Zuid amerikaans biotoop van graspol61


Goede morgen Stefan,

Dank je voor je bericht :)

Ik laat die vissen uit de 80 cm bak voor wat het is de hele bak gaat naar iemand toe !
Ik wilde wat grotere vreedzame vissen in de grote bak hebben .
Tja wat je schrijft titel biotoop waarschijnlijk komt er een deel andere biotoop bij !!
Ik kijk wel of het allemaal past bij elkaar temp. water soort vreedzaam bodem midden boven .
Wat dat betreft gaat welzijn van vissen voor wat mooie is vind ik .
Bak draait nog wel een week of meer dus tijd genoeg mom te zoeken en kiezen voor welke vis en met raad van jullie graag zelfs .
 
Biotoop is een best breed begrip.

Eigenlijk is het om aan te geven dat je letterlijk een stukje biotoop (natuurlijke omgeving) nabootst.
Dus een bepaalde rivier, poel, of meer.
En dan ook de bodem, planten en decoratie hier op aanpast.
De bekende takkenbak met bruin water en zooi erin.

Darnaast kun je ook een regio biotoop nabootsen. En kijk je meer naar een bepaald gebied.
En in theorie kunnen de vissen elkaar dan wel tegenkomen. En ook een verdwaalde plant kan voorkomen.

Zelf heb ik mij ook georienteerd op ZA biotoop. Maar dat gaat meer om de vissen en planten die daar voorkomen.
Maar ik denk niet dat er ook maar 1 watertje is daar, wat zo helder en zoveel planten bij elkaar heeft staan.
En of die vissen elkaar ook allemaal opzoeken? Tja misschien……

Maar zelf vond ik het op den duur een beetje vreemd ogen, om allerhande vissen van alle contineneten bij elkaar te steken.
 
Goeden morgen biljoenblik,

Het gaat om bepaalde soort vis die ik graag wil zien zwemmen.
En schijnbaar komen die niet allemaal uit ZA biotoop.
Zoals een gezelschapsaquarium zitten vaak vissen van verschillende continenten bij elkaar.
Dat wil ik dus niet .
Als het kan ZA biotoop met een vleugje ander biotoop als het past en kan :)
Maar dat lees ik van de kenners hier en op internet !!
 
Goede middag allemaal,

Ik heb deze externe verwarming gevonden JBL ProTemp !
Deze is in 300 watt en in 500 watt welke zou kunnen nemen ?

Wat vissies betreft ben er nog niet uit welke :sorry:
 
Goeden avond allemaal,

Ik ben er uit welke vissen gaan komen :)

30 stuks kardinaal tetra midden
15 bijlzalmen boven
15 of 20 corydoras paleatus onder
en later in het jaar als er alg is komen stuk of 8 otocinclus vitattus ...

Dit wordt het zo :)
 
Goede afdekkap regelen, die bijlzalmen houden van springen:smitten:
 
Goede avond allemaal; ,

Een foto met kort gewiekte voor plantjes :)
fer goed nu.jpg
 
Goede morgen allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties :)
Woensdag ga ik 20 kardinaal tetra's halen.
Er is een redelijke stroming in het aquarium, dat moet toch wel kunnen ????
Na een week of 2 a 3 als alles goed gaat komen er 10 kardinaal tetra's er bij .
Ik wil graag corydoras paleatus in doen stuk of 10 a 15 :)
Als het zo ver is komt er een foto !!
 
Goed morgen allemaal,

Ik zit te twijfelen tussen externe verwarming of interne !?!?!?!?!
Voor intern weinig goede plek.
En zou het met extern meer stroom verbruiken ?
 
over de verwarming weet ik het niet maar volgens mij houden bijlzalmpjes echt niet van stroming
 
Goeden avond kikkerfan,

Daar houden ze wel van als het maar geen golfslagbad is en een rustige plek om te kunnen rusten.
 
Goeden avond allemaal,

Ik heb pristella 15 stuks pristella maxilaris van 80 cm bak naar grote bak gedaan en daarbij de 12 stuks corydoras panda ( van die panda koop ik er 10 of 15 bij ) !
Wilde eerst kardinaal tetra nemen maar ik had die andere eigenlijk al dus is dit het geworden zie vorige zin ...
Ga pas vissen kopen als dit een week draait zonder problemen.

Alleen hoeveel pristella maxularis kunnen in een 120x5x60 bak ?
Enne wilde ook bijlzalm en otocinclus vittatus (deze pas na een flinke tijd 'tip van biljoenblik hier betreffende otocinclus ).

2872021ferplast.jpg

Is nog kaaltjes maar hopelijk groeit het snel :)
 
Laatst bewerkt:
Goede morgen allemaal,

Nog erg bedankt voor jullie reacties en tips en waarschuwingen !!

