Zuid amerikaans biotoop van graspol61


Voor hillstream lekker veel grove stenen neerleggen waar algen op kunnen groeien, zodat je dieren daar hun eten kunnen vinden.
 
Goeden middag Ben,

Dank je voor uwe advies .

Dus meer stenen dan hout eigenlijk hier en daar een plantje javavaren en anubias !!
 
Goeden middag allemaal,

Ik heb de stenen er uit gehaald vond ze te aanwezig en niet mooi staan .
Voor wie ze wilt hebben ???
Dus wat Ben tikte grove stenen en paar platte steentjes.
 
Goede avond allemaal,

Ik had deze op den lijst staan voor bezetting der 80cm, hillstream bak : Yaoshania Pachychilus
Daar zou een aziatische waaierhandgarnaal bij kunnen toch !?!?!?
 
Ter inspiratie, Hillstreambak van Seabait
 
Haai Thea,

Schitterend hoor zulke wil ik ook.
Kunnen daar waaierhandgarnalen bij ?
 
Zover ik me herinner had John destijds ook waaierhand garnalen.
 
Ik denk het wel maar zelf geen ervaring mee.
 
Goeden avond John en Thea,

Voorlopig is de bak niet ingedraaid .
Dus alle tijd om uit te zoeken hoe en wat .
Morgen middag kijken voor juiste stenen .
En wat ik wil plaatsten is een stroming pompje onder aan zo dat het over de stenen kan stromen .
En dan lees ik liefst met bubbeltjes !!
Maar dan haal je toch zuurstof uit het water of zie ik het verkeerd !
 
Ja dat zie je verkeerd, je haalt dan co2 uit het water maar dat is dus geen zuurstof, zuurstof is o2
 
Zo'n pompje met lucht geeft vooral beweging aan het oppervlak waardoor er snellere/mer gaswisseling plaatsvind doordat er een groter oppervlak gecreëerd wordt. Met warme dagen soms handig als je vissen gaan happen omdat er dan minder zuurstof is, maar verder normaal maar mijn idee niet nodig en enkel een afbreuk aan je inrichting doordat je constant tegen belletjes aankijkt
 
Zo'n pompje met lucht geeft vooral beweging aan het oppervlak waardoor er snellere/mer gaswisseling plaatsvind doordat er een groter oppervlak gecreëerd wordt. Met warme dagen soms handig als je vissen gaan happen omdat er dan minder zuurstof is, maar verder normaal maar mijn idee niet nodig en enkel een afbreuk aan je inrichting doordat je constant tegen belletjes aankijkt
Maar voor hillstream toch echt bijna onmisbaar ;)
 
Goede morgen allemaal,

Bedankt voor de reacties :)
Ik wil steenkruipers nemen in combinatie met waaierhand garnalen.
Deze vissoort Gastromyzon punctulatus .
Dan is een stromingspompje gewenst onder in de bak toch ?
 
Laatst bewerkt:
Goeden middag allemaal,

Dank je Mike.

Ik kijk nog even hoe en wat den bubbeltjes betreft !!
Ik ben vanmiddag even bij viswinkel geweest en steentjes gekocht :)
Moet meer bij komen ?
Graag dat jullie een beter liggen der stenen mocht hebben !
Wat plantjes betreft vind ik genoeg zo want er komen steenkruipers in met waaierhandgarnaal .
 

Bijlagen

  • nu2.jpg
    nu2.jpg
    177 KB · Weergaven: 119
Goede middag Anke,

Nog even uwe bakken bekeken echt schitterend .

Ik had even gezocht op google en dit gelezen bij aquainfo over der Psedogastomyzon :
Pseudogastromyzon dient in een groep van minimaal 6 dieren gehouden te worden. Ze zijn zeer actief met het het foerageren, en grazen. De mannen besteden veel tijd aan het pronken en het bevestigen van hun territorium. Zet de soort liever niet bij andere steenkruipers (of vissen met een andere lichaamsvorm) omdat dit leidt tot confrontaties. In het geval van andere steenkruiper is het zeer waarschijnlijk dat deze soort het onderspit delft en wegkwijnt.
Gewoon vis kan troch wel ?
En waaierhandgarnaal ?
 
Goede morgen allemaal,

Nog één vraag betreffende stromingspomp welke is het beste voor de 80x35x45 aquarium hillstream ?
 
Ik heb onderstaande gebruikt op een 80 liter bakje maar je kan ook kiezen voor een die instelbaar is.

 
Dank je John,

Ik ga donderdag kijken voor stromings pomp die jij aanbevolen had :)

Ik heb vandaag van den tuinen was maaskeien meegenomen gewassen en in het aquarium gedaan .
Kijk maar naar den foto .
Wel genoeg keien toch zo !!!!!
 

Bijlagen

  • hill1.jpg
    hill1.jpg
    182.1 KB · Weergaven: 122
Ik wil je niet ongerust maken maar die bodembescherming onder je bak moet eronder uit, juwel zegt expleziet dat onder hun bakken geen bodempbescherming mag
 
Hallo Antje,

Is geen juwel maar een Eheim aquarium.
Bij deze moet het juist en ik weet juwel mag het niet :)
Dank je voor de waarschuwing ..
 
Goeden avond allemaal,

Morgen kijken voor een stromingspomp !
Welke ik moet nemen weet ik niet echt 1000 liter per uur of 2000 liter ?
Wat ik heb gezien bij die steenkruipers hebben ze een behoorlijke waterstroom .
Bakje is 126 liter daar blijft van over denk ik 110 liter zelf denk ik 2000 liter stromingspomp goed zal zijn !!?!?!?!?!
 
