.

de PO4 is te hoog maar daar ben ik mee bezig, om deze omlaag te krijgen moest ik eerst de NO3 verhogen (is normaal ongeveer 2). Nu heb ik de DSR FE+ dosering verhoogt en zal de PO4 vanzelf gaan zakken (ga ik vanuit).
 
Welke soort van copepods heb je ?
 
Ik heb de tigriopus californicus, het voordeel van deze is dat je ze kunt voeren met stofvoer waardoor je geen fytoplankton nodig hebt. Ik eerst wel geprobeerd om fytoplankton te kweken maar dat is meteen mislukt.
 
Ik heb de tigriopus californicus, het voordeel van deze is dat je ze kunt voeren met stofvoer waardoor je geen fytoplankton nodig hebt. Ik eerst wel geprobeerd om fytoplankton te kweken maar dat is meteen mislukt.
 
Met fytoplankton kan het wel als je de goeie soorten hebt .
Met groene plankton enkel zowieso niet .
Ik heb deze zelf ook . Nu niet veel omdat ik er geen voer voorhanden heb(gewoon niet te krijgen).
Met stofvoer ga je wel niet de hoge kwaliteit van de copepods halen . Welke kleur hebben ze ? Bleek of tegen het rode aan ?
Ik heb als fyto wel tetraselmis mocht je dat willen proberen , echter is dat geen goede soort als hoofdvoer voor copepods , wel als snack tussendoor .
Voor het gewoon voeren in je bak wel een goede .
 

Terug
Bovenaan