Ik heb nu een volledig vissen bestand bestaande uit :

10 Gasteropelecus sternicla(bijlzalm)
30 Pristella Maxialris
22 corydoras panda
Later in het jaar als er meer alg is komen er 10 otocinclus vittatus bij .

Een foto komt nog als het iets meer donker is geworden anders zie je meer van het raam dan van het aquarium zelf :pp
 
Goede morgen allemaal,

Ik heb een vraag :)

Ik heb gelezen over oxydator voor zuurstof in het aquarium.
Hoe nood zakelijk is een oxydator eigenlijk ?
Ik heb al jaren tropische aquarium zonder oxydator en dat ging eigenlijk altijd goed .
Nu heb ik voor het eerst een GROOT aquarium en weet niet of het verschil maakt tussen groot en niet groot !!!
 
Een oxidator heb ik nog nooit gebruikt.
Kan me voorstellen dat je deze bij bv goudvissen oid wel zou kunnen inzetten, maar voor jouw visbestand lijkt het me wat overbodig. :DD
 
Oxidators worden vaak in garnalenbakken gebruikt en dan vooral in de zomer als de temperatuur van het water oploopt omdat in warm water aanzienlijk minder zuurstof zit. Plat bezien zou je dus kunnen stellen dat als je bak een vrij warme bak is (29 graden bijv.) omdat je vissen dat nodig hebben dat een oxidator zinvol is om te gebruiken, maar jouw bak zal zat hebben met 24 graden dus is een oxidator verwaarloosbaar
 
Goeden avond allemaal,

Ik heb nog een vraag (sorry) voor het schoonhouden van aquarium bodem zou ik dan het beste dit kunnen gebruiken :

Eheim Vuilzuiger 3531 Gravel Cleaner ?

Of hebben jullie een andere manier om het te doen ?

 
Het beste is om zo min mogelijk in de bodem te komen en als je dat al doet dan zou ik het in gedeelten doen.
 
Goede morgen John,

Bedankt voor je reactie en advies :)

Dus gewoon niet doen laten gaan is het beste dus !

Sommige denken misschien hij (ik) heeft 46 jaar aquarium gehad en nu al die vragen !!!
Ik heb in 1990 een ongeluk gehad waardoor veel kwijt ben (geheugenverlies) betreffende kennis van aqua en met dit soort vragen en antwoord van hier aanwezige die kennis en ervaring hebben komt er weer wat naar boven !!

Dus ik ben zeer dankbaar van de tips en waarschuwingen die ik hier kan lezen :thumbs:
 
Dus ik ben zeer dankbaar van de tips en waarschuwingen die ik hier kan lezen
Blijf vragen, mocht je niets aan het gegeven advies hebben heeft een ander er mogelijk wat aan .
 
Sommige denken misschien hij (ik) heeft 46 jaar aquarium gehad en nu al die vragen !!!
Ik heb in 1990 een ongeluk gehad waardoor veel kwijt ben (geheugenverlies) betreffende kennis van aqua en met dit soort vragen en antwoord van hier aanwezige die kennis en ervaring hebben komt er weer wat naar boven !!
Als je iets niet weet of niet meer weet gewoon vragen Fred want daar is een forum voor bedoeld ;)
 
Laatst bewerkt:
Goeden avond allemaal,

Ik heb nog een vraag (sorry) voor het schoonhouden van aquarium bodem zou ik dan het beste dit kunnen gebruiken :

Eheim Vuilzuiger 3531 Gravel Cleaner ?

Of hebben jullie een andere manier om het te doen ?

Een paar keer per jaar zul je de bodem wel eens wat grondiger moeten uitzuigen.
Maar daar moet je een hevelklok voor gebruiken.
Zodat je vieze water niet terug in je aquarium komt.

En als je balans goed is, dan heb je bijna geen zweefvuil op de bodem liggen.

Als je in een hoekje toch wat ophoping van vuil krijgt, dan kun je ook een stukje pvc elektra buis aan een slang maken.
Dan kun je heel gericht wat vuil en water afhevelen.
 
Goeden avond allemaal,

Ik heb nog een vraag (sorry) voor het schoonhouden van aquarium bodem zou ik dan het beste dit kunnen gebruiken :

Eheim Vuilzuiger 3531 Gravel Cleaner ?

Of hebben jullie een andere manier om het te doen ?


Wij hebben deze reiniger gebruikt. Op zich lijkt het prima, maar het gaas is te grof om het fijne vuil binnen te houden. Dat betekent dat je terwijl je denkt de bodem schoon te maken, je eigenlijk het water erg vervuild met wolken vuil.

De kans is groot dat het externe filter dit wel weer wegwerkt, maar je brengt plotseling veel extra afval in de bak, wat tot problemen kan leiden.

Wij gebruiken weer de ouderwetse methode, en gebruiken dit apparaat niet meer.