Voor je beeldvorming, heb hier op de lido een filter zitten van 1000l/uur. Zal niet zoveel zijn vanwege filtermateriaal, maar geeft totaal geen golfslagbad
 
Goeden morgen Mike,

Dank je nu kan ik een beeld maken van hoe de stroming is.

Er staat een JBL 902 pomp op redelijke stroming.
En zet ik een stromingspomp van 1000 liter op de bodem tussen de stenen voor rivierstroming te creëren .

En komt helemaal rechts een bruisteen met luchtpomp.
En nu wachten tot er alg op den stenen komt te groeien :)
 
Tja Mike,

Omdat in een snelstromend water weinig planten zijn !
Maar ik kijk nog even hoe andere dit ingedeeld zouden hebben .

En er komen waaierhandgarnalen in met visjes die op stenen leven .
Maar graag kritiek daar leer ik van :rolleyess:
Cryptocoryne, Crinum, Anubias, Bucephalandra zijn planten die allemaal prima in een hillstream kunnen!
Maar voor hillstream toch echt bijna onmisbaar ;)
Klopt. Had het eerst ook niet. Maar zou niet meer zonder kunnen. Hillstream vissen wil erg veel zuurstof in hun aquarium.
Goede middag Anke,

Nog even uwe bakken bekeken echt schitterend .

Ik had even gezocht op google en dit gelezen bij aquainfo over der Psedogastomyzon :
Pseudogastromyzon dient in een groep van minimaal 6 dieren gehouden te worden. Ze zijn zeer actief met het het foerageren, en grazen. De mannen besteden veel tijd aan het pronken en het bevestigen van hun territorium. Zet de soort liever niet bij andere steenkruipers (of vissen met een andere lichaamsvorm) omdat dit leidt tot confrontaties. In het geval van andere steenkruiper is het zeer waarschijnlijk dat deze soort het onderspit delft en wegkwijnt.
Gewoon vis kan troch wel ?
En waaierhandgarnaal ?
Ik houd ze met Microphysogobio Tafangensis en waaierhandjes. En danios, en heb daar geen problemen mee.

Dank je John,

Ik ga donderdag kijken voor stromings pomp die jij aanbevolen had :)

Ik heb vandaag van den tuinen was maaskeien meegenomen gewassen en in het aquarium gedaan .
Kijk maar naar den foto .
Wel genoeg keien toch zo !!!!!
Ziet er goed uit! Zou uitkijken met scherpe randen aan keien (meende er eentje te zien met scherpe randen) want daar kunnen ze zich aan bezeren. Er zouden zelfs nog wel meer keien in kunnen, ligt er wel even aan wat je bezetting wordt.

Goeden morgen Mike,

Dank je nu kan ik een beeld maken van hoe de stroming is.

Er staat een JBL 902 pomp op redelijke stroming.
En zet ik een stromingspomp van 1000 liter op de bodem tussen de stenen voor rivierstroming te creëren .

En komt helemaal rechts een bruisteen met luchtpomp.
En nu wachten tot er alg op den stenen komt te groeien :)
Hou er rekening mee dat de stroming aan de andere kant van de bak, waar je niet je stromingspomp hebt staan, zal terugkaatsen. Dit is opzich niet zo'n ramp, maar je zou bijvoorbeeld in ieder geval je filter inlaat aan die kant kunnen doen. Dan heb je al iets meer een circulaire stroming.
 
Goeden avond allemaal,

Bedankt voor de reacties en tips :)

Tja meer keien ik ben op zoek wil nog van paar platte keien hebben :)
Denk dat ik weet welke kei het is maar die is niet scherp ? Ik heb expres ronde of afgeronde keien genomen !
Ik heb nu een lucht pomp aan zitten recht van de bak achterin .
vandaag geen tijd gehad voor stromingspomp te halen :(
Zou de 1000 liter genoeg zijn voor deze bak 80x35x45 ?
ik heb de uitlaat van 902 naar midden toe gericht (geen spraybar) !
Hebt een filmpje gemaakt alleen waar moet ik die laten zien dan ?
 
Goeden avond allemaal,

Als het goed is een filmpje betreffende hillstream bakje :)
 

Bijlagen

  • 20211014_182553.mp4
    96.4 MB
Ik heb onderstaande gebruikt op een 80 liter bakje maar je kan ook kiezen voor een die instelbaar is.

Ik heb stromingspomp besteld via de link die ik van je gekregen hebt.
Komt morgen binnen :)
Waar zou ik die pomp het beste kunnen plaatsten ?
 
Ik wil niet lullig overkomen hoor, maar heb je zelf wel een beetje onderzoek gedaan naar het opzetten van een hillstream bak? Want er zijn uitgebreide artikelen die je precies vertellen hoe, wat en waar je dingen moet doen om het goed te laten verlopen.
Vragen stellen is natuurlijk goed, maar enig eigen initiatief is ook niet verkeerd natuurlijk ;)
 
Goeden avond Ben ,

Dat is zo helemaal met je eens .
Maar op idee en ervaring van andere luisteren en of lezen dat geeft juist eigen indeling of het veilig is of niet ,
 
Goeden avond Ben ,

Dat is zo helemaal met je eens .
Maar op idee en ervaring van andere luisteren en of lezen dat geeft juist eigen indeling of het veilig is of niet ,
Verkeerde zin.
Maar naar ervaring en tips en trucs luisteren en of lezen kom ik juist hier !!
Geef mij de mogelijk om zelf uit te zoeken wat past en niet past.
En het is erg leuk om de verhalen of ervaringen te lezen :)
 
Goedemorgen allemaal,

Ik heb deze vis op mijn lijstje staan ....

Yaoshania pachychilus – Panda Modderkruiper​

Iemand ervaring met deze vis ??? Zou ik graag willen lezen :)
 

Terug
Bovenaan