atakhan
New member
- Lid geworden
- 30 april 2025
- Leeftijd
- 29
Hallo allemaal!
Ik ben Atakhan, nieuw in de aquariumhobby en ontzettend enthousiast om te beginnen! Ik wil graag een mooie gezelschapsbak opstarten met Zuid-Amerikaanse (dwerg)cichliden. De bak is nog niet opgestart, dus ik sta open voor tips en ideeën!
Wat ik tot nu toe heb aangeschaft:
Aquarium: 120 x 45 x 65 cm met LED-verlichting
Filter: Aquael Ultramax 2000
Verwarmer: JBL ProTemp e500
Hardscape: Groot kienhout + dragon stones
Bodembedekking: Witte aquariumzand van de hornbach
Planten die ik wil toevoegen: Anubias & Javavaren (geplakt op het hout)
Mijn idee voor de bezetting: Ik wil graag een kleurrijke en rustige cichlidenbak, maar met een twist:
Het liefst houd ik van iedere soort maar één exemplaar – dus geen koppels of harems. Ik weet dat dit wat afwijkt van wat je vaak hoort, maar ik ben benieuwd of het mogelijk is om zo toch een harmonieuze bak te creëren zonder territoriale problemen.
Mijn vraag aan jullie: Welke Zuid-Amerikaanse (dwerg)cichliden zouden goed samen kunnen in deze opstelling? En is mijn idee van ‘één per soort’ haalbaar en diervriendelijk?
Ik hoor graag jullie mening en advies om van deze bak een succes te maken!
Groetjes,
Atakhan
Ik ben Atakhan, nieuw in de aquariumhobby en ontzettend enthousiast om te beginnen! Ik wil graag een mooie gezelschapsbak opstarten met Zuid-Amerikaanse (dwerg)cichliden. De bak is nog niet opgestart, dus ik sta open voor tips en ideeën!
Wat ik tot nu toe heb aangeschaft:
Aquarium: 120 x 45 x 65 cm met LED-verlichting
Filter: Aquael Ultramax 2000
Verwarmer: JBL ProTemp e500
Hardscape: Groot kienhout + dragon stones
Bodembedekking: Witte aquariumzand van de hornbach
Planten die ik wil toevoegen: Anubias & Javavaren (geplakt op het hout)
Mijn idee voor de bezetting: Ik wil graag een kleurrijke en rustige cichlidenbak, maar met een twist:
Het liefst houd ik van iedere soort maar één exemplaar – dus geen koppels of harems. Ik weet dat dit wat afwijkt van wat je vaak hoort, maar ik ben benieuwd of het mogelijk is om zo toch een harmonieuze bak te creëren zonder territoriale problemen.
Mijn vraag aan jullie: Welke Zuid-Amerikaanse (dwerg)cichliden zouden goed samen kunnen in deze opstelling? En is mijn idee van ‘één per soort’ haalbaar en diervriendelijk?
Ik hoor graag jullie mening en advies om van deze bak een succes te maken!
Groetjes,
Atakhan