Aanvulling,
Wij gebruiken een python no spill buis, gekocht op amazon.nl of de. Deze buizen zijn veel langer dan de reguliere vacuumcleaners. Dat heeft voor ons het voordeel dat je niet tot je oksel in het water hoeft, maar ook dat opdwarrelend zand niet mee de slang in gaat. Het zand komt omhoog, maar alleen het vuil is licht genoeg om echt de slang in te gaan.

Mocht je belangstelling hebben dan heb ik youtube links waar je kan zien hoe die dingen gebruikt kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
Goede morgen allemaal,

Bedankt voor jullie reacties :)

Drup daar heb ik zeker belangstelling voor !! Graag zie ik de link komen ....
 
Goede morgen allemaal,

Bedankt voor jullie reacties :)

Drup daar heb ik zeker belangstelling voor !! Graag zie ik de link komen ....

Hier een filmpje waarin wij die van ons gebruiken.
Wij hebben ooit het hele systeem van python no spill gekocht, maar daar waren we om verschillende redenen niet tevreden over. Verschillende onderdelen ervan gebruiken we nog steeds wel. Deze lange buis is los te krijgen.



Verder een filmpje van aquarium coop. Dit is een vervolg filmpje met verschillende concrete tips en aanwijzingen over hoe je het makkelijk kan doen.



Hij heeft ook nog een eerder filmpje met meer basisdingen.
Hij gebruikt zelf een korte buis, en legt uit hoe je die kan gebruiken, maar wij houden van gemakkelijk en de lange buis vinden we gemakkelijker :)

Wij gebruiken trouwens meestal een oud pompje van een intern filter van juwel om het water uit de bak af te voeren naar het toilet of de tuin.

Wij hebben gemerkt dat in de bodem onder/tussen planten nauwelijks afval zit, waarschijnlijk wordt dat gebruikt door de planten. Wel zit bij ons normaal vuil in de bodem in het open middelste gedeelte van de bak, daar ligt het meeste voer, de groente voor de ancistrussen en daar liggen altijd catappa-bladeren te verteren. Ook onder hout en stenen zit bij ons vaak vuil in de bodem.

Wij doen het meestal zo eens per half jaar, de bodem diep schoonmaken waar nodig. Vuil dat bovenop de bodem ligt en niet voldoende verteerd halen we weg wanneer we het zien liggen. Dat doen we meestal even snel met een waterwissel.

Ik zou zelf na het diep schoonmaken van de bodem zeker een week wachten met het eventueel schoonmaken van de inhoud van het filter.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen allemaal,

Daar is ik weer met vraag :)
Is een kleine stromings pomp wel handig voor een 120x50x65 aquarium ??????
 
Als je pomp niet zorg waterbeweging door de hele bak, waarom niet?
 
Goeden avond Killerfish,

Ik ben bang dat er niet genoeg waterstroom is .

Het gaat eigenlijk om dit idee het water oppervlak in beweging te houden maar niet te heftig om dat er bijlzalmen zwemmen.
Ik zie wel dat plantjes licht heen een weer bewegen de ene meer dan de ander.

Er zit een eheim professionel 4+ 600 met voldoende uitstroom .
Die zit rechts van de bak inlaat ook.
En aan de linker kant zit een JBL 402 met eigen inlaat.
Ik zal morgen een foto maken van beide pompen .
 
Goeden avond allemaal,

Is wat verder dan morgen :)

Ik heb aantal foto's gemaakt geen beste foto's maar dan is een idee betreffende de stroming .
Trouwens ik heb gekeken naar hoe de stroming door den bak gaat en alles zit in de stroming .
Kijk even naar deze foto's !!

20210813_194203.jpg
rechts achter

Links achter
20210813_194229.jpg


En tenslotte mijn aquarium nu ....

20210813_194351.jpg
 

Bijlagen

  • 20210813_194237.jpg
    20210813_194237.jpg
    300.2 KB · Weergaven: 92
  • 20210813_194226.jpg
    20210813_194226.jpg
    306.3 KB · Weergaven: 90
Goeden namiddag en nog geen avond allemaal,

NU twijfel ik het nog te nemen otocinclus vittatus of de bak niet te vol wordt ???????
Er zitten nu in aan vissies 19 corydoras panda ( waren 22 er zijn 3 dood gegaan ???) 30 pristella maxilarus en 10 zilverbijlzalmen die worden ongveeer 6.5 cm .
Zou met 8 otocinclus vittatus niet te vol worden of kunenn er meer otocinclus vittatus in ?
 
Zou minimaal 3 maanden wachten eer je de otosinclus toevoegt want die zijn erg lastig op het voer te krijgen en dna moet er dus voldoende biomassa in je bak aanwezig zijn voor ze.

Buiten dat vind ik je bak al vrij vol
 

Terug
Bovenaan